Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Geplaatst: 25 mei 2009, 10:04
Dank Tiberius, en het lijkt me dat we het voorlopig daarbij moeten houden.
Hoe weet je dit?freek schreef:Het artikel is leuk geprobeerd, maar het klopt niet helemaal. Met alle beroep op de reformatie en de Dordtse vaderen, moet natuurlijk wel opgemerkt worden dat onze vaderen zelf niet kwamen tot iets als een curatorium om aanstaande predikanten wel of niet toe te laten. Het is juist opvallend hoe ruim in de Gereformeerde kerk van de 17e en 18e eeuw predikanten werden toegelaten. Iedereen die wilde én geld had (om de opleiding te bekostigen) kon predikant worden. Als proponenten niet werden toegelaten, was dat altijd op grond van het gebrek aan gaven en talent, of het tekortschieten in leer of leven, maar nooit omdat men 'de roeping niet kon overnemen'.
Je kunt het lezen in verschillende historische werken, in het bijzonder die van prof. Van Deursen. Daarnaast heb ik de acta van de classis Gorinchem systematisch doorgenomen, en dan blijkt dat proponenten zeker kritisch geëxamineerd werden, maar dat beoordeling altijd plaats vond op grond van de uitleg van een tekstgedeelte, op gaven en (redenaars)talent en op getuigenissen van 'goed gedrag' ofwel een godvruchtig leven. Zo kon het zelfs gebeuren dat een proponent voorlopig geweigerd werd omdat hij een te zachte stem had, of omdat hij blijk gaf van (bijv) remonstrantse gevoelens (m.n. vlak na de Bestandstwisten). Maar nooit werd een proponent geweigerd omdat getwijfeld werd aan zijn innerlijke roeping. Het maakte in ieder geval geen deel uit van de beraadslagingen.Erasmiaan schreef:Hoe weet je dit?freek schreef:Het artikel is leuk geprobeerd, maar het klopt niet helemaal. Met alle beroep op de reformatie en de Dordtse vaderen, moet natuurlijk wel opgemerkt worden dat onze vaderen zelf niet kwamen tot iets als een curatorium om aanstaande predikanten wel of niet toe te laten. Het is juist opvallend hoe ruim in de Gereformeerde kerk van de 17e en 18e eeuw predikanten werden toegelaten. Iedereen die wilde én geld had (om de opleiding te bekostigen) kon predikant worden. Als proponenten niet werden toegelaten, was dat altijd op grond van het gebrek aan gaven en talent, of het tekortschieten in leer of leven, maar nooit omdat men 'de roeping niet kon overnemen'.
OK. Dus de praktijk van nu is voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen.freek schreef:Je kunt het lezen in verschillende historische werken, in het bijzonder die van prof. Van Deursen. Daarnaast heb ik de acta van de classis Gorinchem systematisch doorgenomen, en dan blijkt dat proponenten zeker kritisch geëxamineerd werden, maar dat beoordeling altijd plaats vond op grond van de uitleg van een tekstgedeelte, op gaven en (redenaars)talent en op getuigenissen van 'goed gedrag' ofwel een godvruchtig leven. Zo kon het zelfs gebeuren dat een proponent voorlopig geweigerd werd omdat hij een te zachte stem had, of omdat hij blijk gaf van (bijv) remonstrantse gevoelens (m.n. vlak na de Bestandstwisten). Maar nooit werd een proponent geweigerd omdat getwijfeld werd aan zijn innerlijke roeping. Het maakte in ieder geval geen deel uit van de beraadslagingen.Erasmiaan schreef:Hoe weet je dit?freek schreef:Het artikel is leuk geprobeerd, maar het klopt niet helemaal. Met alle beroep op de reformatie en de Dordtse vaderen, moet natuurlijk wel opgemerkt worden dat onze vaderen zelf niet kwamen tot iets als een curatorium om aanstaande predikanten wel of niet toe te laten. Het is juist opvallend hoe ruim in de Gereformeerde kerk van de 17e en 18e eeuw predikanten werden toegelaten. Iedereen die wilde én geld had (om de opleiding te bekostigen) kon predikant worden. Als proponenten niet werden toegelaten, was dat altijd op grond van het gebrek aan gaven en talent, of het tekortschieten in leer of leven, maar nooit omdat men 'de roeping niet kon overnemen'.
In de classis Gorinchem werd in de periode 1618-1650 uiteindelijk geen enkele proponent definitief geweigerd, en de universiteiten waren sowieso vrij toegankelijk, als je maar geld had. Het systeem van een curatorium, waar slechts een kleine minderheid van hen die het predikambt begeren, wordt aangenomen, kun je m.i. absoluut niet baseren op de praktijk in de Gereformeerde kerk.
En ik maar denken dat onze vaderen veel meer licht hadden. In dit opzicht hadden ze dat in ieder geval zeker.Erasmiaan schreef:OK. Dus de praktijk van nu is voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen.freek schreef:Je kunt het lezen in verschillende historische werken, in het bijzonder die van prof. Van Deursen. Daarnaast heb ik de acta van de classis Gorinchem systematisch doorgenomen, en dan blijkt dat proponenten zeker kritisch geëxamineerd werden, maar dat beoordeling altijd plaats vond op grond van de uitleg van een tekstgedeelte, op gaven en (redenaars)talent en op getuigenissen van 'goed gedrag' ofwel een godvruchtig leven. Zo kon het zelfs gebeuren dat een proponent voorlopig geweigerd werd omdat hij een te zachte stem had, of omdat hij blijk gaf van (bijv) remonstrantse gevoelens (m.n. vlak na de Bestandstwisten). Maar nooit werd een proponent geweigerd omdat getwijfeld werd aan zijn innerlijke roeping. Het maakte in ieder geval geen deel uit van de beraadslagingen.Erasmiaan schreef:Hoe weet je dit?freek schreef:Het artikel is leuk geprobeerd, maar het klopt niet helemaal. Met alle beroep op de reformatie en de Dordtse vaderen, moet natuurlijk wel opgemerkt worden dat onze vaderen zelf niet kwamen tot iets als een curatorium om aanstaande predikanten wel of niet toe te laten. Het is juist opvallend hoe ruim in de Gereformeerde kerk van de 17e en 18e eeuw predikanten werden toegelaten. Iedereen die wilde én geld had (om de opleiding te bekostigen) kon predikant worden. Als proponenten niet werden toegelaten, was dat altijd op grond van het gebrek aan gaven en talent, of het tekortschieten in leer of leven, maar nooit omdat men 'de roeping niet kon overnemen'.
In de classis Gorinchem werd in de periode 1618-1650 uiteindelijk geen enkele proponent definitief geweigerd, en de universiteiten waren sowieso vrij toegankelijk, als je maar geld had. Het systeem van een curatorium, waar slechts een kleine minderheid van hen die het predikambt begeren, wordt aangenomen, kun je m.i. absoluut niet baseren op de praktijk in de Gereformeerde kerk.
Terecht dat Calvijn dit schrijft, maar ik lees geen enkele heenwijzing naar een soort curatorium ofzo.Paulus schrijft aan zijn geestelijke zoon: „Leg niemand haastelijk de handen op.” Calvijn tekent bij die tekst aan dat de apostel Paulus Timótheüs wil steunen, als „sommigen roepen dat zij wreed zijn, omdat zij niet terstond toelaten die enige aanbeveling hebben, hetwelk wij heden meer dan te veel bevinden.”
Het is de vraag of het dat betekend.... ,zijn leven en leer kan ook heel goed de uitleg zijn van de genoegzame beproeving van de persoon, wat er voor staat. Dus om zomaar te spreken dat hier de betekenis is: óók de persoon zelf moet onderzocht worden, is zeker discutabel.De statenvertalers wezen in dit verband op „genoegzame beproeving van de persoon, zijn leven en leer.” Dus niet alleen van „leven en leer”, maar ook van de persoon.
Waaruit bestaat dat 'voortschrijdend inzicht' dan?Erasmiaan schreef:OK. Dus de praktijk van nu is voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen.freek schreef:Je kunt het lezen in verschillende historische werken, in het bijzonder die van prof. Van Deursen. Daarnaast heb ik de acta van de classis Gorinchem systematisch doorgenomen, en dan blijkt dat proponenten zeker kritisch geëxamineerd werden, maar dat beoordeling altijd plaats vond op grond van de uitleg van een tekstgedeelte, op gaven en (redenaars)talent en op getuigenissen van 'goed gedrag' ofwel een godvruchtig leven. Zo kon het zelfs gebeuren dat een proponent voorlopig geweigerd werd omdat hij een te zachte stem had, of omdat hij blijk gaf van (bijv) remonstrantse gevoelens (m.n. vlak na de Bestandstwisten). Maar nooit werd een proponent geweigerd omdat getwijfeld werd aan zijn innerlijke roeping. Het maakte in ieder geval geen deel uit van de beraadslagingen.Erasmiaan schreef:Hoe weet je dit?freek schreef:Het artikel is leuk geprobeerd, maar het klopt niet helemaal. Met alle beroep op de reformatie en de Dordtse vaderen, moet natuurlijk wel opgemerkt worden dat onze vaderen zelf niet kwamen tot iets als een curatorium om aanstaande predikanten wel of niet toe te laten. Het is juist opvallend hoe ruim in de Gereformeerde kerk van de 17e en 18e eeuw predikanten werden toegelaten. Iedereen die wilde én geld had (om de opleiding te bekostigen) kon predikant worden. Als proponenten niet werden toegelaten, was dat altijd op grond van het gebrek aan gaven en talent, of het tekortschieten in leer of leven, maar nooit omdat men 'de roeping niet kon overnemen'.
In de classis Gorinchem werd in de periode 1618-1650 uiteindelijk geen enkele proponent definitief geweigerd, en de universiteiten waren sowieso vrij toegankelijk, als je maar geld had. Het systeem van een curatorium, waar slechts een kleine minderheid van hen die het predikambt begeren, wordt aangenomen, kun je m.i. absoluut niet baseren op de praktijk in de Gereformeerde kerk.
Waarom vind je dat?Freek schreef:En ik maar denken dat onze vaderen veel meer licht hadden. In dit opzicht hadden ze dat in ieder geval zeker.
En ik was er al bang voor...Kaw schreef:Is beoordeling op roeping niet te zeer subjectief om nuttig en waarheidsgetrouw te zijn? Sterker nog: Is beoordeling op basis van hoe men zelf over zijn eigen roeping spreekt niet te zeer subjectief om nuttig en waarheidsgetrouw te zijn? In de Schrift werd een christen beoordeelt op zijn handel en wandel. Nu zijn praatjes over jezelf het uitgangspunt? Dat zie ik niet als vooruitgang, maar als bevindingsverdwazing.
Hebben jullie weleens met leden van het curatorium gesproken? En hoe dit soort kritiek voelt?Luther schreef:Nee, dat heeft niets met eng te maken, maar vooral met de hardheid en liefdeloosheid die doorgaans ten beste gegeven wordt als het gaat over dit college.
Laten we dan eerst maar eens een topic openen waarin wordt genoemd, opw elke wijze jij en anderen bidden voor het curatorium.
Het bidden voor wijsheid voor dit college en vraag naar predikanten hoeft eventuele kritiek niet uitsluiten. Alsof mensen die dit college ter discussie stellen het per definitie niet als gebedspunt zouden hebben. Die tegenstelling lijkt me oneigenlijk. Blijft voor mij nog steeds de vraag waarom bijvoorbeeld de HHK een dergelijk college niet heeft, toch zeer Bijbelgetrouwe predikanten 'aflevert' én ook nog eens ongeveer 30 (naar ik meen) studenten op de opleiding heeft. Blijkbaar kan het zo ook.Luther schreef:Nee, dat heeft niets met eng te maken, maar vooral met de hardheid en liefdeloosheid die doorgaans ten beste gegeven wordt als het gaat over dit college.
Laten we dan eerst maar eens een topic openen waarin wordt genoemd, opw elke wijze jij en anderen bidden voor het curatorium.
Beetje zakelijk kan geen kwaad...Luther schreef:En ik was er al bang voor...Kaw schreef:Is beoordeling op roeping niet te zeer subjectief om nuttig en waarheidsgetrouw te zijn? Sterker nog: Is beoordeling op basis van hoe men zelf over zijn eigen roeping spreekt niet te zeer subjectief om nuttig en waarheidsgetrouw te zijn? In de Schrift werd een christen beoordeelt op zijn handel en wandel. Nu zijn praatjes over jezelf het uitgangspunt? Dat zie ik niet als vooruitgang, maar als bevindingsverdwazing.
Hebben jullie weleens met leden van het curatorium gesproken? En hoe dit soort kritiek voelt?Luther schreef:Nee, dat heeft niets met eng te maken, maar vooral met de hardheid en liefdeloosheid die doorgaans ten beste gegeven wordt als het gaat over dit college.
Laten we dan eerst maar eens een topic openen waarin wordt genoemd, opw elke wijze jij en anderen bidden voor het curatorium.
Lees de artikelen van ds. G.J. van Aalst over deze materie nog eens door. Die was heel helder en zakelijk.