Toeschouwer schreef:Israël is dus geheel in overstemming met de letterlijke verklaring van de profetie, weer terug in het land. Het is wel nationaal maar nog niet geestelijk hersteld. De dorre doodsbeenderen kwamen bijeen, maar er is nog geen geest in (Ezech. 37:8). Daar de profetie over Israël in het verleden altijd letterlijk vervuld is (Deut. 28; Lev. 26), is er geen reden om aan te nemen dat dit in de toekomst anders zal zijn (Hos. 3).
Hier sla je plank meteen al mis. Het herstel van Israël vond in beginsel plaats bij de terugkeer uit de ballingschap, daar ziet ook Ezech. 37 in eerste instantie op. Opmerkelijk is dat na de ballingschap over de teruggekeerde Joden gezegd wordt, dat dit 'geheel Israël' vormde (Ezra, Nehemia). Dit overgebleven deel was, heilshistorisch gezien, heel Israël. Daarmee ging God verder, de heilsgeschiedenis in.
De heilsgeschiedenis gaat verder bij de komst van Christus. En het is opmerkelijk dat Christus
twaalf apostelen gaat aanstellen! Daar begint Hij Zijn gemeente te bouwen, het nieuwe Israël, de twaalf stammen. Zie ook mijn eerder gemaakte opmerking over de twaalf geslachten Israëls.
Met dit nieuwe Israël gaat Jezus verder de heilsgeschiedenis in. Met dit Israël wordt het nieuwe verbond opgericht, op dit Israël wordt de Heilige Geest uitgestort, etc. etc.
Alle door jou aangehaalde profetieën over Israël zul je in dít licht moeten zien. En dan zie je ook dat het hier in eerste instantie om 'letterlijke' Israëlieten gaat. God gaat Israël 'naar het vlees' niet voorbij. Dat heb ik ook nooit ergens gezegd. Maar het is deze gemeente uit Jood én heiden, waaraan God Zijn beloften vervult. En geen Jood zal zalig worden, als hij zich afzijdig houdt van déze gemeente. Want dáár is het adres van Gods heil.
Toeschouwer schreef:Want de kinderen Israels zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim.
Daarna zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen
Israël heeft nooit tot de kerk behoord en zal ook in de toekomst niet in de kerk worden ingelijfd.
Ik heb laten zien dat de kerk juist met Israël is
begonnen! Maar dan wel het nieuwe Israël, het Israël dat de Geest als Gave van het nieuwe verbond ontvangen heeft.
Vergeet niet dat wij
nu in het laatste der dagen leven:
Hand. 2:17: ... En het zal zijn
in de laatste dagen
Hebr. 1:1 God, voortijds vele malen en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft
in deze laatste dagen gesproken door de Zoon
1 Kor. 10:11 ... ons, op wie
de einden der eeuwen gekomen zijn
Toeschouwer schreef:Deze bekering van Israël is echter onlosmakelijk verbonden aan de wederkomst des Heeren. (Luk.13:35)
Ziet, uw huis wordt ulieden woest gelaten. En voorwaar, Ik zeg u, dat gij Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn, als gij zult zeggen: Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!
Wanneer zal dat zijn? De kantt. SV zegt bij deze tekst: "Dat is kort daarna enigszins vervuld zie Luc. 19:38, en zal volkomen volbracht worden ten uitersten dage." Jezus voorspelt hier geen heilstijd voor Israël, die dan als laatste bedeling nog zou moeten volgen. Nee, op óns zijn de einden der eeuwen gekomen, wij leven in de laatste ure, niet in de voorlaatste ure.
Toeschouwer schreef:Zach.12:10-13:1
Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
Te dien dage zal te Jeruzalem de rouwklage groot zijn, gelijk die rouwklage van Hadadrimmon, in het dal van Megiddon.
En het land zal rouwklagen, elk geslacht bijzonder; het geslacht van het huis Davids bijzonder, en hunlieder vrouwen bijzonder; en het geslacht van het huis van Nathan bijzonder, en hun vrouwen bijzonder;
Het geslacht van het huis van Levi bijzonder, en hun vrouwen bijzonder; het geslacht van Simei bijzonder, en hun vrouwen bijzonder;
Al de overige geslachten, elk geslacht bijzonder, en hunlieder vrouwen bijzonder.
Te dien dage zal er een Fontein geopend zijn voor het huis Davids, en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinigheid.Vergelijk dit met Openb. 1:7).
Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben; en alle stammen van het land zullen over Hem weeklagen. Ja, Amen.( Telosvert..)
Hier kun je met de beste wil van de wereld toch geen kerk in lezen, dit gaat echt over het volk Israël, de kinderen van Abraham, Izak en Jacob.
Is dit niet vervuld op de Pinksterdag (Hand. 2) en wordt dit niet vervuld, telkens als zich een zondaar tot God bekeert?
Of is zo'n vervulling niet 'echt', niet spectaculair genoeg?
Het is onbijbels een tegenstelling te maken tussen Israël en de kerk. Dat heb ik je boven laten zien. De gemeente te Jeruzalem, dáár begint het herstel van Israël, daar zijn de 'twaalf stammen'. En dáár, op de prediking van Petrus, daar begint de vervulling van Zacharia 12. En dat is een beweging, die zich voortzet, de gehele wereld en de gehele wereldtijd door. Dat te willen ontkennen, vind ik een ernstig tekort doen aan de volle rijkdom van het Evangelie.
Toeschouwer schreef:Nogmaals, het is zo heerlijk en troostvol als we oog krijgen voor Israël en de daarbij behorende toekomst in het Vrederijk, de periode van Salomo was daar een voorafspiegeling van (Psalm 72).
Nee, het is een tekort doen aan de rijkdom van Christus, zoals die nu al geopenbaard is in Zijn gemeente!