Tiberius schreef:wim schreef:Gert10 schreef:Hendrikus schreef:
Wat je lief is, zie je niet graag afdwalen.
Hmmmm......ruikt dit niet een beetje naar arrogantie en betweterigheid?! Het lijkt erop dat je wil zeggen dat je het zelf allemaal wel weet en de dominee afdwaalt. Je zegt nogal wat!
Het kan arrogantie zijn, maar het kan zeker ook zijn dat het je naar beste weten overduidelijk is dat er gedwaald wordt. En dat je dat echt aan het hart gaat. Helaas wordt dat laatste nooit zo geloofd.
En als er veel meer mensen zijn die hetzelfde denken, kun je echt niet aankomen met: "de dominee weet het allemaal beter".
Het gaat er niet om of veel meer mensen hetzelfde denken. Ook niet of de dominee het beter weet, maar of men dat uit Gods Woord kan aantonen.
Dat lukt kennelijk niet, want anders had men allang een gravamen ingediend (zie het artikel van ds. Meeuse wat ik in
dit topic gepost heb).
"Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden"
&
"Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad"
&
"En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven"
&
"Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God."
&
"De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!"
&
"Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd, de ander zestig-, en de ander dertig [voud]."
&
"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid."
&
"Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig [zijn zij], die niet zullen gezien hebben, en [nochtans] zullen geloofd hebben."
Zomaar een aantal teksten die een hele andere geloofscultuur uitademen. Soms is het niet de letter, maar de gehele brief.