100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:
Hendrikus schreef:Het "evangelisch emotionalisme" waarnaar hij verwijst, is wel degelijk een risico, zeker voor jongeren die dat fijne evangelische gevoel soms ervaren als een warm bad in vergelijking met de koude eigen gemeente - maar die zich dan verliezen in dat goede gevoel.
Zei deze prof. dat niet met een dubbele bodem? Het eigene van de GG is toch ook het zoeken naar het warme bad van de bevindingsemoties?
Hier een lezenswaardig artikel over "geloof en gevoel" uit De Reformatie.
En, Christiaan, zelfs Van Ruler komt erin voor :wink:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hendrikus schreef:
Kaw schreef:
Hendrikus schreef:Het "evangelisch emotionalisme" waarnaar hij verwijst, is wel degelijk een risico, zeker voor jongeren die dat fijne evangelische gevoel soms ervaren als een warm bad in vergelijking met de koude eigen gemeente - maar die zich dan verliezen in dat goede gevoel.
Zei deze prof. dat niet met een dubbele bodem? Het eigene van de GG is toch ook het zoeken naar het warme bad van de bevindingsemoties?
Hier een lezenswaardig artikel over "geloof en gevoel" uit De Reformatie.
En, Christiaan, zelfs Van Ruler komt erin voor :wink:
A.N. Hendriks, ben jij dat? :D
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:A.N. Hendriks, ben jij dat? :D
Absoluut Niet HendrikUs :mrgreen:
Unionist

Bericht door Unionist »

Nog even reageren op het RD-artikel
Jongeren in de gereformeerde gezindte gaan vaak op een positieve manier interkerkelijk met elkaar om. Hoe moeten we dat zien, vroeg forumleider Mauritz. Ds. Moerkerken: „Comrie zei: Zíj zijn mijn vrienden die in de bevindelijke doorleving van de drie stukken één zijn. Laten we goede interkerkelijke contacten waarderen. Maar ik hoop ook dat jongelui beseffen hoeveel ze te danken hebben aan de kerk waarin de Heere hen een plaats heeft gegeven. Het eten zal bij de buren ook wel eens lekker zijn, maar eten doe je toch het liefst thuis.”
De Psalmist schreef: Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
van allen die Uw naam ootmoedig vrezen"
Ds (!) Comrie schreef:Ik ben een vriend van hen die dat op dezelfde manier beleven als ik
Proef ik hier een versmalling?

Over dat thuis eten: Een man was eens bij een collega blijven eten. De vrouw des huizes had een ovenschotel klaar gemaakt. Enthousiast vertelde de man thuis hoe lekker hij gegeten had. "Dat moet je ook eens doen!" zei hij tegen zijn vrouw. Waarop zijn vrouw een treurig gezicht trok. "Vind je mijn eten soms niet lekker genoeg? Ik heb al jaren voor je gekookt en verwacht je nu echt dat ik zo kook als die vrouw van je collega? Je houdt niet van me, want je hebt kritiek op het eten dat ik je voorzet. Als het je niet bevalt, ga je maar weg. Dan zoek je maar een andere vrouw, die wel ovenschotels voor je klaarmaakt. En ik kook nog wel net zoals mijn moeder dat ook deed. En iedereen vond het altijd lekker. Ben je dan ooit iets tekort gekomen?"

Tja, wat moet je als man dáár nou op zeggen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Over dat thuis eten: Een man was eens bij een collega blijven eten. De vrouw des huizes had een ovenschotel klaar gemaakt. Enthousiast vertelde de man thuis hoe lekker hij gegeten had. "Dat moet je ook eens doen!" zei hij tegen zijn vrouw. Waarop zijn vrouw een treurig gezicht trok. "Vind je mijn eten soms niet lekker genoeg? Ik heb al jaren voor je gekookt en verwacht je nu echt dat ik zo kook als die vrouw van je collega? Je houdt niet van me, want je hebt kritiek op het eten dat ik je voorzet. Als het je niet bevalt, ga je maar weg. Dan zoek je maar een andere vrouw, die wel ovenschotels voor je klaarmaakt. En ik kook nog wel net zoals mijn moeder dat ook deed. En iedereen vond het altijd lekker. Ben je dan ooit iets tekort gekomen?"

Gewoon een boek schrijven: "Waar staat mijn vrouw?"
refo

Bericht door refo »

Unionist schreef:
De Psalmist schreef: Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
van allen die Uw naam ootmoedig vrezen"
Ds (!) Comrie schreef:Ik ben een vriend van hen die dat op dezelfde manier beleven als ik
Proef ik hier een versmalling?
Gij geeft er blijk van hier een vreemdeling van te zijn, waarde Unionist. :wink:

Uiteraard is dat exact hetzelfde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef: Uiteraard is dat exact hetzelfde.
Meen je dat serieus? Ik merk nog weleens verschillen in doorleving, ook al zijn we broeders.

Dát ze doorleefd worden, dat geloof ik. Maar hóe ze doorleefd worden, laat ik graag aan de Geest over.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
RD schreef:„Ontslag dr. Steenblok onwettig; schorsing ds. Kok onzorgvuldig”
Wat ik erg jammer vind, is de manier waarop het RD in deze kop al een accentverschil geeft. Onwettig en onzorgvuldig zijn m.i. geen vergelijkbare grootheden.

Onwettig = fout, dat had niet mogen gebeuren.
Onzorgvuldig = slordig, dat hadden we anders moeten aanpakken.

Het citaat waarin ds. Golverdingen de procedure rond ds. Kok beschrijft, illustreert dat hier evenzeer ernstige fouten zijn gemaakt, strijdig met de regels van de kerkorde en daarom onwettig. Jammer dat men het woord "onwettig" wél gebruikt t.a.v. dr. Steenblok maar dat ds. Kok genoegen moet nemen met een verzachtend "onzorgvuldig". Dat neigt naar tendentieuze berichtgeving.
WIl het goedkomen met de GG dan zal men moeten erkennen dat beide besluiten onzorgvuldig en daarom onwettig waren. We zjn geen juridische scherpslijpers, in het kerkelijk leven is slordig ook onwettig.
Vervolgens erkent de GGiN dat ze ondanks alles geen recht had om uit te treden. Dat is denk ik ook zo. Tegen een aanvechtbaar besluit van een synode wordt kerkrechtelijk gezien bezwaar aangetekend in een volgende synode(vergadering).

Willen we weer samen met de GGiN dan zal het gaan zoals de RD kop alvast suggereert.
Dan komt het echter niet meer goed met de GG.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Unionist schreef:Over dat thuis eten: Een man was eens bij een collega blijven eten. De vrouw des huizes had een ovenschotel klaar gemaakt. Enthousiast vertelde de man thuis hoe lekker hij gegeten had. "Dat moet je ook eens doen!" zei hij tegen zijn vrouw. Waarop zijn vrouw een treurig gezicht trok. "Vind je mijn eten soms niet lekker genoeg? Ik heb al jaren voor je gekookt en verwacht je nu echt dat ik zo kook als die vrouw van je collega? Je houdt niet van me, want je hebt kritiek op het eten dat ik je voorzet. Als het je niet bevalt, ga je maar weg. Dan zoek je maar een andere vrouw, die wel ovenschotels voor je klaarmaakt. En ik kook nog wel net zoals mijn moeder dat ook deed. En iedereen vond het altijd lekker. Ben je dan ooit iets tekort gekomen?"

Gewoon een boek schrijven: "Waar staat mijn vrouw?"
en dat dan wel via de keukenlijke weg indienen natuurlijk 8)
refo

Bericht door refo »

Unionist schreef:
refo schreef: Uiteraard is dat exact hetzelfde.
Meen je dat serieus? Ik merk nog weleens verschillen in doorleving, ook al zijn we broeders.

Dát ze doorleefd worden, dat geloof ik. Maar hóe ze doorleefd worden, laat ik graag aan de Geest over.
Ik had een winkje erbij gezet.

Maar ik denk dat ds Moerkerken heel serieus is. Hoe serieus Comrie dat bedoeld heeft weet ik niet. Althans niet in het licht van de huidige discussies.
Die heeft hij natuurlijk niet voorzien, maar ik bedoel dat ik niet weet of ds Moerkerken nu niet onterecht zich achter Comrie verstopt om z'n eigen mening meer cachet te geven.
--------------
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Gert10 schreef:Hendrikus schreef:
Wat je lief is, zie je niet graag afdwalen.

Hmmmm......ruikt dit niet een beetje naar arrogantie en betweterigheid?! Het lijkt erop dat je wil zeggen dat je het zelf allemaal wel weet en de dominee afdwaalt. Je zegt nogal wat!
Het kan arrogantie zijn, maar het kan zeker ook zijn dat het je naar beste weten overduidelijk is dat er gedwaald wordt. En dat je dat echt aan het hart gaat. Helaas wordt dat laatste nooit zo geloofd.
En als er veel meer mensen zijn die hetzelfde denken, kun je echt niet aankomen met: "de dominee weet het allemaal beter".
Het gaat er niet om of veel meer mensen hetzelfde denken. Ook niet of de dominee het beter weet, maar of men dat uit Gods Woord kan aantonen.
Dat lukt kennelijk niet, want anders had men allang een gravamen ingediend (zie het artikel van ds. Meeuse wat ik in dit topic gepost heb).
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
wim schreef:

Hmmmm......ruikt dit niet een beetje naar arrogantie en betweterigheid?! Het lijkt erop dat je wil zeggen dat je het zelf allemaal wel weet en de dominee afdwaalt. Je zegt nogal wat!
Het kan arrogantie zijn, maar het kan zeker ook zijn dat het je naar beste weten overduidelijk is dat er gedwaald wordt. En dat je dat echt aan het hart gaat. Helaas wordt dat laatste nooit zo geloofd.
En als er veel meer mensen zijn die hetzelfde denken, kun je echt niet aankomen met: "de dominee weet het allemaal beter".
Het gaat er niet om of veel meer mensen hetzelfde denken. Ook niet of de dominee het beter weet, maar of men dat uit Gods Woord kan aantonen.
Dat lukt kennelijk niet, want anders had men allang een gravamen ingediend (zie het artikel van ds. Meeuse wat ik in dit topic gepost heb).
"Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden"
&
"Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad"
&
"En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven"
&
"Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God."
&
"De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!"
&
"Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd, de ander zestig-, en de ander dertig [voud]."
&
"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid."
&
"Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig [zijn zij], die niet zullen gezien hebben, en [nochtans] zullen geloofd hebben."

Zomaar een aantal teksten die een hele andere geloofscultuur uitademen. Soms is het niet de letter, maar de gehele brief.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:
wim schreef:

"Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden"
&
&
"En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven"
&
"Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God."
&
"De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!"
&
"Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd, de ander zestig-, en de ander dertig [voud]."
&
"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid."
&
"Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig [zijn zij], die niet zullen gezien hebben, en [nochtans] zullen geloofd hebben."

Zomaar een aantal teksten die een hele andere geloofscultuur uitademen. Soms is het niet de letter, maar de gehele brief.
Precies, deze geloofscultuur vind ik niet in het handelen van de bezwaarden en in hun werken. Maar even serieus Kaw, dit slaat nergens op. Dit zijn Bijbelteksten die uiteraard (hoe kom je erbij om te suggereren dat het niet zo is) in de Gereformeerde Gemeenten in de praktijk van het zieleleven én de prediking gevonden worden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:
Tiberius schreef:
wim schreef: Het kan arrogantie zijn, maar het kan zeker ook zijn dat het je naar beste weten overduidelijk is dat er gedwaald wordt. En dat je dat echt aan het hart gaat. Helaas wordt dat laatste nooit zo geloofd.
&
&
&
&
&
&
&

Precies, deze geloofscultuur vind ik niet in het handelen van de bezwaarden en in hun werken. Maar even serieus Kaw, dit slaat nergens op. Dit zijn Bijbelteksten die uiteraard (hoe kom je erbij om te suggereren dat het niet zo is) in de Gereformeerde Gemeenten in de praktijk van het zieleleven én de prediking gevonden worden.
De laatste 300 keer dat ik onder een GG preek zat ging het niet om het geloof in Jezus Christus, maar om de wegen van God's volk en hoezeer jij jezelf daarin herkent. Dat noemt men deftig separerende prediking en eerlijk zijn tegenover de gemeente, zodat ze niet met een gewaande Christus naar de hel gaan. Ze noemen het ook wel het evangelie.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ja Kaw, welterusten, ga je frustratie ergens anders spuwen. Dit slaat nergens op; vaag, niet concreet en oneigelijk geargumenteerd. Ik ga me met nuttiger zaken bezighouden.
Gesloten