Losgeweekt van eigen gemeente

Afgewezen

Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss

Bericht door Afgewezen »

We kunnen beter proberen naar elkaar te luisteren dan er een loopgravenoorlog van te maken.
Er zijn mensen die zich innerlijk gekrenkt voelen wanneer een kerkgenootschap dat hún dierbaar is, wordt aangevallen. Dat is begrijpelijk, maar het staat een écht gesprek in de weg. Laten we proberen zo open mogelijk de discussie aan te gaan. En laten we daarbij waken voor het lanceren van ongenunanceerde beschuldigingen en generaliseringen. En vooral ook voor clichés, want die zijn écht funest...;)
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 04 jun 2009, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Alles wat je zegt is óf cliché óf persoonlijke grief óf karikatuur óf nestbevuilen of nog een andere minder fraaie benaming.

Zo komt niemand er werkelijk achter wat beter kan en zelfs moet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jac

Bericht door Jac »

Laat ik er nog aan toe voegen dat ik absoluut niet alles over 1 kam wil scheren in de gg en zeker niet wil gaan trappen.
Er zijn ook hele goede dingen, zoals de serie "heilsorde" van ds. Harinck bijvoorbeeld. (een mooi feit)
Helaas is Harinck alleen niet genoeg om het gemiddelde in evenwicht te houden.
De boot van de gg hangt nu duidelijk naar rechts en aangezien ik links zit en hoogtevrees heb overweeg ik om over te stappen op een andere boot.
albion

Bericht door albion »

Jac schreef:Laat ik er nog aan toe voegen dat ik absoluut niet alles over 1 kam wil scheren in de gg en zeker niet wil gaan trappen.
Er zijn ook hele goede dingen, zoals de serie "heilsorde" van ds. Harinck bijvoorbeeld. (een mooi feit)
Helaas is Harinck alleen niet genoeg om het gemiddelde in evenwicht te houden.
De boot van de gg hangt nu duidelijk naar rechts en aangezien ik links zit en hoogtevrees heb overweeg ik om over te stappen op een andere boot.

Misschien is die boot wel lek of heeft een of ander verborgen mankement....
Met andere woorden overal is er wel wat, maar bovenal vergeet niet dat je jezelf overal tegenkomt...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:Met andere woorden overal is er wel wat, maar bovenal vergeet niet dat je jezelf overal tegenkomt...
En dat is dus een cliché... :)
Wat kun je hier nu mee?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:We kunnen beter proberen naar elkaar te luisteren dan er een loopgravenoorlog van te maken.
Er zijn mensen die zich innerlijk gekrenkt voelen wanneer een kerkgenootschap dat hún dierbaar is, wordt aangevallen. Dat is berijpelijk, maar het staat een écht gesprek in de weg. Laten we proberen zo open mogelijk de discussie aan te gaan. En laten we daarbij waken voor het lanceren van ongenunanceerde beschuldigingen en generaliseringen. En vooral ook voor clichés, want die zijn écht funest...;)
Zoals ene Jac begint, zo begin je geen echt gesprek. Je kunt je er ook niet tegen verweren. Als ik, ter verdediging bijvoorbeeld, citaten uit een preek opsom dan zal er gezegd worden: ja, maar dat is een uitzondering, o.i.d.

Maar ik vind dat als je zegt dat de jeugd er in de Gergem bekaaid af komt in de prediking, je dan je nogal een beschuldiging uit, die je wel moet kunnen verantwoorden. Anders moet je dit soort dingen niet zeggen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 04 jun 2009, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:We kunnen beter proberen naar elkaar te luisteren dan er een loopgravenoorlog van te maken.
Er zijn mensen die zich innerlijk gekrenkt voelen wanneer een kerkgenootschap dat hún dierbaar is, wordt aangevallen. Dat is berijpelijk, maar het staat een écht gesprek in de weg. Laten we proberen zo open mogelijk de discussie aan te gaan. En laten we daarbij waken voor het lanceren van ongenunanceerde beschuldigingen en generaliseringen. En vooral ook voor clichés, want die zijn écht funest...;)
Zoals ene Jac begint, zo begin je geen echt gesprek. Je kunt je er ook niet tegen verweren. Als je citaten uit een preek opsomt dan zal er gezegd worden: ja, maar dat is een uitzondering, o.i.d. Als je zegt dat de jeugd er in de Gergem bekaaid af komt in de prediking, dan uit je nogal een beschuldiging.
Wellicht kun je dan beter dóórvragen. Soms blijkt iemands grief op een heel andere plek te zitten dan je vermoedt.
(Het is maar een tip.)
albion

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
albion schreef:Met andere woorden overal is er wel wat, maar bovenal vergeet niet dat je jezelf overal tegenkomt...
En dat is dus een cliché... :)
Wat kun je hier nu mee?
heel veel. Ik ging om een bepaalde reden naar Engeland (werken), maar mijn moeder zei, vergeet niet dat je jezelf tegenkomt.
Toen ik daar drie maanden zat (dus alle nieuwtjes er af zijn) zag je weer overal 'gebreken'. Het is maar net of je die balk van jezelf
ziet dan kan je met die splinter van een ander wel omgaan. Of te wel zoals mijn vader zei: wees maar de minste...
Het zijn clichés die ik toch niet wil missen, want je leert ook relativeren. Als je altijd op je strepen staat dan heb je het moeiijk voor
jezelf en is het ook moeilijk voor je omgeving. :)
Jac

Bericht door Jac »

Wat volgens mij ook een feit is, is dat met het afvinken van de kwestie van der Zwaag met "Afwachten of verwachten" door de generale synode de gg uiteindelijk toch een keus heeft gemaakt.
Door de inhoudelijke discussie niet te willen voeren en het te laten bij de recensie van ds. de Wit in de Saambinder maakt men mi een duidelijke keus.
Ik ben best wel teleurgesteld hierover in de gg en zie met lede ogen de poging tot opschuiven richting ogg en ggin.
Dit resulteert toch in een nog grotere uitstroom richting PKN/HHK.
Bij de Jeugdbond is dit besef terdege geland en werkt men met man en macht om dit tij te keren.
Ik zie het gevecht om de jeugd, want dat is de toekomstige kerk.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:Ik denk dat dat helaas wel met feiten aan te tonen is, ik vraag me wel serieus af, of dat verstandig is om dat op een forum te doen. Nee dus.
Laten we juist daar waar we vast kunnen houden en daar waar we kunnen leren en samenbinden op letten en niet wat mogelijk zou kunnen afketsen..
Hè, hè, dit bedoel ik dus!!
Sorry dat ik het niet eerder zo geformuleerd heb, maar bovenstaande is de reden waarom ik denk dat liefdeloze kritiek niet kan en mag op RF. En dat heeft niets met de GG te maken, maar dat geldt alle kerkverbanden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion

Bericht door albion »

Jac schreef:Wat volgens mij ook een feit is, is dat met het afvinken van de kwestie van der Zwaag met "Afwachten of verwachten" door de generale synode de gg uiteindelijk toch een keus heeft gemaakt.
Door de inhoudelijke discussie niet te willen voeren en het te laten bij de recensie van ds. de Wit in de Saambinder maakt men mi een duidelijke keus.
Ik ben best wel teleurgesteld hierover in de gg en zie met lede ogen de poging tot opschuiven richting ogg en ggin.
Dit resulteert toch in een nog grotere uitstroom richting PKN/HHK.
Bij de Jeugdbond is dit besef terdege geland en werkt men met man en macht om dit tij te keren.
Ik zie het gevecht om de jeugd, want dat is de toekomstige kerk.

En hoe denk je dat de leden in de OGGinN en GGinN er tegen aankijken? Volgens mij wordt dit op hoog niveau uitgewerkt...
Als ik dit zo lees lost de GG dus op....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
henriët schreef:Ik denk dat dat helaas wel met feiten aan te tonen is, ik vraag me wel serieus af, of dat verstandig is om dat op een forum te doen. Nee dus.
Laten we juist daar waar we vast kunnen houden en daar waar we kunnen leren en samenbinden op letten en niet wat mogelijk zou kunnen afketsen..
Sorry dat ik het niet eerder zo geformuleerd heb, maar bovenstaande is de reden waarom ik denk dat liefdeloze kritiek niet kan en mag op RF. En dat heeft niets met de GG te maken, maar dat geldt alle kerkverbanden.
Ja... maar... dan is direct alle discussie weg. Als we het alleen maar met elkaar eens kunnen zijn... ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
Ja... maar... dan is direct alle discussie weg. Als we het alleen maar met elkaar eens kunnen zijn... ;)
Ben ik met je eens :) :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jac schreef:Wat volgens mij ook een feit is, is dat met het afvinken van de kwestie van der Zwaag met "Afwachten of verwachten" door de generale synode de gg uiteindelijk toch een keus heeft gemaakt.
Men heeft geen inhoudelijke keus gemaakt, want daar is men juist niet aan toe gekomen. Men heeft op de reacties van het artikel door ds. De Wit haarfijn aangevoeld dat een inhoudelijke bespreking op een kerkscheuring zou uitdraaien en dat heeft men willen voorkomen. Ik betreur het ten zeerste dat er geen inhoudelijk gesprek is gekomen, maar ik zie ook lichtpunten:
- Men heeft wel degelijk het boek van Van der Zwaag serieus genomen, al zal met dat hardop nooit zeggen. Denk bijv. aan het mooie boekje van ds. J.J. van Eckeveld: Christusprediking. Het boek van vd Zwaag zou zo niet verschenen zijn als dit al eerder de leidende gedacht zou zijn geweest.
- Het was fout van Vd Zwaag om het boek al op de markt te zetten voordat de kerkelijke weg, ook naar Matth. 18 bewandeld was. Dat heeft hem uiteindelijk de das om gedaan. En omdat een kerk geen democratie is, heb ik als lid te buigen onder de besluiten van de meerdere vergadering.

Dit resulteert toch in een nog grotere uitstroom richting PKN/HHK.[/quote]
Waar zie je die pogingen dan? Ook dit is heel erg afhankelijk van het perspectief van waaruit je kijkt. Ik zie juist een hang naar evenwicht, meer dan enkele jaren geleden. Dat zie ik juist bij de meeste studenten op de Theologische School.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
Nee, helemaal niet. Kritiek prima, liefdeloze kritiek niet, want dan is de basis voor een goed gesprek weg.
Nee, je hoeft het helemaal niet altijd met elkaar eens te zijn, maar er moet wel een grondhouding geproefd worden, dat je er met elkaar uit wilt proberen te komen.
Plaats reactie