Psalmen zingen...

Mara

Re: psalmen zingen...

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Luister deze maar eens Mara, psalm 128.
https://www.youtube.com/watch?v=NlhlG5DxJQY

Of luister eens andere psalmen van Goudimel op Youtube.
Zo is het ongeveer geweest vroeger.
Verder, zoek eens naar het onderzoek waar Hendrikus het al eerder over had, of zoek wat Calvijn te zeggen had over de gemeentezang :)
Ik ben heus geen drijver van ritmisch zingen, maar het is wel degelijk back to the roots. en geen vernieuwing naar mijn mening.

Overigens ben ik een voorstander van ritmisch zingen, ook in de (o)gg(in) mits goed begeleid en goed gezongen in de juiste maat en tempo.
Overigens heb ik Sietse de Vries wel eens beluisterd in Veenendaal en Gouda met iso-ritmische begeleiding, strak in ritme en tempo, erg mooi!

Luister dit eens Mara
http://sietze-devries.magix.net/all-alb ... -88321417/

Mooi toch? Met zo'n organist en een beetje oefening in de gemeente is ook het iso ritmisch zingen erg mooi!
Die bovenste link aangeklikt en brrrr wat een schelle vrouwenstem. Het klinkt mij enigszins rooms/anglicaans, ligt dat aan mij?
De tweede link bevalt me heel wat beter, maar zo zingen we bij ons in de gemeente ook, dus voor mij klinkt dat niet nieuw.
Er wordt keurig en gelijk gezongen, dat is ook wel eens anders hier en daar. In veel kerken hoor je notoire achterblijvers, maar ook voorzangers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:

Verder, zoek eens naar het onderzoek waar Hendrikus het al eerder over had, of zoek wat Calvijn te zeggen had over de gemeentezang :)
Ik ben heus geen drijver van ritmisch zingen, maar het is wel degelijk back to the roots. en geen vernieuwing naar mijn mening.

Overigens ben ik een voorstander van ritmisch zingen, ook in de (o)gg(in) mits goed begeleid en goed gezongen in de juiste maat en tempo.
Overigens heb ik Sietse de Vries wel eens beluisterd in Veenendaal en Gouda met iso-ritmische begeleiding, strak in ritme en tempo, erg mooi!

Luister dit eens Mara

Mooi toch? Met zo'n organist en een beetje oefening in de gemeente is ook het iso ritmisch zingen erg mooi!
Die bovenste link aangeklikt en brrrr wat een schelle vrouwenstem. Het klinkt mij enigszins rooms/anglicaans, ligt dat aan mij?
De tweede link bevalt me heel wat beter, maar zo zingen we bij ons in de gemeente ook, dus voor mij klinkt dat niet nieuw.
Er wordt keurig en gelijk gezongen, dat is ook wel eens anders hier en daar. In veel kerken hoor je notoire achterblijvers, maar ook voorzangers.
Hmmm, ik vind het wel mooie muziek... Maar dit is kwestie van smaak. En heeft toch niets te maken met fundamentele waarheden....?
We maken volgens mij van de manier van zingen een fundamenteel iets... Terwijl het volgens mij in geestelijk opzicht niet belangrijk is ritmisch, of hele noten.... Helaas is het wel zo dat het ritmisch zingen vaak opgaat met andere ontwikkelingen. Maar dat geldt net zo goed voor het traag zingen etc. Maar het zingen opzich is niet een fundamentele zaak. En wanneer het geestelijk gezond ligt is het enkele feit op zich geen reden om over te stappen naar een andere gemeente. Wel als er een diepere oorzaak is. Nl geen zuivere verkondiging van het Evangelie etc. Ik ben wel eens benieuwd hoe de psalmen geklonken hebben toen David ze zong....
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Met andere woorden: Hou hier eens over op...

Ik denk ook dat er genoeg over gezegd is.
En dat we ook gerust kunnen geloven dan ritmisch zingen en de prediking wel verband met elkaar houden.
(Uitleg zie boven en elders)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Iemand zei tegen mij dat de melodie van Psalm 146 niet bij de tekst zou passen.
Prijs den Heer met blijde galmen, vrolijk wijden aan Zijn lof.
De melodie in het Psalmboek staat in mineur i.p.v. majeur.
Dat zou de reden zijn dat Johannes de Heer een passender melodie had geschreven, lied 446.
Is dit juist?
Laten de mensen die dat beweren, maar eens beginnen om de psalmmelodieën ritmisch te zingen, zoals het hoort. Dan wordt het beeld al heel anders!
Dit was mijn vraag waarvoor ik het topic naar boven had gehaald, en vanwege het antwoord van Hendrikus, kwamen we op de rotonde van het ritmisch zingen terecht. :modo
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:

Luister dit eens Mara

Ja.
Wat is er nou rooms of anglicaans aan een Geneefse psalm in de zetting zoals die door een componist uit de directe omgeving van Calvijn is geschreven?

En wat is er trouwens mis met anglicaanse psalmen? Daar zingen ze tenminste de psalmwoorden rechtstreeks uit de Bijbel.

[youtube]2MKb32C66-I[/youtube]
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Er is niks mis mee, maar ik zei alleen dat het zo klonk en niet zoals in de meeste dorpskerkjes hier. :)
Sommige gezangen in de Anglicaanse kerk beginnen net zoals een gezang hier, om dan vervolgens een andere melodie in te gaan.
Ik houd zelf ook enorm van goed gezongen spirituals en gospels, mits door een donkere "zwarte" stem gezongen.
Maar dat is :offtopic , terzijde, terug naar de Psalmen zingen...
Desiree

Bericht door Desiree »

't Maakt mij niet zo veel uit, ritmisch, niet ritmisch. Als iedereen mee kan zingen, elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, vind ik het prima. Als je dan ook nog verstaat hetgeen je zingt, dan is dat nog meer waard. Ik denk wel dat je als organist, kerkmens, je talenten mag gebruiken tot eer van God. Maar ik kan genieten van het gebrom van iemand die niet kan zingen, tot een meesterlijk orgelspel tijdens de dienst. Echt genieten!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

ejvl

Bericht door ejvl »

alias schreef: Naar mijn bescheiden mening hebben organisten daar een 'herziene notenvertaling', gezien de snelheid van het ritme.
't Is vaak niet om aan te horen.
Heb daar even wat beluisterd maar het is inderdaad niet best. De organist zet constant te vroeg in, de gemeente komt achteraan sukkelen enzovoorts.
Dan kunnen ze het beter doen zoals in Staphorst/Rouveen onder begeleiding van een prof. Als je daar nu een dienst terug luistert gaat dat best goed.
http://www.refdag.nl/muziek/column_kerk ... e_1_787143
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
Met andere woorden: Hou hier eens over op...

Ik denk ook dat er genoeg over gezegd is.
En dat we ook gerust kunnen geloven dan ritmisch zingen en de prediking wel verband met elkaar houden.
(Uitleg zie boven en elders)
Er is door niemand gezegd dat er geen verband is. Wel is er gezegd dat ritmisch zingen geen oorzaak is. Of een veroorzaker van zgn minder schriftuurlijke prediking. net zo goed dat niet ritmisch zingen geen veroorzaker is van schriftuurlijke prediking. Het kan zelfs dan een afleiden zijn van de werkelijke toestand van de gemeente.... we zingen zo langzaam en gedragen als mogelijk, maar ondertussen zijn er weinig of erger, die Christus als hun Persoonlijke Zaligmaker hebben ontmoet, en ondertussen tot de orde van de dag over kunnen gaan!

En wanneer je het ritmisch en niet ritmisch zingen dus kan gaan zien als een muzikaal iets, wat niet bepaalt of iets schriftuurlijk is of niet.... Kan je er ook gewoon over spreken. In de zin van wat muzikaal mooi, beter, oorspronkelijker of wat dan ook is. Tegelijkertijd zal het dan ook nooit een breekpunt zijn waarop een gemeente, prediking schriftuurlijk wordt bevonden. En of er dan een keer ergens ritmisch of niet ritmisch beantwoord wordt met een psalm op een preek, maakt dan als het goed is niet zoveel uit. Tenzij de prediking niet schriftuurlijk is. Maar dat kan in de volle breedte van de kerkelijke kaart van Nederland gelden.
Upquark

Bericht door Upquark »

Dan maar even een andere draai aan het topic geven: merken jullie al verschil sinds het initiatief van het RD om de zgn. onbekende psalmen eens onder de aandacht te brengen? Zijn ze ondertussen al wat meer bekend aan het worden, en worden ze meer gezongen in de kerken?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Desiree

Bericht door Desiree »

De vogeltjes van vanavond zongen wel heel erg traag. Ik moest gewoon opletten dat ik niet te snel zong.. erg vermoeiend. Dan denk ik aan Davids huppelen voor de ark.. dat is toch minder vermoeiend voor een vrouw met temperament! Mooi trouwens, dansen voor God, zoals David deed.

Gelukkig heb ik wel kunnen luisteren.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De discussie over de ligging van CGK-gemeentes heb ik afgesplitst naar: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11726
In dit topic verder over psalmen zingen, etc.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:De discussie over de ligging van CGK-gemeentes heb ik afgesplitst naar: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11726
In dit topic verder over psalmen zingen, etc.
:super
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Mara »

Net gelezen op AD.nl
Als binnenvaartschipper André Nieuwkoop (25) orgel komt spelen, zit de kerk vol. Zo ook deze zaterdagavond tijdens een psalmzangavond op hele noten in Lexmond.
Op YouTube is de Veense organist een regelrechte hit. Honderdduizenden zagen de organist, die geen noten kan lezen, spelen op het online videokanaal.

In de hervormde kerk van Lexmond zingen honderden gelovigen psalmen op hele noten. Ze komen vanuit heel Nederland speciaal om organist André Nieuwkoop te horen spelen. Nieuwkoop speelt rustig aan als hij de zangers begeleidt, want elke noot is even lang. Maar tussen het zingen door heeft hij vrij spel en gaan alle registers open voor het drukke en vrolijke orgelspel.

Tussen de reacties op zijn YouTubefilmpjes staat commentaar dat de organist veel te snel speelt en dat het te hip klinkt. Nieuwkoop trekt zich daar niets van aan. ,,Mensen mogen alles vinden. In mijn improvisatie is mijn karakter te horen. Ik kan ook erg klein en emotioneel spelen hoor.''
http://www.ad.nl/ad/nl/34821/Rivierenla ... Tube.dhtml
Plaats reactie