Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Tiberius
Administrator

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ouderling schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Maar ook mij begint de moed in de schoenen te zinken. Nu zegt de woonplaats en de streek niet altijd wat, maar het lijkt dat die zich de laatste jaren ook concentreert op gemeenten in een bepaalde flank. Nu stond er gisteren wel in het RD dat men niet naar de woonplaats kijkt, maar ik heb daar toch ernstige twijfels over.
Welke flank bedoel je dan?
Even wat woonplaatsen van de laatste 5 jaar:
Hendrik ido Ambacht
Dordrecht
Rotterdam Alexanderpolder
Nunspeet
Goes
Kootwijkerbroek
Werkendam
Stolwijk
Ik ga niet specifiek hierop in. Maar je bent zelf ook geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem, dus je kunt zelf ook wel een antwoord verzinnen.
Ik ben zeker geen vreemdeling, daarom vraag ik me echt ten zeerste af waarom jij zegt dat de studenten uit een bepaalde flank komen. Als ik bovenstaand rijtje gemeenten bekijk, dan vind ik dat heel gevarieerd en zeker niet op een bepaalde flank duiden. En het is al van alle tijden geweest dat studenten uit deze verschillende gemeenten kwamen. Ds Hogchem en ds Zondag komen uit dezelfde gemeenten als de studenten die afgelopen dagen zijn aangenomen. Dus ik vind je opmerking echt niet zoveel hout snijden.
Dit deel van de discussie beëindigen we nu. Een algemene discussie over curatoria is prima, maar geen flanken- en hokjesdiscussie.
Floppy

Bericht door Floppy »

Ergens speelt hier de gedachte dat de kerk (de GG in dit geval) alleen gediend kan worden door predikanten die een waar geloof hebben en door God geroepen zijn. Hoewel dat een open deur lijkt, brengt het 't grote probleem met zich mee dat geloof en roeping getoetst moeten worden, op de één of andere manier.
Voor zowel kerkenraad als curatorium is dat een lastige zaak. Persoonlijk denk ik dat het niet alleen lastig is, maar gewoon onmogelijk - vergelijkbaar met het bepalen of iemand wel/niet aan het H. Avondmaal mag op basis van zijn/haar geloof.

In de vroege kerk speelde de vraag of de doop wel geldig was wanneer die door een bisschop was bediend die later afvallig werd. Daar is veel strijd om geweest, maar de kerk heeft uiteindelijk vastgesteld dat de waarde van de doop niet afhing van het geloof van de bedienaar. De doop heeft op zichzelf waarde.

Zou je eenzelfde redenering kunnen volgen voor wat betreft de prediking? Ik denk van wel. Immers, de prediking is een middel dat ons tot Christus brengen moet. De predikant doet - gechargeerd - niet ter zake. En laten we wel wezen, ook predikanten die aanvankelijk toegelaten worden kunnen later afvallen - waren dan al hun preken zonder vrucht? Men leze ook Filippenzen 1:15-18.

Het enige waarop volgens mij getoetst kan worden is op wat er wordt gezegd en hoe er wordt geleefd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
Je zou maar familie zijn van diegene en later hem wellicht zien in de HHK of als PKN voorganger.
Ik zou mijzelf dan wel verwijten als ik zeg, nee we geven je geen toestemming.
Later zien dat de kandidaat, die de afwijzing niet accepteert, Gods goede geboden aan de laars lapt en elders over de muur klimt?
Dan weet je zeker dat de juiste beslissing is genomen.
Tenzij dan in goed overleg met de kerkenraad, hé. Je vergeet het haast...
Dat zou inderdaad geweldig zijn, in goed overleg elders je aanmelden. Vaak voor alle partijen het beste.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

19 kerkenraden verlenen een attest aan een broeder uit de gemeente. Ik neem aan dat ze dat doen nadat ze de broeder hebben gesproken. En dat ze dat ook biddend doen. Vervolgens blijkt dat 17 kerkenraden deze stap op dit moment voor niets hebben genomen. Was het attest afgeven niet goed? Faalde de kerkenraad hier? Ik vind dit oprecht een moeilijk punt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
Je zou maar familie zijn van diegene en later hem wellicht zien in de HHK of als PKN voorganger.
Ik zou mijzelf dan wel verwijten als ik zeg, nee we geven je geen toestemming.
Later zien dat de kandidaat, die de afwijzing niet accepteert, Gods goede geboden aan de laars lapt en elders over de muur klimt?
Tenzij dan in goed overleg met de kerkenraad, hé. Je vergeet het haast...
Precies! :)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mister schreef:19 kerkenraden verlenen een attest aan een broeder uit de gemeente. Ik neem aan dat ze dat doen nadat ze de broeder hebben gesproken. En dat ze dat ook biddend doen. Vervolgens blijkt dat 17 kerkenraden deze stap op dit moment voor niets hebben genomen. Was het attest afgeven niet goed? Faalde de kerkenraad hier? Ik vind dit oprecht een moeilijk punt.
Inderdaad. Ik ook.

Overigens is het in theorie mogelijk dat er meerdere personen uit één gemeente zijn 'opgegaan'. Dus het hoeven niet perse 17 kerkenraden te zijn.
Bruna

Bericht door Bruna »

Bruna schreef:Topic feitelijke informatie. Wat is de bron waarvan je weet dat er 19 zijn langsgeweest?
Wie zegt dat het getal 19 klopt?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Charles

Bericht door Charles »

Viel me in oude Saambinders op dat er gewoon geschreven werd hoeveel personen opgekomen waren. Ook las ik er een keer bij staan: de toekomst zal leren of de besluiten in de gunst des Heeren zijn geweest.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mister schreef:19 kerkenraden verlenen een attest aan een broeder uit de gemeente. Ik neem aan dat ze dat doen nadat ze de broeder hebben gesproken. En dat ze dat ook biddend doen. Vervolgens blijkt dat 17 kerkenraden deze stap op dit moment voor niets hebben genomen. Was het attest afgeven niet goed? Faalde de kerkenraad hier? Ik vind dit oprecht een moeilijk punt.
Ik zou het minder lastig vinden als tenminste nog de reden werd gegeven waarom iemand dan afgewezen wordt. Dat dat niet gebeurt, begrijp ik echt niet.
Henk J

Bericht door Henk J »

CIP.nl heeft recent ook wat artikelen aan het curatorium besteed, daaruit blijkt ook dat er ieder jaar ongeveer 20 aanmeldingen zijn.
Henk J

Bericht door Henk J »

eilander schreef:
Ik zou het minder lastig vinden als tenminste nog de reden werd gegeven waarom iemand dan afgewezen wordt. Dat dat niet gebeurt, begrijp ik echt niet.
We spreken hier over hele tere en persoonlijke zaken, ik kan me voorstellen dat het voor de curatoren moeilijk kan zijn om goed te beargumenteren waarom iemand wel of niet aangenomen wordt. Het is enerzijds een verstandelijke zaak, anderzijds ook een geestelijke zaak. Maar het kan ook een afgewezen persoon enorm veel onvrede geven. Ik denk ook dat het geven van een reden voor afwijzing wel goed zou zijn.
Gerrit35

Bericht door Gerrit35 »

Wim Anker schreef:Later zien dat de kandidaat, die de afwijzing niet accepteert, Gods goede geboden aan de laars lapt en elders over de muur klimt?
Met deze opmerking lijk je te suggereren dat de kerkenraad of het curatorium (in een latere fase) het altijd juist ziet.
Over de kerkenraden kan ik niet oordelen, want daarover is niets bekend, behalve dat er 19 personen een attest hebben ontvangen.
Maar als dan vervolgens blijkt dat er slechts 2 van de 19 worden toegelaten, dan worden er naar mijn idee wel ca. 17 kerkenraden 'op de vingers getikt' door het curatorium, alsof die een onjuist oordeel over de roeping van deze personen zouden hebben geveld.

Ik ben overigens sowieso geen voorstander van curatoria; laat studenten 'gewoon' studeren aan een erkende universiteit en bepaal op een later moment tijdens de studie of iemand predikant kan en mag worden. Zou blijken dat een persoon 'afgekeurd' wordt, dan kan hij nog wel op andere wijze iets aan zijn studie hebben (bijv. godsdienstonderwijzer of evangelist).
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
Inderdaad. Geheel eens. Je hoort ten allen tijde verantwoording af te leggen van de besluiten die je neemt, ook als het om zulke gewichtige zaken gaat.

Hopelijk wordt er tijdens de eerstvolgende Generale Synode hier eens stevig op doorgevraagd.
Bruna

Bericht door Bruna »

Henk J schreef:CIP.nl heeft recent ook wat artikelen aan het curatorium besteed, daaruit blijkt ook dat er ieder jaar ongeveer 20 aanmeldingen zijn.
Bij een aanmelding is het nog niet zo dat je ook langs hoeft te komen.
Ik weet van een GG - en heb dat al wel eens eerder hier geschreven - dat een persoon voor een 2e of 3e keer wilde gaan. De kerkenraad gaf hem een attest ook al wisten ze dat hij afgewezen zou worden om dezelfde redenen als de vorige keer. De kerkenraad gaf hem een attest zodat het niet aan hen zou liggen dat hij afgewezen werd. De persoon kreeg netjes een afwijzing en hoefde niet langs te komen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Terri

Bericht door Terri »

Als je de procedure kent getuigt het mijns inziens van veel geloof en moed van deze mannen om zich aan te melden bij het curatorium....want in deze ernstige zaken ga je toch niet voor een misschientje of 'baat het niet, schaad het niet' principe.
Daarom hapert er ergens iets in deze gang van zaken.
Plaats reactie