Het was ook een steekje van me.Hendrikus schreef:En toch geloof ik dat Mistig en DIA precies het tegenovergestelde bedoelen.Rh1990 schreef:Flauw... Reageer op z'n minst eens op de inhoud en die is volkomen waar. Er is gewoon een groep die af groeit van de prediking die in de beginjaren gangbaar was. Zelf luister ik de laatste tijd veel preken vanuit het verleden van de GerGem en dan hoor je dat we echt al heel veel zijn kwijt geraakt.Hendrikus schreef:OK, en is het nu de bedoeling dat wij gaan raden wie dat was, gezien al deze hints?-DIA- schreef:Misschien begrijpt niet iedereen wat ik bedoel als ik zeg dat onze gemeenten naar een richting groeien, en nu citeer ik een oude vriend, die dit rond 1985 al opmerkte: "Onze gemeenten staan nu op het punt waar de Christelijke Gereformeerde Kerken net na de oorlog stonden"
Als we ons niet vergissen heeft deze vriend, nu terugkijkend, een scherpe blik gehad, wat hij trouwens in veel zaken had. En we mogen ook geloven dat deze man nu alle strijd voor eeuwig te boven is. Van deze man kunnen we wel zeggen, dat hij mijn leven ook bijzonder gestempeld heeft.
Hij was goed georiënteerd op wat er in de gemeenten speelde, had kennis aan veel predikanten, twee neven mocht hij ook op de kansel zien staan, en zelfs logopedielessen gegeven aan een van de vroegere studenten aan de Theologische School te Rotterdam, die ook de strijd te boven is. Hij maakte daar eerder deel uit van de kerkenraad in Rotterdam-West.
Mijn schoonvader zei vaak "Deze GG zijn niet meer de GG waarin ik belijdenis heb gedaan". Dat er een verschuiving is opgetreden, is evident, ook al werd het vaak ontkend. Alleen lijkt het erop dat nu de één beweert dat er verschoven is naar links, terwijl de ander beweert dat er naar rechts is geschoven.
Ik denk ook dat ik het tegenovergestelde bedoel.