Beroepingswerk discussie [7]

Forummer

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Forummer »

Jongere schreef:
Forummer schreef:Ik kopieer even een stukje uit de reactie van @Jongere, omdat die het heel kernachtig weet te verwoorden:
Jongere schreef: Het probleem is niet weg als alle gemeenten ongeveer vergelijkbaar lang vacant zijn en ongeveer evenlang een predikant hebben, ofzo.
Élke gemeente zou een eigen herder en leraar moeten hebben. Het enige echt moeilijke vraagstuk is het grote, nijpende predikantentekort, waardoor zoveel gemeenten zo vaak geen eigen herder hebben.
Omdat er jaarlijks veel meer aanmeldingen dan toelatingen zijn, lijkt het me broodnodig dat we ons herbezinnen op het toelatingsbeleid. Er is een groot tekort aan predikanten, en blijkbaar ligt het niet aan de Zender.

Eigenlijk is het een hele andere discussie, namelijk "roepingswerk discussie".
Even voor de helderheid: ik schreef mijn post niet als kritiek op toelatingsbeleid. Je kunt het namelijk helemaal eens zijn met toelatingsbeleid én tegelijk erkennen dat er een groot en nijpend predikantentekort is.
Helaas lijkt dat weleens een tegenstelling te worden. Als je dan wijst op het grote tekort, moet je wel kritiek hebben op het curatorium; en als je het eens bent met het curatorium, kun je ook niet erkennen dat er een groot tekort is. Zo ligt het niet; juist de curatoren zijn zich terdege bewust van het grote tekort binnen de gemeenten.

Ik probeer vooral aan te geven: van die hele discussie over een "eerlijke verdeling" klopt niets. Ook het gemopper op "grote gemeenten hebben altijd een predikant" niet. Élke gemeente zou een predikant moeten hebben en het is een zorgelijk teken dat we discussies zijn gaan opbouwen die dát principe niet meer als uitgangspunt hebben.
Duidelijk, dankjewel voor de toevoeging. Omdat ik jouw formulering heel helder vond, heb ik die gebruikt om mijn standpunt aan @Pierre27 uit te leggen, die de link niet begreep.

Waarmee ik nergens gezegd heb dat iedereen toegelaten moet worden of dat ik tegen het curatorium zou zijn, maar ik heb wel ernstige twijfels bij de huidige werkwijze van het curatorium.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Je kunt het namelijk helemaal eens zijn met toelatingsbeleid én tegelijk erkennen dat er een groot en nijpend predikantentekort is.
Helaas lijkt dat weleens een tegenstelling te worden. Als je dan wijst op het grote tekort, moet je wel kritiek hebben op het curatorium; en als je het eens bent met het curatorium, kun je ook niet erkennen dat er een groot tekort is. Zo ligt het niet; juist de curatoren zijn zich terdege bewust van het grote tekort binnen de gemeenten.
Wat je zegt zou in theorie kunnen kloppen.
Ik ben het met je eens: het zou hypothetisch mogelijk kunnen zijn dat én een curatorium goed functioneert én er een predikantentekort ontstaat.
Maar in de praktijk is dat niet zo: juist door de zondige werkwijze van een curatorium, ontstaat een predikantentekort.
Ik ken genoeg kandidaten in de CGK die de afgelopen decennia zijn afgewezen door ons curatorium en het daar achteraf eens mee werden.
Omdat deze afwijzingen zondig te noemen gaat mij veel te ver.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:En als iemand een roeping heeft tot het predikambt en er is een regel ingevoerd dat een groepje mensen daarover beslissen, wie regeert er dan? God of de mens?
Als de roeping van God is, hoef je niet te twijfelen. Dan zal het onverhinderd doorgaan. Maar misschien niet zoals degene met die roeping meent en denkt. Maar doorgaan zal het.
Dat weet ik ook wel. Maar ga dan ook niet zeuren dat er te weinig predikanten in dat kerkverband zijn.
Piet Puk schreef:En hoe zie je het dan voor je zonder curatorium? Volgens mij word dat oneerbiedig gezegd een grote janboel
Ik ben op zichzelf niet tegen een curatorium, zeker niet. Alleen tegen de tot nu toe gehanteerde werkwijze; daar klopt niets van.
Wat moet er volgens jou dan anders in de werkwijze?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dan moet je even zoeken, een jaar of 15 geleden heb ik dat hier ergens geplaatst.

Edit> gevonden, zie https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 81#p932381 en https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 82#p932382

Dat dekt ook gelijk af waaraan Huisman refereert.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: Ik ken genoeg kandidaten in de CGK die de afgelopen decennia zijn afgewezen door ons curatorium en het daar achteraf eens mee werden.
Omdat deze afwijzingen zondig te noemen gaat mij veel te ver.
En in de Hhk kandidaten die lang op de eerste gemeente moeten wachten.
Maar het verschil is wel dat er veel meer dominees in actieve dienst zijn in CGK en HHK dan in de GG.
Daarnaast zijn er ook veel dominees die afgewezen zijn in de GG die met zegen in een ander verband het ambt bekleden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:Dan moet je even zoeken, een jaar of 15 geleden heb ik dat hier ergens geplaatst.

Edit> gevonden, zie https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 81#p932381 en https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 82#p932382

Ik vind daar best goede elementen in zitten.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Dan moet je even zoeken, een jaar of 15 geleden heb ik dat hier ergens geplaatst.

Ik pleit toch ook voor wat nuchterheid. Tijdens een sollicitatieronde worden er ook genoeg kandidaten voor een functie afgewezen omdat ze niet geschikt zijn. Deze afgewezen sollicitanten vonden zich wel geschikt .

Dat is bij een curatorium niet veel anders . Zeker in de CGK is het verkrijgen van een attest van je kerkenraad bijna een automatisme en zo komt rijp en groen voor het curatorium. Dan ben ik dankbaar dat daar nog serieus gefilterd wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:

Ik pleit toch ook voor wat nuchterheid. Tijdens een sollicitatieronde worden er ook genoeg kandidaten voor een functie afgewezen omdat ze niet geschikt zijn. Deze afgewezen sollicitanten vonden zich wel geschikt .

Dat is bij een curatorium niet veel anders . Zeker in de CGK is het verkrijgen van een attest van je kerkenraad bijna een automatisme en zo komt rijp en groen voor het curatorium. Dan ben ik dankbaar dat daar nog serieus gefilterd wordt.
Ik ben met je eens dat het curatorium van de CGK veel beter functioneert.
Het moet geen automatisme worden, zowel het aannemen als het afwijzen niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:

Dat is iets anders. Daar komen bv 10 personen en je kiest degene die je als sollicitatiecommissie het beste vindt passen op het werk. Dat wil helemaal niet per definitie zeggen dat de anderen niet geschikt waren. Een curatorium heeft maar 2 mogelijkheden, nl geschikt of ongeschikt op dat moment. De werkwijze die Tiberius beschrijft lijkt me zeker een betere. Dan is het geen momentopname, maar beziet men een persoon over (iets) langere tijd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Geschiktheid is helemaal geen reden voor het aannemen of afwijzen. Nergens is geschiktheid in de bijbel de norm voor het christenleven. De norm is genade.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:Geschiktheid is helemaal geen reden voor het aannemen of afwijzen. Nergens is geschiktheid in de bijbel de norm voor het christenleven. De norm is genade.
Dat lijkt mij toch een beetje te kort door de bocht. Het gaat hier niet om de norm voor het christenleven, maar voor het ambt. De bijbel is daar vrij duidelijk over.

Handelingen 6:3 Zie daarom uit, broeders, naar zeven mannen uit uw midden, van wie men een goed getuigenis geeft, vol van de Heilige Geest en van wijsheid, die wij voor deze noodzakelijke taak zullen aanstellen.

1 Timotheüs 3:8 De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst,
1Dit is een betrouwbaar woord: als iemand verlangen heeft naar het ambt van opziener, begeert hij een voortreffelijk werk.
2Tit. 1:6Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, 2 Tim. 2:24bekwaam om te onderwijzen,
3niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht.
4Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.
5Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?
6Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt.
7Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.
8Hand. 6:3De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst,
91 Tim. 1:19en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten.
10Ook zij moeten eerst beproefd worden; daarna mogen zij dienen, als zij onberispelijk zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:Geschiktheid is helemaal geen reden voor het aannemen of afwijzen. Nergens is geschiktheid in de bijbel de norm voor het christenleven. De norm is genade.
Dat lijkt mij toch een beetje te kort door de bocht. Het gaat hier niet om de norm voor het christenleven, maar voor het ambt. De bijbel is daar vrij duidelijk over.
Je aanvulling klopt. Ik was tijdens het typen me er bewust van een bok te schieten.

Maar hiervoor werden stellingen ingenomen waarbij het voor mijn gevoel enigszins vaag werd of geschiktheid nu ziet op bepaalde van God ontvangen kwaliteiten of gewoon een kwestie leek te worden van zelfingenomenheid.
Ararat

Bericht door Ararat »

huisman schreef:

Ik snap deze vergelijking niet.
Een bedrijf heeft doorgaans één vacature, zoekt daar de meest geschikte persoon voor. In de GG zijn vele vacatures en men zoekt niet de meest geschikte persoon, maar door God geroepen mensenkinderen.
Job

Bericht door Job »

Toch begrijp ik niet helemaal dat men GG-lid niet wat meer erkenning geeft voor zijn of haar worsteling. Als we belijden dat God ook het beroepingswerk leidt, dan kan het bijna niet anders of je gaat door de gang van zaken twijfelen. Voor mij heeft het in elk geval best weleens geknaagd mijn Godsbeeld. Ik wil heel graag blijven geloven in het geestelijke van het beroepingswerk. Maar hoe je het ook wendt of keert: we kunnen deze leidingen niet allemaal met een gerust geweten op Gods rekening schrijven. Ik niet meer.
Plaats reactie