Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]
Ik snap het. Het is een wat mensverheerlijkend boek. Dit boek is daarom geen aanrader. Lees liever zijn verklaring van de Cathechismus. Da's betere kost.
Aan de andere kant staan er ook zaken in die zeer nuttig zijn om te weten.Ad Anker schreef:Ik snap het. Het is een wat mensverheerlijkend boek. Dit boek is daarom geen aanrader. Lees liever zijn verklaring van de Cathechismus. Da's betere kost.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Zoals wat? Als het zaken zijn die de predikant zelf betreft hebben, dan is het niet nuttig om te weten.-DIA- schreef:Aan de andere kant staan er ook zaken in die zeer nuttig zijn om te weten.Ad Anker schreef:Ik snap het. Het is een wat mensverheerlijkend boek. Dit boek is daarom geen aanrader. Lees liever zijn verklaring van de Cathechismus. Da's betere kost.
Het gaat om het Woord wat een dominee heeft mogen verkondigen, niet om de persoon. In deze eens met A.Anker
Ik denk aan zaken die gewoon nuttig zijn. De gangen die God met Zijn volk houdt worden nog maar schaars gehoord. In dit boek staan ze nog wel vermeld. Dat vind ik wel nuttig, vooral in deze tijd waarin het bijna niet meer wordt gehoord.RefoCalvinist schreef:Zoals wat? Als het zaken zijn die de predikant zelf betreft hebben, dan is het niet nuttig om te weten.-DIA- schreef:Aan de andere kant staan er ook zaken in die zeer nuttig zijn om te weten.Ad Anker schreef:Ik snap het. Het is een wat mensverheerlijkend boek. Dit boek is daarom geen aanrader. Lees liever zijn verklaring van de Cathechismus. Da's betere kost.
Het gaat om het Woord wat een dominee heeft mogen verkondigen, niet om de persoon. In deze eens met A.Anker
Overigens daar zijn ook wel andere boeken, als je begeerte hebt om je daar wat in de verdiepen.
Weet je wel dat, dat ook heel gevaarlijk kan zijn?!-DIA- schreef: De gangen die God met Zijn volk houdt worden nog maar schaars gehoord. In dit boek staan ze nog wel vermeld. Dat vind ik wel nuttig, vooral in deze tijd waarin het bijna niet meer wordt gehoord.
Overigens daar zijn ook wel andere boeken, als je begeerte hebt om je daar wat in de verdiepen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
De gangen God met Zijn volk houdt zijn zo divers dat het niet goed is je op één mens te focussen, bovendien zijn die gangen die je dan hoort in zo'n biografie behoorlijk ingekleurd door de tijd.Orchidee schreef:Weet je wel dat, dat ook heel gevaarlijk kan zijn?!-DIA- schreef: De gangen die God met Zijn volk houdt worden nog maar schaars gehoord. In dit boek staan ze nog wel vermeld. Dat vind ik wel nuttig, vooral in deze tijd waarin het bijna niet meer wordt gehoord.
Ik hou me liever vast aan het Woord van God daarnaast de drie formulieren als uitleg of een preek of verklaring.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dat weet ik ook wel hoor, maar het is ook niet goed om er geheel onkundig van te zijn.samanthi schreef:De gangen God met Zijn volk houdt zijn zo divers dat het niet goed is je op één mens te focussen, bovendien zijn die gangen die je dan hoort in zo'n biografie behoorlijk ingekleurd door de tijd.Orchidee schreef:Weet je wel dat, dat ook heel gevaarlijk kan zijn?!-DIA- schreef: De gangen die God met Zijn volk houdt worden nog maar schaars gehoord. In dit boek staan ze nog wel vermeld. Dat vind ik wel nuttig, vooral in deze tijd waarin het bijna niet meer wordt gehoord.
Ik hou me liever vast aan het Woord van God daarnaast de drie formulieren als uitleg of een preek of verklaring.
Denk je trouwens dat de gangen die God met Zijn Kerk houdt buiten het Woord om zijn?
Nee toch?
Juist het gevaarlijk vinden vind ik gevaarlijk. Men wil van de bevinding niet horen omdat men het niet herkent. Met DIA eens dat het goed is om juist zulke boeken eens te lezen. Deze week juist het boekje over Rijer Pothoven gelezen, erg mooi!Orchidee schreef:Weet je wel dat, dat ook heel gevaarlijk kan zijn?!-DIA- schreef: De gangen die God met Zijn volk houdt worden nog maar schaars gehoord. In dit boek staan ze nog wel vermeld. Dat vind ik wel nuttig, vooral in deze tijd waarin het bijna niet meer wordt gehoord.
Precies. En het gevaar van "eenkennigheid" is prima te voorkomen door gewoon diverse van dit soort boeken te lezen, dan komen de verschillende gangen die de Heere met Zijn volk houdt, vanzelf ook aan de orde.Ad Anker schreef:Juist het gevaarlijk vinden vind ik gevaarlijk. Men wil van de bevinding niet horen omdat men het niet herkent. Met DIA eens dat het goed is om juist zulke boeken eens te lezen. Deze week juist het boekje over Rijer Pothoven gelezen, erg mooi!Orchidee schreef:Weet je wel dat, dat ook heel gevaarlijk kan zijn?!-DIA- schreef: De gangen die God met Zijn volk houdt worden nog maar schaars gehoord. In dit boek staan ze nog wel vermeld. Dat vind ik wel nuttig, vooral in deze tijd waarin het bijna niet meer wordt gehoord.
Eens, mits men daar zich niet aan gaat willen spiegelen.
Man dat kan toch niet als je er veel leest? Wie zou je toch moeten uitkiezen om je aan te spiegelen!ejvl schreef:Eens, mits men daar zich niet aan gaat willen spiegelen.
Iedere weg is uniek. Beetje nuchter zijn!
Ik heb ook niet zoveel met dit soort hagiografieën. Temeer omdat ik meestal hoor van oudere christenen: "Over mij hoeven ze geen boek te schrijven, want dan staat de mens alleen maar centraal"
Wat ik me ook wel eens afvraag, kennen ze dit soort boeken in het buitenland ook? Of is het alleen een Nederlandse gewoonte?
Wat ik me ook wel eens afvraag, kennen ze dit soort boeken in het buitenland ook? Of is het alleen een Nederlandse gewoonte?
Hagiografieën lijkt me nogal kort door de bocht. Daarmee generaliseer je m.i. nogal. In de loop van de kerkgeschiedenis zijn er talloze (auto) biografieën verschenen over het leven van mensen die de Heere mochten kennen. En dat zeker niet alleen in Nederland. Het begint in feite al met de 'Belijdenissen' van Augustinus.Wilhelm schreef:Ik heb ook niet zoveel met dit soort hagiografieën. Temeer omdat ik meestal hoor van oudere christenen: "Over mij hoeven ze geen boek te schrijven, want dan staat de mens alleen maar centraal"
En ik ben het eens met degenen die aangeven dat het lezen van deze boeken nuttig kan zijn. Zeker als niet de mens maar het werk van de Heere in het leven van een mens centraal staat.
Ik heb veel van dit soort boeken gelezen en geloof me: dat laatste is zeer vaak het geval.
En het lezen over dat werk van God is zeer waardevol.
Natuurlijk realiseer ook ik me dat enige voorzichtigheid op z'n plaats is. We moeten alles altijd aan Gods Woord toetsen.
Bijna iedere opgetekende geschiedenis is een bijzondere bekering. Men zou de indruk kunnen krijgen dat men ook iets bijzonders moet meemaken.-DIA- schreef:Man dat kan toch niet als je er veel leest? Wie zou je toch moeten uitkiezen om je aan te spiegelen!ejvl schreef:Eens, mits men daar zich niet aan gaat willen spiegelen.
Iedere weg is uniek. Beetje nuchter zijn!
Overigens DIA, dit vind ik heel mooi om te lezen, misschien ook wat voor jou. Preken van A Gray.
http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#GRAY
Gisteren heb ik nog voorgelezen uit "Genade overvloeiende voor de grootste der zondaren" van John Bunyan:Wilhelm schreef:Ik heb ook niet zoveel met dit soort hagiografieën. Temeer omdat ik meestal hoor van oudere christenen: "Over mij hoeven ze geen boek te schrijven, want dan staat de mens alleen maar centraal"
- de mens centraal? Nou, nee ik dacht het niet
- alleen Nederlands? Dus ook niet.
Ik vind het niet zo'n goed teken als we niet meer zouden willen lezen over Gods grote werken in zondaarsharten.