Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 19 feb 2021, 08:18
Foutje
Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Dat is een beetje een flauwe reactie. De christenreis is een symbolisch getekend voorbeeld uit de praktijk. En dan is er altijd weer die prangende vraag: is een ontdekte zondaar al een levendgemaakte zondaar? De een zegt ja, de ander zegt nee. Opmerkelijk is in elk geval dat Bunyan de man al helemaal aan het begin de naam 'Christen' geeft. Overigens haast ik me te zeggen dat Bunyan voor mij niet het einde is van alle tegenspraak.Ukkie schreef:Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Een typisch dorpse traditioneel bevindelijke manier van samenzang, hoe krijg je het verzonnen. Daar moet Labarum Academic maar eens een nieuwe publicatie aan wijden in de reeks Biblebelt Studies. Ik zal Fred van Lieburg de titel alvast doorgeven: "Typisch dorpse traditioneel bevindelijke samenzang in de Biblebelt". Wordt vast een interessant boek!DDD schreef:Ik vind dit nog wel meevallen. Ik heb zoiets zelfs bij ons in de kerk wel meegemaakt bij een organist die erg traag speelt. Ze doen er gewoon lang over om op gang te komen en halen amechtig adem halverwege en op twee derde van de zin.
En voor de mensen die niet al te snel horen wat de goede noot is, vliegt de organist gelijk na de vorige regel alvast naar de nieuwe noot. Het is een typisch dorpse traditioneel bevindelijke manier van samenzang, al hoor je in sommige dorpen ook nog veel gebrul. Dat valt mij hier niet op.
De puriteinen hanteren daarom het begrip 'ontwaakte zondaar'. Dat geeft wel beter aan dat er geen rust kan en mag zijn.Posthoorn schreef:Dat is een beetje een flauwe reactie. De christenreis is een symbolisch getekend voorbeeld uit de praktijk. En dan is er altijd weer die prangende vraag: is een ontdekte zondaar al een levendgemaakte zondaar? De een zegt ja, de ander zegt nee. Opmerkelijk is in elk geval dat Bunyan de man al helemaal aan het begin de naam 'Christen' geeft. Overigens haast ik me te zeggen dat Bunyan voor mij niet het einde is van alle tegenspraak.Ukkie schreef:Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
De christenreis kunnen we niet gebruiken om iets te bewijzen.Posthoorn schreef:Dat is een beetje een flauwe reactie. De christenreis is een symbolisch getekend voorbeeld uit de praktijk. En dan is er altijd weer die prangende vraag: is een ontdekte zondaar al een levendgemaakte zondaar? De een zegt ja, de ander zegt nee. Opmerkelijk is in elk geval dat Bunyan de man al helemaal aan het begin de naam 'Christen' geeft. Overigens haast ik me te zeggen dat Bunyan voor mij niet het einde is van alle tegenspraak.Ukkie schreef:Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Klopt, doe ik ook niet. Maar het is wel een mooi voorbeeld om de vraag te kunnen stellen wanneer deze pelgrim nu 'levendgemaakt' is.Ukkie schreef:De christenreis kunnen we niet gebruiken om iets te bewijzen.
Omdat een kwestie is die toch om een oplossing lijkt te vragen. Zie bijv. ook het stukje van ds. Vroegindeweij, eerder geciteerd. Wat bijv. te denken van mensen bij wie het nooit tot een 'oplossing' gekomen is en die zó sterven?Waarom zou je zekerheid zoeken in de wetenschap dat een ontdekte zondaar een levendgemaakte is? 1 Johannes 5 vers 12 is een zekerder weg.
12Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Dat oordeel is aan God. Het geeft voor predikers geen vrijbrief om dan niet scherp het Woord te brengen en erop aan te dringen dat het voor ons duidelijk moet zijn of we in of buiten Christus zijn. Het gaat om onze eeuwige bestemming!Posthoorn schreef:Wat bijv. te denken van mensen bij wie het nooit tot een 'oplossing' gekomen is en die zó sterven?
Hoe het in het hart van die mensen ligt weet alleen God maar wij hebben ons te houden aan het Woord.Posthoorn schreef:Klopt, doe ik ook niet. Maar het is wel een mooi voorbeeld om de vraag te kunnen stellen wanneer deze pelgrim nu 'levendgemaakt' is.Ukkie schreef:De christenreis kunnen we niet gebruiken om iets te bewijzen.Omdat een kwestie is die toch om een oplossing lijkt te vragen. Zie bijv. ook het stukje van ds. Vroegindeweij, eerder geciteerd. Wat bijv. te denken van mensen bij wie het nooit tot een 'oplossing' gekomen is en die zó sterven?Waarom zou je zekerheid zoeken in de wetenschap dat een ontdekte zondaar een levendgemaakte is? 1 Johannes 5 vers 12 is een zekerder weg.
12Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Wat is de reden dat jij je standpunten zelden of nooit onderbouwt?Hendrikus schreef:Een typisch dorpse traditioneel bevindelijke manier van samenzang, hoe krijg je het verzonnen. Daar moet Labarum Academic maar eens een nieuwe publicatie aan wijden in de reeks Biblebelt Studies. Ik zal Fred van Lieburg de titel alvast doorgeven: "Typisch dorpse traditioneel bevindelijke samenzang in de Biblebelt". Wordt vast een interessant boek!DDD schreef:Ik vind dit nog wel meevallen. Ik heb zoiets zelfs bij ons in de kerk wel meegemaakt bij een organist die erg traag speelt. Ze doen er gewoon lang over om op gang te komen en halen amechtig adem halverwege en op twee derde van de zin.
En voor de mensen die niet al te snel horen wat de goede noot is, vliegt de organist gelijk na de vorige regel alvast naar de nieuwe noot. Het is een typisch dorpse traditioneel bevindelijke manier van samenzang, al hoor je in sommige dorpen ook nog veel gebrul. Dat valt mij hier niet op.
Het begin is net zo goed essentieel in het geloofsleven, de zelfkennis, het verloren liggen, maar ook een betrekking krijgen op een onbekend God enz. Nu lijkt het steeds meer dat je zo maar de Poort kan zonder de gang daarvoor.Ukkie schreef:De christenreis kunnen we niet gebruiken om iets te bewijzen.Posthoorn schreef:Dat is een beetje een flauwe reactie. De christenreis is een symbolisch getekend voorbeeld uit de praktijk. En dan is er altijd weer die prangende vraag: is een ontdekte zondaar al een levendgemaakte zondaar? De een zegt ja, de ander zegt nee. Opmerkelijk is in elk geval dat Bunyan de man al helemaal aan het begin de naam 'Christen' geeft. Overigens haast ik me te zeggen dat Bunyan voor mij niet het einde is van alle tegenspraak.Ukkie schreef:Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Waarom zou je zekerheid zoeken in de wetenschap dat een ontdekte zondaar een levendgemaakte is? 1 Johannes 5 vers 12 is een zekerder weg.
12Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.