Toch veel objectiever dan welke fabrikant dan ook, natuurlijk heeft de luchtmacht door zijn zeer goede ervaringen met de F16 sterk de voorkeur voor opnieuw een product uit dezelfde fabrieksstal.Vandaar dat ik ook niet kan vinden dat de luchtmacht in staat is tot een objectief oordeel.
De nieuwe fighter is ook bedoeld om de komende dertig!! jaar ons eigen luchtruim te beveiligen, in onze uitzendgebieden hebben onze F16's veel meer taken dan allleen luchtsteun geven aan de grondtroepen.In welk opzicht is de F-35 dan zoveel moderner dan bijv. de Saab en waarom heeft de Nederlandse luchtmacht deze technieken nodig, dit mede gezien het feit dat de opponenten van de Nederlandse krijgsmacht in zijn geheel niet beschikken over een luchtmacht dan wel wapens om onze vliegtuigen uit de lucht te schieten?
Deze toestellen zijn ook geen partij voor de huidige F16 maar een verstandig land bewapend zich voor de toekomst,Bovendien mag ik toch aannemen dat landen die beschikken over verouderd Russisch of Chinees materiaal of oude Amerikaanse toestellen zoals Iran, dat beschikt over enkele oude F-14 Tomcats, geen partij zullen zijn voor de Saab Grippen, de Dassault Rafale of de Eurofighter Typhoon.
De Grippen en de Rafale hebben maar één voordeel ze zijn in aanschaf goedkoper (in gebruik waarschijnlijk veel duurder vanwege veel meer onderhoud en een veel mindere betrouwbaarheid (vooral de Gripppen is zeer storingsgevoelig) )
De Eurofighter is DUUR en éénzijdig.