jvdg schreef:Alle de wercken......uitgeworpen schreef:Welke van John Bunyan?

With all due respect for Rev. Bunyan (hoewel hij baptist was, schreef hij veel dat stichtend was), als hij 3 wegen leerde, was hij daarin toch fout, en wist hij het dan toch blijkbaar beter dan de Schriften, die slechts 2 wegen leren, namelijk een brede weg die naar de hel lijdt, en een nauwe weg naar de hemel.Letstalk schreef:Al de werken van Bunjan, inderdaad. Ons wordt zondag aan zondag 2 wegen voorgehouden. Bunyan beschrijft ook nog een derde weg, nl. die van de hemelpoort naar de hel. Denk aan de dwaze maagden.
Ook is de "De toetsteen der ware en valse genade", van Ds van der Groe is een echte aanrader.
Bunyan schrijft in zijn bekendste boek De Christenreis. Ik mag toch veronderstellen dat de stijl van dit boek bekend is. Ik denk dat Bunyan een diep ernstige bedoeling had, toen hij schreef dat er mensen bij de hemelpoort aankomen, maar toch niet toegelaten worden. Omdat ze geen toegangsbewijs hebben. Ik vond het altijd aangrijpend om te lezen (de laatste zin van het boek): "En zo zag ik dat er een weg naar de hel was zowel vanaf de stad Verderf, als vanaf de Hemel."Bert Mulder schreef:With all due respect for Rev. Bunyan (hoewel hij baptist was, schreef hij veel dat stichtend was), als hij 3 wegen leerde, was hij daarin toch fout, en wist hij het dan toch blijkbaar beter dan de Schriften, die slechts 2 wegen leren, namelijk een brede weg die naar de hel lijdt, en een nauwe weg naar de hemel.Letstalk schreef:Al de werken van Bunjan, inderdaad. Ons wordt zondag aan zondag 2 wegen voorgehouden. Bunyan beschrijft ook nog een derde weg, nl. die van de hemelpoort naar de hel. Denk aan de dwaze maagden.
Ook is de "De toetsteen der ware en valse genade", van Ds van der Groe is een echte aanrader.
Nog even teruglezend komt de vraag bij me op wat Letstalk hier nu precies mee bedoelt te zeggen. De beschrijving van de weg ten hemel door de poort is toch de kern van het boek? En niet de laatste bladzijde over de derde weg!Letstalk schreef:Al de werken van Bunjan, inderdaad. Ons wordt zondag aan zondag 2 wegen voorgehouden. Bunyan beschrijft ook nog een derde weg, nl. die van de hemelpoort naar de hel. Denk aan de dwaze maagden.
waarschijnlijk bedoelde hij er mee te zeggen dat er velen met de schipper IJdele Hoop meegevaren zijn naar de overkant van de doodsjordaan en dat ze daar het oordeel aangezegd zijn en daarom (denk ik) schreef Bunyan die laatste regel in zijn boek.eilander schreef:Nog even teruglezend komt de vraag bij me op wat Letstalk hier nu precies mee bedoelt te zeggen. De beschrijving van de weg ten hemel door de poort is toch de kern van het boek? En niet de laatste bladzijde over de derde weg!Letstalk schreef:Al de werken van Bunjan, inderdaad. Ons wordt zondag aan zondag 2 wegen voorgehouden. Bunyan beschrijft ook nog een derde weg, nl. die van de hemelpoort naar de hel. Denk aan de dwaze maagden.
Dat zeg ik niet, geachte eilander. Ik schreef, in antwoord op de geachte 'Letstalk', ALS hij 3 wegen leerde....eilander schreef:Bunyan schrijft in zijn bekendste boek De Christenreis. Ik mag toch veronderstellen dat de stijl van dit boek bekend is. Ik denk dat Bunyan een diep ernstige bedoeling had, toen hij schreef dat er mensen bij de hemelpoort aankomen, maar toch niet toegelaten worden. Omdat ze geen toegangsbewijs hebben. Ik vond het altijd aangrijpend om te lezen (de laatste zin van het boek): "En zo zag ik dat er een weg naar de hel was zowel vanaf de stad Verderf, als vanaf de Hemel."Bert Mulder schreef:With all due respect for Rev. Bunyan (hoewel hij baptist was, schreef hij veel dat stichtend was), als hij 3 wegen leerde, was hij daarin toch fout, en wist hij het dan toch blijkbaar beter dan de Schriften, die slechts 2 wegen leren, namelijk een brede weg die naar de hel lijdt, en een nauwe weg naar de hemel.Letstalk schreef:Al de werken van Bunjan, inderdaad. Ons wordt zondag aan zondag 2 wegen voorgehouden. Bunyan beschrijft ook nog een derde weg, nl. die van de hemelpoort naar de hel. Denk aan de dwaze maagden.
Bert, je moet daar natuurlijk niet van maken dat Bunyan echt drie wegen leerde in de zin zoals jij nu bedoelt!
Je haalt bij ons ook de boeken eruit die vaak gelezen worden en die minder vaak gelezen worden...jvdg schreef:In mijn boekenkast staan veel oudvaders.
Ze staan.