-DIA- schreef:Posthoorn schreef:Er is maar één rechtvaardigmaking. En daar hoor ik in de GG helaas weinig over.
Ik begrijp het wel. Toch is het in de GG (nog) niet helemaal weg. Dan weet u waarschijnlijk ook wel wat ik bedoel.
Klopt. Zoals in de meditatie van ds. G. Hoogerland, enkele Saambinders geleden.
@JCRyle. Het ligt nog wat subtieler dan wat jij zegt. Overigens is het niet aan mij om een oordeel over de bekommerde kerk uit te spreken. Maar ik hoor veel over een kennis van Christus, die echter losgemaakt wordt van de rechtvaardigmaking. Het heet dan dat we Hem wel in Zijn profetisch ambt kennen, maar niet als Priester. Of, we omhelzen Hem wel door het geloof, maar het is nog niet de vólle omhelzing, enz. enz. En ik heb de indruk dat er dan twee kanten mee wordt uitgegaan: De ene predikant zegt dat dit nog niet voldoende is (terecht) en dat de rechtvaardigmaking nog moet volgen (inderdaad), maar een andere zegt dat het wél voldoende is, want 'ieder geloof rechtvaardigt immers', en die vindt dat je maar niet moet staan naar de rechtvaardigmaking, want dat is een 'extra, dat niet al Gods kinderen krijgen.