Je beschikt niet over voldoende informatie om te kunnen bepalen van wie de informatie meer recht doet aan de werkelijkheid.Tiberius schreef:Inmiddels weet ik er meer vanaf dan de gemiddelde Goudse kerkganger.Afgewezen schreef:Als je de situatie niet kent, kun je er misschien ook beter geen oordeel over geven.
Maar goed, ik constateerde dat Refo een andere beleving bij het klimaat in de kerk heeft als jij. Daar wilde ik alleen maar even over opmerken, dat deze bevinding persoonsgebonden en plaatsgebonden is.
Kerkbouw GG Gouda
Re: Kerkbouw GG Gouda
- JolandaOudshoorn
Afgewezen schreef:Je beschikt niet over voldoende informatie om te kunnen bepalen van wie de informatie meer recht doet aan de werkelijkheid.Tiberius schreef:Inmiddels weet ik er meer vanaf dan de gemiddelde Goudse kerkganger.Afgewezen schreef:Als je de situatie niet kent, kun je er misschien ook beter geen oordeel over geven.
Maar goed, ik constateerde dat Refo een andere beleving bij het klimaat in de kerk heeft als jij. Daar wilde ik alleen maar even over opmerken, dat deze bevinding persoonsgebonden en plaatsgebonden is.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Vergis je niet: ik heb ook mijn bronnen in Gouda buiten dit forum om.Afgewezen schreef:Je beschikt niet over voldoende informatie om te kunnen bepalen van wie de informatie meer recht doet aan de werkelijkheid.Tiberius schreef:Inmiddels weet ik er meer vanaf dan de gemiddelde Goudse kerkganger.Afgewezen schreef:Als je de situatie niet kent, kun je er misschien ook beter geen oordeel over geven.
Ik heb ook van het tochtprobleem gehoord. Af en toe gaat er iets door de kerk. Heel even een soort zucht.
De klimaatman had (voor de kerk gebouwd zou worden) uitgelegd wat de plannen waren. Het ging over ‘luchtverplaatsing van niet meer dan x cm per seconde’ omdat meer als ‘tocht’ ervaren zou worden.
Ik heb de koster erover aangesproken en die verklaarde dat het nog steeds niet tocht. Alleen: als de temperatuur een bepaalde waarde bereikt komt er een hoeveelheid koelere lucht in de kerk. Dat gebeurt op vrij grote hoogte (ideaal zo’n hoge kerk) en de hoogte voorkomt dat de luchtstroom de mensen bereikt. Dat veroorzaakt enkele ogenblikken een ‘koudeval’. De koude lucht zakt omlaag en verdringt de warme lucht (nogmaals: ideaal zo’n hoge kerk, die warme lucht kan omhoog) Het wordt kouder, maar het waait niet echt. Waar je eerst warme lucht in je nek voelde, voel je koudere lucht. Tocht is het echter niet. Dat is niet mogelijk want er wordt niets constant de kerk ingeblazen en de deuren staan ook niet open.
Ik ben er weer op gaan letten en inderdaad het kwam me voor dat het klopte.
De klimaatman had (voor de kerk gebouwd zou worden) uitgelegd wat de plannen waren. Het ging over ‘luchtverplaatsing van niet meer dan x cm per seconde’ omdat meer als ‘tocht’ ervaren zou worden.
Ik heb de koster erover aangesproken en die verklaarde dat het nog steeds niet tocht. Alleen: als de temperatuur een bepaalde waarde bereikt komt er een hoeveelheid koelere lucht in de kerk. Dat gebeurt op vrij grote hoogte (ideaal zo’n hoge kerk) en de hoogte voorkomt dat de luchtstroom de mensen bereikt. Dat veroorzaakt enkele ogenblikken een ‘koudeval’. De koude lucht zakt omlaag en verdringt de warme lucht (nogmaals: ideaal zo’n hoge kerk, die warme lucht kan omhoog) Het wordt kouder, maar het waait niet echt. Waar je eerst warme lucht in je nek voelde, voel je koudere lucht. Tocht is het echter niet. Dat is niet mogelijk want er wordt niets constant de kerk ingeblazen en de deuren staan ook niet open.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dit verhaal was me bekend. Neemt niet weg dat ik soms koude lucht langs mijn nek voel blazen. Of het nu 'tocht' heet of niet.refo schreef:Ik heb ook van het tochtprobleem gehoord. Af en toe gaat er iets door de kerk. Heel even een soort zucht.

- Bert Mulder
- Contacteer:
Moet je altijd overal over blijven doorzeuren???Afgewezen schreef:Of het nu 'tocht' heet of niet.

Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kerkgebouw van tig miljoen euro, maar blij en tevreden? Ho maar. 

ik geloof dat ik de enige ben die het exterieur van de kerk wel mooi vindt. Het heeft een uitgesproken eigen stijl (eindelijk niet zo'n standaard GG met een scheef torentje) die een knipoog is naar de jaren '30. Strakke lijnen en niet kantoorachtig. 

Als jullie nog geld over hebben? Er was het eerste halfjaar 290.000 euro aan inkomsten begroot. Er is 8,6% minder ontvangen. Slechts 265.000 euro. Hoewel het 6,9% meer is dan vorig jaar de eerste helft. Maar nu is het af en moeten we aflossingen gaan betalen.
Gelukkig zijn het euros. Dan zijn de getallen niet zo groot.
Gelukkig zijn het euros. Dan zijn de getallen niet zo groot.
--------------
Ik ben het helemaal met je eens.Zita schreef:ik geloof dat ik de enige ben die het exterieur van de kerk wel mooi vindt. Het heeft een uitgesproken eigen stijl (eindelijk niet zo'n standaard GG met een scheef torentje) die een knipoog is naar de jaren '30. Strakke lijnen en niet kantoorachtig.
Op een gegeven moment moet je je realiseren dat een grote zaal nou eenmaal ook negatieve kanten heeft. Er zijn heel weinig gebouwen waarbij voor zo'n grote zaal de akoestiek in één keer goed was. Zeker gezien de tegenstrijdige eisen die aan een kerkgebouw gesteld worden: voor de preek moet de nagalm het liefst kort zijn, maar wel goed versterkt, voor de zang is wat meer nagalm wel weer gewenst. Rondzingen is uit den boze. En de plaatsing van microfoons moet zó zijn dat de voorganger zich vrij voelt (dus óf rondom-gevoelige microfoons, of een microfoon die door de voorganger wordt meegedragen; beide zijn lastig voor het afregelen van een installatie). De akoestiek moet dan óók nog voldoen bij zowel een bijna lege, een halfvolle en een bomvolle kerk.
Hetzelfde geldt voor tocht. In een knus klein kerkje niet zo'n probleem. In een groter gebouw al een stuk lastiger, vooral als de verwarming (geldt ook voor invallend raamlicht) niet gelijkmatig over de hele ruimte is, en de ruimte niet overal even hoog is.
De oplossing: Gewoon vier kleinere kerkgebouwen op een rijtje zetten, of over Gouda en omstreken verdelen. Maar als je daar om wat voor reden niet aan wil, zal je af en toe een sjaal mee moeten nemen, of zó geconcentreerd luisteren en zingen dat je de tocht niet merkt. En als de koster wat meer aan het gebouw 'gewend' is, neemt het probleem vermoedelijk ongemerkt af.
En die vorm? Niks aan te doen, het ís gewoon de boeg van de Titanic. Ik rijd er regelmatig langs, en het is echt zo. Maar is dat nou zo erg?
Laat mij die lol nou gewoon hebben...
Hetzelfde geldt voor tocht. In een knus klein kerkje niet zo'n probleem. In een groter gebouw al een stuk lastiger, vooral als de verwarming (geldt ook voor invallend raamlicht) niet gelijkmatig over de hele ruimte is, en de ruimte niet overal even hoog is.
De oplossing: Gewoon vier kleinere kerkgebouwen op een rijtje zetten, of over Gouda en omstreken verdelen. Maar als je daar om wat voor reden niet aan wil, zal je af en toe een sjaal mee moeten nemen, of zó geconcentreerd luisteren en zingen dat je de tocht niet merkt. En als de koster wat meer aan het gebouw 'gewend' is, neemt het probleem vermoedelijk ongemerkt af.
En die vorm? Niks aan te doen, het ís gewoon de boeg van de Titanic. Ik rijd er regelmatig langs, en het is echt zo. Maar is dat nou zo erg?
Laat mij die lol nou gewoon hebben...

Dat kan dus nietJongere schreef:Ik ben het helemaal met je eens.Zita schreef:ik geloof dat ik de enige ben die het exterieur van de kerk wel mooi vindt. Het heeft een uitgesproken eigen stijl (eindelijk niet zo'n standaard GG met een scheef torentje) die een knipoog is naar de jaren '30. Strakke lijnen en niet kantoorachtig.

Jawel:Erasmiaan schreef:Dat kan dus nietJongere schreef:Ik ben het helemaal met je eens.Zita schreef:ik geloof dat ik de enige ben die het exterieur van de kerk wel mooi vindt. Het heeft een uitgesproken eigen stijl (eindelijk niet zo'n standaard GG met een scheef torentje) die een knipoog is naar de jaren '30. Strakke lijnen en niet kantoorachtig.. Zita zegt immers dat ze geloof dat ze de enige is die de kerk wel mooi vindt.... Dan moet je het met de rest van haar post niet eens zijn.... Je kan het niet met allebei de delen eens zijn...
1. Hij is het er mee eens dat Zita de enige is die het mooi vindt. Zelf vindt hij dat dus niet.
2. Hij vindt het weliswaar niet mooi, maar erkent dat het een eigen stijl heeft.
Kan toch?
maar die smiley erachter, dat is onmiskenbaar een waardeoordeel over de stijlMarco schreef:Jawel:Erasmiaan schreef:Dat kan dus nietJongere schreef:Ik ben het helemaal met je eens.Zita schreef:ik geloof dat ik de enige ben die het exterieur van de kerk wel mooi vindt. Het heeft een uitgesproken eigen stijl (eindelijk niet zo'n standaard GG met een scheef torentje) die een knipoog is naar de jaren '30. Strakke lijnen en niet kantoorachtig.. Zita zegt immers dat ze geloof dat ze de enige is die de kerk wel mooi vindt.... Dan moet je het met de rest van haar post niet eens zijn.... Je kan het niet met allebei de delen eens zijn...
1. Hij is het er mee eens dat Zita de enige is die het mooi vindt. Zelf vindt hij dat dus niet.
2. Hij vindt het weliswaar niet mooi, maar erkent dat het een eigen stijl heeft.
Kan toch?