Afgewezen schreef:Het gaat er niet om of het voor ons gevoel werkt....
Voor ons gevoel...? Daar heb ik het toch niet over?
Als iemand werkelijk zoekende is, en je zegt tegen hem dat hij geloven moet, tien tegen één zegt hij dan: ja, dat weet ik, maar hoe doe ik dat? Je kunt hem dan wel iets aan gaan praten, maar dat werkt dus niet. De stokbewaarder was echt blij, omdat hij was verlost, hij was een nieuwe wereld binnengegaan, kortom, hij was tot geloof gekomen.
Well, we moeten natuurlijk blijven zeggen tegen een zoekende dat hij geloven moet, ondanks dat hij 'er niets mee kan'. Maar hij gelooft pas als God hem dat geeft, dan zal hij zowel verstandelijk als naar zijn gevoel weten wat, dat, en waarin hij gelooft...
Tja, sorry dat ik het bot zeg, maar ik zie dit als verdraaiing van de waarheid.... er wordt teveel gefocust op het "niets kunnen" terwijl de apostelen dit juist helemaal niet doen. Sterker nog, de hele lijn van de bijbel is een oproep om te geloven, de bijbel geeft ook aan dat God daarin moet werken.... maar ontkent nergens dat mensen die keuze kunnen maken.... Opnieuw lijkt alle menselijke verantwoordelijkheid weggestreept te worden.
En dat vind ik iets waar ik telkens weer tegenaan loop op dit forum. We moeten zeggen, we moeten geloven... en 9 van de 10 zullen zeggen, maar hoe moet dat dan? Alsof er geen antwoord op die vraag is. Als de joden dit echter aan Petrus vragen geeft ook aan: Bekeert u en laat u dopen in Jezus naam tot vergeving van de zonden, en jullie zullen de Heilige Geest ontvangen.
En wat staat er in de bijbel over de gevangenbewaarden en wat Paulus zegt?
28 Maar Paulus riep met luider stem: Doe uzelf geen kwaad, want wij zijn allen hier! 29 En hij liet licht brengen, sprong naar binnen en wierp zich, bevende over al zijn leden, voor Paulus en Silas neder. 30 En hij leidde hen naar buiten en zeide: Heren, wat moet ik doen om behouden te worden? 31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.
Waar tegenwoordig wordt dit verdraaid, en als iemand ons vraagt: Wat moet ik doen om behouden te worden? hebben we daar een heel ander antwoord op: Je moet geloven maar dat kan je toch niet.
Een hele andere lijn dan de bijbelse, en dat valt me tegen, van kerken die er op prat gaan zo bijbelgetrouw te zijn. Wat hebben we de lijn van het evangelie soms ver uit het oog verloren. Ik hoop echt dat die visie verandert.
Overigens is dit geen relativering van het feit dat God begint en in mensen werkt... dit is zeker het geval, het gaat mij om het antwoord op de vraag wat je moet doen om behouden te worden... het bijbelse antwoord tegenover het antwoord van de nadere reformatie en wat daarna kwam, toen is men op dit punt van de bijbelse lijn afgedwaald.