Kerkelijke eenheid / Kanselruil

JCRyle

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Dat is nogal eenvoudig: in lijn met de 3FvE.
Mijn stellig 'neen' is overigens het antwoord op jouw vraag of het onze plicht is.
Ja, dat dacht ik al. Ergens makkelijk, maar legitiem. Hoe ga je deze lijn dan controleren?
Overigens ben ik het niet met je stellige 'neen' eens in dit geval. Ik vind het je plicht om de plaatselijke gemeenten te bezoeken. We zijn niet alleen kerk in Nederland, nee we zijn het wereldwijd. Een wereldwijde kerk met diversiteit ook in belijdenis. De reformatie is namelijk breder dan alleen Nederland.
eilander
Moderator

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
Mijn stellig 'neen' is overigens het antwoord op jouw vraag of het onze plicht is.
Ja, dat dacht ik al. Ergens makkelijk, maar legitiem. Hoe ga je deze lijn dan controleren?
Overigens ben ik het niet met je stellige 'neen' eens in dit geval. Ik vind het je plicht om de plaatselijke gemeenten te bezoeken. We zijn niet alleen kerk in Nederland, nee we zijn het wereldwijd. Een wereldwijde kerk met diversiteit ook in belijdenis. De reformatie is namelijk breder dan alleen Nederland.
De vraag aan jou is dan natuurlijk: trek je ergens een grens en zo ja, waar?
eilander
Moderator

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
De vraag aan jou is dan natuurlijk: trek je ergens een grens en zo ja, waar?
Als ik er nog eens over nadenk, wil ik het nog wel stelliger zeggen: als we naar een kerkdienst gaan waar geen bijbelse prediking is en/of waar we door taalproblemen weinig opvangen van de verkondiging, staat dat gelijk aan ongeoorloofd verzuimen van de kerkdienst.
CvdW

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

refo schreef:Nederland is het kleinste land ter wereld, maar de inwoners vinden alles 'ver', zelfs in eigen land.
Bij wijze van spreken. Letterlijk niet natuurlijk!
JCRyle

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
eilander schreef:De vraag aan jou is dan natuurlijk: trek je ergens een grens en zo ja, waar?
Als ik er nog eens over nadenk, wil ik het nog wel stelliger zeggen: als we naar een kerkdienst gaan waar geen bijbelse prediking is en/of waar we door taalproblemen weinig opvangen van de verkondiging, staat dat gelijk aan ongeoorloofd verzuimen van de kerkdienst.
Laat ik met het laatste beginnen; dit noem ik extremisme of rationeel wettisicme. Dit heeft ook gevolgen voor iemand die ter goeder trouw zich naar de kerk begeeft, maar de preek niet kan verstaan, niet kan volgen/begrijpen e.d. Dat zou dan ook ongeoorloofd verzuim zijn.
Maar goed ik zou nou wel eens willen weten hoe je dat gaat toetsen? Hoe je dit praktijk maakt?

En om nog op je vraag in te gaan: ik trek de grens bij hen die Gods Woord als onfeilbaar onderschrijven en in het spoor wensen te gaan van de reformatie.
eilander
Moderator

Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:
eilander schreef:De vraag aan jou is dan natuurlijk: trek je ergens een grens en zo ja, waar?
Laat ik met het laatste beginnen; dit noem ik extremisme of rationeel wettisicme. Dit heeft ook gevolgen voor iemand die ter goeder trouw zich naar de kerk begeeft, maar de preek niet kan verstaan, niet kan volgen/begrijpen e.d. Dat zou dan ook ongeoorloofd verzuim zijn.
Maar goed ik zou nou wel eens willen weten hoe je dat gaat toetsen? Hoe je dit praktijk maakt?

En om nog op je vraag in te gaan: ik trek de grens bij hen die Gods Woord als onfeilbaar onderschrijven en in het spoor wensen te gaan van de reformatie.
We trekken dus dezelfde grens. Dat is alvast makkelijk.
Toetsen klinkt wel heel erg formeel. Je weet toch doorgaans wel naar welke kerk je van plan bent te gaan, en in welke hoek je die moet zoeken? Je kunt op een website vaak wel wat vinden, of je luistert alvast wat. Dan kom je echt wel tot een indruk of het een bijbelgetrouwe prediking is, hoor.
Je kwalificaties laat ik verder maar liggen. En ook het van toepassen verklaren op een heel andere situatie. Dat neem ik zeker niet voor mijn rekening!
JCRyle

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:We trekken dus dezelfde grens. Dat is alvast makkelijk.
Toetsen klinkt wel heel erg formeel. Je weet toch doorgaans wel naar welke kerk je van plan bent te gaan, en in welke hoek je die moet zoeken? Je kunt op een website vaak wel wat vinden, of je luistert alvast wat. Dan kom je echt wel tot een indruk of het een bijbelgetrouwe prediking is, hoor.
Je kwalificaties laat ik verder maar liggen. En ook het van toepassen verklaren op een heel andere situatie. Dat neem ik zeker niet voor mijn rekening!
De kwalificaties zijn 'te', mijn excuses daarvoor. Toch vind ik je hierin een te stellige overtuiging op na houden. Mag ik je vragen op wat voor grond? Hoe ben je tot deze stellinginname gekomen?
Je geeft aan dat je ook niet mee kan komen met één van de consequenties. Zo een heel andere situatie is het niet. In beide gevallen gaat het om een taalprobleem, wat toch de voorwaarde was voor je stelling. Je geeft aan dat je dat in ieder geval niet bedoeld heeft. Wellicht ligt het aan je formulering, zou je deze kunnen/willen aanpassen?
Je bent dus van mening dat als in het buitenland een Nederlandse kerkdienst georganiseerd is - op een acepteerbare afstand - dat je daar dan heen moet gaan?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Excuses aanvaard.
Wat ik zeg heeft betrekking op situaties waar je je vrijwillig in begeeft en nadrukkelijk niet op de situatie dat je te maken hebt met beperkingen die maken dat je niets of minder kunt volgen van de dienst. Dat lijkt me wel voldoende duidelijk.

Uiteraard is niet ieders situatie gelijk. Als je prima Engels kunt volgen, staat dat gelijk aan een Nederlandse dienst.

Mijn overtuiging komt voort uit de gedachte dat ik niet kan bedenken waarom iemand voor één of twee zondagen in het jaar wel de woordverkondiging kan overslaan.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Excuses aanvaard.
Wat ik zeg heeft betrekking op situaties waar je je vrijwillig in begeeft en nadrukkelijk niet op de situatie dat je te maken hebt met beperkingen die maken dat je niets of minder kunt volgen van de dienst. Dat lijkt me wel voldoende duidelijk.

Uiteraard is niet ieders situatie gelijk. Als je prima Engels kunt volgen, staat dat gelijk aan een Nederlandse dienst.

Mijn overtuiging komt voort uit de gedachte dat ik niet kan bedenken waarom iemand voor één of twee zondagen in het jaar wel de woordverkondiging kan overslaan.
Oké helder. Je trekt dus de lijn bij wel of niet vrijwillig. Ja dat is een terecht punt van je. Alleen zit er toch een kleine maar aan. De vraag die bij mij dan wel opkomt is in hoeverre een mens dan verantwoordelijkheid is als het niet vrijwliig is. En überhaupt in hoeverre dat mogelijk is. Dit laat ik voor de rest maar liggen, anders gaan we teveel van het onderwerp af.

Overigens heb ik hier niemand gezien die stelt dat je in de vakantie de prediking van het Woord over kan slaan.
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

JCRyle schreef: Overigens heb ik hier niemand gezien die stelt dat je in de vakantie de prediking van het Woord over kan slaan.
Klopt, maar dat is nu juist mijn punt: onder een prediking gaan zitten die onbijbels is en/of die je totaal niet kunt volgen, staat daaraan gelijk mijns inziens.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

eilander schreef:
JCRyle schreef: Overigens heb ik hier niemand gezien die stelt dat je in de vakantie de prediking van het Woord over kan slaan.
Klopt, maar dat is nu juist mijn punt: onder een prediking gaan zitten die onbijbels is en/of die je totaal niet kunt volgen, staat daaraan gelijk mijns inziens.
Als je een in het buitenlandse dienst de taal niet kunt verstaan heb je wellicht niets van de dienst begrepen, maar kun je toch gesticht worden. Je bent in het huis van God en dat is dan op dat moment voldoende.
eilander
Moderator

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Delftenaar schreef:
eilander schreef:
Als je een in het buitenlandse dienst de taal niet kunt verstaan heb je wellicht niets van de dienst begrepen, maar kun je toch gesticht worden. Je bent in het huis van God en dat is dan op dat moment voldoende.
Zeer oneens. De Heere werkt door Zijn Woord.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
En dan wil jij blijven volhouden dat dit geen consequenties heeft voor een Nederlandse kerkdienst? Daar ga je even goed vrijwillig naar toe. Dus dan is een mens net zo min te verontschuldigen als hij de preek niet kan verstaan/volgen of dat hij onder een onbijbelse prediking zit.
Maar je doet stevige uitspraken, waarvan ik wel een gedegen argumenatie zou willen zien. Waarom stel je het 'overslaan van de prediking van het Woord' gelijk aan 'het totaal niet kunnen volgen van een preek' en aan 'het zitten onder een onbijbelse prediking'? Waar baseer je jouw inziens op?
eilander schreef:Zeer oneens. De Heere werkt door Zijn Woord.
Ja, de Heere werkt door Zijn Woord. Alleen is dat het enige middel waardoor God werkt? Wat dacht je van Geest, Schepping, Gebed etc.?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wat bedoel je nu eigenlijk met de door jou erbij gehaalde casus van het niet kunnen volgen van een Nederlandse kerkdienst? Je denkt toch niet dat ik iemand met een handicap ga verwijten dat hij niet zit te luisteren?!

Verder vind ik het vreemd dat ik mijn stellingname moet motiveren, in plaats van andersom. Het geloof is uit het gehoor, en vele andere plaatsen in de Bijbel bewijzen het belang van het Woord. Dat is niet inwisselbaar voor iets anders.
Hoe kijk je er tegenaan als iemand een half jaar in het buitenland woont en de taal daar niet verstaat?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

En inderdaad, ik stel ook in Nederland het bijwonen van een onbijbelse prediking in plaats van de normale kerkgang gelijk aan het verzuimen van de kerkdienst en als zodanig strijdig met het gebod om op te gaan onder de prediking.
Plaats reactie