Luther schreef:huisman schreef:Luther schreef:Ik las vanmorgen dat ds. W. Pieters de GG als volgt samenvatte:
RD schreef:Anders dan in de afgescheiden kerken –bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten– is er bij ons geen systeemdwang, waarbij alle neuzen dezelfde kant op moeten staan.
Ik ben bang dat ds. Pieters de afgelopen week niet op de synodevergaderingen is geweest. Op enkele punten is er fors gediscussieerd (o.a. of de CGO-opleiding voor pastoraal werker moest blijven bestaan); daarin stonden de meningen toch echt tegenover elkaar. Ik geloof niet dat er iemand gedwongen is af te zijn van zijn mening. Wel is er een meerderheidsbesluit genomen.
Maar na de synode worden de besluiten gehoorzaam uitgevoerd (vind het te ver gaan om dat systeemdwang te noemen, meer synodale gehoorzaamheid) . Wel wordt binnen de GG vaak wat krampachtig omgegaan met verschillen die binnen de confessie vallen.
Ook dat verschilt per kerkenraad, per gemeente en per predikant. Zodra je over de GG op detailniveau algemene uitspraken gaat doen, zit je zeker fout.
Jammer dat je zegt: zit je zeker fout.
Ik proef daar een soort onafhankelijkheid in die de eenheid van de gemeenten niet ten goede komt.
Welk nut heeft zulk een houding?
Wij weten het beter, wij gaan ons eigen gang?
Het lijkt erop dat je het eigen standpunt, in extremo doorgetrokken, doet neigen naar scheuring of afscheiding.
Maar mss. ben ik veel te kort door de bocht met deze uitspraak.
Kinderkens, hebt elkander hartelijk lief!
Dan vervallen de in onze ogen verheven hoofdzaken tot bijzaken, welke de kerkelijke éénheid niet kunnen verbreken.