Zien of hebben

Houthakker

Bericht door Houthakker »

Miscanthus schreef:
Houthakker schreef: Ook weet ik nog hoe ik me voelde, maar daarover zal ik niet schrijven.

Groet,
Houthakker.
Tja, dat zou zo kunnen zijn: dat je je vreemdelingschap moet inleven....?
Nee, maar het eerste stuk van de terugweg was ik nauwelijks in staat de auto te besturen en te bedienen.
Zodanig was ik innerlijk wel van streek.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er was en is veel ontsporing wat het gezelschapsleven betreft. Vooral geestelijke hoogmoed is een groot kwaad dat daar gemakkelijk tot uiting kan komen. Daar hoeven we echt niet dierbaar over te doen.
Ik heb zelf op dat gebied ook rare dingen meegemaakt, die ik verder niet zal vermelden. 't Heeft mij heel kritisch gemaakt.
Maar het gaat mij om het goud dat tussen al dat stof zit, zoals memento dat ook met zoveel woorden aangaf. Voor dat goud ga ik, om het zo maar eens te zeggen.
Wat Marnix zei, is iets wat mij ook nogal eens bezighoudt: hoe komt het dat in de Bijbel, maar ook tijdens opwekkingen, bekeringen zoveel sneller verlopen dan zoals in 'onze' kringen (sta mij dit woord toe)? Komt dat doordat de Geest minder krachtig doorwerkt?
Kijk, we kunnen het natuurlijk wel na willen doen en net als Paulus tegen de stokbewaarder, tegen iemand zeggen 'geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden', maar laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen 'werkt' het dan niet. Kennelijk maakt het toch verschil in welke situatie zoiets gezegd wordt.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 28 okt 2005, 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het werkt niet meer omdat we dat niet meer geloven. Of de overtuiging is er niet, of we vinden dat wel erg makkelijk.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:....Kijk, we kunnen het natuurlijk wel na willen doen en net als Paulus tegen de stokbewaarder, tegen iemand zeggen 'geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden', maar laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen 'werkt' het dan niet. Kennelijk maakt het toch verschil in welke situatie zoiets gezegd wordt.
Die oproep was een antwoord op de vraag: "wat moet ik doen om zalig te worden?" Waar zulke vragen leven, behoort dit het enige juiste antwoord te zijn.
Maar die vraag hoor ik niet zo veel meer, we denken dat we het wel weten hoe God zijn volk bekeert, het wordt tenslotte niet voor niets 2x per zondag verteld.....
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef:Er was en is veel ontsporing wat het gezelschapsleven betreft. Vooral geestelijke hoogmoed is een groot kwaad dat daar gemakkelijk tot uiting kan komen. Daar hoeven we echt niet dierbaar over te doen.
Ik heb zelf op dat gebied ook rare dingen meegemaakt, die ik verder niet zal vermelden. 't Heeft mij heel kritisch gemaakt.
Maar het gaat mij om het goud dat tussen al dat stof zit, zoals memento dat ook met zoveel woorden aangaf. Voor dat goud, ga ik, om het zo maar eens te zeggen.
Wat Marnix zei, is iets wat mij ook nogal eens bezighoudt: hoe komt het dat in de Bijbel, maar ook tijdens opwekkingen, bekeringen zoveel sneller verlopen dan zoals in 'onze' kringen (sta mij dit woord toe)? Komt dat doordat de Geest minder krachtig doorwerkt?
Kijk, we kunnen het natuurlijk wel na willen doen en net als Paulus tegen de stokbewaarder, tegen iemand zeggen 'geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden', maar laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen 'werkt' het dan niet. Kennelijk maakt het toch verschil in welke situatie zoiets gezegd wordt.
Oprechte posting, Afgewezen, helaas heb ik ook meer vragen dan antwoorden....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Houthakker schreef:Nee, maar het eerste stuk van de terugweg was ik nauwelijks in staat de auto te besturen en te bedienen.
Tja, dit soort mensen kunnen geweldig op je gemoed werken als je er gevoelig voor bent. Jij bent er blijkbaar gevoelig voor en was totaal van streek in bovengenoemde quote.
Dit doet mij denken aan sekten waar mensen je ook helemaal afhankelijk van hen kunnen maken.
Wegblijven uit deze kringen is het advies!
Houthakker

Breekijzertje schreef:
Houthakker schreef:Nee, maar het eerste stuk van de terugweg was ik nauwelijks in staat de auto te besturen en te bedienen.
Tja, dit soort mensen kunnen geweldig op je gemoed werken als je er gevoelig voor bent. Jij bent er blijkbaar gevoelig voor en was totaal van streek in bovengenoemde quote.
Dit doet mij denken aan sekten waar mensen je ook helemaal afhankelijk van hen kunnen maken.
Wegblijven uit deze kringen is het advies!
Mwha...
Nu zou ik er niet meer zo door van streek raken, omdat ik er anders tegenaan kijk dan toen.
Wel zijn er wat vragen blijven liggen.

Ik was daar een vreemde, een onbekende, dat is duidelijk. Ik herinner me nog dat ik zeer degelijk en netjes kerkelijk gekleed was. Waarom dan toch die schuine en loerende blikken?
Was het toch nog net niet donkerzwart genoeg wat ik aanhad?

Wat ik achteraf ook merkwaardig vind is dat me niets werd gevraagd en niemand iets tegen me zei. Het woord werd gevoerd door een paar mensen, maar ze spraken volledig langs me heen.
Vanwaar dat vreemde negeren?
Lydianne

Bericht door Lydianne »

memento schreef:
Het is een beetje een uitstapje in de discussie. Maar dit gedicht moeten toch al Gods kinderen kunnen verstaan? Degene die dit gedicht werkelijk mag zingen, is toch onuitsprekelijk gelukkig? Dan moet dat toch overgenomen kunnen worden zonder allerlei discussie over verschillen tussen vroeger en nu? God verandert toch niet? Dan begrijpt Gods kind van nu toch deze taal van vroeger?
Lydianne, het gaat hier niet zozeer om de taal uit het gedicht wat jij noemt, want ik geloof dat Gods kinderen ook dat vandaag de dag nog kunnen beamen. Het gaat hier om de zgn. 'gezelschapstaal', waarvan vele uitspraken losgekoppeld van de bevinding die eraan ten grondslag ligt, een leven is gaan leiden. Ja, soms zelfs gebruikt wordt om pas beginnend leven eens lekker de grond in te trappen....
Oké, dat begrijp ik. Ik weet dat er veel misstanden zijn. Er zijn mensen die het beter weten dan een ander en alleen bekeerd zijn en alles, wat niet volgens bepaalde weggetjes verlopen is, afkeuren.

Maar gelukkig is het 'beginnend leven' niet afhankelijk van zogenaamde bekeerde mensen (hoewel deze veel kapot kunnen maken). Hij draagt Zelf zorg voor Zijn werk. Hij laat niet varen de werken Zijner handen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Er was en is veel ontsporing wat het gezelschapsleven betreft. Vooral geestelijke hoogmoed is een groot kwaad dat daar gemakkelijk tot uiting kan komen. Daar hoeven we echt niet dierbaar over te doen.
Maar het gaat mij om het goud dat tussen al dat stof zit, zoals memento dat ook met zoveel woorden aangaf. Voor dat goud ga ik, om het zo maar eens te zeggen.
Het gaat er niet om of het voor ons gevoel werkt.... Daarnaast creeer je dan heel makkelijk een vicieuze cirkel, waarbij echt geloven steeds moeilijker wordt gemaakt, en er allerlei criteria bijkomen, die er niet bijhoren. Als bovenstaande namelijk gangbaar wordt, gaat dat mensen ook beinvloeden. Wat als Filippus tegen de kamerling had gezegd: Tja, om zalig te worden moet je nu gewoon geduld hebben, en dan komt het over enkele of enkele tientallen jaren wel? Of wat als Filippus had gezegd: Meestal duurt dat wel heel lang, dan had hij zich daar ook op kunnen instellen... En als een hele langzame bekering een trend wordt, iets gewoons, kijken mensen vaak al snel heel kritisch naar iemand bij wie daar geen decennia overheen gaan.

Bovendien gaat het niet om gevoel van mensen maar om de werking van de Geest, en waarom zou die op dit punt zo anders zijn dan toen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het gaat er niet om of het voor ons gevoel werkt....
Voor ons gevoel...? Daar heb ik het toch niet over?
Als iemand werkelijk zoekende is, en je zegt tegen hem dat hij geloven moet, tien tegen één zegt hij dan: ja, dat weet ik, maar hoe doe ik dat? Je kunt hem dan wel iets aan gaan praten, maar dat werkt dus niet. De stokbewaarder was echt blij, omdat hij was verlost, hij was een nieuwe wereld binnengegaan, kortom, hij was tot geloof gekomen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 29 okt 2005, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Als iemand werkelijk zoekende is, en je zegt tegen hem dat hij geloven moet, tien tegen één zegt hij dan: ja, dat weet ik, maar hoe doe ik dat? Je kunt hem dan wel iets aan gaan praten, maar dat werkt dus niet. De stokbewaarders was echt blij, omdat hij was verlost, hij was een nieuwe wereld binnengegaan, kortom, hij was tot geloof gekomen.
Well, we moeten natuurlijk blijven zeggen tegen een zoekende dat hij geloven moet, ondanks dat hij 'er niets mee kan'. Maar hij gelooft pas als God hem dat geeft, dan zal hij zowel verstandelijk als naar zijn gevoel weten wat, dat, en waarin hij gelooft...
Houthakker

we moeten natuurlijk blijven zeggen tegen een zoekende dat hij geloven moet, ondanks dat hij 'er niets mee kan'.
Nou ja!
Deze zin moeten we ook maar niet al te letterlijk nemen zeker?

Je moet hem voor de aardigheid eens omdraaien. Dan krijg je zoiets:
nou ja, we weten dat die zoekende er niets mee kan, maar we zullen dan toch maar tegen hem zeggen dat hij geloven moet.

We weten wel dat het eigenlijk onzin is, maar het klinkt wel aardig. Dus laten we het dan toch maar zeggen.
Enfin, zo spreekt Gods Woord niet. En dit is de bedoeling van het Bijbelse bevel om te geloven niet.
memento

Bericht door memento »

Nee nee, we zeggen het niet omdat 'het aardig klinkt', maar omdat het de waarheid is! En het blijft een waarheid, ondanks dat iemand er op dat moment 'niets mee kan'. Zonder Mij kunt gij niets doen. Ook niet geloven. En júist dat ervaart een ziel vaak in zijn ellende. En dan kan iedereen (en dat is ook naar de Schrift) roepen dat hij moet geloven, maar dat is dan net zoiets als tegen een blinde zeggen dat hij zien moet. Nee, hij heeft nodig dat Christus hem de ogen opent, zodat hij zien kan en zal. En ja, daar gebruikt Hij woorden voor die naar de Schrift zijn. En dus ook wel eens de oproep tot geloof van een meelevende ziel...
Houthakker

Ik zal hierover nadenken. Hoop er later op terug te komen.
Omdat ik het niet weet. Echt, ik heb geen idee of het wel klopt wat je nu schrijft. Mijn gevoel zegt me dat er iets kroms in is, maar ik moet erover nadenken. Er eens een nachtje over slapen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Als iemand werkelijk zoekende is, en je zegt tegen hem dat hij geloven moet, tien tegen één zegt hij dan: ja, dat weet ik, maar hoe doe ik dat? Je kunt hem dan wel iets aan gaan praten, maar dat werkt dus niet. De stokbewaarder was echt blij, omdat hij was verlost, hij was een nieuwe wereld binnengegaan, kortom, hij was tot geloof gekomen.
Well, we moeten natuurlijk blijven zeggen tegen een zoekende dat hij geloven moet, ondanks dat hij 'er niets mee kan'. Maar hij gelooft pas als God hem dat geeft, dan zal hij zowel verstandelijk als naar zijn gevoel weten wat, dat, en waarin hij gelooft...
Tja, sorry dat ik het bot zeg, maar ik zie dit als verdraaiing van de waarheid.... er wordt teveel gefocust op het "niets kunnen" terwijl de apostelen dit juist helemaal niet doen. Sterker nog, de hele lijn van de bijbel is een oproep om te geloven, de bijbel geeft ook aan dat God daarin moet werken.... maar ontkent nergens dat mensen die keuze kunnen maken.... Opnieuw lijkt alle menselijke verantwoordelijkheid weggestreept te worden.

En dat vind ik iets waar ik telkens weer tegenaan loop op dit forum. We moeten zeggen, we moeten geloven... en 9 van de 10 zullen zeggen, maar hoe moet dat dan? Alsof er geen antwoord op die vraag is. Als de joden dit echter aan Petrus vragen geeft ook aan: Bekeert u en laat u dopen in Jezus naam tot vergeving van de zonden, en jullie zullen de Heilige Geest ontvangen.

En wat staat er in de bijbel over de gevangenbewaarden en wat Paulus zegt?

28 Maar Paulus riep met luider stem: Doe uzelf geen kwaad, want wij zijn allen hier! 29 En hij liet licht brengen, sprong naar binnen en wierp zich, bevende over al zijn leden, voor Paulus en Silas neder. 30 En hij leidde hen naar buiten en zeide: Heren, wat moet ik doen om behouden te worden? 31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.

Waar tegenwoordig wordt dit verdraaid, en als iemand ons vraagt: Wat moet ik doen om behouden te worden? hebben we daar een heel ander antwoord op: Je moet geloven maar dat kan je toch niet.

Een hele andere lijn dan de bijbelse, en dat valt me tegen, van kerken die er op prat gaan zo bijbelgetrouw te zijn. Wat hebben we de lijn van het evangelie soms ver uit het oog verloren. Ik hoop echt dat die visie verandert.

Overigens is dit geen relativering van het feit dat God begint en in mensen werkt... dit is zeker het geval, het gaat mij om het antwoord op de vraag wat je moet doen om behouden te worden... het bijbelse antwoord tegenover het antwoord van de nadere reformatie en wat daarna kwam, toen is men op dit punt van de bijbelse lijn afgedwaald.
Plaats reactie