Precies, en daarom moeten we denk ik maar niet al te gespannen reageren als iemand naar een andere gemeente gaat of eens in een andere gemeente kerkt!caprice schreef:De oorsprong van alle afscheiding is de zonde, want de zonde brengt verdeeldheid. En als je vasthoudt aan de zuivere leer en de Hervormde Kerk zet je buiten de kerk (ds. L.G.C. Ledeboer) ís er geen andere weg mogelijk dan om op een andere wijze samen te komen.JolandaOudshoorn schreef: Eigenlijk hebben we het ons bar moeilijk gemaakt met al die verschillende kerken en gemeentes. Want strikt gezien houdt dat in dat er maar een kerk zou moeten zijn!! en zijn alle afscheidingen in het verleden dus fout geweest!!
Maar ja, iedereen heeft weer een andere definitie van de "ware", zuivere leer" en iedereen vindt dat zijn/haar kerk de juiste Bijbelse invulling heeft, dus uiteindelijk zit je dan toch met een geweldig probleem.
Er is maar één Kerk. Dat is de ware levende Kerk, en die ligt verscheurd, verdeeld en verbrokkeld over de verschillende gemeenten, in verschillende kerkverbanden.
Komt u wel eens in een andere kerk?
- JolandaOudshoorn
Ik weet, mijn Verlosser leeft
uiteraard, dat besef ik ook (dus ben ik weldenkend? 8) er zijn ook weldenkende mensen die daar anders over denken, als iemand een andere visie heeft op zaken als jij betekent dat niet direct dat hij niet weldenkend is). maar dat neemt niet weg dat de Schepper hen wél als moslim geboren heeft laten worden, ze daar dus min of meer geplaatst heeft. of geldt het plaatsings-argument alleen maar voor kerken van de reformatorische variant? dan wil ik ook graag weten waarop dat gebaseerd wordt.caprice schreef: Als we het dan over de Mohammedanen hebben, beseft elk weldenkend mens wel dat deze afgodsdienst geen dageraad kan hebben voor het heilig oog des Heeren.
Toch kan geeft het wel spanning als men vervolgens (wat ik meemaak) de vorige predikant omschrijft als een dwaalleraar, nare dingen zegt over de gemeente of mensen die erin zitten, en men in de levenswandel verder en verder van Gods Woord verwijderd raakt. Die mensen hebben ook een ziel? Kan dat geen spanning geven? Het moet niet zomaar een vrijbrief zijn om weg te gaan omdat 'daar de waarheid ook gepredikt wordt' en 'daar wordt er niet zo zwaar gedaan'. Sommige zaken schijnen er dan ineens mee door te kunnen. Hier zijn we verplicht tegen te waarschuwen.JolandaOudshoorn schreef:Precies, en daarom moeten we denk ik maar niet al te gespannen reageren als iemand naar een andere gemeente gaat of eens in een andere gemeente kerkt!caprice schreef: Er is maar één Kerk. Dat is de ware levende Kerk, en die ligt verscheurd, verdeeld en verbrokkeld over de verschillende gemeenten, in verschillende kerkverbanden.
Op Gods Woord.bazz schreef:uiteraard, dat besef ik ook (dus ben ik weldenkend? 8) er zijn ook weldenkende mensen die daar anders over denken, als iemand een andere visie heeft op zaken als jij betekent dat niet direct dat hij niet weldenkend is). maar dat neemt niet weg dat de Schepper hen wél als moslim geboren heeft laten worden, ze daar dus min of meer geplaatst heeft. of geldt het plaatsings-argument alleen maar voor kerken van de reformatorische variant? dan wil ik ook graag weten waarop dat gebaseerd wordt.caprice schreef: Als we het dan over de Mohammedanen hebben, beseft elk weldenkend mens wel dat deze afgodsdienst geen dageraad kan hebben voor het heilig oog des Heeren.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Dan mag jij me aanwijzen waar in de Bijbel staat dat als je in een reformatorische kerk geboren wordt, dat een plaatsing van God is, en als je ergens anders geboren wordt, dat niet zo is.caprice schreef:Op Gods Woord.bazz schreef:uiteraard, dat besef ik ook (dus ben ik weldenkend? 8) er zijn ook weldenkende mensen die daar anders over denken, als iemand een andere visie heeft op zaken als jij betekent dat niet direct dat hij niet weldenkend is). maar dat neemt niet weg dat de Schepper hen wél als moslim geboren heeft laten worden, ze daar dus min of meer geplaatst heeft. of geldt het plaatsings-argument alleen maar voor kerken van de reformatorische variant? dan wil ik ook graag weten waarop dat gebaseerd wordt.caprice schreef: Als we het dan over de Mohammedanen hebben, beseft elk weldenkend mens wel dat deze afgodsdienst geen dageraad kan hebben voor het heilig oog des Heeren.
Conclusie:Tiberius schreef:Precies, Caprice.caprice schreef:Staaf de kerk aan de kenmerken van de ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis met je gemeente, of de zuivere leer gepredikt wordt, de sacramenten bediend worden en de tucht gehandhaafd, en als dat zo is, heb je niet het recht om weg te gaan.
Artikel 29 van de NGB zegt het heel duidelijk:
De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden.
Er wordt daar geen uitzondering gemaakt voor houwdegens in de kerkenraad.
En nogmaals, wat ik eerder in dit topic al typte: ik kan me niet voorstellen, dat een hele gemeente uit lomperiken en boosaards bestaat.
iedereen naar de PKN.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
en dat heb ik al menigmaal op het forum gezegd, maar ja, eenieder fietst er rustigjesaan overheen, overtuigd van zijn/haar eigen waarheid.JolandaOudshoorn schreef: Maar ja, iedereen heeft weer een andere definitie van de "ware", zuivere leer" en iedereen vindt dat zijn/haar kerk de juiste Bijbelse invulling heeft,
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ja, leuk.geledu schreef: Er wordt in diverse formuleringen, bij verschillende gelegenheden dan ook gevraagt of we in kunnen stemmen met de leer die "alhier" geleerd wordt.
.
In Gouda hebben we regelmatig een 'reformatie' gehad.
een greep:
ds Kok
ds de Blois
ds Steenblok
ds Verhagen
ds Rijksen
ds van Gelder
ds Moerkerken
ds Clements
tussendoor rgelmatig diensten door consulenten
ds Rietdijk
ds F Harinck
hulpdiensten door kand Vreugdenhil
Dus wat nu precies bedoeld wordt met 'alhier geleerd wordt'?
--------------
Ik heb het iets anders opgevat dan je bedoelde, zie hetgene wat ik vetgedrukt gemaakt heb. Moslims zijn niet weldenkend wat dat betreft.bazz schreef:Dan mag jij me aanwijzen waar in de Bijbel staat dat als je in een reformatorische kerk geboren wordt, dat een plaatsing van God is, en als je ergens anders geboren wordt, dat niet zo is.caprice schreef:Op Gods Woord.bazz schreef:uiteraard, dat besef ik ook (dus ben ik weldenkend? 8) er zijn ook weldenkende mensen die daar anders over denken, als iemand een andere visie heeft op zaken als jij betekent dat niet direct dat hij niet weldenkend is). maar dat neemt niet weg dat de Schepper hen wél als moslim geboren heeft laten worden, ze daar dus min of meer geplaatst heeft. of geldt het plaatsings-argument alleen maar voor kerken van de reformatorische variant? dan wil ik ook graag weten waarop dat gebaseerd wordt.caprice schreef: Als we het dan over de Mohammedanen hebben, beseft elk weldenkend mens wel dat deze afgodsdienst geen dageraad kan hebben voor het heilig oog des Heeren.
Het is zo dat de Goddelijke voorzienigheid de oorzaak is van de plaats waar wij geboren worden. Dat geldt voor Mohammedanen én kerken van de Reformatorische gezindte beide.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ik moest denken aan een antwoord uit : Het Schatboek van Ursinus.refo schreef:Ja, leuk.geledu schreef: Er wordt in diverse formuleringen, bij verschillende gelegenheden dan ook gevraagt of we in kunnen stemmen met de leer die "alhier" geleerd wordt.
.
In Gouda hebben we regelmatig een 'reformatie' gehad.
Dus wat nu precies bedoeld wordt met 'alhier geleerd wordt'?
Als er gesproken wordt in : Het Schatboek , n.a.v. zondag 21 over de kenmerken van de ware kerk dan komt er een tegenwerping die als volgt luidt :
David Pareus bij monde van Zacharias Ursinus schreef:Tegenwerping : Te allen tijde zijn er bepaalde dwalingen in de kerk geweest, hetzij bijzondere of algemene.
Daarom is de zuiverheid in de leer geen kenmerk der ware kerk.
Dan is het antwoord : Er zijn wel steeds tal van dwalingen in de kerk geweest, maar het fundament bleef altijd ongeschonden, waarop—volgens hetgeen de apostel getuigt, in 1 Kor. 3 : 11 en 13 – nu eens goud en zilver, en dan weer hooi en stoppelen gebouwd wordt; en ook al gebeurt dat, dan blijft nochtans de kerk, en is de zuiverheid in de leer een kenmerk der ware kerk: mits het fundament behouden en de dwalingen niet hardnekkig verdedigd worden.
Of je begrijpt niet wat de boodschap van Pareus is in het licht van de werkelijkheid van 2007.
Overigens had ds Clements nog een mooie op dat gebied. Boaz zegt tegen Ruth: ga niet in een ander veld. Dat betekent dat we niet van kerk mogen veranderen.
Overigens had ds Clements nog een mooie op dat gebied. Boaz zegt tegen Ruth: ga niet in een ander veld. Dat betekent dat we niet van kerk mogen veranderen.
--------------
Ik heb het idee dat de meerdere Boaz meer dan één veld heeft waar men voedsel kan vinden.refo schreef:Of je begrijpt niet wat de boodschap van Pareus is in het licht van de werkelijkheid van 2007.
Als er dan in het ene veld te weinig aren geraapt kunnen worden zijn er gelukkig andere velden van Boaz waar de werkers op de akker wel wat meer aren laten liggen voor een hongerige ziel.
Het ligt niet aan Boaz als er niet genoeg voedsel ligt!