De kleine lettertjes van het Evangelie

Bevindelijk

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bevindelijk »

-DIA- schreef:Is het met recht, 100 % recht dat alles wat ik oprecht meen en zeg hier afgekraakt wordt zonder te beseffen wat het met deze oude man doet?
Soms moet ik klagen, en ik weet het het is een Messiaanse Psalm,
maar de Kerk beleeft het ook.
Versmaadheid breekt en scheurt mij 't hart vaneen;
Ik ben zeer zwak; de lasteringen snijden
Mij door de ziel; ik wacht naar medelijden.

Maar wat klaag ik HEERE der Heeren?
Is dit niet de weg die U houdt met Uw volk?
Heeft niet de mens een strijd op aarde?
Als u dit persoonlijk zo diep raakt is het misschien verstandig om uzelf in deze discussie terug te trekken. Niemand zal begeren dat uw hart breekt en scheurt, dat kan de bedoeling niet zijn.

Lees een mooie preek van een oudvader en rust een beetje uit.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:
pierre27 schreef:
mark1985 schreef:Nou jullie discussiëren er maar over, maar ik blijf erbij dat het een grote verkrachting is van het Woord.
Al zijn lang niet alle mensen het hiermee eens.
En daar worden de mensen nu door geïndoctrineerd
Ik heb ook niks op met de theologie van dr vd Brink maar ik vind verkrachting echt een onjuiste term. Dat heeft anno 2022 een heel andere betekenis.
Dit zijn helaas termen die (misschien met een iets andere woordkeus) afgelopen zondag ook op de kansel zijn gebezigd over deze lezing. We zitten dus helaas al met de brokken.
Ik begrijp ook weinig van de in mijn woorden gezegd kruistocht van dr vd Brink. Inderdaad de brokken liggen er. Enfin dit zal nog wel even duren. Ik begrijp ook niet dat er vanaf kansels op gereageerd moet worden. Het is toch duidelijk dat het compleet verschillende theologieën zijn. Vanwaar de grote drukte erom.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 26 jul 2022, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bevindelijk schreef:
-DIA- schreef:Is het met recht, 100 % recht dat alles wat ik oprecht meen en zeg hier afgekraakt wordt zonder te beseffen wat het met deze oude man doet?

Als u dit persoonlijk zo diep raakt is het misschien verstandig om uzelf in deze discussie terug te trekken. Niemand zal begeren dat uw hart breekt en scheurt, dat kan de bedoeling niet zijn.

Lees een mooie preek van een oudvader en rust een beetje uit.
Ja een beetje rusten...
"Daarom hadden zij hoop, dat zijn verstand, 't welk zij meenden ontsteld te zijn, wel weder terecht zou komen door den slaap, alzo het nu tegen den nacht was. Zij brachten hem dan met allen spoed te bed; doch hij, in plaats van te slapen, bracht die ganse nacht door met zuchten en wenen.
Als nu de morgenstond gekomen was, wilden zij weten hoe het met hem was, doch hij zeide: Al erger, al erger, en hij begon tot hen te spreken als tevoren."
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
KDD

Bericht door KDD »

Ik vind dat je hier te ver gaat DIA. Sorry, maar je mag die woorden niet zomaar aan je eigen toepassen als mensen niet met je eens zijn. Wat de kerk beleeft in dat psalm is veel dieper dan wat er hier gebeurd en ik vind het verkeerd om het zomaar oppervlakkig aan je eigen toe te passen. Dat mensen niet met je eens zijn is geen merkteken van genade.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ik hoop echt dat je hierover eens diep nadenkt. Als je een discussie op een forum, waar je blijkbaar niet meer verder wilt op inhoud, vergelijkt met de weg van de Heere met Zijn volk, ben je echt niet goed bezig. Er is geen lastering te lezen, alleen maar gewoon vragen naar onderbouwing en vervolgens samen een discussie/gesprek.
CvD

Bericht door CvD »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Hier in deze meditatie is ook wel te merken, dat ds. G. van den Brink een ander Gods- en mensbeeld lijkt te hebben dat we in onderstaande meditatie lezen. Mijn oog viel bij geval op deze meditatie:
Maar ze kenden ook een hartelijke overbuiging, zodat God hen geen onrecht deed als Hij hen voorbij zou gaan. In dat buigen onder Gods recht was hen het Lam geopenbaard, Die hun zonden kon wegnemen. Toen konden ze nog zalig worden! Maar hoor nu de nood eens van hun ziel: Wie kan dan zalig worden?
Ik begrijp deze niet zo. De discipelen werden geroepen en volgden de Heere Jezus op Zijn Woord omdat dat zo krachtig is. Waar staat nu dat bovenstaande 'overbuigen, openbaren' etc?
Neen, dat was een roeping door de overtuigende kracht van God. De discipelen hadden Jezus van zichzelf ook nooit gevolgd, misschien alleen om de broden. En er was er ook nog een die niet eerder werd onderkend dan toen de Heere gekruisigd werd. We gaan er toch van uit de er een Goddelijke en onwederstandelijke roeping is? Het was niet gewoon: Ik volg die maar na, want ik geloof in Hem. Nee, hier was, net zoals her zou behoren te zijn met een roeping van een predikant. Zijn roeping is niet te weerstaan ook al brengt een mens die geroepen wordt duizend bezwaren tegenin.
Ik merk verder wel dat we te menselijk over God en Goddelijke zaken zijn gaan denken, en daarenboven een veel optimistischer mensbeeld en een menselijker Godsbeeld hebben, dat het gevolg is van een andere prediking.
Maar zolang dit forum zo breed is dat al deze dingen als reformatorisch bestempeld dat een echte discussie en naar elkaar luisteren een onmogelijkheid is. In de praktijk is degene die blijft bij hetgeen gehoord is, een veracht sekte geworden, nu niet alleen voor buitenstaanders, maar ook voor hen die zich reformatorisch noemen. Ik denk dat dit genoegzaam hier op het forum na te trekken is. Dat voer ik dan ook tegelijk aan als onderbouwing, maar Bijbels: allen die godzalig willen wandelen vervolgd zullen worden. Dit punt zullen de vervolgers zeker ontkennen, of er op een andere manier tegenin gaan. Want men heeft een geloof en dat pakt men hen niet meer af, zo is de ervaring. Dus in feite is hier de discussie, door de breedte van het forum, geen mogelijkheid meer. De tegenstand heb ik al sinds ik op dit forum kwam moeten ondervinden. Het is niet anders.
Hallo DIA,

Ik denk dat ik je wel goed kan begrijpen wat jij hier op het forum moet ondervinden.
Ik ben zelf hier nieuw maar zoals jij het beschrijft kan ik alleen maar beamen dat God zo door zijn woord en Geest werkt.
Ik heb het niet over de diepte of over de hoogte de trappen of maten. Maar duidelijk over de 3 stukken die gekend moeten worden.
Ik weet Joh 3 vers 16 is een lieflijke tekst maar ik mis zo vaak de heen wijzing ook naar Joh 6 en dan voornamelijk vanaf het 30ste vers tot het einden met de kanttekening.
Je hebt ook Jesaja 65 vers 1 Een ook hier sta ik volkomen achter. De dichter heeft het zelf gezegd in psalm 14 vers 2 en 3 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien of iemand verstandig ware, die God zocht.
Zij zijn allen afgeweken, tezamen zijn zij 10stinkende geworden; er is niemand die goed doet, ook niet één.

Nogmaals ik weet de Heere is vrij in de gangen en wegen maar allen die hier iets van leren stellen Jezus in het midden.
Sorry voor de schrijf of taal foute maar dit komt door mijn dyslexie.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

CvD schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Hier in deze meditatie is ook wel te merken, dat ds. G. van den Brink een ander Gods- en mensbeeld lijkt te hebben dat we in onderstaande meditatie lezen. Mijn oog viel bij geval op deze meditatie:
Maar ze kenden ook een hartelijke overbuiging, zodat God hen geen onrecht deed als Hij hen voorbij zou gaan. In dat buigen onder Gods recht was hen het Lam geopenbaard, Die hun zonden kon wegnemen. Toen konden ze nog zalig worden! Maar hoor nu de nood eens van hun ziel: Wie kan dan zalig worden?
Ik begrijp deze niet zo. De discipelen werden geroepen en volgden de Heere Jezus op Zijn Woord omdat dat zo krachtig is. Waar staat nu dat bovenstaande 'overbuigen, openbaren' etc?
Neen, dat was een roeping door de overtuigende kracht van God. De discipelen hadden Jezus van zichzelf ook nooit gevolgd, misschien alleen om de broden. En er was er ook nog een die niet eerder werd onderkend dan toen de Heere gekruisigd werd. We gaan er toch van uit de er een Goddelijke en onwederstandelijke roeping is? Het was niet gewoon: Ik volg die maar na, want ik geloof in Hem. Nee, hier was, net zoals her zou behoren te zijn met een roeping van een predikant. Zijn roeping is niet te weerstaan ook al brengt een mens die geroepen wordt duizend bezwaren tegenin.
Ik merk verder wel dat we te menselijk over God en Goddelijke zaken zijn gaan denken, en daarenboven een veel optimistischer mensbeeld en een menselijker Godsbeeld hebben, dat het gevolg is van een andere prediking.
Maar zolang dit forum zo breed is dat al deze dingen als reformatorisch bestempeld dat een echte discussie en naar elkaar luisteren een onmogelijkheid is. In de praktijk is degene die blijft bij hetgeen gehoord is, een veracht sekte geworden, nu niet alleen voor buitenstaanders, maar ook voor hen die zich reformatorisch noemen. Ik denk dat dit genoegzaam hier op het forum na te trekken is. Dat voer ik dan ook tegelijk aan als onderbouwing, maar Bijbels: allen die godzalig willen wandelen vervolgd zullen worden. Dit punt zullen de vervolgers zeker ontkennen, of er op een andere manier tegenin gaan. Want men heeft een geloof en dat pakt men hen niet meer af, zo is de ervaring. Dus in feite is hier de discussie, door de breedte van het forum, geen mogelijkheid meer. De tegenstand heb ik al sinds ik op dit forum kwam moeten ondervinden. Het is niet anders.
Hallo DIA,

Ik denk dat ik je wel goed kan begrijpen wat jij hier op het forum moet ondervinden.
Ik ben zelf hier nieuw maar zoals jij het beschrijft kan ik alleen maar beamen dat God zo door zijn woord en Geest werkt.
Ik heb het niet over de diepte of over de hoogte de trappen of maten. Maar duidelijk over de 3 stukken die gekend moeten worden.
Ik weet Joh 3 vers 16 is een lieflijke tekst maar ik mis zo vaak de heen wijzing ook naar Joh 6 en dan voornamelijk vanaf het 30ste vers tot het einden met de kanttekening.
Je hebt ook Jesaja 65 vers 1 Een ook hier sta ik volkomen achter. De dichter heeft het zelf gezegd in psalm 14 vers 2 en 3 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien of iemand verstandig ware, die God zocht.
Zij zijn allen afgeweken, tezamen zijn zij 10stinkende geworden; er is niemand die goed doet, ook niet één.

Nogmaals ik weet de Heere is vrij in de gangen en wegen maar allen die hier iets van leren stellen Jezus in het midden.
Sorry voor de schrijf of taal foute maar dit komt door mijn dyslexie.
Zeker! Jezus alleen.
CvD

Bericht door CvD »

Want alleen Zijn bloed wast en reinigt van allen zonde waar Zacharia 13 over profeteert. En deze Fontijn was vol een blijft vol zodat wij altijd de toevlucht daar naar toe mogen nemen. En deze Fontijn houd pas op als de laatste zal zijn toegebracht, wanneer dat weet ik niet dat weet God alleen. Ik denk altijd maar aan die paar regels uit het kindergebedje. Een dan maakt het niet uit hoe oud we zijn. Schoon onze zonde vele zijn, maakt U om Jezus wil mij rein.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Hij verzwijgt dat de mens dood is in de zonden en schuld, en dat hij een vijand van God is geworden. Daar ligt de breuk in het belijden.
Dat is gewoon feitelijk onjuist. Ik zeg niet dat je liegt, maar je spreekt niet de waarheid, en dat is een schuldige onmacht.
DDD

Bericht door DDD »

Welnee. Je gebruikt veel woorden, maar de zakelijke inhoud is mager en de conclusie onjuist. Dat heeft niets met persoonlijke bestrijdingen te maken, maar met commentaar op onzorgvuldig spreken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat is gewoon feitelijk onjuist. Ik zeg niet dat je liegt, maar je spreekt niet de waarheid, en dat is een schuldige onmacht.
Ik heb het niet gehoord. Behalve in een opsomming waarin hij allerlei leerstellige feiten wel zegt te belijden.

Verder wordt zijn betoog binnen de rechterzijde als puur remonstrants gezien. Dus niet met een slag om de arm, maar een keiharde karakterisering. Die komt niet uit de lucht vallen, natuurlijk.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Herman schreef:
pierre27 schreef:
mark1985 schreef:Nou jullie discussiëren er maar over, maar ik blijf erbij dat het een grote verkrachting is van het Woord.
Al zijn lang niet alle mensen het hiermee eens.
En daar worden de mensen nu door geïndoctrineerd
Ik heb ook niks op met de theologie van dr vd Brink maar ik vind verkrachting echt een onjuiste term. Dat heeft anno 2022 een heel andere betekenis.
Dit zijn helaas termen die (misschien met een iets andere woordkeus) afgelopen zondag ook op de kansel zijn gebezigd over deze lezing. We zitten dus helaas al met de brokken.
Ik begrijp ook weinig van de in mijn woorden gezegd kruistocht van dr vd Brink. Inderdaad de brokken liggen er. Enfin dit zal nog wel even duren. Ik begrijp ook niet dat er vanaf kansels op gereageerd moet worden. Het is toch duidelijk dat het compleet verschillende theologieën zijn. Vanwaar de grote drukte erom.
Dat zal wel moeten, want dr. Van den Brink heeft de belijdenis aan zijn kant. Dus de dwaalleraren zullen met grof geschut komen om hem te bestrijden. Zo is dat altijd al geweest.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Dat is gewoon feitelijk onjuist. Ik zeg niet dat je liegt, maar je spreekt niet de waarheid, en dat is een schuldige onmacht.
Ik heb het niet gehoord. Behalve in een opsomming waarin hij allerlei leerstellige feiten wel zegt te belijden.

Verder wordt zijn betoog binnen de rechterzijde als puur remonstrants gezien. Dus niet met een slag om de arm, maar een keiharde karakterisering. Die komt niet uit de lucht vallen, natuurlijk.
Het doet gewoon niet ter zake voor het punt dat hij wil maken. En daar ben ik het mee eens. Je kunt op zich ware dingen zo uitvergroten, dat het spreken vanuit een volkomen bijbels uitgangspunt desondanks geheel onbijbels is. En daar legt hij de vinger bij.

En natuurlijk weet ik dat er ook dominees zijn die hele bijbeldelen als remonstrants zien. Ik hoor regelmatig halve citaten uit bijvoorbeeld de brieven van Johannes langskomen. En het spijt mij zeer, maar dan ben je zelf niet meer bijbelgetrouw. Het weglaten van bijbeldelen die jou niet aanstaan, is wat dwaalleraren doen. Ook al onderschrijven ze nog zo zeer de belijdenisgeschriften met de mond.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Het doet gewoon niet ter zake voor het punt dat hij wil maken. En daar ben ik het mee eens. Je kunt op zich ware dingen zo uitvergroten, dat het spreken vanuit een volkomen bijbels uitgangspunt desondanks geheel onbijbels is. En daar legt hij de vinger bij.

En natuurlijk weet ik dat er ook dominees zijn die hele bijbeldelen als remonstrants zien. Ik hoor regelmatig halve citaten uit bijvoorbeeld de brieven van Johannes langskomen. En het spijt mij zeer, maar dan ben je zelf niet meer bijbelgetrouw. Het weglaten van bijbeldelen die jou niet aanstaan, is wat dwaalleraren doen. Ook al onderschrijven ze nog zo zeer de belijdenisgeschriften met de mond.
Het doet wel degelijk ter zake. Ik heb hier al gesteld dat hij het onvoorwaardelijke aanbod van genade beperkt tot het toespreken van mensen dat zij wél kunnen geloven. Daarmee miskent hij precies dit punt. Het is wat anders om Christus aan te prijzen en het dan voor mogelijk houden dat mensen gaan geloven of te zeggen: geloof maar, want je kunt het. We mogen dat niet toeschrijven aan de vrije wil van de mens maar moeten de ontvangst van het geloof toeschrijven aan God. (Dl 3. 10)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:[
Dat zal wel moeten, want dr. Van den Brink heeft de belijdenis aan zijn kant. Dus de dwaalleraren zullen met grof geschut komen om hem te bestrijden. Zo is dat altijd al geweest.
Er zijn altijd dwaalleraren geweest. De ene tijd meer dan in de andere tijd. Ik zie in onze tijd zoveel dwalingen dat ik soms twijfel of het in de middeleeuwen donkerder was. Ook in die donkere middeleeuwen was er een overblijfsel.
We worden opgeroepen om de geesten te beproeven of ze uit God zijn

Als ds. van den Brink gelijk zou hebben zou dit een gevaarlijke dominee zijn
Het is zeker een van de dominees die hij bestrijdt:
Luister maar naar de preek van ds. Verschuure over de Heilige Geest.
Is het de waarheid of is het leugen? Ik hoef daar vanzelf geen antwoord op.
Wel zou op willen oproepen: Kiest dan heden wie u gelooft.
Allebei kan niet. Niet hinken op twee gedachten.
https://elimcapelle.nl/preken-luisteren/
Deze preek kan dus als ik het goed begreep, gevaarlijk zijn.
Het is één van twee, de Geest der Waarheid of de geest die niet uit God is.
Want deze twee kunnen, dat kunnen we echt niet ontkennen, niet samengaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten