De zonde van de paus...

vogeltje

Re: De zonde van de paus...

Bericht door vogeltje »

albion schreef:
vogeltje schreef: Ik wilde wel dat er meer van dit te horen was:
Geef mij Jezus of ik sterf.
Jezus is mijn zieleleven.
Buiten Jezus het verderf.

Je bedoelt dit gedicht:

Zoete banden die mij binden
Aan des HEEREN lieve volk.
Wis, zij zijn mijn hertevrinden,
Hunne taal mijn hertetolk.
't Zijn de kind'ren van de Vader
En van 't zelfde huisgezin.
Wij bestaan malkander nader
Als de band van aardse min.

(...)

Spraken zij hoe gans verloren
Elk zijn ziel zag staan
Onder zonden, vloek en toren.
Alzo was 't ook mij gegaan.
Was het dat ze mij verhaalden,
Hoe zij arm en aan het end,
Kwamen, toen hun God bepaalde,
Dit was mij niet onbekend.

(...)

Riepen zij met heilig beven:
Was hun bidden, roepen, wenen
Om die een'ge Toeverlaat,
Was om Jezus al het stenen,
Dat was uit mijn hert gepraat.

(...)

Eeuwig zullen triumferen
Verre boven zon en maan.
Eeuwig zal ik daar verkeren,
In de rei der zaal'gen staan.
Zou ik dan dat volk verlaten
Daar ik met hen eens genood'
't Eeuwig wand'len langs de straten
Van de hemel na de dood?

Jacob Groenewegen (broer van Johannes Groenewegen, uit: De lofzangen Israëls)
Klopt, ik heb veel van die gedichten geleerd.
Ik ben met zulke taal opgegroeid. :?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
albion

Bericht door albion »

vogeltje schreef: Ik wilde wel dat er meer van dit te horen was:
Klopt, ik heb veel van die gedichten geleerd.
Ik ben met zulke taal opgegroeid. :?[/quote]

Elk zijn ziel zag staan
Dit was mij niet onbekend.

dan hoort dit er toch ook bij?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vogeltje

Bericht door vogeltje »

@ albion:dan hoort dit er toch ook bij?
Elk zijn ziel zag staan
Dit was mij niet onbekend

Precies. Dat hoor je mij ook niet ontkennen.
Alleen denk ik dat het bijbels is als we zeggen dat het daar niet bij blijft.
Stel dat het daar wel bij bleef, dan zou het voor eeuwig verloren zijn.
Buiten Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsbederf/verderf.
In dit gezang/gedicht wordt het zo mooi bij elkaar gehouden.
Het gaat verder
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

albion schreef: waar zou deze tekst op slaan? Zover zijn we zeker nog niet in deze tijd:

„Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;”
Ik kan het niet anders zien dan dat dit op deze tijd slaat
DWZ de eindtijd.
Ik weet dat verschillende predikanten uit de rechterflank van
gereformeerde gezindte er ook zo over denken.
Van onze dominee is dat ook wel bekend.

"Gods kerk ligt verbroken als beenderen aan de mond des grafs
Dat de HEERE er over mocht opstaan om bijeen te brengen
wat bijeen hoort
"
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
albion schreef: waar zou deze tekst op slaan? Zover zijn we zeker nog niet in deze tijd:

„Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;”
DWZ de eindtijd.

wat bijeen hoort
"
Ik moet aan deze tekst ook weleens denken als ik diverse mensen hoor (die dan als rechts bekend staan) en allerlei predikanten ter linkerzijde van hun denkbeelden feitelijk in de prullenbak kieperen en spreken over "er zijn nog enkele godzalige, getrouwe leraren, die de aloude waarheid nog brengen". Tja... soms huiver ik en denk ik erbij: „Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;”
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:
-DIA- schreef:

DWZ de eindtijd.

wat bijeen hoort
"
Ik moet aan deze tekst ook weleens denken als ik diverse mensen hoor (die dan als rechts bekend staan) en allerlei predikanten ter linkerzijde van hun denkbeelden feitelijk in de prullenbak kieperen en spreken over "er zijn nog enkele godzalige, getrouwe leraren, die de aloude waarheid nog brengen". Tja... soms huiver ik en denk ik erbij: „Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;”
Precies. Men vergeet namelijk dat die "aloude waarheid" die men zo hoog roemt, nog maar heel nieuw is (pas sinds het Gereformeerd Piëtisme, en slechts een kleine stroom daarbinnen). De Reformatoren preekten niet zoals die "godzalige, getrouwe leraren", noch de meesten der Nadere Reformatoren. Juist hetgene wat men zo mist bij "links", vindt je ook bij de Reformatoren niet terug...

Men is inderdaad kittelachtig van gehoor geworden. Men vindt de werkelijk oude waarheid, van de kerkvaders en de Reformatie, niet meer goed genoeg, maar men heeft daar van alles aan toegevoegt. En wie niet volgens die toevoegingen predikt, wordt zonder nadenken afgeschreven...
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Joannah schreef:Iedereen die ook maar iets van de schrift afhaalt of toevoegt.....de Bijbel is heilig, alle leugens die de RKK er bij heeft verzonnen, en wat ze nalaat, heeft haar tot DE Valse profeet gemaakt."Gaat uit van haar, mijn volk", is de opdracht.
Wij moeten niet terug naar de RKK, maar andersom.
Iedereen die tegenwoordig kan lezen en verstand heeft, toetst de RKK aan wat de bijbel zegt en verlaat deze "kerk".
Maar dat zal wel niet gebeuren, want traditie en menselijke inzettigen zijn voor velen belangrijker dan de waarheid.
En dat de RKK nu toenadering zoekt tot een "verzoening" met luther, 500 jaar te laat, zegt helemaal niets.Integendeel, ik verdenk de RKK ervan een soort voor iedereen acceptable wereldmix te willen scheppen, om haar macht te vergroten.
Hoewel ik over de zondag met Joannah sterk van mening verschil, ben ik het dit keer met haar eens.

De RK Kerk als instituut is een valse kerk en degene die zich plaatsvervanger van Christus noemt, is niets anders dan een c.q. dé valse profeet uit Openbaring 13, 17, enzovoort. Daar moeten en mogen we niets aan afdoen. (Dat betekent overigens niet dat binnen de RKK niemand zalig zou worden, dat heeft hier niemand gezegd.)

Als instituut moeten en mogen we echter met de RKK níets van doen hebben en moeten we onder meer ook de woorden van de HC handhaven dat de paapse mis niets anders is dan een vervloekte afgoderij.

Z.g. Rehabilitatie van Luther (overigens is het zover niet) moet ons des te voorzichtiger maken. Dit is altijd de werkwijze geweest van satan, namelijk waarheid met leugen te vermengen en de leugen als waarheid voor te stellen.
memento

Bericht door memento »

Zonderling schreef:De RK Kerk als instituut is een valse kerk en degene die zich plaatsvervanger van Christus noemt, is niets anders dan een c.q. dé valse profeet uit Openbaring 13, 17, enzovoort.
EEN valse profeet kan ik met je eens zijn. Maar dé valse profeet uit Openbaring mist m.i. elke exegetische grond.
Dat betekent overigens niet dat binnen de RKK niemand zalig zou worden, dat heeft hier niemand gezegd.
De vraag hier was of de Paus bekeerd kan zijn. En dat heb ik hier een aantal keer horen ontkennen. Daar tegen stel ik onverkort dat het niet aan ons is om te oordelen hoeveel dwalingen iemand hebben mag, wil hij nog behouden kunnen worden.
Als instituut moeten en mogen we echter met de RKK níets van doen hebben en moeten we onder meer ook de woorden van de HC handhaven dat de paapse mis niets anders is dan een vervloekte afgoderij.
Dat is het ook. Maar wel met de toevoeging dat die vervloekte afgoderij wel plaatsvindt in een dwalende kerk. Zolang Gods woord daar nog gelezen wordt, en de basiswaarheden van het christelijke geloof (Apostolicum, Nicea) nog beleden worden, mag er hoop zijn dat God over deze dwalende kerk opstaat, het woord zijn kracht laat doen, en deze dwalende kerk terugbrengt tot de waarheid der Schrift.

Of dwaalt de RK zwaarder dan het volk Israël, toen zij een gouden kalf maakten en vereerden, terwijl de Ware God met hun leider een verbond aan het sluiten/bevestigen was? Ja, men leze het hele OT, de gruwelijke afdwalingen van het volk Israël. Dan schrijf je niet meer zo snel een dwalende kerk af. God kan terugkeer geven, en zolang het woord er is mogen we daar om bidden.
Z.g. Rehabilitatie van Luther (overigens is het zover niet) moet ons des te voorzichtiger maken. Dit is altijd de werkwijze geweest van satan, namelijk waarheid met leugen te vermengen en de leugen als waarheid voor te stellen.
Laten we maar rustig afwachten of er wat gebeurt, en wát er gebeurt. Dan pas kunnen we oordelen. Al dat vroegtijdige oordelen is m.i. niets meer dan sensationalisme of bevooroordeeldheid. Om een goed oordeel te kunnen vellen, moet je eerst de zaak onderzoeken (en dat kan nog niet, aangezien de RK nog niets concreets heeft gezegd over Luthers eerherstel).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:

DWZ de eindtijd.

wat bijeen hoort
"
Precies. Men vergeet namelijk dat die "aloude waarheid" die men zo hoog roemt, nog maar heel nieuw is (pas sinds het Gereformeerd Piëtisme, en slechts een kleine stroom daarbinnen). De Reformatoren preekten niet zoals die "godzalige, getrouwe leraren", noch de meesten der Nadere Reformatoren. Juist hetgene wat men zo mist bij "links", vindt je ook bij de Reformatoren niet terug...

Men is inderdaad kittelachtig van gehoor geworden. Men vindt de werkelijk oude waarheid, van de kerkvaders en de Reformatie, niet meer goed genoeg, maar men heeft daar van alles aan toegevoegt. En wie niet volgens die toevoegingen predikt, wordt zonder nadenken afgeschreven...
1 Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
6 Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande.
7 Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden;
8 Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.

Er komt een tijd -die aanstaande lijkt- dat de verstandige zal zwijgen. Het zal een boze tijd zijn. Of geloven we dat ook al niet meer? Juist de nabijkomende godsdienst is de felste tegenstander van een ontdekkende Waarheid. Die zal zich het meest aangsproken voelen. De farizeeën hadden het ook wel door dat Hij hun bedoelde maar ze schrokken er voor zover vermeld, niet eens van.
Toch is en blijft er een overblijfsel dat met David zegt: De rechtvaardige sla mij. David had zijn arglistige hart leren kennen. Maar meer.Ook de dodelijkheid. Daarom wenste hij eerlijk behandeld te worden, ook als zou het hem pijn doen. Dat weegt toch niet op tegen een eeuwig verderf.
Wat ik eerder zei: Waakt! Laat je niet in slaap wiegen. Probeer eens te onderzoeken: waarom denk ik dat? Ben in in de weg van het Woord? Dan ben je niet kittelachtig.
memento

Bericht door memento »

Er komt een tijd dat -die aanstaande lijkt- dat de verstandige zal zwijgen. Het zal een boze tijd zijn. Of geloven we dat ook al niet meer?
Het ís een boze tijd. De zuivere leer der Reformatie wordt maar door weinigen gevolgd. Velen ter linkerzijde maken er een automatisme van, en velen ter rechterzijde veranderen het in iets wat nooit zo door de Reformatoren geleerd is.
Juist de nabijkomende godsdienst is de felste tegenstander van een ontdekkende Waarheid. Die zal zich het meest aangsproken voelen. De farizeeën hadden het ook wel door dat Hij hun bedoelde maar ze schrokken er voor zover vermeld, niet eens van.
Dat is zeker. Maar dat geldt niet alleen voor de huichelaar, die meent met een automatisme in de hemel te komen. Maar zeker, ja nog veel meer, voor de rechtzinnige, eerlijk-onbekeerde mens, die die ontdekkende waarheid van zich af houdt met een God-moet-het-doen (en ondertussen ongestoord onbekeerd verder leeft).
Toch is en blijft er een overblijfsel dat met David zegt: De rechtvaardige sla mij. David had zijn arglistige hart leren kennen. Maar meer.Ook de dodelijkheid. Daarom wenste hij eerlijk behandeld te worden, ook als zou het hem pijn doen. Dat weegt toch niet op tegen een eeuwig verderf.
Wat ik eerder zei: Waakt! Laat je niet in slaap wiegen. Probeer eens te onderzoeken: waarom denk ik dat? Ben in in de weg van het Woord? Dan ben je niet kittelachtig.
Precies. Onderzoekt het Woord. Onderzoekt de Reformatoren. Onderzoekt de kerkvaders. En toets er je hart aan. Want als onze "waarheid" afwijkt van het Woord, de Reformatoren en de Kerkvaders, dan moeten we het nog eens goed nakijken. Dat geldt ook voor allerlei toevoegingen die sommigen bij de leer der Reformatie maken, welke toevoegingen ze belangrijker vinden dan de leer der Reformatie zelve. Zozeer zelfs, dat men degenen die in lijn der Reformatie prediken afschrijven, omdat ze niet prediken volgens de toevoegingen die ze er zelf bij verzonnen hebben...

Kortom, neem een preek van Calvijn of een andere prediker ten tijde van de Reformatie, en vraag je af: Zou ik me thuis voelen onder zo'n prediking.... (En als daar het antwoord "nee" op is, ook al is dat om een zogenaamd rechtzinnige reden als "te weinig bevinding", dan moet je je eens ernstig afvragen of je nog wel gereformeerd bent)
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:

DWZ de eindtijd.

wat bijeen hoort
"

Kan je me een toevoeging noemen, die niet door de Reformatoren 'wordt' gepreekt, maar wel door die "godzalige, getrouwe leraren". Ik ben toch benieuwd waar zij afwijken van de reformatoren. Ik ben niet zo belezen. Misschien kan je me een voorbeeld geven?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento

Bericht door memento »

albion schreef:Kan je me een toevoeging noemen, die niet door de Reformatoren 'wordt' gepreekt, maar wel door die "godzalige, getrouwe leraren". Ik ben toch benieuwd waar zij afwijken van de reformatoren. Ik ben niet zo belezen. Misschien kan je me een voorbeeld geven?
Lees eens een preek van Calvijn, of een preek van een Nederlandse predikant ttv de Reformatie (in het Hervormd Kerkblad heeft enige tijd geleden een preek gestaan die gehouden is bij de begrafenis van Willem van Oranje). Ik heb er zo maar eens (zonder zoeken, dus willekeurig) wat verschillende uitgeprint, en laten lezen aan rechtse broeders en zusters. Praktisch alle reacties (op één na die vaker zulke preken las) waren: Geen diepgang, de bevinding van Gods volk wordt gemist, etc. De preken werden geplaatst als "hervormd" of "Gereformeerde Bond" (HHK was er toen nog niet). Zelfs opmerkingen als gevaarlijk en misleidend kwamen langs.

Dát bedoel ik, met het belangrijker vinden van eigen toevoegingen (de bepreking van de bevindelijke gangen van Gods volk) dan de kern van de boodschap der Reformatie. Ik vrees dat velen ter rechterzijde zich niet thuis zouden voelen onder een prediking als van Calvijn of andere gereformeerde predikanten uit die tijd. En dat vindt ik zeer zorgelijk...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Er komt een tijd dat -die aanstaande lijkt- dat de verstandige zal zwijgen. Het zal een boze tijd zijn. Of geloven we dat ook al niet meer?
Het ís een boze tijd. De zuivere leer der Reformatie wordt maar door weinigen gevolgd. Velen ter linkerzijde maken er een automatisme van, en velen ter rechterzijde veranderen het in iets wat nooit zo door de Reformatoren geleerd is.
Juist de nabijkomende godsdienst is de felste tegenstander van een ontdekkende Waarheid. Die zal zich het meest aangsproken voelen. De farizeeën hadden het ook wel door dat Hij hun bedoelde maar ze schrokken er voor zover vermeld, niet eens van.
Dat is zeker. Maar dat geldt niet alleen voor de huichelaar, die meent met een automatisme in de hemel te komen. Maar zeker, ja nog veel meer, voor de rechtzinnige, eerlijk-onbekeerde mens, die die ontdekkende waarheid van zich af houdt met een God-moet-het-doen (en ondertussen ongestoord onbekeerd verder leeft).
Precies. Onderzoekt het Woord. Onderzoekt de Reformatoren. Onderzoekt de kerkvaders. En toets er je hart aan. Want als onze "waarheid" afwijkt van het Woord, de Reformatoren en de Kerkvaders, dan moeten we het nog eens goed nakijken. Dat geldt ook voor allerlei toevoegingen die sommigen bij de leer der Reformatie maken, welke toevoegingen ze belangrijker vinden dan de leer der Reformatie zelve. Zozeer zelfs, dat men degenen die in lijn der Reformatie prediken afschrijven, omdat ze niet prediken volgens de toevoegingen die ze er zelf bij verzonnen hebben...

Kortom, neem een preek van Calvijn of een andere prediker ten tijde van de Reformatie, en vraag je af: Zou ik me thuis voelen onder zo'n prediking.... (En als daar het antwoord "nee" op is, ook al is dat om een zogenaamd rechtzinnige reden als "te weinig bevinding", dan moet je je eens ernstig afvragen of je nog wel gereformeerd bent)

Dit is voor mij geen ontdekkende prediking...
Als ik hier nog medestanders vind ben ik wel blij als die nog openbaar
durven komen... Nee, hier proef ik geen liefde en bewogengheid
in. Als het waar is, dan wordt je er toch onder verbroken.
Je voelt het wel... Sorry dat ik zo op deze manier duidelijk moet
maken wat ik bedoel. En laat nu niemand denken dat ik iemand wil
aanvallen of zo. Ik bedoel het in het algemeen. Alleen, gehoorzamen
is beter dan slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
Dat bedoel ik duidelijk te maken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
memento schreef:

Dit is voor mij geen ontdekkende prediking...
Als ik hier nog medestanders vind ben ik wel blij als die nog openbaar
durven komen... Nee, hier proef ik geen liefde en bewogengheid
in. Als het waar is, dan wordt je er toch onder verbroken.
Je voelt het wel... Sorry dat ik zo op deze manier duidelijk moet
maken wat ik bedoel. En laat nu niemand denken dat ik iemand wil
aanvallen of zo. Ik bedoel het in het algemeen. Alleen, gehoorzamen
is beter dan slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
Dat bedoel ik duidelijk te maken.
Je durft nogal wat te zeggen dat je Calvijn niet goed genoeg vindt
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zonderling

Bericht door Zonderling »

memento schreef:
Zonderling schreef:De RK Kerk als instituut is een valse kerk en degene die zich plaatsvervanger van Christus noemt, is niets anders dan een c.q. dé valse profeet uit Openbaring 13, 17, enzovoort.
EEN valse profeet kan ik met je eens zijn. Maar dé valse profeet uit Openbaring mist m.i. elke exegetische grond.
Rome c.q. de paus voldoet aan ALLE kenmerken die aan de valse profeet uit Openbaring is gegeven.
Dat is reeds door talloze auteurs bewezen vanaf de tijd van de Reformatie (en zelfs daarvóór).
Je spreekt vaak over Calvijn, maar je weet dan toch ook dat Calvijn evenzeer sprak over de Roomse antichrist.
Zo verwijder je je ver van de Reformatie op dit punt.
Vergeet ook niet dat het pauselijk Rome dronken is van het bloed der heiligen en ook van het Joodse volk, wat geheel overeenkomt met wat van het beest in Daniël 7 en Openbaring 13 gezegd wordt.

En onze belijdenis spreekt ook over de antichrist (artikel 36). Daarmee bedoelde men (Guido de Brès en anderen) niet in de laatste plaats de RK Kerk zoals je uit vele geschriften uit die tijd zien kunt.
Plaats reactie