Netanyahoe en de confrontatie

Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Alexander CD, ik vind dat je buitengewoon oneerlijk discussieert, zoals we dat van je gewend zijn overigens
Freek, wat doe ik oneerlijk, ik schrijf wat ik denk dat recht is, ik belicht nu alleen de andere kant even, om zo te laten zien dat de bijbel spreekt over een geestelijk Israël, zowel in het OT als in het NT, wat paulus in Galaten het Israël Gods noemt, en het oude testament, "te dien dage".
Als ik oneerlijk ben, schrijf dan waar en hoe, dat kan ik het weerleggen, anders beticht je mij van oneerlijkheid zonder dat ik me kan verdedigen, dat is ook oneerlijk!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Maar Afgewezen, jouw opvatting is dus dat met Christus alle beloften uit het OT vervuld zijn? Maar waar staat dat dan in de Bijbel (al gaat het niet zozeer om concrete bewijsteksten, dat realiseer ik me ook). Ik lees vooral dat alle beloften in Christus ja en amen zijn, niet dat ze allemaal al volledig vervuld zijn. Wél dat ze daarom volledig vervuld zúllen worden en dat Christus vanaf Zijn eerste komst bezig is met de vervulling van alle profetieën. Volgens mij is dat zelfs de opvatting van alle gereformeerden. De 'dag der wrake' is immers ook nog niet gekomen? Hoe zit het dan met de verwerping van de Messias door Israel? Dat is toch ook heel duidelijk voorspeld en gebeurd? Waarom dan niet het beloofde herstel van Israel, als volk?
Ik zeg niet dat met Christus alle beloften uit het OT vervuld zijn, dat zou te kort door de bocht zijn. Ik heb er wel op gewezen dat het NT ons in een bepaalde richting wijst, en dat we de vervulling van de beloften moeten zien in de gemeente. De volledige vervulling staat nog uit, die komt na de jongste dag, zoals 2 Petrus 3 ons beschrijft (en waar ik al eerder naar heb verwezen).
Het beloofde herstel van Israël vindt plaats in de toebrenging van de gemeente. Dat is juist wat bijv. Hand. 15 ons leert (over de profetie van Amos). Je kunt je natuurlijk afvragen, waarom wel een volksmatige verwerping door Israël en geen volksmatige bekering van Israël? Want dat is eigenlijk je vraag.
Ik denk dat Paulus die vraag beantwoordt in Romeinen 9, waar hij in zekere zin ook worstelt met dit probleem. Daar komt hij tot de conclusie dat niet allen Israël zijn, die uit Israël zijn. Daar ligt m.i. de sleutel. Daarop sluit aan de eindconclusie in Romeinen 11: er wordt tóch een geheel Israël zalig, maar anders dan wij hadden gedacht!
Daar is inderdaad geen symmetrie in, in de zin van ‘heel vleselijk Israël heeft Jezus verworpen, heel vleselijk Israël wordt toch zalig’ (nu geldt dat voor de gemeente trouwens ook, ook dáár zijn afgehouwen takken, etc). Maar al vinden wij Gods ‘oplossing’ niet ‘logisch’, wij hebben ons toch te houden aan wat de Bijbel, met name het NT, ons hierover leert. En als sommigen dat interpreteren als een soort ontrouw van God aan Israël, moeten zij wél weten wat ze zeggen!
Freek schreef:Ik ben het met je eens dat we niet zo moeten spitsen op het Vrederijk alleen. Aan de beschrijving van het Nieuwe Jeruzalem besteed Openbaring meer aandacht dan aan de 1000-jarige regering van Christus. Maar het OT profeteert m.i. heel duidelijk over Israels taak om als zegen te dienen voor de wereld, kortom een bloeitijd voor Israel en de kerk.
Zoals ik al zei, klopt dit niet met de NT gegevens. Het vrederijk, zoals daarover bijv. in Jesaja 11 en Jesaja 65 wordt geprofeteerd, wordt door Petrus heel duidelijk verschoven tot ná de oordeelsdag.
Anderzijds mogen we zien dat met de komst van Christus het vrederijk in beginsel gekomen is. Of zouden we durven zeggen dat Jesaja 11 (in beginsel) nog niet in vervulling is gegaan?
Freek schreef:Anderzijds maakt bijvoorbeeld Romeinen 15 wel heel duidelijk dat de wijze waarop in het NT het heil naar de heidenen is gegaan een bekrachtiging van de belofte, gedaan aan 'de vaderen'. Maar of dit dan de definitieve en complete vervulling is van deze belofte, staat er niet.
Nee, maar, zoals gezegd, het wijst ons wel de richting aan waarin we de vervulling moeten zoeken. En dat is in het hele Israëldebat niet onbelangrijk.
Freek schreef:Wat betreft je eerder aanhaling van 2 Korinthe 7, dat vind ik niet helemaal overtuigend. Want de beloften van heil, aan Israel gedaan, daar mogen de heidenen nu ook in delen. Dus kan ik begrijpen dat Paulus ze voor de heidenen toeëigent, zonder daarmee te beweren dat de letterlijke vervulling aan Israel dus afgedaan heeft. Dat is een veronderstelling, die je uit dat gedeelte niet hard kunt maken.
Dan maak je in feite een splitsing in het toegezegde heil: een geestelijk heil voor de gemeente (en de gelovige Joden) en een aards heil voor de Joden. Het lijkt me dat je juist dát niet hard kunt maken. In de Bijbel is het één lijn, één heil. Alle verlossing van Israël is steeds een voorafbeelding geweest van het werkelijke heil, zie bijv. 1 Kor. 10. Trouwens, in Jesaja 52, waaruit Paulus citeert in 2 Kor. 6, gaat het over de terugkeer uit de ballingschap, heel specifiek over het volk Israël dus.
Zie ook Rom. 4, waar Paulus schrijft dat aan Abraham is toegezegd, dat hij een “erfgenaam der wereld” zou zijn. Deze erfenis geldt, blijkens dit hoofdstuk, net zo goed voor de gelovigen uit de heidenen als de gelovigen uit de Joden. Straks, na de jongste dag, zullen de gelovigen inderdaad de gehele aarde beërven. Nu staat deze belofte nog uit.
Misschien mag ik ook nog wijzen op het beeld van de olijfboom. Het gaat hier duidelijk om één heil, waar de ongelovige Joden geen deel meer aan hebben. Er is niet nog een ander heil, waar ze dan bijv. wel deel aan zouden hebben.
Nergens leert de Bijbel ons een dergelijke tweedeling in de beloften, namelijk een aards heil voor Israël en een geestelijk heil voor de gelovigen. Daarom is mijn beroep op 2 Kor. 7:1 terecht.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 27 apr 2009, 21:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Thomas schreef:
Wat wel wordt gezegd en gedacht: natuurlijk, we hebben niks tegen de joden; we hebben het tegen hun staat; geen zionisme ! Dus: geen joodse nationaliteit, geen eigen staat; ieder volk mag dat wel hebben, en heeft het; joden dus niet? Waar moeten die blijven, weer verstrooid worden onder alle volken? De zwervende/de wandelende jood; geen tehuis; maximaal geduld worden in een ander land dat niet het zijne is.
Zich richten tegen de staat Israël is helaas niets anders dan de moderne vorm van antisemitisme.
Doe nou niet als ik wat op Joden tegen heb en een antisemiet ben!

Joden zijn in mijn opinie niet anders dan alle andere mensen , ze hebben dezelfde mogelijkheid om tot Christus te komen als Grieken, Somaliërs, Russen, Japaners,Belgen en ieder soort mens dat er te bedenken is.
Als iemand onderscheidt maakt in mensen dan doe je dat zelf, Thomas, jij zegt de Joden zijn Gods volk boven alle andere volken.
De bijbel zegt echter dat er bij God geen onderscheidt is.
Hoe komt het koninkrijk dan, wanneer Christus in de ware gelovige komt wonen.
En gevraagd zijnde van de Farizeen, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.

En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.
De Heere Jezus vertelde gelijkenissen opdat de geestelijken Hem zouden verstaan maar voor de Joden bleef het bedekt.
Zo is het vandaag ook in de kerk, mensen verstaan het niet, niet omdat ze niet intelligent zijn, maar omdat ze zijn blijven steken in wat ze ooit opgevangen hebben via traditie of anders en niet "openminded"de bijbel lezen.
En op deze manier het inzicht in wat Gods koninkrijk is missen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door freek »

Alexander CD schreef:
Alexander CD, ik vind dat je buitengewoon oneerlijk discussieert, zoals we dat van je gewend zijn overigens
Freek, wat doe ik oneerlijk, ik schrijf wat ik denk dat recht is, ik belicht nu alleen de andere kant even, om zo te laten zien dat de bijbel spreekt over een geestelijk Israël, zowel in het OT als in het NT, wat paulus in Galaten het Israël Gods noemt, en het oude testament, "te dien dage".
Als ik oneerlijk ben, schrijf dan waar en hoe, dat kan ik het weerleggen, anders beticht je mij van oneerlijkheid zonder dat ik me kan verdedigen, dat is ook oneerlijk!
freek schreef:Alexander CD, ik vind dat je buitengewoon oneerlijk discussieert, zoals we dat van je gewend zijn overigens. "Beste Jacobse, je bent goed om de bijbel naar eigen inzicht uit te leggen", "zo laat je helaas de bijbel niet spreken maar vul je zelf de bijbel op je eigen manier in." etc.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Mister »

Alexander CD schreef: De Heere Jezus vertelde gelijkenissen opdat de geestelijken Hem zouden verstaan maar voor de Joden bleef het bedekt.
Zo is het vandaag ook in de kerk, mensen verstaan het niet, niet omdat ze niet intelligent zijn, maar omdat ze zijn blijven steken in wat ze ooit opgevangen hebben via traditie of anders en niet "openminded"de bijbel lezen.
En op deze manier het inzicht in wat Gods koninkrijk is missen.
De geestelijken in de dagen van Jezus verstonden het niet, op een enkele na. En voor Joden bleef het helemaal niet per definitie bedekt, denk maar aan de discipelen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door freek »

Mister schreef:
Alexander CD schreef: De Heere Jezus vertelde gelijkenissen opdat de geestelijken Hem zouden verstaan maar voor de Joden bleef het bedekt.
Zo is het vandaag ook in de kerk, mensen verstaan het niet, niet omdat ze niet intelligent zijn, maar omdat ze zijn blijven steken in wat ze ooit opgevangen hebben via traditie of anders en niet "openminded"de bijbel lezen.
En op deze manier het inzicht in wat Gods koninkrijk is missen.
De geestelijken in de dagen van Jezus verstonden het niet, op een enkele na. En voor Joden bleef het helemaal niet per definitie bedekt, denk maar aan de discipelen.
Inderdaad, volgens mij doelde Jezus met name op de farizeeën, en niet op het gehele volk.
Alexander CD, jouw visie is vrij extreem, zeker als je zegt dat er helemaal geen verschil is. Zelfs in het NT wordt duidelijk gemaakt dat er van een 'voorrecht der joden' sprake is, namelijk dat hun de woorden van God zijn toebetrouwd.

Afgewezen, over jouw posting ga ik een weekendje nadenken :)
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Freek, ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom ik oneerlijk ben.
En nu weer heb ik een extreme mening zonder aanduiding, is dat niet stigmatiseren?
Als je wat zegt kun je dan daar ook een onderbouwing aan geven, vooral als je op de persoon speelt.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door freek »

Alexander CD schreef:Freek, ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom ik oneerlijk ben.
En nu weer heb ik een extreme mening zonder aanduiding, is dat niet stigmatiseren?
Als je wat zegt kun je dan daar ook een onderbouwing aan geven, vooral als je op de persoon speelt.
Afbeelding
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

freek schreef:
Alexander CD schreef:Freek, ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom ik oneerlijk ben.
En nu weer heb ik een extreme mening zonder aanduiding, is dat niet stigmatiseren?
Als je wat zegt kun je dan daar ook een onderbouwing aan geven, vooral als je op de persoon speelt.
Afbeelding
Dat bedoeld ik!
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

IK maak Jerusalem tot een schaal van bedwelming voor alle volken in het rond...allen zullen zich deerlijk verwonden - zonder alleen GOD ZELF ?

Is Jeruzalem niet een bedelming voor jou geworden zonder dat je het gemerkt hebt?
En waar kom je terecht kijkend naar het verkeerde Jeruzalem, dan ben je verdwaalt, Thomas
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23920
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door refo »

Alexander CD schreef:IK maak Jerusalem tot een schaal van bedwelming voor alle volken in het rond...allen zullen zich deerlijk verwonden - zonder alleen GOD ZELF ?

Is Jeruzalem niet een bedelming voor jou geworden zonder dat je het gemerkt hebt?
En waar kom je terecht kijkend naar het verkeerde Jeruzalem, dan ben je verdwaalt, Thomas
Zo kan het wel weer even.
Eerst zelf even afkicken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door freek »

refo schreef:
Alexander CD schreef:IK maak Jerusalem tot een schaal van bedwelming voor alle volken in het rond...allen zullen zich deerlijk verwonden - zonder alleen GOD ZELF ?

Is Jeruzalem niet een bedelming voor jou geworden zonder dat je het gemerkt hebt?
En waar kom je terecht kijkend naar het verkeerde Jeruzalem, dan ben je verdwaalt, Thomas
Zo kan het wel weer even.
Eerst zelf even afkicken.
Inderdaad. En dan niet begrijpen waarom hij oneerlijk discussieert.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

nog iets over Jerusalem

Bericht door Jacobse »

Beste Alexander.
Het aardse Jerusalem is een heel bijzondere stad. De Heere Zelf heeft die plaats begeerd, zegt psalm 68; daar is Moria waar Abraham en Izaäk heengingen- een der bergen die IK u wijzen zal zegt God. Daar is de eerste tempel geweest; bij de inwijding bleek daar van Gods tegenwoordigheid. Bij de tweede tempel weenden de ouden omdat het als niets was vergeleken met de eerste tempel, maar de profeet Haggaï zegt: de heerlijkheid van deze tweede tempel zal groter zijn dan die van de eerste. Waarom? Omdat de Heere Jezus er is geweest! En hoe. Hij is de weg gegaan, van de Hof van Gethsemané via de paleizen van achtereenvolgens Kajafas Pilatus en Herodes naar Golgotha, waar HIJ het offer heeft volbracht dat God wilde aannemen als verzoening der zonden.Reeds daarom is het aardse Jerusalem inderdaad een pelgrimsoord. En is het niet ook daar dat we HEM terugverwachten in heerlijkheid, op de Olijfberg, naar de Schrift; onverminderd dat alle oog HEM zal zien?
Het aardse Jerusalem haalt het niet in glans bij het Jerusalem dat wacht en dat -hopelijk zeer spoedig - komt; niettemin is ook het aardse Jerusalem heel mooi, en het werpt die glans al vooruit; op weg naar de derde tempel, waar ( Jesaja 2, Micha 4, Ezechiël vanaf hoofdstuk 40 ) Jezus Christus Zelf zal zijn, in majesteit en heerlijkheid, als Koning der koningen en Heer der heren, aan Wie toekomt en dan wordt toegebracht wereldwijd alle eer en heerlijkheid en dank en lofprijzing.
Beste Alexander, daar hoop ik terecht te komen, en daar verdwaal ik niet;
zal HIJ ons niet Zelf voeren naar de waterbronnen van het leven ?
Het werk der verzoening, door de Heere Jezus volbracht in Jerusalem, is voor mij - en voor velen - verbonden met Jerusalem zelf waar dat alles geschied is. Dat aardse Jerusalem doet eens te meer uitzien naar en verlangen naar dat hemelse Jerusalem, waar dat werk der verzoening tijdloos ( het is eeuwigheid ) heeft plaatsgevonden, in het hemelse heiligdom
( brief aan de Hebreeën ).
Totdien mogen allen die het van de Heere verwachten hier het aardse leven door, conform psalm 84 vers 8: aldus
zij gaan voort van kracht tot kracht, een ieder van hen zal voor God verschijnen: in Sion. Wat een toekomst!!!!
Met vriendelijke groet,
Thomas
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Gian »

Ik wil met nadruk onderstaande lezing aanbevelen. Ik heb weinig lezingen/preken gehoord waar zo duidelijk vanuit het Woord wordt beargumenteert wat het verschil tussen Israel en de Kerk is.

http://www.rehobothsliedrecht.nl/bijbel ... omst_7.mp3
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Iemand schreef,
The current threads on the premillennial position have nothing to do with my eschatological position but I thought it a good time to share my change of conviction nonetheless. As a former dispensationalist I held on to my premillennial viewpoint with a death grip. Unfortunately I can no longer hold on to the remnants of things I no longer believe. The weight of scripture and the arguments I have heard in support of other eschatological positions has caused me to change. I find myself leaning heavily towards the amillennial position. But instead of a death grip, I'm holding on to it comfortably.
Misschien houdt Dato Steenhuis ook wel het dispy pre-mill positie vast met een dodengrip, zoals bovenstaande schrijver.
Gesloten