De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

DJK

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door DJK »

Bert Mulder schreef:
DJK schreef: (ps. de gekrookte rieten, die jij bedoeld te zeggen met je onbijbelse uitleggingen, zijn (nog) géén gekrookte rieten!)
En wie heeft JOU tot een hartekenner gemaakt?

Aan Bert Mulder,

Water & Geest !!

Johannes 3:3-5
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u:
Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

DJK : Wanneer is dan een ziel wedergeboren….??

Ezechiel 36:24-27
Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Water = beeld van de persoonlijke toegepaste kennis van de afwassing der zonden middels het bloed van Christus, aan het hart van de zondaar (denk ook aan het water van de Heilige Doop)

Geest = Geest der vrijheid van Christus, de Geest van Christus (zie ook : Joh. 16:14 & Rom. 8:9)

“De vernieuwing des levens, begint met de vergeving der zonden!”
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

DJK schreef:
Bert Mulder schreef:
DJK schreef: (ps. de gekrookte rieten, die jij bedoeld te zeggen met je onbijbelse uitleggingen, zijn (nog) géén gekrookte rieten!)
En wie heeft JOU tot een hartekenner gemaakt?

Aan Bert Mulder,

Water & Geest !!

Johannes 3:3-5
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u:
Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

DJK : Wanneer is dan een ziel wedergeboren….??

Ezechiel 36:24-27
Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Water = beeld van de persoonlijke toegepaste kennis van de afwassing der zonden middels het bloed van Christus, aan het hart van de zondaar (denk ook aan het water van de Heilige Doop)

Geest = Geest der vrijheid van Christus, de Geest van Christus (zie ook : Joh. 16:14 & Rom. 8:9)

“De vernieuwing des levens, begint met de vergeving der zonden!”
Weer zo'n nietszeggend geen-antwoord.

Alleen maar een kreet, de Heilige Schrift uit het verband rukkend, die nergens op slaat.

Dat, volgens mij, is niet beter dan een VLOEK!

(waarom ga ik hier mee door?????)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

nou nou, bert, wat hij daar inhoudelijk zegt is zeker wel Bijbels.
niet gelijk zo stijgeren.

waarom bent u het er niet mee eens?
Bijbels onderbouwd graag.
want wie niet wedergeboren is is niet gered, of je nu in een gereformeerd nest bent geboren of niet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Sola Scriptura schreef:nou nou, bert, wat hij daar inhoudelijk zegt is zeker wel Bijbels.
niet gelijk zo stijgeren.

waarom bent u het er niet mee eens?
Bijbels onderbouwd graag.
want wie niet wedergeboren is is niet gered, of je nu in een gereformeerd nest bent geboren of niet.
Het is geen antwoord op Berts vraag, nl of DJK een hartenkenner was. En natuurlijk is hij dat niet, dat is God alleen.
In feite zegt DJK niet veel verkeerd in deze post, hij geeft alleen geen duidelijk antwoord.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

maar de Bijbel geeft zelf duidelijke maatstaven, en herkenningspunten.
en ik ken de heer DJK niet, maar ik heb de indruk dat hij weinig goeds kan zeggen, alles bij voorbaat word afgeschoten, door terughoudende, sceptische waakzaamheid.

je ziet de haat en frustratie van de letters afdruipen, ik krijg er als christen een naar gevoel bij als ik het lees, de hele toonzetting.
Bert Mulder
Contacteer:

Sola Scriptura schreef:maar de Bijbel geeft zelf duidelijke maatstaven, en herkenningspunten.
en ik ken de heer DJK niet, maar ik heb de indruk dat hij weinig goeds kan zeggen, alles bij voorbaat word afgeschoten, door terughoudende, sceptische waakzaamheid.

je ziet de haat en frustratie van de letters afdruipen, ik krijg er als christen een naar gevoel bij als ik het lees, de hele toonzetting.
Daar ben ik het goed met je eens, maar ik hoop dat je de toonzetting van DJK bedoeld. Want als je al zijn posten even doorleest, doet hij niets anders dan alle geloof afkraken.

Zoals als, niemand is bekeerd, behalve hij zelf. En daar kan hij in zichzelf om roemen.

Maar de Schrift leert, die roeme, roeme in de Heere. En verder, dat we voor onze medemensen bidden, en niet hen zoveel mogelijk afkraken, en hun harten te zitten onderzoeken. Het enige hart dat hij moet en mag onderzoeken is zijn eigen hart.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
Mee eens.

Ik vind het ook een bijzondere situatie. DJK brengt zijn standpunten naar voren, weliswaar op zijn geheel eigen wijze. Dat hij nou zo afkraakt en vervelend doe, ik merk het niet. Ik vind zijn bijdragen zelfs leerzaam.

Ik begrijp het niet zo goed. Gravo begint over zijn kerkvisie. Hoe die ook zou zijn, dat hoeft toch geen item te zijn. Even zwart-wit, ik vind de PKN een foute kerk. Dat wil niet zeggen dat ik niet met PKN-ers praat? Zeker wel, er zijn erbij die zijn best aardig.

Bert is ook aardig aangebrand tegen DJK. Weet hij er geen raad mee? Als het niet aanstaat, stop dan met reageren. Ik pleit ervoor dat DJK zijn gedachtengoed hier wel kwijt kan. Al zijn we het er niet mee eens. Ik ben het ook met zoveel dingen niet eens, maar kan met DJK in sommige opzichten best meekomen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:
Tiberius schreef:- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
Mee eens.
Gelukkig.
Bert Mulder
Contacteer:

Als ik op de persoon gespeeld heb, mijn excuses. Ben me daarvan echter niet bewust. Wel heb ik hem direct op zijn daden aangesproken. Die ik als grove dwalingen zie...
DJK

Bericht door DJK »

Johannes 3:16 schreef:
DJK schreef:Mag ik hier de gelijkenis van de verloren zoon eens bij halen, en dit dan geestelijk gaan toepassen op het leven van die verloren zoon, en hier u een vraag bij stellen?
Nooit vergeten dat een gelijkenis een beeld c.q. typologie is van het werk van de Heilige Geest, namelijk hóe en in welke weg Hij die zondaar bearbeidt en leidt tot de kennis van Christus, in en door een weg van Recht en Gerechtigheid. Waarbij de Geest altijd twee intrumenten gebruikt, namelijk WET & Evangelie.

Wanneer was die zoon nu (geestelijk) gestorven, en omkleed geworden met dat beste Kleed, hetgeen ziet op de omkleding der Gerechtigheid van Christus?

1. Was dit toen hij tot zichzelf gekomen was, toen daar bij die varkens?

2. Was dit op die (toeleidende weg) weg tot zijn Vader

3. Of was dit op het moment toen hij voor zijn Vader als een onwaardige zoon volkomen in het stof ging, met die noodschreeuw tot zijn Vader: "Vader ik heb gezondigd tegen de Hemel en voor U, ik ben niet waardig uw zoon genaamd te worden, laat mij toch één van uw huurlingen worden...?"

Waarop zijn vader, zijn zoon geheel ontkleedde, en hem dat beste Kleed aan deed, en hem een zegelring aandeed, en het uitriep tot zijn knechten en huurlingen : "Weest dan blijden met mij, en slacht het gemeste kalf, want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden...!!" (Gal.2:19-20) Rom. 7:4)

Nou mag u zelf het antwoord geven, vriend.

Hartelijke groeten,

DJK
Je bent nu momenten aan het opnoemen die niet van elkaar te scheiden zijn.

Bij de varkens kwam de jongste zoon tot inkeer en toen ging de rest vanzelf, want het was Gods werk!

Filippensen 1:6:
Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus.

Maar we moeten wel gaan natuurlijk, net als de verloren zoon. Da Costa zegt: "Wie moet er beginnen, U of de Heere?" Hij zegt: "Ú moet beginnen! En als u begonnen bent, zult u ervaren dat u niet begonnen kon, tenzij dat God begon!"

Ds. Huisman zegt in een preek: Er zal geen sterveling gered worden die niet tot Hem komt!

En zo is het.
Er is mij via de PB gevraagd of ik alsnog op deze vergeten vraag wil antwoorden.

Joh. 3:16 deed de volgende opmerking :

U schreef : Je bent nu momenten aan het opnoemen die niet van elkaar te scheiden zijn.

DJK : Daar ging het mij nu juist gedurig om. Toen hij tot zichzelf kwam bij die varkens, én toen hij nog wandelde op die weg naar zijn Vader, had die zoon een ontwaakte ziel.

U schreef : Bij de varkens kwam de jongste zoon tot inkeer en toen ging de rest vanzelf, want het was Gods werk!

DJK : Ik schreef steeds, dat wij immer moeten zien op de uitkomst. Bedenk dat de dwaze maagden, én de dwaze bouwer ook een ontwaakte ziel hadden. Bedenk ook dat Gods Woord ons gedurig leert, dat achter de dood het leven ligt. Ik heb hier voldoende Schriftbewijs voor naar voren gebracht. Kijk, bij die verloren zoon weten wij de uitkomst, hetgeen ons dus leert dat hij op het moment dat hij in het stof ging voor zijn Vader, met die kostelijke belijdenis, hij daar op dat moment de geestelijke kruisdood met Christus stierf, aan de Wet der Wet(Gal. 2:19-20) Rom. 7:4) "Want die gestorven is, die gerechtvaardigd van de zonden", lezen we in Rom. 6:7. Toen die zoon (geestelijk) stierf aan die vloekeis der Wet, werd hij meteen ontkleed van zijn eigen vieze kleed, en direct omhangen, met dat nieuwe beste Kleed. Hetgeen ziet op de vergeving der zonden, op grond van de toegerekende Borggerechtigheid van Christus. Daarnaast kreeg hij een ring om, hetgeen zag op de verzegeling van zijn kindschap bij zijn lieve Vader. En tenslotte roept zijn Vader het uit : "Weest blij met mij, want deze mijn zoon was dood, maar is weder levend geworden...!!"

U haalt deze tekst nog aan : Filippensen 1:6
Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus.

een goed werk (kantekeningen)
Dat is : namelijk des geloofs in Christus en der bekering tot God.

DJK : Ik heb u duidelijk meerdere malen aangetoond vanuit de Galatenbrief, Gal. 3:19-25, wanneer het geloof geschonken, geoefend mag én kan worden. "....maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder tuchtmeester (der Wet), vrij dus van die vloek en tucht der Wet. Hoe dan...? Gestorven aan die Wet, lees Galaten 2:19-20 !!

U schreef : Maar we moeten wel gaan natuurlijk, net als de verloren zoon. Da Costa zegt: "Wie moet er beginnen, U of de Heere?" Hij zegt: "Ú moet beginnen! En als u begonnen bent, zult u ervaren dat u niet begonnen kon, tenzij dat God begon!"

DJK : "Ú moet beginnen...." vindt ik een remonstrantse dwaze uitlegging, neigende naar het Arminiaanisme. Ik hou het liever hier op : 'Niets uit mij, maar al uit Hem, zo reist men naar Jeruzalem!'

U schreef : Ds. Huisman zegt in een preek: Er zal geen sterveling gered worden die niet tot Hem komt!

DJK : Weer een dwaze onbijbelse uitspraak. Ik vraag me werkelijk af, of u, of uw ds. Huisman wel ooit iets van iets van deze gelijkenis heeft begrepen/verstaan. Het was namelijk de trekkende liefde des Vaders, die de zoon tot zichzelf deed komen, en op die weg tot Hem deed gaan. Waar Christus van getuigt : "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke tot Mij, en ik zal hem opwekken ten uiterste dagen..."(Johannes 6:44)

Als iemand verder nog vragen heeft, mag hij/zij altijd mailen naar : dkleenp@kliksafe.nl

Hartelijke groeten,

DJK
Laatst gewijzigd door DJK op 27 okt 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

MOD. OPMERKING

Ik heb heel veel moeite met de harde wijze waarop sommige forummers elkaar bestrijden.
De oordelen vliegen over en weer.
Er wordt nog steeds op de persoon gespeeld.

Hoe inhoudsvol deze postings ook zijn, ze dienen in liefde te worden geplaatst.

Daarom: Elke persoonlijke aanval dan ook zal zonder motivatie worden verwijderd.
chapman

Bericht door chapman »

Aan Bert Mulder,

Ik heb niet alles gelezen, want ik val nu pas in. Ik wil reageren op de vraag van BM is de mens dood als hij zijn zonden leert kennen. Het antwoord is ja.

In het ons bekende leerboekje wordt geleerd wat wij onder dood moeten verstaan. Dat is een onmacht in de zonden en Gods gunst en gemeenschap te missen. Die mens ligt nog gebonden aan de ketenen des satans. Zijn beste werk komt uit een verdorven hart en kan dus niet bestaan voor God.

In de Romeinenbrief kunnen wij lezen/leren van een tweeërlei werk des Geestes. Eén onder de wet, dit wordt genoemd als een werk des Geestes Gods. De verloren mens kan dus worden overtuigd door Gods Geest. Dit is een goddelijk werk en de mens wie dit te beurt mag vallen zal dat ook zo beleven. Echter het is een overtuiging en kan een voorbereiding zijn tot de wedergeboorte/levendmaking. Het is een werk onder de Wet. Waleus schrijft in de Synopsis: "dat hij ontkent dat dit een zodanige voorbereiding of geschiktheid is, dat ze ook maar uit overeenstemming een zodanige gave verdient, gelijk de plaats Titus 3:5 bewijst; tenslotte dat enige dergelijke geschiktheid of voorbereiding, die aan het geloof voorafgaat, een voorgaande is, waaraan door God een vaste belofte van deze gave gedaan is, daar al wat uit het geloof niet is, zonde is, Rom. 14:23 en zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen, te weten ter zaligheid, Hebr. 11:6. Overtuiging onder de wet zal de mens alleen maar kunnen verdoemen. Als de mens wordt overtuigt door de Geest van Christus (de zonde tegen het Evangelie), de zonde van het ongeloof, dan eerst dan, zal die mens sterven aan zichzelf en aan al zijn of haar werk en het leven vinden in een Ander. Lees de hoofdstukken van de Romeinenbrief 6, 7 en 8 met de kanttekeningen maar na. Daar staat ook dat de rechtvaardigmaking de eerste trap is van de wedergeboorte/levendmaking.

P.S. De toon van sommige reacties valt mij soms wat tegen. De ene mens zal de andere niet kunnen overtuigen denk ik. Respect naar elkaar lijkt mij, zeker bij zulke levensgewichtige zaken, zeer op zijn plaats. Verder is het een persoonlijke zaak. "Zoekt je binnenkamer op en leg het voor Hem neer". Een ieder zal het toch van Hem moeten leren.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

chapman schreef:Aan Bert Mulder,

Ik heb niet alles gelezen, want ik val nu pas in. Ik wil reageren op de vraag van BM is de mens dood als hij zijn zonden leert kennen. Het antwoord is ja.

In het ons bekende leerboekje wordt geleerd wat wij onder dood moeten verstaan. Dat is een onmacht in de zonden en Gods gunst en gemeenschap te missen. Die mens ligt nog gebonden aan de ketenen des satans. Zijn beste werk komt uit een verdorven hart en kan dus niet bestaan voor God.
Wie overtuigd van zonde en schuld, de Heilige Geest.
De mens heeft de Geest nodig om van zonde en schuld bewust te worden.
Iemand die de Heilige Geest ontvangen heeft, is door de Geest wedergeboren.
En de Geest is ook ons gegeven tot Borg der zaligheid.
Ik heb ook niet alles gelezen maar het antwoord is NEE!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:
chapman schreef:Aan Bert Mulder,

Wie overtuigd van zonde en schuld, de Heilige Geest.
De mens heeft de Geest nodig om van zonde en schuld bewust te worden.
Iemand die de Heilige Geest ontvangen heeft, is door de Geest wedergeboren.
En de Geest is ook ons gegeven tot Borg der zaligheid.
Ik heb ook niet alles gelezen maar het antwoord is NEE!
Je moet onderscheid maken tussen het overtuigende werk van de Geest en het inwonen van de Geest.
Als de Geest overtuigt van zonde, kun je niet zeggen dat je de Geest 'ontvangen' hebt. De Geest ontvang je pas, wanneer je Christus hebt leren kennen.
Plaats reactie