Afgewezen schreef:Ik ken m'n catechismus, hoor, Polemicus. Wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken.
Maar ik heb het in mijn posting helemaal niet over 'geloof' gehad (behalve in de laatste alinea, over het oproepen daartoe), maar over 'bekering' en wel meer specifiek over het 'begin van de bekering'.
En dan wil je graag wijzen op het feit dat onze grote reformator Calvijn ook spreekt over een 'bekering die aan het geloof voorafgaat'.
Dan sprak je dus over de voorbereidingen tot het geloof. Ik had het over het geloof en de kennis van Christus, zoals Hij in het Evangelie wordt aangeboden om te worden aangenomen. Calvijn zei daarvan:
"Zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige gelaat Gods te aanschouwen, weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden," III, 2, 19
en
"dat het fundament des geloofs is de genadige belofte, omdat op haar het geloof eigenlijk berust. Want ofschoon het vaststelt, dat God in alles waarachtig is, hetzij Hij beveelt, hetzij Hij verbiedt, hetzij Hij belooft, hetzij Hij dreigt; ofschoon het Zijn bevelen ook gehoorzaam aanvaardt, op Zijn verboden acht geeft en Zijn dreigingen opmerkt: eigenlijk begint het toch bij de belofte, daarop berust het, daarin eindigt het. …"
Ziedaar, bijna letterlijk de definitie van de catechismus.