Psalmen

Tiberius
Administrator

Re: Psalmen

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Tuurlijk, Hendrikus.
Sorry, hoor, maar soms moet ik wel eens om je reacties lachen. Volgens mij zie jij achter elke boom een GG-beer. :)
Lachen is gezond, Tib. Natuurlijk, het ligt helemaal aan mij, want GG-beren bestaan alleen in sprookjes op hele noten. Stel je voor dat mijn verhalen waar zouden zijn... :jongle
Ik zou haast zeggen: Kom en zie.
Ik kan je van harte uitnodigen om in onze gemeente te komen wonen, werken en kerken, Hendrikus!
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Sorry, hoor, maar soms moet ik wel eens om je reacties lachen. Volgens mij zie jij achter elke boom een GG-beer. :)
Lachen is gezond, Tib. Natuurlijk, het ligt helemaal aan mij, want GG-beren bestaan alleen in sprookjes op hele noten. Stel je voor dat mijn verhalen waar zouden zijn... :jongle
Ik kan je van harte uitnodigen om in onze gemeente te komen wonen, werken en kerken, Hendrikus!
Ik ben inmiddels wel benieuwd naar de door jou geschetste ideale gg-gemeente.
Ook ik ben redelijk positief over mijn gemeente, maar in tegenstelling tot jou neem ik de 'verhaaltjes' van H en H wel serieus en vind ik dat die op zichzelf genomen grote verontwaardiging rechtvaardigen. In die zin kan ik de reacties van Hendrikus goed plaatsen. Ik zie ook geen reden om dit soort verhalen belachelijk te maken omdat je het zelf zo goed getroffen hebt in je gemeente.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

wim schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Ook ik ben redelijk positief over mijn gemeente, maar in tegenstelling tot jou neem ik de 'verhaaltjes' van H en H wel serieus en vind ik dat die op zichzelf genomen grote verontwaardiging rechtvaardigen. In die zin kan ik de reacties van Hendrikus goed plaatsen. Ik zie ook geen reden om dit soort verhalen belachelijk te maken omdat je het zelf zo goed getroffen hebt in je gemeente.
Mee eens! Net zoals marnix zei: er zijn GG gemeente waarin het wel voorkomt (zeker in een bepaalde streek) en waar het niet in voorkomt. En ja, misschien komt H gefrustreerd over, maar deze verhalen zijn wel herkenbaar. (zeg ik als oud-GG-er) En ik hoor ze nu nog regelmatig en niet alleen van mensen van wie hun naam beginnen met een H.
Fijn dat het in een aantal GG- gemeente zoiets nooit voorkomt, maar laten zij hun ogen niet sluiten voor gemeenten waarin het wel voorkomt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Belachelijk is wat anders dan lachwekkend.
Het lachwekkende vond ik hierin, dat Hendrikus één of ander flauw verhaaltje gebruikt als onderbouwing van een redelijk boude bewering en dan gauw met het excuus komt dat hij niet zijn hele hebben en houwen hier op het forum wil dumpen.

Ik sluit me aan bij hoe Jongere het zegt: ik zal niet zeggen dat het niet waar is en ik vind het schokkend, alleen ken ik die verhalen niet uit de praktijk, alleen maar hier van het forum.
Evenals een ander verhaal wat hier wel eens circuleerde: dat een ouderling tijdens huisbezoek plotseling een kastje openrukt om te kijken of er een TV achter zit.
Lachwekkend, en als het waar is: schokkend, grenzend aan huisvredebreuk.
Maar voor mij volkomen onherkenbaar.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Ik sluit me aan bij hoe Jongere het zegt: ik zal niet zeggen dat het niet waar is en ik vind het schokkend, alleen ken ik die verhalen niet uit de praktijk, alleen maar hier van het forum.
Je zegt dus dat het waar kan zijn, maar dat je het zelf niet hebt meegemaakt.
Waarmee je toch de suggestie wil wekken dat het om verzonnen verhalen gaat. Anders leg je niet zo de nadruk op de tegenstelling met je eigen praktijkervaring. Wat wil je er anders mee suggereren?

Het zinnetje 'alleen maar van het forum' bevat verder een waardeoordeel over bijdragen op dit forum. Er wordt verder een tegenstelling gemaakt tussen de 'praktijk' en 'het forum'. Waarom die tegenstelling?

Als men hier iets post over een praktijk, dan is dat een praktijk. Punt. Tenzij alle refoforummers leugenaars zijn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Het lachwekkende vond ik hierin, dat Hendrikus één of ander flauw verhaaltje gebruikt als onderbouwing van een redelijk boude bewering en dan gauw met het excuus komt dat hij niet zijn hele hebben en houwen hier op het forum wil dumpen.
Tuurlijk, blijf het vooral flauwe verhaaltjes noemen. Laat het eens tot je doordringen hoeveel schade het jouw geliefde kerkverband berokkend heeft en nog dagelijks berokkent, dit soort staaltjes van kerkenraadspraktijken.
Als het voor jou onherkenbaar is: fijn voor jou. Maar noem het niet flauw, want zulke misstanden kunnen diepe wonden trekken.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef: Ik sluit me aan bij hoe Jongere het zegt: ik zal niet zeggen dat het niet waar is en ik vind het schokkend, alleen ken ik die verhalen niet uit de praktijk, alleen maar hier van het forum.
Waarmee je toch de suggestie wil wekken dat het om verzonnen verhalen gaat. Anders leg je niet zo de nadruk op de tegenstelling met je eigen praktijkervaring. Wat wil je er anders mee suggereren?

Het zinnetje 'alleen maar van het forum' bevat verder een waardeoordeel over bijdragen op dit forum. Er wordt verder een tegenstelling gemaakt tussen de 'praktijk' en 'het forum'. Waarom die tegenstelling?

Als men hier iets post over een praktijk, dan is dat een praktijk. Punt. Tenzij alle refoforummers leugenaars zijn.
Verzonnen is wat anders dan niet-verifieerbaar.
Bovendien is het verhaaltje wat Hendrikus hier geeft, totaal geen onderbouwing voor zijn bewering.

Ik denk dat het verstandig is om dit soort frustraties van twee kanten te horen, alvorens ik wat zinnigs kan zeggen over het waarheidsgehalte ervan.
Auto

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Het lachwekkende vond ik hierin, dat Hendrikus één of ander flauw verhaaltje gebruikt als onderbouwing van een redelijk boude bewering en dan gauw met het excuus komt dat hij niet zijn hele hebben en houwen hier op het forum wil dumpen.
Tuurlijk, blijf het vooral flauwe verhaaltjes noemen. Laat het eens tot je doordringen hoeveel schade het jouw geliefde kerkverband berokkend heeft en nog dagelijks berokkent, dit soort staaltjes van kerkenraadspraktijken.
Als het voor jou onherkenbaar is: fijn voor jou. Maar noem het niet flauw, want zulke misstanden kunnen diepe wonden trekken.
Even tussendoor van mijn kant (je moet me maar niet kwalijk nemen), maar doordat hier relatief gezien veel GG'ers en ex-GG'ers posten lijkt het net of er zware kritiek (terecht of onterecht) op het kerkverband plaats vind. Dergelijke praktijken vinden ook plaats in GKV/CGK/PKN/HHK/OGG/GGinNed waar mensen en ook ambtsdragers beschadigd worden en waar op allerlei manieren diepe wonden worden getrokken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Ook hier: ik zou het graag van twee kanten horen. Misschien ligt het dan toch wel iets genuanceerder... Of zou dat niet kunnen?
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:Verzonnen is wat anders dan niet-verifieerbaar.
Ik denk dat het prima verifieerbaar is. Gewoon lang genoeg kerken in één van de betreffende gg's (liefst als organist).
Jouw positieve praktijkervaringen zijn in dezelfde mate verifieerbaar. En dan: waarom moet alles verifieerbaar zijn? Je kunt er ook voor kiezen om iemand op zijn/haar woord te geloven.

Inderdaad zal er dan nog steeds relativering mogelijk zijn. En inderdaad zijn dergelijke verhalen niet exclusief voor de gg. Daar ben ik het wel mee eens.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Auto schreef:Even tussendoor van mijn kant (je moet me maar niet kwalijk nemen), maar doordat hier relatief GG'ers en ex-GG'ers posten lijkt het net of er zware kritiek (terecht of onterecht) op het kerkverband plaats vind. Dergelijke praktijken vinden ook plaats in GKV/CGK/PKN/HHK/OGG/GGinNed
GKV/CGK/PKN-gemeenten waar de kerkenraad dicteert dat er voor en na de dienst uitsluitend bekende psalmen mogen worden gespeeld? Want daar ging het over. Noem eens een voorbeeld? Ben benieuwd.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Auto schreef:Even tussendoor van mijn kant (je moet me maar niet kwalijk nemen), maar doordat hier relatief gezien veel GG'ers en ex-GG'ers posten lijkt het net of er zware kritiek (terecht of onterecht) op het kerkverband plaats vind. Dergelijke praktijken vinden ook plaats in GKV/CGK/PKN/HHK/OGG/GGinNed
GKV/CGK/PKN-gemeenten waar de kerkenraad dicteert dat er voor en na de dienst uitsluitend bekende psalmen mogen worden gespeeld? Want daar ging het over. Noem eens een voorbeeld? Ben benieuwd.
Neem me nu niet kwalijk, maar in die kerken fungeert de tucht nauwelijks meer, wat kun je dan ook anders verwacchten?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Auto

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef:
Auto schreef:Even tussendoor van mijn kant (je moet me maar niet kwalijk nemen), maar doordat hier relatief gezien veel GG'ers en ex-GG'ers posten lijkt het net of er zware kritiek (terecht of onterecht) op het kerkverband plaats vind. Dergelijke praktijken vinden ook plaats in GKV/CGK/PKN/HHK/OGG/GGinNed
Ik had het over "Dergelijke" praktijken en ik ga geen voorbeelden noemen vanwege de gevoeligheid van deze zaken binnen de desbetreffende PKN en CGK gemeente.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Neem me nu niet kwalijk, maar in die kerken fungeert de tucht nauwelijks meer, wat kun je dan ook anders verwacchten?
Aha, tucht betekent dat je organisten rare voorschriften gaat opleggen. Nou, geweldig!
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
wim schreef:

Verzonnen is wat anders dan niet-verifieerbaar.
Bovendien is het verhaaltje wat Hendrikus hier geeft, totaal geen onderbouwing voor zijn bewering.

Ik denk dat het verstandig is om dit soort frustraties van twee kanten te horen, alvorens ik wat zinnigs kan zeggen over het waarheidsgehalte ervan.
Weet ik niet. Daarmee maak je jezelf rechter in plaats van luisteraar. Van zulke mensen word ik altijd een beetje moe. ;)
Gesloten