Anderzijds moeten we niet zomaar allerlei schijnbare tegenstrijdigheden laten voor wat we zijn. We mogen er best over nadenken. Een verlicht verstand is ook een vrucht van het werk van de Geest, laten we dat niet vergeten, en daarin werkt Hij doorgaans ook middelijk: door mensen te laten onderzoeken en nadenken.
De grote vraag is: Is de openbaring van Gods woord niet voldoende? Als God zich in een paradox openbaart, waarom zouden wij die paradox dan moeten weghalen? Vaak zijn het de paradoxen die zo overtuigend werken, als het gaat om de bekering. Of, misschien moeten we als we over een Bijbelse paradox spreken, beter spreken over "wonder".
Dit neemt niet weg dat we correct dienen te zijn in ons taalgebruik. Maar anderzijds pleit ik er erg voor om niet verder te gaan dan de Schrift, met uitspraken. De grote vraag die ik heb is: Waarom willen theologen vragen beantwoorden, waarop de Schrift geen antwoord geeft (onder antwoorden uit de Schrift reken ik ook alle antwoorden die verkregen worden door Schrift met Schrift vergelijken)? Want daarmee wordt vaak vervallen in filosofische speculaties, en waarom zou de hoge wetenschap der theologie zich met zulke lage zaken onnodig inhouden. Kortom, ik denk dat het antwoord van veel zulke vragen moet zijn: U stelt de verkeerde vragen, u moet deze dingen
niet curieuselijk willen onderzoeken. De Bijbel is niet om uw nieuwsgierigheid te bevredigen, maar om er onder te buigen, en wanneer het u klem drijft door haar paradoxen, om het aan te grijpen en tot God te vluchten.
Kortom, wat de Bijbel spreekt is goed genoeg. Want wie zijn wij om met onze reden te oordelen over de Schrift, en om goddelijke waarheden tot paradox te bestempelen. Sola Scriptura, de Schrift (inclusief haar paradoxen) alleen!