Mag een predikant alles zeggen?

J.C. Philpot

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef: Bijvoorbeeld. En ook mensen die de Heere in een avondmaalsdienst zo te sterk wordt dat ze niet kunnen blijven zitten, maar hier vooraf qua kleding niet over na hebben gedacht.
Daar kan ik me inderdaad iets bij voorstellen. Aan de ene kant denk ik dat het goed is als aangaan een weloverwogen zaak is, toch ken ik ook voorbeelden van wat jij beschrijft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
samanthi

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Een vraag die nog niet gesteld is: wat zou de motivatie zijn om in een zwartgerokte/gejaste gemeente, gekleed in een bloemetjesjurk (bij wijze van spreke) ten avondmaal te gaan? Weet je dan niet tevoren dat er nare reacties komen? (hoe verkeerd die nare reacties ook zijn, en hoe gepast een nette bloemetjesjurk ook kan zijn)
Er zijn mensen die zo opgaan in de Heere dat ze daar geen moment aandeken, ik ken er persoonlijk een, die buitenkant is dan helemaal niet in zicht.
Bijvoorbeeld. En ook mensen die de Heere in een avondmaalsdienst zo te sterk wordt dat ze niet kunnen blijven zitten, maar hier vooraf qua kleding niet over na hebben gedacht.
Juist
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Volgens mij is Bijbels gezien wit ook netter.
1. Avondmaal is naast een gedenkmaaltijd ook een feestmaaltijd daar horen naar mijn inziens niet droevige stemmende kleding bij.
2. Nergens lees ik dat de priesters bedroefd waren tijdens een eredienst.
En hadden de discipelen zwarte kleding aan ?
Het is mijn inziens een verschijnsel dat erg cultuurgebonden is.
In Oosterse landen zie je ook wel dat vrouwen een gedekt hoofd hebben maar dat men donkere kleding aan heeft zie ik niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef: Bijvoorbeeld. En ook mensen die de Heere in een avondmaalsdienst zo te sterk wordt dat ze niet kunnen blijven zitten, maar hier vooraf qua kleding niet over na hebben gedacht.
Daar kan ik me inderdaad iets bij voorstellen. Aan de ene kant denk ik dat het goed is als aangaan een weloverwogen zaak is, toch ken ik ook voorbeelden van wat jij beschrijft.
Jazeker. Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen. Ik zal geen enkele aanstoot gegeven hebben qua kleding. Maar heb ook werkelijk niemand gezien dan Jezus alleen. Wat is onze Heere toch goed en groot!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:Dat begrijp ik. Maar ik vind je posts, zeker met de woorden laster en verwerpelijk, ook vrij ver gaan. Ze zijn dan niet op de persoon an sich, maar wel als antwoord op iemands posts. Enige spiegel qua woordgebruik zou ik je wel voor willen houden. Een klein spiegeltje overigens maar, want mijn mond kent ook lang niet altijd honing.
Ah. Helder. Goed dat je het zegt. Bedankt. Ik heb woorden gebruikt om te duiden wat ik van dit soort verhaaltjes vindt. Heel duidelijk volgens mij maar op het beeldscherm kan dat (te) scherp overkomen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind de normen die Ad Anker aanlegt, onjuist. Ds. P. Blok heeft boeken volgeschreven met wonderlijke verhalen zonder voetnoten, en daarvan kan ik ook niet zomaar beweren dat je daar niet op af mag gaan, omdat het ongeverifieerde verhaaltjes betreft. Dat zou heel suggestief zijn.

En in dit geval beschuldig je gewoon een forumlid zonder oorzaak van onjuistheden. Dat gebeurt hier vaker bij stellingen uit de eerste hand. En het is goed om een beetje kritisch te zijn, maar dat kan ook op een wat opbouwender manier door door te vragen.

Aangepast na een opmerking van Valcke
Laatst gewijzigd door DDD op 13 aug 2019, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:En in dit geval beschuldig je gewoon een forumlid zonder oorzaak van leugens.
Ik zeg niet dat ik het met Ad eens ben. Maar dit vind ik een ongekend zware beschuldiging. Kun je citeren waar Ad het medeforumlid van leugens beschuldigt? Of mag je dit zomaar zeggen zonder dit te staven?
Laatst gewijzigd door Valcke op 13 aug 2019, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Mara schreef: [/i]

Hoe weet hij dat?
Dat weet hij niet. Ik geloof het verhaal gewoon niet. Dat is het probleem.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Mara schreef: [/i]

Hoe weet hij dat?
Dat weet hij niet. Ik geloof het verhaal gewoon niet. Dat is het probleem.
Dat bewijst helemaal niet wat jij beweert. Ad gelooft het verhaal (in een boek) niet. Dat heeft niets te maken met het beschuldigen van leugens van een medeforumlid. Bah!!
DDD

Bericht door DDD »

Als ik een betoog houd, met een beroep op een boek. En de ander zegt: ik geloof niet wat jij schrijft. Wat is dan het verschil met het betichten van leugens?

Daar heb ik oprecht geen idee van.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Als ik een betoog houd, met een beroep op een boek. En de ander zegt: ik geloof niet wat jij schrijft. Wat is dan het verschil met het betichten van leugens?

Daar heb ik oprecht geen idee van.
Ad zegt: ik geloof niet dat het verhaal in het boek waar is.
Mara gelooft dat het wel waar is.
Beschuldigt Ad Mara dan van een leugen?
Beste DDD, ben jij nu jurist? Het is te zot voor woorden. Heel kwalijk, juist met jouw achtergrond! En dan nog je eruit willen praten...
DDD

Bericht door DDD »

Het is niet toegestaan om te vissen naar de identiteit van een forummer. Maar iedereen die zich per pb bij mij meldt, krijgt een reactie.

Ik heb het nog even opgezocht. Een leugen is een opzettelijk onjuiste uitspraak. Ik ben het met je eens dat dat niet perse aan de orde was, omdat de onjuistheid ook niet-opzettelijk kan zijn. Dus ik zal mijn bijdrage herzien.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Afbeelding
Maar @mara, ware het niet beter, als je dit soort boeken gewoon niet leest. Dit zijn boeken, ook als ze lief geschreven zijn, die halve verhalen met een lievige toon aan elkaar knopen en daarmee bij de lezer toch dingen wakker maakt, die uiteindelijk kwalijk zijn en wat mij betreft richting laster gaan.

Lees opbouwende boeken! In het topic met de nieuwe boeken zitten er vast een paar voor jou tussen. Anders heb ik nog wat tips.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Persoon A schrijft in zijn boek: ik heb een ijsbeer op de Veluwe gezien;
Persoon B leest dit en gelooft het;
Persoon C leest dit en geloof het niet.

Wordt er tussen personen B en C iets onjuist gedaan? Nee, ze hebben gewoon hun eigen menig over het verhaal van persoon A.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Waar gaat vlinders in de kerk over ?
Plaats reactie