Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland

jvdg

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door jvdg »

caprice schreef:
jvdg schreef:
jvdg schreef:GGiN wil nog gesprek met GG aangaan

BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zullen het onderbroken contact met de Gereformeerde Gemeenten voorzetten. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waar de Gereformeerde Gemeenten nog over willen spreken. „Want wij denken toch dat het leerverschil overeind blijft”.
De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) besprak woensdag in Barneveld een verzoek van de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten om de gesprekken die de afgelopen jaren met elkaar gevoerd zijn, weer voort te zetten.

De commissie KEV werd door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in 2001 ingesteld om te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degenen die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat.”

De commissie KEV sprak onder meer een paar keer met afgevaardigden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland besloten in juni 2006 dat zij, voordat er verder gesproken zou worden, eerst een evaluatie wilden afwachten van de gebeurtenissen die in 1953 leidden tot de scheuring.
De door mij "gebolde" zinsnede's maken mij verdrietig.
Blokkeert weer de zo (door beide partijen?) verlangde éénheid.
De tweede zinsnede opent toch juist wegen?
Je hebt gelijk Caprice, ware het niet dat dit doel al zolang geleden (7 jaar) is geformuleerd en we nog geen milimeter opgeschoven zijn.
caprice

Bericht door caprice »

jvdg schreef:Je hebt gelijk Caprice, ware het niet dat dit doel al zolang geleden (7 jaar) is geformuleerd en we nog geen milimeter opgeschoven zijn.
Daar waar Gods Geest werkt, storten (kerk)muren in, dus laten we dan bidden om die werkingen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

caprice schreef:
jvdg schreef:Je hebt gelijk Caprice, ware het niet dat dit doel al zolang geleden (7 jaar) is geformuleerd en we nog geen milimeter opgeschoven zijn.
Daar waar Gods Geest werkt, storten (kerk)muren in, dus laten we dan bidden om die werkingen.
Ja, laten we (ook) die weg bewandelen.
De koninklijke weg, de onderste weg.........
caprice

Bericht door caprice »

jvdg schreef:
caprice schreef:
Ja, laten we (ook) die weg bewandelen.
De koninklijke weg, de onderste weg.........
Laat ons de hoogste dingen zoeken in het diepste stof.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Volgens mij is dat verhaal over de synode hier: :offtopic
of ben ik nu lastig aan het doen?
jvdg

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:Volgens mij is dat verhaal over de synode hier: :offtopic
of ben ik nu lastig aan het doen?
In feite is de synode idd niet vergelijkbaar met het curatorium.
Maar het (belangrijke) werk van dat curatorium is toch een niet onbelangrijk onderdeel van de synode (welke het curatorium heeft ingesteld).

Vandaar dat ik vind dat het werk van de synode zowel als dat van het curatorium in dit topic mag worden besproken.
Gian

Bericht door Gian »

caprice schreef:
Helemaal mee eens Caprice!
Alleen het gebed om Gods Geest is voor het gewone lid het enigste middel tegen deze geesteloze strijd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
albion

Bericht door albion »

caprice schreef:
jvdg schreef:
jvdg schreef:GGiN wil nog gesprek met GG aangaan

BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zullen het onderbroken contact met de Gereformeerde Gemeenten voorzetten. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waar de Gereformeerde Gemeenten nog over willen spreken. „Want wij denken toch dat het leerverschil overeind blijft”.
De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) besprak woensdag in Barneveld een verzoek van de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten om de gesprekken die de afgelopen jaren met elkaar gevoerd zijn, weer voort te zetten.

De commissie KEV werd door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in 2001 ingesteld om te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degenen die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat.”

De commissie KEV sprak onder meer een paar keer met afgevaardigden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland besloten in juni 2006 dat zij, voordat er verder gesproken zou worden, eerst een evaluatie wilden afwachten van de gebeurtenissen die in 1953 leidden tot de scheuring.
De door mij "gebolde" zinsnede's maken mij verdrietig.
Blokkeert weer de zo (door beide partijen?) verlangde éénheid.
De tweede zinsnede opent toch juist wegen?
Wat ik niet begrijp is het volgende: soms lezen ze op dezelfde zondag op dezelfde plaats of in de direkte omgeving in de GGinN; GerGem en OGG een preek van ds. Lamain. Of ze lezen in de OGG een preek van ds. Verhoeks (was vlgs mij GGinN). Waarom kunnen ze dan niet samengaan? Ze gaan toch ook samen in de zending; of bijbelgenootschap?? Op scholen etc.
Zijn de verschillen nog steeds zo groot dat ze daar niet overheen kunnen stappen?
(ik weet wel dat de OGGinN niet in tel is omdat ze... vul zelf maar in)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hans heeft het gemaakt hier op het forum! Al 10 pagina's en nog steeds geen slotje...
pietjebel

Bericht door pietjebel »

In het verslag staat niets over het curatorium of over de beroepbaarstelling van student Weststrate. Is daarover niet gesproken? Dat kan ik me niet voorstellen.
JALP

Bericht door JALP »

pietjebel schreef:In het verslag staat niets over het curatorium of over de beroepbaarstelling van student Weststrate. Is daarover niet gesproken? Dat kan ik me niet voorstellen.
Als je het begin van dit topic leest, zie je dat daar al over gesproken is tijdens de curatorium vergaderingen.
En misschien is daar nog wel over gesproken, maar is dat niet in het verslag in de krant gekomen. Er kan nou eenmaal niet alles in staan.

Iets over student Krijgsman staat er niet in. Hij zou na de synode de gemeenten in mogen toch?
Pieter123

Bericht door Pieter123 »

Heeft iemand nog wat gehoord over de curatorium vergadering van de ger. gem. in ned. i.v.m. de (hopelijke) definitieve toelating van dhr. Weststrate tot predikant ?

Volgens mij was de curatoriumvergadering ergens in het voorjaar. Het halfjaar voor het verder proponeren in de gemeenten moet nu dus wel ongeveer voorbij zijn.
jvdg

Bericht door jvdg »

Pieter123 schreef:Heeft iemand nog wat gehoord over de curatorium vergadering van de ger. gem. in ned. i.v.m. de (hopelijke) definitieve toelating van dhr. Weststrate tot predikant ?

Volgens mij was de curatoriumvergadering ergens in het voorjaar. Het halfjaar voor het verder proponeren in de gemeenten moet nu dus wel ongeveer voorbij zijn.
Als er iets bekend zou zijn, was dat ongetwijfeld gemeld in het RD en kerkbladen.
Ik zou zeggen, bel eens met het curatorium. :)
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

familie van 1234?
petite

Bericht door petite »

jvdg schreef:
Pieter123 schreef:Heeft iemand nog wat gehoord over de curatorium vergadering van de ger. gem. in ned. i.v.m. de (hopelijke) definitieve toelating van dhr. Weststrate tot predikant ?

Als er iets bekend zou zijn, was dat ongetwijfeld gemeld in het RD en kerkbladen.
Ik zou zeggen, bel eens met het curatorium. :)
De curatoriumvergadering was eind mei, de synode half juni, als je daar 'n halfjaar bij optelt kom je zo ergens rond december uit. Hij zal dus één dezer weken wel beroepbaargesteld worden. Maar dat zullen we t.z.t. wel ergens kunnen lezen. Als je het echt heel graag wilt weten moet je inderdaad maar 'ns bellen. ;)
Zucht niet tegen elkander, broeders, opdat gij niet veroordeeld wordt; ziet, de Rechter staat voor de deur. (Jak. 5: 9)
Gesloten