Financiële zaken op zondag

Psalm

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Psalm »

Maanenschijn schreef: 04 aug 2023, 12:30Dat deze vraag gesteld wordt geeft wel aan hoe weinig zicht er is op de wereld Kerk. Hoe ontzettend intern gericht en betrokken velen leven, zodat er geen besef meer is dat de Heere God Zijn kerk verzameld uit allerlei plaatsen, landen en kerken.
Ja, precies. Kan me niet goed voorstellen dat mensen zo denken. Maar inderdaad geen besef hoe klein onderdeel de GerGem is ten opzichte van de wereldkerk door alle eeuwen heen. Ik vraag mij of zulke mensen hun eigen visie wel eens tegen het licht hebben gehouden. Maarja, aan de andere kant: de Heere bouwt Zijn Koninkrijk hier ook gewoon dwars door heen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef: 04 aug 2023, 10:05
Tiberius schreef: 04 aug 2023, 09:57
Ambtenaar schreef: 04 aug 2023, 09:34
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 21:58 Dan dien je op te staan en weg te gaan. Zo moeilijk lijkt me dat niet.
Nee, je moet gewoon je fatsoen bewaren en blijven zitten.
Vind ik ook. Ik zou het ook onbeschoft vinden als een moslim zoiets in onze dienst zou doen.
We dienen Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen.

Het is pas onbeschoft als wij zelf menen dat een vrouw de dienst wel kan leiden, terwijl Gods Woord leert dat dit alleen voorbehouden is voor mannen. Het is eigenwillige godsdienst. Daarom sta ik in zo'n situatie dus gewoon op. Er is immers geen sprake meer van een samenkomst zoals Gods Woord dat van ons vraagt.
Even andersom nadenkend; stel het overvalt je inderdaad volkomen, denk je dat de Heere dat jou persoonlijk kwalijk zal nemen als je dan toch blijft zitten?

Ik vraag me ook af of je bij zo’n dergelijke houding niet de hele dag door aangeklaagd word door je geweten. Je hoort een vloek op straat, maar zeg je daar dan altijd wat van? Je ziet een homo paar hand in hand lopen, wijs je hun op de Bijbelse waarheid? Enzovoort.

Ik bedoel eigenlijk, er zit een verschil tussen een bepaalde overtuiging die je persoonlijk hebt en uiteindelijk het handelen en wandelen vanuit die overtuiging.

Ik twijfel er ernstig aan of je echt op moet stappen uit de dienst. Ik vraag me af of dat de bedoeling is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Ik wil wel toevoegen dat sommige van Gods kinderen zo dicht bij Hem leven, Hem en Zijn Woord zo lief hebben, dat ze inderdaad op kunnen staan in zulke situaties. Omdat het té zeer doet. Dat zou kunnen.

Mijn standpunt wilde ik even nuanceren. Zonder dit persoonlijk op GGlid te betrekken overigens, dat is zeker niet mijn bedoeling.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
merel

Bericht door merel »

Ik deel de visie van @ ambtenaar op dit vlak. Oecomene spreekt mij minder aan, maar met het bezoeken van een RK dienst heb ik geen enkele moeite en doe dit ook meerdere keren per jaar. Mijn schoonmoeder is namelijk lid van de RK kerk. Als wij daar zijn, gaan wij met haar mee.

Wel bemerk ik een groot verschil in leer en diensten binnen deze kerk. De diensten gehouden in het buitenland en/ of bisschopskerken zijn totaal anders dan een reguliere dienst in het gemiddelde dorp. Ik ga liever naar de eerst genoemde.
MePaul

Bericht door MePaul »

Ik heb ooit een dienst meegemaakt in een pkn-gemeente waar echt geen Bijbelse inhoud te horen was. Ik vond het oprecht verdrietig en als protest heb ik gevraagd of ze het "Onze Vader" wilden bidden met z'n allen tijdens de dienst. In die kerk kon je namelijk tijdens het gebed je gebedspunten appen. Wat kan je dan beter bidden dan het Onze Vader? Dat is een voluit Bijbels gebed met Bijbels evenwicht. Als Gods eer onder druk staat in een kerk moet je daar wel wat mee doen.
HersteldHervormd

MePaul schreef: 04 aug 2023, 15:45 Ik heb ooit een dienst meegemaakt in een pkn-gemeente waar echt geen Bijbelse inhoud te horen was. Ik vond het oprecht verdrietig en als protest heb ik gevraagd of ze het "Onze Vader" wilden bidden met z'n allen tijdens de dienst. In die kerk kon je namelijk tijdens het gebed je gebedspunten appen. Wat kan je dan beter bidden dan het Onze Vader? Dat is een voluit Bijbels gebed met Bijbels evenwicht. Als Gods eer onder druk staat in een kerk moet je daar wel wat mee doen.
Werd dat verzoek gehonoreerd? Mijn opa heeft wel eens verteld dat hij onder een prediking zat waar de dominee besloot de wet maar niet meer voor te lezen, immers, Christus heeft de wet alreeds volbracht. Het gaf hem veel verdriet, hij was ouderling van dienst en twijfelde of hij wel de handdruk wilde geven aan het eind van de dienst. Uiteindelijk heeft hij het wel gedaan.

Overigens laat ik mijn mobiele telefoon thuis altijd, maar zo zie je maar dat het toch nog nuttig kan zijn.
merel schreef: 04 aug 2023, 15:19 Ik deel de visie van @ ambtenaar op dit vlak. Oecomene spreekt mij minder aan, maar met het bezoeken van een RK dienst heb ik geen enkele moeite en doe dit ook meerdere keren per jaar. Mijn schoonmoeder is namelijk lid van de RK kerk. Als wij daar zijn, gaan wij met haar mee.

Wel bemerk ik een groot verschil in leer en diensten binnen deze kerk. De diensten gehouden in het buitenland en/ of bisschopskerken zijn totaal anders dan een reguliere dienst in het gemiddelde dorp. Ik ga liever naar de eerst genoemde.
Ik vraag me dan af, wat zoek je daar tijdens zo'n dienst? Doe je het voor je schoonmoeder? Word je ziel er door verkwikt? Eerlijk gezegd komt het bij mij een beetje over als: Mijn schoonvader is kroegbaas, dus een aantal keer per jaar ben ik nou eenmaal een avond in de kroeg te vinden. Het klinkt misschien onaardig (alhoewel je dat denk ik wel kan hebben) maar wat heb je in een RK te zoeken?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bourdon16 schreef: 04 aug 2023, 12:15 Als je besluit om naar een katholieke kerk te gaan dan vind ik het niet zo netjes om halverwege weg te lopen.
Je weet immers van te voren al wat er gaat gebeuren.

Doordat familie katholiek is heb ik twee keer een kerkdienst in een katholieke kerk bijgewoond. Niet deelgenomen aan de mis en ik weet ook niet of dat mag van de katholieke kerk overigens.
Het was na het overlijden van familieleden die daarna werden gecremeerd. Ook daar had ik erg veel moeite mee maar ik ben wel geweest.
Wat ik heel apart vond is dat de kist dan gewoon blijft staan na de dienst/afscheid. Iedereen gaat koffiedrinken en daarna naar huis.
Het kon nog wel uren duren voordat ze daadwerkelijk het lichaam gingen verbranden omdat het zo druk was.
Je hebt helemaal geen afsluiting/einde zoals je bij een begrafenis echt iemand naar zijn laatste rustplaats brengt.
Als niet-katholiek moet je ontheffing aanvragen. Dat hadden Bernhard en Juliana destijds niet gedaan bij het oecumenische huwelijk van Maurits en Marilène, en dat gaf bij zowel katholieken als protestanten een boel heibel. Margriet had als protestant wel ontheffing aangevraagd, maar desalniettemin was er van protestantse zijde ernstig bezwaar tegen haar deelname aan de mis. Als ik het mij goed herinner allemaal.

Ik heb één keer meegemaakt dat iemand demonstratief de dienst verliet. Het zal minstens dertig jaar geleden zijn geweest, en ik zie het nog precies voor me. Met opgeheven vinger richting de kansel beende hij de kerk uit. Ik geloof dat niemand uit de gemeente nog iets van die preek heeft gehoord, zoveel opschudding gaf het. De dominee in kwestie was nogal een buitensporig fan van het in eigen woorden weergeven van zaken. Dat deed hij ook bij de geloofsbelijdenis, en blijkbaar sloeg hij in de ogen van die meneer de plank mis. Nou ja, bij die dominee weet ik ook nog dat mijn ouders ons niet meenamen naar de kerk toen het zevende gebod bepreekt zou worden. Dat ging nogal open en expliciet bij hem. Maar goed, ik denk dat demonstratief de kerk verlaten niet echt een goede optie is. Bel de dominee na afloop voor een afspraak om je fundamentele bezwaren door te geven. Of - in het geval van een bezoek aan een verder onbekende gemeente: orienteer je voortaan beter. En als het echt godlasterlijk is om het allemaal aan te blijven horen, verdwijn dan zo geruisloos mogelijk.
Philip

Bericht door Philip »

Als G.P.P. Burggraaf plotseling op de kansel zou staan en zou beginnen met schelden, ging ik toch echt naar huis toe... Geruisloos weliswaar, maar ik ging echt.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Philip schreef: 04 aug 2023, 18:46 Als G.P.P. Burggraaf plotseling op de kansel zou staan en zou beginnen met schelden, ging ik toch echt naar huis toe... Geruisloos weliswaar, maar ik ging echt.
Ja maar die is dan ook echt volledig het spoor bijster.
merel

Bericht door merel »

@ hersteldhervormd

De vergelijking kroegbaas en bezoeken van een RK gaat natuurlijk niet op. Op de eerste plek wordt God niet aanbeden en op de tweede plek wel.

De weerzin tegen het RK geloof begrijp ik nooit zo. Op sommige vlakken ve ik van mening dat zij dwalen. Op sommige vlakken zijn zij m.i. tot voorbeeld. De eerbied in een RK dienst en het voorafgaand aan de dienst knielend God aanbidden in de banken op het bidmatje vind ik voorbeeld waardig. Heel wat anders dan het gekakel voorafgaand aan de dienst en tijdens de collecte in menig protestantse kerk. Dat lijkt meer een theekransje.

Ik ga met mijn schoonmoeder mee, omdat ik haar erg respecteer. Zij gaat als zij bij ons is met ons mee. Na de dienst spreken wij er altijd over na. Mijn schoonmoeder heeft wel eens verteld hoe haar RK en Maria minnende vader overleden is. Hij stierf biddend met de handen omhoog geheven naar de hemel. Als iemand zo mag sterven, mag je m.i. zijn geloof niet bespotten of als afgoderij afdoen. Daar zal je ook verantwoording van af moeten leggen..
Laatst gewijzigd door merel op 04 aug 2023, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Philip schreef: 04 aug 2023, 18:46 Als G.P.P. Burggraaf plotseling op de kansel zou staan en zou beginnen met schelden, ging ik toch echt naar huis toe... Geruisloos weliswaar, maar ik ging echt.
Als het goed is, zet dan de ouderling van dienst het geluid uit; of laat het uitzetten
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Zita schreef: 04 aug 2023, 18:31
Bourdon16 schreef: 04 aug 2023, 12:15 Als je besluit om naar een katholieke kerk te gaan dan vind ik het niet zo netjes om halverwege weg te lopen.
Je weet immers van te voren al wat er gaat gebeuren.

Doordat familie katholiek is heb ik twee keer een kerkdienst in een katholieke kerk bijgewoond. Niet deelgenomen aan de mis en ik weet ook niet of dat mag van de katholieke kerk overigens.
Het was na het overlijden van familieleden die daarna werden gecremeerd. Ook daar had ik erg veel moeite mee maar ik ben wel geweest.
Wat ik heel apart vond is dat de kist dan gewoon blijft staan na de dienst/afscheid. Iedereen gaat koffiedrinken en daarna naar huis.
Het kon nog wel uren duren voordat ze daadwerkelijk het lichaam gingen verbranden omdat het zo druk was.
Je hebt helemaal geen afsluiting/einde zoals je bij een begrafenis echt iemand naar zijn laatste rustplaats brengt.
Als niet-katholiek moet je ontheffing aanvragen. Dat hadden Bernhard en Juliana destijds niet gedaan bij het oecumenische huwelijk van Maurits en Marilène, en dat gaf bij zowel katholieken als protestanten een boel heibel. Margriet had als protestant wel ontheffing aangevraagd, maar desalniettemin was er van protestantse zijde ernstig bezwaar tegen haar deelname aan de mis. Als ik het mij goed herinner allemaal.

Ik heb één keer meegemaakt dat iemand demonstratief de dienst verliet. Het zal minstens dertig jaar geleden zijn geweest, en ik zie het nog precies voor me. Met opgeheven vinger richting de kansel beende hij de kerk uit. Ik geloof dat niemand uit de gemeente nog iets van die preek heeft gehoord, zoveel opschudding gaf het. De dominee in kwestie was nogal een buitensporig fan van het in eigen woorden weergeven van zaken. Dat deed hij ook bij de geloofsbelijdenis, en blijkbaar sloeg hij in de ogen van die meneer de plank mis. Nou ja, bij die dominee weet ik ook nog dat mijn ouders ons niet meenamen naar de kerk toen het zevende gebod bepreekt zou worden. Dat ging nogal open en expliciet bij hem. Maar goed, ik denk dat demonstratief de kerk verlaten niet echt een goede optie is. Bel de dominee na afloop voor een afspraak om je fundamentele bezwaren door te geven. Of - in het geval van een bezoek aan een verder onbekende gemeente: orienteer je voortaan beter. En als het echt godlasterlijk is om het allemaal aan te blijven horen, verdwijn dan zo geruisloos mogelijk.
Ik heb één keer meegemaakt dar er zo'n 30 man opstapte tijdens de dienst. Dat was wel heel bijzonder. De mensen verdwenen wel geruisloos maar de dominee maakte er nogal heibel over. Van de inhoud van de dienst weet ik niks meer.
MePaul

Bericht door MePaul »

HersteldHervormd schreef:
MePaul schreef: 04 aug 2023, 15:45 Ik heb ooit een dienst meegemaakt in een pkn-gemeente waar echt geen Bijbelse inhoud te horen was. Ik vond het oprecht verdrietig en als protest heb ik gevraagd of ze het "Onze Vader" wilden bidden met z'n allen tijdens de dienst. In die kerk kon je namelijk tijdens het gebed je gebedspunten appen. Wat kan je dan beter bidden dan het Onze Vader? Dat is een voluit Bijbels gebed met Bijbels evenwicht. Als Gods eer onder druk staat in een kerk moet je daar wel wat mee doen.
Werd dat verzoek gehonoreerd? Mijn opa heeft wel eens verteld dat hij onder een prediking zat waar de dominee besloot de wet maar niet meer voor te lezen, immers, Christus heeft de wet alreeds volbracht. Het gaf hem veel verdriet, hij was ouderling van dienst en twijfelde of hij wel de handdruk wilde geven aan het eind van de dienst. Uiteindelijk heeft hij het wel gedaan.

Overigens laat ik mijn mobiele telefoon thuis altijd, maar zo zie je maar dat het toch nog nuttig kan zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
MePaul

Bericht door MePaul »

HersteldHervormd schreef: 04 aug 2023, 17:52

Er is zeker gehoor aan gegeven, dus dat was erg mooi. Het was het enige in die dienst wat Bijbels en evenwichtig was. Ik moet zeggen dat ik tijdens die dienst echt het idee had het "gevecht" te voelen tussen goed en kwaad, God en de duivel. Ik weet dat heel veel mensen in die gemeente een Bijbelgetrouwe achtergrond hebben en weten wat de Bijbel van ze vraagt. Ik snap dat jouw opa dat erg vond, want juist de wet is juist nog steeds van groot belang. Niet als juk, maar tot eer van God en voor ons welzijn. De wet houden we niet om daarmee iets te worden voor God maar uit dankbaarheid.
DDD

Bericht door DDD »

Ik verbaas mij er over dat er los van de uiterste rechter- en linkerzijde van de kerk ook kerkelijke gemeenten zijn die het onzevader niet standaard in de kerkdienst terugkomt. Ik dacht dat dat eigenlijk afgezien van de uiterste vrijzinnigheid en de uiterste bevindelijkheid standaard een onderdeel is.
Plaats reactie