Muziek voor als je in een dip zit?

wim

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door wim »

albion schreef: De scheveningers hebben wel een apart taaltje.
Da a' je edocht.
albion

Bericht door albion »

wim schreef:
albion schreef: De scheveningers hebben wel een apart taaltje.
Da a' je edocht.
ik mis de muzieknoot, want ze 'zingen' :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Heindemat

Bericht door Heindemat »

Hendrikus schreef: En kom me niet aan met die verhalen van "over de tekst mediteren". Vorige week postte hier iemand de link naar een dienst waarin we ds Du Marchie Van Voorhuizen hoorden zingen (van http://www.dewoesteweg.nl/). Nou, in dát tempo kun je overal over mediteren, want je zingt zó langzaam dat je alleen nog maar klanken produceert en geen enkel grip meer hebt op het tekstverband. Terwijl je dus de langgerekte klanken van willekeurig welke psalm produceert, kun je ondertussen mediteren over de benzineprijs, de beurscrisis, het feit dat je vergeten bent collectebonnen te kopen, dat je nodig eens in de tuin aan de gang moet, of het feit dat de Dreft in de aanbieding is bij de Plusmarkt.
Ik zei het toch: te langzaam, te laag en te weinig....
Je bent precies Hein (al denkt hij niet aan benzineprijzen hoor, maar aan 7 kikkertjes in een sloot die -hoe wonderlijk- niet sprongen, maar záten) (pag 63-65)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Heindemat schreef:
Hendrikus schreef: En kom me niet aan met die verhalen van "over de tekst mediteren". Vorige week postte hier iemand de link naar een dienst waarin we ds Du Marchie Van Voorhuizen hoorden zingen (van http://www.dewoesteweg.nl/). Nou, in dát tempo kun je overal over mediteren, want je zingt zó langzaam dat je alleen nog maar klanken produceert en geen enkel grip meer hebt op het tekstverband. Terwijl je dus de langgerekte klanken van willekeurig welke psalm produceert, kun je ondertussen mediteren over de benzineprijs, de beurscrisis, het feit dat je vergeten bent collectebonnen te kopen, dat je nodig eens in de tuin aan de gang moet, of het feit dat de Dreft in de aanbieding is bij de Plusmarkt.
Ik zei het toch: te langzaam, te laag en te weinig....
Je bent precies Hein (al denkt hij niet aan benzineprijzen hoor, maar aan 7 kikkertjes in een sloot die -hoe wonderlijk- niet sprongen, maar záten) (pag 63-65)
Het was dus geen wonder, dat de spelonkie-mensjes, met Sijmen aan de spits, niets van hem moesten hebben. :pan
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat je nu zegt is ook niet waar; natuurlijk hoeft het niet zo overdreven langzaam, maar zeg eens eerlijk: ben je ooit echt gesticht door een ritmische gemeentezang? Ik kan me dat gewoon niet voorstellen. De psalmen zijn vaak gebeden, en die zijn niet geschikt om zo af te raffelen...
Ik luister trouwens zondagmiddags naar de dienst in Sion, omdat wij op dat moment geen dienst hebben...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Wat je nu zegt is ook niet waar; natuurlijk hoeft het niet zo overdreven langzaam, maar zeg eens eerlijk: ben je ooit echt gesticht door een ritmische gemeentezang? Ik kan me dat gewoon niet voorstellen. De psalmen zijn vaak gebeden, en die zijn niet geschikt om zo af te raffelen...
Dat jij je dat niet kunt voorstellen, zegt alleen maar iets over jou en over je beperkte blikveld.
En om ritmisch zingen gelijk te stellen met afraffelen, moet ik daar serieus op ingaan?
Psalmen zijn vaak gebeden? Een deel van psalmen kun je inderdaad als gebed duiden. Maar er zijn ook lofliederen, waarin soms een heel orkest wordt opgeroepen om God te loven. Zachte harpen, schelle luiten, cymbalen, nou ja, lees psalm 150 eens door... En dat zal dan zeker op langgerekte noten van gelijke lengte moeten gebeuren? Kom nou toch...
Ga eens een samenzang-cd met Klaas Bolt luisteren. Wieger heeft er vast nog wel eentje voor je. Praten we daarna verder. OK?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wat je nu zegt is ook niet waar; natuurlijk hoeft het niet zo overdreven langzaam, maar zeg eens eerlijk: ben je ooit echt gesticht door een ritmische gemeentezang? Ik kan me dat gewoon niet voorstellen. De psalmen zijn vaak gebeden, en die zijn niet geschikt om zo af te raffelen...
Dat jij je dat niet kunt voorstellen, zegt alleen maar iets over jou en over je beperkte blikveld.
En om ritmisch zingen gelijk te stellen met afraffelen, moet ik daar serieus op ingaan?
Psalmen zijn vaak gebeden? Een deel van psalmen kun je inderdaad als gebed duiden. Maar er zijn ook lofliederen, waarin soms een heel orkest wordt opgeroepen om God te loven. Zachte harpen, schelle luiten, cymbalen, nou ja, lees psalm 150 eens door... En dat zal dan zeker op langgerekte noten van gelijke lengte moeten gebeuren? Kom nou toch...
Ga eens een samenzang-cd met Klaas Bolt luisteren. Wieger heeft er vast nog wel eentje voor je. Praten we daarna verder. OK?
Ja Wieger heeft wel genoeg, Hendrikus, dat weer ik ook wel!
Maar je hebt de zielsgestalte van David niet begrepen, als je dat zo noemt. ALLES WAT ADEM HEEFT LOVE DE HEERE! Dat is niet een vervoering in de muziek alleen, die gaat veel dieper en geestelijker...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Maar je hebt de zielsgestalte van David niet begrepen, als je dat zo noemt. ALLES WAT ADEM HEEFT LOVE DE HEERE! Dat is niet een vervoering in de muziek alleen, die gaat veel dieper en geestelijker...
Wat heb ik niet begrepen? Als er staat "looft den Heere met snarenspel", bedoelt de dichter dan dat het snarenspel maar in de kast moet blijven staan? Het staat er wel, maar hij bedoelt het niet zo? Wat is dat nou weer voor een exegese? :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Maar je hebt de zielsgestalte van David niet begrepen, als je dat zo noemt. ALLES WAT ADEM HEEFT LOVE DE HEERE! Dat is niet een vervoering in de muziek alleen, die gaat veel dieper en geestelijker...
Wat heb ik niet begrepen? Als er staat "looft den Heere met snarenspel", bedoelt de dichter dan dat het snarenspel maar in de kast moet blijven staan? Het staat er wel, maar hij bedoelt het niet zo? Wat is dat nou weer voor een exegese? :bobo
Ik bedoel zijn ZIELSGESTALTE onder zijn snarenspel... Ik weet het, het is tegenwoordig een taal die bijna niet meer verstaan wordt...
Dat is heel iets anders als een opgaan en vervoering door muziek. En als zijn ziel zo God wil groot maken heeft hij bij wijze van spreken, aan alle muziekinstrumenten van de wereld niet genoeg...

-DIA-
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik bedoel zijn ZIELSGESTALTE onder zijn snarenspel... Ik weet het, het is tegenwoordig een taal die bijna niet meer verstaan wordt...
Dat is heel iets anders als een opgaan en vervoering door muziek. En als zijn ziel zo God wil groot maken heeft hij bij wijze van spreken, aan alle muziekinstrumenten van de wereld niet genoeg...
Wie had het hier over opgaan en vervoering door muziek, dan?
Je leest blijkbaar dingen die er niet staan. En oordeelt daarop. En daar word ik nou toch zó moe van...
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Iedereen zal op een andere manier muziek beleven. De een door heel langzaam zingen, de ander door ritmsch psalmgezang, de volgende wordt gesticht door praise en worship-stijl en er zijn ook mensen die rap-muziek mooi vinden. Dat is iets waarbij we elkaar in vrij moeten laten en niet elkaar moeten beoordelen daarop!
David danste van vreugde om zo uiting te geven aan zijn zielsgestalte die blijdschap inhield.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik bedoel zijn ZIELSGESTALTE onder zijn snarenspel... Ik weet het, het is tegenwoordig een taal die bijna niet meer verstaan wordt...
Je leest blijkbaar dingen die er niet staan. En oordeelt daarop. En daar word ik nou toch zó moe van...
je wordt er moe van omdat de taal vreemd is, of er van vervreemd bent, omdat je het niet begrijpt. Ik begrijp je daarin ook wel hoor. Het ging over ritmisch zingen, en ik vroeg me daarbij af hoe je zo met eerbied, en tot God gericht de psalmen kan zingen, dus biddend, mediterend...

-DIA-
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
je wordt er moe van omdat de taal vreemd is, of er van vervreemd bent, omdat je het niet begrijpt. Ik begrijp je daarin ook wel hoor. Het ging over ritmisch zingen, en ik vroeg me daarbij af hoe je zo met eerbied, en tot God gericht de psalmen kan zingen, dus biddend, mediterend...

-DIA-
Persoonlijk kan ik mij met ritmisch gezang beter op god richten, mediteren en biddend zingen, maar dat zal iedereen anders beleven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gian

Bericht door Gian »

-DIA- schreef:Ik begrijp je daarin ook wel hoor.
:deg
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:

-DIA-
Ja, zo doen ze dat: dan zeggen ze dat je de taal niet verstaat, of ervan vervreemd bent. En dat is dan het einde van alle tegenspraak.
Tsja, wat zal ik dan verder nog zeggen? Het heeft geen enkel nut, want de reactie is toch steevast: "je hebt de zielsgestalte van David niet begrepen" enzovoort. Nou, gegroet dan maar :bobo
Ik ga me maar met ritmische psalmen bezig houden, dat is beter voor m'n bloeddruk :super
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie