Tiberius schreef:Ik kan Barjan aardig volgen, dus moet het jou ook lukken.
En de argumentatie van Tiberius en Erasmiaan, mm, die kan ik nou zo sterk niet vinden.
Laat ik dan eens wat proberen samen te vatten, want het wordt er zo allemaal niet veel helderder op. In dit topic lopen er te veel zaken door elkaar heen.
In de eerste plaats is daar het artikel van ds. Van Aalst. Als je de kern van zijn boodschap eruit pelt, krijg je volgens mij het volgende.
In het ambtelijk werk zijn er belangrijke zaken. Van tijd tot tijd moeten we als ambtsdragers ook over uiterlijke zaken spreken. Volgens deze levensstijl, opkomend uit de Heilige Schrift, zullen we ons stijlvol en eerbaar moeten kleden, zodat het verschil tussen de wereld en de kerk zichtbaar blijft. Hij gebruikt als tekst hiervoor "en wordt deze wereld niet gelijkvormig maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds".
Vervolgens trekt hij deze lijn door naar de kleding, door te laten zien, dat de satan altijd met kleine afwijkingen begint: jonge mensen die van de groep losgeweekt worden, omdat ze iets willen wat de Bijbel niet expliciet verbiedt. Hoe verder ze van de groep af zijn, hoe meer greep de wereld op hen krijgt.
De volgorde van zijn artikel is uiteraard anders om de doelgroep (met name de jeugd) erbij te houden, maar dat is m.i. de kern van zijn betoog.
Gezien de toon vind ik dit artikel mooi en helder verwoord. Het gevaar van het hellend vlak geeft hij duidelijk aan. Alleen de laatste stap (de lijn doortrekken naar de legging) kan ik persoonlijk niet echt mee maken.
Dan is daar het argument van Erasmiaan om met een beroep op Deut 22:5 broeken af te wijzen en vervolgens de hele discussie: wat is nu een gruwel, etc. Hoofdpunt op die lijn is, dat wanneer iets den Heere eenmaal een gruwel is (in het OT), dat dat dan altijd zo is (ook nu nog).
Wat Bartjans standpunt is, is me niet helemaal duidelijk. In ieder geval beschuldigt hij ds. Van Aalst van een kromme bijbeluitleg. Er staat nog steeds een vraag van mij open, op welk punt dan. Voor iemand die theologisch zo onderbouwd zegt te zijn als Bartjan, zal dat niet zo'n probleem zijn.
Persoonlijk denk ik, dat het verbieden van een broek of legging met een beroep op de Bijbel niet gaat lukken. Wel ben ik van mening, dat het een bepaalde uiting is van (zeg maar even) de refo-subcultuur. Ook dat het van schoppen tegen deze subcultuur getuigt door welbewust met een broek of legging rond te gaan lopen.
In het verlengde hiervan liggen mijn kaders: van jonge meiden in de puberleeftijd kan ik dat schoppen wel hebben, omdat dat bij de leeftijd hoort, maar van volwassen vrouwen, die bij volle bewustzijn belijdend lid van zo'n voluit in de refo-subcultuur staand kerkverband zijn geworden, wijs ik het scherp af. Eenzelfde visie dus die ik bij Luther proef.