Marnix schreef:Dat kan zijn, maar dat wil niet zeggen dat als de kerkenraad mensen weigert, ze per definitie de wil van Christus doen. Ik vraag me sterk af of Hij hen ook zou weigeren. Natuurlijk ligt het allemaal wat complexer, Christus kan in onze harten kijken, de kerkenraad niet. Maar of het huidige systeem goed is vraag ik me wel af, het is natuurlijk wat de gemakkelijk om te zeggen: Christus roept mensen namens de kerkenraad dus als die mensen nodigt Christus hen ook niet. Hij is de gastheer aan de tafel, niet de kerkenraad. Die heeft slechts de taak om te weigeren wie Hij ook zou weigeren en te nodigen wie Hij ook zou nodigen.
Dat is dus niet zo. De kerkenraad laat iedereen toe, ongeacht of Christus ze wel of niet zou nodigen, die niet in openbare zonde leeft. Zij kunnen namelijk geen harten aanzien, alleen de vruchten.
De andere kant is, dat er wel in de prediking tegen een onterecht aangaan gewaarschuwd moet worden en opgeroepen tot geloof en bekering.
Overigens moet je met het argument "Christus roept,
dus ik moet gaan, anders verloochen ik Hem" voorzichtig zijn.
Christus roept in de prediking tot Zijn heil, en als je die oproep negeert verloochen je Hem metterdaad. Maar het Avondmaal is voor de bevestiging van het reeds aanwezige geloof en heeft daarmee sacramentele betekenis.