Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Er zijn veel menselijke factoren die een rol spelen bij het beroepingswerk. In de GG en aanverwant is dat onderbelicht en wordt het geestelijke uitvergroot en nadrukkelijk geëtaleerd. Dat maakt het gesprek ook moeilijk. Het is voor mij ook echt onbegrijpelijk dat Oostkapelle en Bodegraven al erg lang wachten op een predikant, dat Sint Annaland nooit een predikant had en dat de regio's Veluwe en Betuwe oververtegenwoordigd zijn.

Een dominee die naar een plek gaat waar hij niet naartoe wil vertelt dat maar graag. Sla maar wat levensbeschrijvingen op. Zulke getuigenissen zijn het kenmerk van het ware. Behoudens de betere dominees is een deel van de intredepreek een vertelling hoe de weg geleid is. Ik heb daar mijn twijfels bij, wellicht veroorzaakt door mijn nuchtere geest.
Helemaal eens.
Ik ook (al lag dat vrij voor de hand)!
Terri

Bericht door Terri »

Ararat schreef:
Terri schreef:Ik denk zeker dat er (wellicht de meesten) menen oprecht voor Gods aangezicht de roeping wel dan niet te moeten aanvaarden.
Maar hoeveel van henzelf erbij zit?
Als we ons eigen leven eerlijk bekijken zijn er ook vele keuzes gemaakt waarbij je achteraf eerlijk moet bekennen: het was voor 90% van mezelf.
Maar dan te ervaren, hoe genadig is de Heere. Hij vergeeft en nog sterker, hij zegent zelfs de 'foute' keuze.
Ik sta in het beroepingswerk een beetje anders dan de meesten denk ik.
Misschien komt het ook dat ik veel 'inside' informatie krijg/kreeg en dat kleurt je mening.
Als ik je goed begrijp is het dus belangrijk dat een predikant zijn weg zo goed mogelijk, maar tastend gaat. Hij vraagt naar Gods wil, is bereid tot volledige overgave daaraan, maar onderneemt als mens stappen en heeft dus ook menselijke overwegingen. God zegent uit genade de keuzes die gemaakt worden.

Ik vraag me af: wat als de jaren erna blijkt dat het totaal verkeerd uitpakt?
Ik denk dat een ieder bij zichzelf te rade moet gaan als er moeilijkheden ontstaan: "door mij Heere"?
Ik lees in de Bijbel ook regelmatig van verkeerde keuzes, maar er is altijd een weg terug of verder na berouw.
Ook dan is Hij de Getrouwe.

Sowieso is het soms moeilijk te duiden: zijn het aanvallen of bestraffingen?
Menigeen heeft daar worstelingen in gehad.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef:Nee, dat heeft niet te maken met een nuchtere geest. Dat heeft te maken met ongeloof en het willen inblikken in Gods raad.
Zou het zo eenvoudig zijn? Ik ben geneigd hiervoor te buigen en je gelijk te geven.
Als het om het persoonlijke geloofsleer gaan en de vragen en raadsels die dat meebrengt ben ik het met je eens: "totdat ik in Gods heiligdommen inging..."
KDD

Bericht door KDD »

Job schreef:Toch begrijp ik niet helemaal dat men GG-lid niet wat meer erkenning geeft voor zijn of haar worsteling. Als we belijden dat God ook het beroepingswerk leidt, dan kan het bijna niet anders of je gaat door de gang van zaken twijfelen. Voor mij heeft het in elk geval best weleens geknaagd mijn Godsbeeld…
Ik ervaar hetzelfde als ik lees over jaar na jaar mislukte oogsten in plekken zoals Malawi. Terwijl hier de oogst ieder jaar beter is dan die van de vorige jaar. Dan denk ik: waarom moeten die mensen met zoveel teleurstellingen te maken hebben?
refo

Bericht door refo »

Ja, nu is er weer een beroep aangenomen naar een gemeente die groter is dan de drie gemeenten waarvoor is bedankt.
Waarom moeten die kleintjes met zoveel teleurstelling te maken hebben?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:Ja, nu is er weer een beroep aangenomen naar een gemeente die groter is dan de drie gemeenten waarvoor is bedankt.
Heel simpel: in de grotere gemeenten is meer werk. Niet vreemd dat de meeste predikanten naar een grote gemeente gaan
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:Nee, dat heeft niet te maken met een nuchtere geest. Dat heeft te maken met ongeloof en het willen inblikken in Gods raad.
Zou het zo eenvoudig zijn? Ik ben geneigd hiervoor te buigen en je gelijk te geven.
Als het om het persoonlijke geloofsleer gaan en de vragen en raadsels die dat meebrengt ben ik het met je eens: "totdat ik in Gods heiligdommen inging..."
Ja, ik denk echt dat het zo een eenvoudig is. Ik begrijp heel goed de diepe wens voor het hebben van een eigen predikant. Maar ik denk ook dat de Heere het altijd goed doet en weet wat een gemeente en predikant nodig heeft. Daaraan twijfelen komt uit ons verduisterd hart.

Ik herken overigens die twijfel zeer goed, niets menselijk is mij vreemd. Ook het persoonlijk onderzoek: heb ik wel de Heere op een juiste manier en op juiste gronden gevraagd om een predikant? Of mij geschaamd dat er broeders op tweetal stonden die ik er liever niet op zag etc. Ik kan dan ook niemand hard vallen die twijfelt en het onbegrip in het beroepingswerk ervaart. Mijn stelling is dan ook niet uit hardheid.

Ons kerkgenootschap is gezegend met een ruim aanbod van predikanten. Toch kun je ook dan wel eens lang moeten wachten op een eigen predikant. Dat is zeker nog zo lastig, als je weet dat er voldoende ‘voorraad’ is. Maar, als we belijden dat de Heere God roept en zendt, via de middelijke weg en door middel van soms menselijke overwegingen, kunnen en mogen we niet anders dan daar gelovig onder buiten.

Laat ons voortdurend gebed zijn om voldoende herders en arbeiders in de wijngaard.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Piet Puk schreef:
refo schreef:Ja, nu is er weer een beroep aangenomen naar een gemeente die groter is dan de drie gemeenten waarvoor is bedankt.
Heel simpel: in de grotere gemeenten is meer werk. Niet vreemd dat de meeste predikanten naar een grote gemeente gaan
Wat een workaholics toch, die predikanten. Het lijken wel mensen...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Forummer schreef:
Piet Puk schreef:
Wat een workaholics toch, die predikanten. Het lijken wel mensen...
Heeft niets met workaholics te maken.
Ararat

Bericht door Ararat »

Gekopieerd uit 'Beroepingswerk [11]
GerefGemeente-lid schreef:
Refogast schreef:Tweetal: te Oostkapelle, ds. W. Harinck te Utrecht en ds. R.A.M. Visser te Apeldoorn. Stemming: 13 april 2022.
Dit is onjuist. Er is deze week geen ledenvergadering, daar is gisteren ook niets over afgekondigd. Tweetallen worden in de gemeente alhier altijd 2 zondagen van te voren bekendgemaakt, dus op zijn vroegst zou er dan dus pas in de week van Koningsdag weer ledenvergadering zijn.
Even ongegeneerd nieuwsgierig. Hoe kan dit verschil in berichtgeving ontstaan?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef:Gekopieerd uit 'Beroepingswerk [11]
GerefGemeente-lid schreef:
Refogast schreef:Tweetal: te Oostkapelle, ds. W. Harinck te Utrecht en ds. R.A.M. Visser te Apeldoorn. Stemming: 13 april 2022.
Dit is onjuist. Er is deze week geen ledenvergadering, daar is gisteren ook niets over afgekondigd. Tweetallen worden in de gemeente alhier altijd 2 zondagen van te voren bekendgemaakt, dus op zijn vroegst zou er dan dus pas in de week van Koningsdag weer ledenvergadering zijn.
Even ongegeneerd nieuwsgierig. Hoe kan dit verschil in berichtgeving ontstaan?
Geen idee. Het stond zaterdagavond laat op http://www.gergeminfo.nl. Maar gelukkig is het daar inmiddels weer verwijderd. Bovendien wordt het nooit eerst op internet gezet, omdat het eerst tijdens de zondagse kerkdienst moet worden afgekondigd.
merel

Bericht door merel »

Piet Puk schreef:
Ik denk dat het hogere salaris eerder de doorslag geeft. ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als het predikambt vervalt tot een gewoon beroep, waar roeping en zending van eigen inzicht afhangt (alsof dat mogelijk ware) geloof ik nier meer dat zo'n predikant echt van God is geroepen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Adagio

Bericht door Adagio »

Dank, bijna zou iemand uit zijn eigen werk gaan citeren.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

-DIA- schreef:Als het predikambt vervalt tot een gewoon beroep, waar roeping en zending van eigen inzicht afhangt (alsof dat mogelijk ware) geloof ik niet meer dat zo'n predikant echt van God is geroepen.
Maar waar zie jij dat terug dan?
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie