Tja. Ik geloof dat de Bijbel onfeilbaar is en dat mensenwerk dat niet is. Over het algemeen ben ik het met je eens, de belijdenisgeschriften spreken Gods Woord na en hebben die geprobeerd samen te vatten. Stellen dat de HC onfeilbaar is en geen enkele fout bevat zou echter hoogmoedig zijn. Aan de andere kant, de belijdenisgeschriften zijn ook al eeuwen oud. Toen waren er op het gebied van beelden / afbeeldingen enorme misstanden in de Roomse Kerk en daar wordt tegenin gegaan. Terecht overigens. Afbeeldingen waren niet ondersteunend aan het Woord, het Woord werd aan de leken niet eens gepreekt. Ze moesten zich maar behelpen met afbeeldingen. Een totaal andere situatie... Onderwijzen door beelden, of onderwijzen door het Woord, waar beelden af en toe ondersteunend aan zijn.albion schreef:Vlgs mij zijn de bel.geschriften op Gods Woord gegrondvest. Dus als je je niet hierin kan vinden, dan kan je je ook niet in de Bijbel vinden. Ik geloof nl. niet dat zij afwijken van het Woord.Gian schreef:Zou het eventueel misschien mogelijk zijn dat er ergens ter wereld een waarlijk christen zou kunnen zijn die de belijdenisgeschriften naast zich neerlegt omdat hij een eerlijke overtuiging heeft dat hij zich met het woord alleen moet bezig houden, en niet met andere middelen?Bert Mulder schreef: En nu komt de aap uit de mouw....
Dus TOCH kritiek op onze belijdenisgeschriften...
Dat God, in tegenstelling tot wat hier in de HC staat (of liever hoe het geintepreteerd wordt door mensen hier) zich ook van bewegende beelden bedient om mensen in het evangelie te onderwijzen, zien we wel in landen als China, arabische landen etc. Het hebben van Bijbels is verboden, het smokkelen van bijbels moeilijk... dus is er veel gebruik gemaakt van films over Jezus en dat heeft God ook gebruikt om miljoenen mensen tot Hem te brengen.
En waarom is het misleidend en oneerbiedig? Volgens mij heeft dat niet zo te maken met de 2 naturen van Christus. Hij was God maar tegelijkertijd mens. Maar als je Hem zou zien zoals Hij op aarde loopt zou je niet op basis van zijn uiterlijk zeggen: Hij is God. Hij zag er namelijk gewoon als een mens uit dus bij het afbeelden van Hem wordt Hij zeker niet in zijn Godheid aangetast.Mayflower schreef:Van een moslim, mormon en een jehova's getuigen kan ik me goed voorstellen dat men Jezus Christus afbeeld, maar nooit en te nimmer van een christen die teminste geloofd in de 2e persoon van de Drie-eenheid.
Ik moet eerlijke zeggen, dat ik niet altijd het gevoel hebt dat ik hier op een reformatorisch forum zit, en dan nu met name als ik de reacties leest die men tegenover Bert heeft rondom afbeeldingen van Christus. Op andere forum's die ik wel eens bezoek zoals puritanboard, is men het over het algemeen wel zeer duidelijk eens dat dit gewoon misleidend en oneerbiedig is.