Jac schreef:Wat volgens mij ook een feit is, is dat met het afvinken van de kwestie van der Zwaag met "Afwachten of verwachten" door de generale synode de gg uiteindelijk toch een keus heeft gemaakt.
Door de inhoudelijke discussie niet te willen voeren en het te laten bij de recensie van ds. de Wit in de Saambinder maakt men mi een duidelijke keus.
Men heeft geen inhoudelijke keus gemaakt, want daar is men juist niet aan toe gekomen. Men heeft op de reacties van het artikel door ds. De Wit haarfijn aangevoeld dat een inhoudelijke bespreking op een kerkscheuring zou uitdraaien en dat heeft men willen voorkomen. Ik betreur het ten zeerste dat er geen inhoudelijk gesprek is gekomen, maar ik zie ook lichtpunten:
- Men heeft wel degelijk het boek van Van der Zwaag serieus genomen, al zal met dat hardop nooit zeggen. Denk bijv. aan het mooie boekje van ds. J.J. van Eckeveld: Christusprediking. Het boek van vd Zwaag zou zo niet verschenen zijn als dit al eerder de leidende gedacht zou zijn geweest.
- Het was fout van Vd Zwaag om het boek al op de markt te zetten voordat de kerkelijke weg, ook naar Matth. 18 bewandeld was. Dat heeft hem uiteindelijk de das om gedaan. En omdat een kerk geen democratie is, heb ik als lid te buigen onder de besluiten van de meerdere vergadering.
Ik ben best wel teleurgesteld hierover in de gg en zie met lede ogen de poging tot opschuiven richting ogg en ggin.
Dit resulteert toch in een nog grotere uitstroom richting PKN/HHK.[/quote]
Waar zie je die pogingen dan? Ook dit is heel erg afhankelijk van het perspectief van waaruit je kijkt. Ik zie juist een hang naar evenwicht, meer dan enkele jaren geleden. Dat zie ik juist bij de meeste studenten op de Theologische School.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)