Nee. Geen miscanthiaanse dogmatiek graag.Miscanthus schreef:daarom zeg ik: laten we ons niet proberen te verplaatsen in het standpunt van God uit bezien. Laten we daarom ook niet spreken over inwendige en uitwendige roeping, maar over gelovig aanvaarden of over ongelovig verwerpen. Zonder daarbij voorbij te gaan aan het werk van de Heilige Geest. Accoord?
Heartcry - Niet arminiaans?
- Bert Mulder
- Contacteer:
ja, maar dat is onder de motorkap kijken....Miscanthus schreef: Om te kunnen geloven, hebben we eerst natuurlijk de levendmaking nodig
Deze tekst heeft geen betrekking op het eerste geloven, maar veelmeer op de levensheiliging.
[/quote]
Heb ik eerst toegegeven dat deze tekst alleen betrekking heeft op de levensmaking, had ik niet mogen doen.
Deze tekst, beiden het willen en werken, heeft betrekking op onze hele bekering, van de levendmaking tot de heiliging.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Accoord!Miscanthus schreef:daarom zeg ik: laten we ons niet proberen te verplaatsen in het standpunt van God uit bezien. Laten we daarom ook niet spreken over inwendige en uitwendige roeping, maar over gelovig aanvaarden of over ongelovig verwerpen. Zonder daarbij voorbij te gaan aan het werk van de Heilige Geest. Accoord?
De inwendige- uitwendige roeping is een theologische constructie om het te kunnen bevatten voor zover we dat dan kunnen. Met zondige mensenverstand beredeneerd. Het is een voorzichtig hulpmiddel voor ons verstand dat onderworpen is aan gebrekkigheid.
Als we gelovig aanvaarden dan weten we dat het alleen kan omdat God het Zelf gegeven heeft, beide het willen en het werken.
De dogmatiek is als het erop aankomt puur een hulpmiddel voor het verstand, geen Bijbelleessjabloon.
God bekeert mensen zonder dogmatiek en met dogmatiek. De laatste door de dogmatiek eerst uit handen te slaan.
Ik lees een boek genaamd 'broeder Dick' over de bijbeltransporten naar het Oostblok. Als je dan leest hoeveel Russisch ortodoxen en Poolse Rooms Katholieken tot geloof kwamen, enkel omdat ze het voor 100% in het bloed van Jezus gingen zoeken, dan ben ik wel eens bang dat we veel te veel met dogma's bezig zijn. Ik las laatst een stuk van Ds Moerkerken uit 1994. Daar zei hij dat we alleen door de waarheid te bewaren, de kerk kunnen behouden. Dat beaam ik helemaal, maar ik vraag me af of we daar middels ratio en filosofie niet te ver in zijn gegaan. Velen strijden voor 'de' waarheid maar staan ver van de eenvoudige geloofsovergave zoals we dat in dergelijke landen tegenkomen.God bekeert mensen zonder dogmatiek en met dogmatiek. De laatste door de dogmatiek eerst uit handen te slaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian, je slaat m.i. de spijker recht op z'n kop!! Waarheid en eenvoud, dat vind ik terug bij de "basale" christenen. Niet de dogmatiek, maar een LEVEND geloof, wat ik onder ons (veel) mis.Gian schreef:Ik lees een boek genaamd 'broeder Dick' over de bijbeltransporten naar het Oostblok. Als je dan leest hoeveel Russisch ortodoxen en Poolse Rooms Katholieken tot geloof kwamen, enkel omdat ze het voor 100% in het bloed van Jezus gingen zoeken, dan ben ik wel eens bang dat we veel te veel met dogma's bezig zijn. Ik las laatst een stuk van Ds Moerkerken uit 1994. Daar zei hij dat we alleen door de waarheid te bewaren, de kerk kunnen behouden. Dat beaam ik helemaal, maar ik vraag me af of we daar middels ratio en filosofie niet te ver in zijn gegaan. Velen strijden voor 'de' waarheid maar staan ver van de eenvoudige geloofsovergave zoals we dat in dergelijke landen tegenkomen.God bekeert mensen zonder dogmatiek en met dogmatiek. De laatste door de dogmatiek eerst uit handen te slaan.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Door de inwendige en uitwendige roeping te vereenzelvigen moet je wel goed oppassen niet de gereformeerde geloofsleer aan te vallen, Klavier. De uitwendige roeping komt tot allemaal. De inwendige roeping alleen tot de uitverkorenen.Klavier schreef:Accoord!Miscanthus schreef:daarom zeg ik: laten we ons niet proberen te verplaatsen in het standpunt van God uit bezien. Laten we daarom ook niet spreken over inwendige en uitwendige roeping, maar over gelovig aanvaarden of over ongelovig verwerpen. Zonder daarbij voorbij te gaan aan het werk van de Heilige Geest. Accoord?
De inwendige- uitwendige roeping is een theologische constructie om het te kunnen bevatten voor zover we dat dan kunnen. Met zondige mensenverstand beredeneerd. Het is een voorzichtig hulpmiddel voor ons verstand dat onderworpen is aan gebrekkigheid.
Als we gelovig aanvaarden dan weten we dat het alleen kan omdat God het Zelf gegeven heeft, beide het willen en het werken.
De dogmatiek is als het erop aankomt puur een hulpmiddel voor het verstand, geen Bijbelleessjabloon.
God bekeert mensen zonder dogmatiek en met dogmatiek. De laatste door de dogmatiek eerst uit handen te slaan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Inderdaad, het gezegde Simplex veri sigillum gaat nog steeds op. En als dat aanwezig is dan mag de dogmatiek er ook wel blijven, maar dan gaan we er anders mee om.jvdg schreef:Gian, je slaat m.i. de spijker recht op z'n kop!! Waarheid en eenvoud, dat vind ik terug bij de "basale" christenen. Niet de dogmatiek, maar een LEVEND geloof, wat ik onder ons (veel) mis.Gian schreef:Ik lees een boek genaamd 'broeder Dick' over de bijbeltransporten naar het Oostblok. Als je dan leest hoeveel Russisch ortodoxen en Poolse Rooms Katholieken tot geloof kwamen, enkel omdat ze het voor 100% in het bloed van Jezus gingen zoeken, dan ben ik wel eens bang dat we veel te veel met dogma's bezig zijn. Ik las laatst een stuk van Ds Moerkerken uit 1994. Daar zei hij dat we alleen door de waarheid te bewaren, de kerk kunnen behouden. Dat beaam ik helemaal, maar ik vraag me af of we daar middels ratio en filosofie niet te ver in zijn gegaan. Velen strijden voor 'de' waarheid maar staan ver van de eenvoudige geloofsovergave zoals we dat in dergelijke landen tegenkomen.God bekeert mensen zonder dogmatiek en met dogmatiek. De laatste door de dogmatiek eerst uit handen te slaan.
Betekenis Simplex veri sigillum: eenvoud is het kenmerk van het ware.
Bert, dit klopt zolang je van de inwendige roeping maar geen andere maakt dan de uitwendige.Bert Mulder schreef:Door de inwendige en uitwendige roeping te vereenzelvigen moet je wel goed oppassen niet de gereformeerde geloofsleer aan te vallen, Klavier. De uitwendige roeping komt tot allemaal. De inwendige roeping alleen tot de uitverkorenen.Klavier schreef:Accoord!Miscanthus schreef:daarom zeg ik: laten we ons niet proberen te verplaatsen in het standpunt van God uit bezien. Laten we daarom ook niet spreken over inwendige en uitwendige roeping, maar over gelovig aanvaarden of over ongelovig verwerpen. Zonder daarbij voorbij te gaan aan het werk van de Heilige Geest. Accoord?
Calvijn stelt dat allen op dezelfde wijze geroepen worden maar dat alleen de uitverkorenen zullen horen. Dat blijkt achteraf en mag de uitwendige roeping niet beheersen. Dat komt enkel God Zelf toe.
Dat maakt dat degenen die niet willen horen schuldig zijn aan het Evangelie.
Hier ben ik het mee eens, ondanks dat ik de dogmatiek nogal flink opvoer. Maar dat doe ik vooral om te laten zien dat het zo in de weg kan staan.jvdg schreef:Gian, je slaat m.i. de spijker recht op z'n kop!! Waarheid en eenvoud, dat vind ik terug bij de "basale" christenen. Niet de dogmatiek, maar een LEVEND geloof, wat ik onder ons (veel) mis.Gian schreef:Ik lees een boek genaamd 'broeder Dick' over de bijbeltransporten naar het Oostblok. Als je dan leest hoeveel Russisch ortodoxen en Poolse Rooms Katholieken tot geloof kwamen, enkel omdat ze het voor 100% in het bloed van Jezus gingen zoeken, dan ben ik wel eens bang dat we veel te veel met dogma's bezig zijn. Ik las laatst een stuk van Ds Moerkerken uit 1994. Daar zei hij dat we alleen door de waarheid te bewaren, de kerk kunnen behouden. Dat beaam ik helemaal, maar ik vraag me af of we daar middels ratio en filosofie niet te ver in zijn gegaan. Velen strijden voor 'de' waarheid maar staan ver van de eenvoudige geloofsovergave zoals we dat in dergelijke landen tegenkomen.God bekeert mensen zonder dogmatiek en met dogmatiek. De laatste door de dogmatiek eerst uit handen te slaan.
Afwachten dan maar, hé?Bert Mulder schreef:Door de inwendige en uitwendige roeping te vereenzelvigen moet je wel goed oppassen niet de gereformeerde geloofsleer aan te vallen, Klavier. De uitwendige roeping komt tot allemaal. De inwendige roeping alleen tot de uitverkorenen.Klavier schreef:Accoord!Miscanthus schreef:daarom zeg ik: laten we ons niet proberen te verplaatsen in het standpunt van God uit bezien. Laten we daarom ook niet spreken over inwendige en uitwendige roeping, maar over gelovig aanvaarden of over ongelovig verwerpen. Zonder daarbij voorbij te gaan aan het werk van de Heilige Geest. Accoord?
"Nee, dominee, ik ben nog niet bekeerd, nee. De inwendige roeping, daar komt het maar op aan, hè? Maar ik bid er natuurlijk wel veel om!"
Toevallig deze zondag nog een preek over gehad. De dominee hield het "eenvoudig". Er is maar 1 roeping en dat is die van het Woord. Dat kan door persoonlijke studie of door de preek tot je komen. Die neem je serieus, of wimpel je af. Dat serieus nemen gaat je strijd kosten. Een strijd die je alleen aan kan gaan met God en door God. Dat afwimpelen is de meest simpele oplossing en je kunt kiezen uit hele goede smoezen zoals die van de inwendige roeping. (Heeft hij letterlijk genoemt als 1 van de smoezen) Maar je komt er niet mee weg. Ti's of God serieus nemen of je wereldse leven volhouden, al dan niet met een bijpassende smoes.refo schreef:Afwachten dan maar, hé?Bert Mulder schreef:Door de inwendige en uitwendige roeping te vereenzelvigen moet je wel goed oppassen niet de gereformeerde geloofsleer aan te vallen, Klavier. De uitwendige roeping komt tot allemaal. De inwendige roeping alleen tot de uitverkorenen.Klavier schreef:Accoord!Miscanthus schreef:daarom zeg ik: laten we ons niet proberen te verplaatsen in het standpunt van God uit bezien. Laten we daarom ook niet spreken over inwendige en uitwendige roeping, maar over gelovig aanvaarden of over ongelovig verwerpen. Zonder daarbij voorbij te gaan aan het werk van de Heilige Geest. Accoord?
"Nee, dominee, ik ben nog niet bekeerd, nee. De inwendige roeping, daar komt het maar op aan, hè? Maar ik bid er natuurlijk wel veel om!"
Het ging over deze tekst:
Keert weder, gij afkerige kinderen! Ik zal uw afkeringen genezen. Zie, [hier] zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt de HEERE, onze God!
Calvijn:
Wanneer iemand deze éne waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan deie onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelijkbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons door het Evangelie wordt aangeboden. Maar, is dan het nieuwe leven niet een van de voornaamste gaven, die het ons brengt? Ongetwijfeld, daarom wordt ook gezegd, dat Hij ons tot heiligmaking is gegeven. Het geloof is de wederopstanding der ziel, zoals Christus verklaart in deze woorden: "En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?
"(Joh. 11:26).
Even verderop beschrijft Calvijn 5 stellingen over het geloof:
In de eerste plaats is het een vaste overtuiging, waarmee wij het Woord, dat door de profeten en apostelen gebracht is, aannemen als de waarheid, die van God afkomstig is. (middelijke roeping!, Klavier)
In de tweede plaats let het in Gods Woord in het bijzonder op de uit genade gegeven beloften en met name op Christus, die daarvan het onderpand en het fundament is, zodat wij rust vindend in de vaderlijke gunst van God een zekere hoop op de eeuwige zaligheid durven koesteren.
In de derde plaats is dit geloof niet maar een blote kennis, die ronddwarrelt in het bewustzijn, maar het brengt ook een levend verlangen met zich mee, dat woont in het hart.
In de vierde plaats vindt dit geloof zijn oorsprong (wedergeboorte, Klavier) niet in de scherpzinnigheid van het menselijk verstand of een eigen aandoening van het hart, maar in het bijzonder werk van de Heilige Geest, die alleen de verstanden verlichten en harten verzegelen kan.
En ten slotte ervaren niet alle mensen zonder onderscheid deze krachtige werking van de Heilige Geest, maar alleen zij, die verordineerd zijn tot het leven.
Ik concludeer dat Calvijn hier de uitwendige roeping hetzelfde stelt als de inwendige maar dat de werking van de Heilige Geest enkel wordt ervaren door de verordineerden tot het leven.
Tevens kan ik hieruit concluderen dat Calvijn het aanbod van genade in het Evangelie wel degelijk leerde. In het vijfde punt geeft Calvijn hier aan dat het onderscheid in de toepassing blijkt. Niet in de prediking.
Wanneer iemand deze éne waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan deie onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelijkbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons door het Evangelie wordt aangeboden. Maar, is dan het nieuwe leven niet een van de voornaamste gaven, die het ons brengt? Ongetwijfeld, daarom wordt ook gezegd, dat Hij ons tot heiligmaking is gegeven. Het geloof is de wederopstanding der ziel, zoals Christus verklaart in deze woorden: "En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?
In de eerste plaats is het een vaste overtuiging, waarmee wij het Woord, dat door de profeten en apostelen gebracht is, aannemen als de waarheid, die van God afkomstig is. (middelijke roeping!, Klavier)
In de tweede plaats let het in Gods Woord in het bijzonder op de uit genade gegeven beloften en met name op Christus, die daarvan het onderpand en het fundament is, zodat wij rust vindend in de vaderlijke gunst van God een zekere hoop op de eeuwige zaligheid durven koesteren.
In de derde plaats is dit geloof niet maar een blote kennis, die ronddwarrelt in het bewustzijn, maar het brengt ook een levend verlangen met zich mee, dat woont in het hart.
In de vierde plaats vindt dit geloof zijn oorsprong (wedergeboorte, Klavier) niet in de scherpzinnigheid van het menselijk verstand of een eigen aandoening van het hart, maar in het bijzonder werk van de Heilige Geest, die alleen de verstanden verlichten en harten verzegelen kan.
En ten slotte ervaren niet alle mensen zonder onderscheid deze krachtige werking van de Heilige Geest, maar alleen zij, die verordineerd zijn tot het leven.
Ik concludeer dat Calvijn hier de uitwendige roeping hetzelfde stelt als de inwendige maar dat de werking van de Heilige Geest enkel wordt ervaren door de verordineerden tot het leven.
Tevens kan ik hieruit concluderen dat Calvijn het aanbod van genade in het Evangelie wel degelijk leerde. In het vijfde punt geeft Calvijn hier aan dat het onderscheid in de toepassing blijkt. Niet in de prediking.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Niet dat wij in wezen hier in de leer verschillen, Klavier. Ik meen toch dat we verschillende accenten zetten.Klavier schreef:Calvijn:
Zo lees ik hier in jouw citaat dat Calvijn hier ook de onmiddelijke levendmaking aanhaald ("maar inn het bijzonder werk van de Heilige Geest, enz.). Ben ik zeker met je eens dat de roeping altijd middelijk is. Maar voordat wij gelovig die roeping kunnen horen moeten we eerst oren krijgen om te horen.
En lees ik ook dat de inwendige roeping hierin van de uitwendige roeping onderschijden word, inderdaad niet in de prediking, maar in het werk van de Heilige Geest, hetwelke niet tot de verworpenen komt.
Nu heb ik hier op kantoor de Dogmatiek van Ds. Kersten niet, maar je zult ook vinden, als je het even opzoekt, dat dit hetzelfde is dat hij ook leert.
Zoek ook even je catechismus vragenboekje op van Ds. Hellenbroek, vraag en antwoord 5 tot 22, les over de Roeping
Er is weer Heart-Cry conferentie in Nederland. De conferentie wordt gehouden van D.V. 29 juni - 2 juli 2007 te Ambt-Delden (nabij Rijssen).
De volgende sprekers hopen deze conferentie te spreken: Ds. Etienne Maritz (Zuid-Afrika) en Dr. Jef de Vriese (België). Dit is een pastorale (geestelijke) groeiconferentie voor jongere en oudere christenen van alle leeftijden. Deze conferentie zijn er met name twee speerpunten: geestelijke geloofsgroei en huwelijk/opvoeding. Ook voor de ongehuwden en de jongeren zal er voldoende oog zijn voor hun geestelijke vragen en behoeften.. Ook zal er nog door middel van een lezing aandacht gegeven worden aan de psyche en de ontwikkeling van een gezonde identiteit.
Gaan er nog Refoforummers heen?
De volgende sprekers hopen deze conferentie te spreken: Ds. Etienne Maritz (Zuid-Afrika) en Dr. Jef de Vriese (België). Dit is een pastorale (geestelijke) groeiconferentie voor jongere en oudere christenen van alle leeftijden. Deze conferentie zijn er met name twee speerpunten: geestelijke geloofsgroei en huwelijk/opvoeding. Ook voor de ongehuwden en de jongeren zal er voldoende oog zijn voor hun geestelijke vragen en behoeften.. Ook zal er nog door middel van een lezing aandacht gegeven worden aan de psyche en de ontwikkeling van een gezonde identiteit.
Gaan er nog Refoforummers heen?
Ik twijfel nog. Ik sta er niet negatief tegen over, maar weet niet of ik zin heb. In mijn omgeving is er een gezinnetje waar het geloof op zijn zachtst gezegt dood was. 1 van de kinderen ging er heen en kwam veranderd terug. Vorig jaar is een gedeelte van de kinderen er heen gegaan en kwamen veranderd terug. De ouders weten er niet mee om te gaan. Ik heb van die kinderen nu ook een uitnodiging gekregen.