De plaatselijke gemeente is een volledige kerkelijke gemeente. Een landelijke kerk is gebaseerd op het gegeven dat het lichaam van Christus niet gedeeld is. Ook de apostolische geloofsbelijdenis spreekt over een heilige algemene christelijke kerk. Voor de afscheiding kenden we ook alleen de landelijke kerk.Evangelist schreef:Betekent dit ook dat een plaatselijke gemeente geen volledige kerk is? Waarop is dat Bijbels gezien gebaseerd?Ditbenik schreef:Welnee. Is gewoon realiteit. Mensen uit de kerkverbanden hebben het daar moeilijk mee, maar de HHK is een landelijke kerk en de plaatselijke gemeente als onderdeel daarvan is een HHG. Bij de kerkverbanden zit dat anders en dat levert de nodige verwarring op.Mannetje schreef:Iets met stokpaardje ofzoDitbenik schreef:
Er komt gelukkig geen nieuwe HHK. Daar is er maar een van. Er komt wel een HHG bij en hopelijk volgen er nog meer. Het ideaal is in iedere plaats een gemeente.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Is dat jouw actieve beleid?GerefGemeente-lid schreef:Als het daadwerkelijk gaat om Hendrik-Ido-Ambacht en de prediking van diens predikant, kunnen we de gehele GG wel opdoeken.
Wie weet hoe goed dat zou kunnen uitpakkenGerefGemeente-lid schreef:..
Als het daadwerkelijk gaat om Hendrik-Ido-Ambacht en de prediking van diens predikant, kunnen we de gehele GG wel opdoeken.

Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Ondanks de onlangs geluisterde preken buiten je kerkverband nog wat moeite met muurtjes? Snel verder gaan met luisteren!GerefGemeente-lid schreef:Ik heb liever in elke plaats een GG.Ditbenik schreef:Er komt gelukkig geen nieuwe HHK. Daar is er maar een van. Er komt wel een HHG bij en hopelijk volgen er nog meer. Het ideaal is in iedere plaats een gemeente.Bertiel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... verhoring/
waar gaat er een nieuwe HHK komen?![]()
Maar als ik de kerkenraad van de gemeente alhier één advies mag geven, dan weet ik wel een geschikt tweetal...

Precies.Ditbenik schreef:Wat is actief beleid? In de beginperiode na 2004 wel. Nu wordt gekeken of een gemeente een zekere mate van levensvatbaarheid zal hebben maar zeker op die plekken waar een gemeente te groot wordt voor één predikant en waar een groot aantal leden vanuit een naburige plaats komt wordt daar wel serieus naar gekeken.Bezorgd schreef:Is dat actief beleid?Ditbenik schreef:[
Het ideaal is in iedere plaats een gemeente.
Dan weet ik zo nog wel aantal plaatsen waar ruimte is voor een HHG.
En dat is een hele procedure, die zorgvuldig dient te verlopen.
-
Dan maar een nieuwe GG-wijkgemeente met een HHK predikant op de kansel. In de GG komen we ze nl. tekort. HHK zit wat ruimer in de predikanten, nietwaar? 

Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
PreciesGuy schreef:Dan maar een nieuwe GG-wijkgemeente met een HHK predikant op de kansel. In de GG komen we ze nl. tekort. HHK zit wat ruimer in de predikanten, nietwaar?

... alleen eventjes kanselruil afspreken, net als met de CGK het geval is

Kan het ook zijn dat t een vraag is die je op het verkeerde been kan zetten? Wordt er in H-I-Ambacht niet een zaal gehuurd door de hhk Ridderkerk omdat dat gebouw te klein is? Dus niet een zelfstandige gemeente voor H-I-Ambacht? Tenminste dat speelde eind vorig jaar ong.
-
- Verbannen
Nou, pas was er een interview met prof. Selderhuis in de Terdege. En die pleitte voor herverkaveling.Tiberius schreef:Is dat jouw actieve beleid?GerefGemeente-lid schreef:Als het daadwerkelijk gaat om Hendrik-Ido-Ambacht en de prediking van diens predikant, kunnen we de gehele GG wel opdoeken.
Ik kan zo een lijstje CGK-predikanten op kunnen noemen die hier van mij mogen komen preken.
Het is jammer dat het in zo'n grote gemeente zo fout loopt door het functioneren van een ds. Gelukkig stoppen de leden die weggaan niet met geloven en vormen ze een andere bijbelgetrouwe gemeente binnen de HHK, maar het blijft vervelend.
-
Wat bij betreft gelijk doen.-Ararat schreef:PreciesGuy schreef:Dan maar een nieuwe GG-wijkgemeente met een HHK predikant op de kansel. In de GG komen we ze nl. tekort. HHK zit wat ruimer in de predikanten, nietwaar?![]()
... alleen eventjes kanselruil afspreken, net als met de CGK het geval is

-
Nou, ik zou zeggen, dien maar in bij de eerst volgende ledenvergadering in jullie gemeente.GerefGemeente-lid schreef:Nou, pas was er een interview met prof. Selderhuis in de Terdege. En die pleitte voor herverkaveling.Tiberius schreef:Is dat jouw actieve beleid?GerefGemeente-lid schreef:Als het daadwerkelijk gaat om Hendrik-Ido-Ambacht en de prediking van diens predikant, kunnen we de gehele GG wel opdoeken.
Ik kan zo een lijstje CGK-predikanten op kunnen noemen die hier van mij mogen komen preken.
Dat lijkt me nou geen goed idee.Guy schreef:Dan maar een nieuwe GG-wijkgemeente met een HHK predikant op de kansel. In de GG komen we ze nl. tekort. HHK zit wat ruimer in de predikanten, nietwaar?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Ik weet het, kerkordelijk kan het niet, het is ook meer hardop dromen dan realiteitszin.pierre27 schreef:Dat lijkt me nou geen goed idee.Guy schreef:Dan maar een nieuwe GG-wijkgemeente met een HHK predikant op de kansel. In de GG komen we ze nl. tekort. HHK zit wat ruimer in de predikanten, nietwaar?
Maar zou je het wel willen?
Of heb je een andere reden om het geen goed idee te vinden?
Plaatselijk zou het wellicht kunnen maar het hoeft niet van mij maar daar heb ik persoonlijke redenen voor die ik niet op het forum schrijf.Guy schreef:Ik weet het, kerkordelijk kan het niet, het is ook meer hardop dromen dan realiteitszin.pierre27 schreef:Dat lijkt me nou geen goed idee.Guy schreef:Dan maar een nieuwe GG-wijkgemeente met een HHK predikant op de kansel. In de GG komen we ze nl. tekort. HHK zit wat ruimer in de predikanten, nietwaar?
Maar zou je het wel willen?
Of heb je een andere reden om het geen goed idee te vinden?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.