Dominees die een hoed dragen

Mara

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Mara »

Johannes van Dijk schreef:Samanthi,ik denk dat er bij Posthoorn meer mensenvrees schuilt met "wat zullen de mensen wel niet van me zeggen?"
Wat een dwaze invulling weer. :nonnon
Lees eerst eens oudere postings van mevrouw Posthoorn, voordat je zo'n uitspraak doet.
Moderamen schreef:Dat arme oude volk wordt hier ook te pas en te onpas bijgehaald.
Moet er niet aan denken, gebreid badpak, gebreide kousen, hoge veterschoenen...
Zelfs bij het afleggen van een theevisite werd een hoedje opgezet.:sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef:Ik denk dat de Heere het heeft gesproken in verband met de praktijk van bidden, aalmoezen geven, vasten om door de mensen gezien te worden: als we om die reden in het zwart (gaan) lopen dan is het af te keuren. Maar daar is hoop ik geen discussie over hier.
De Heere Jezus geeft het als een regel. Dus niet: als je het doet om van de mensen gezien te worden, mag het niet, anders wel. Nee: gewoon niet doen. Zodat je ook niet de indruk wekt dat je van de mensen gezien wilt worden.
Dus als ik op mijn werk voor mijn eten bid, keur je dat ook af?
Nee, want dat is iets wat je wel aan de buitenkant moet laten zien. Het gaat er nu om dat je je gemoedsgesteldheid niet aan de buitenkant moet laten zien om er zo 'iets mee te worden'.
Dan begrijp ik het verschil niet. 'Om er iets mee te worden', dat keurt iedereen af. Maar jij gaat verder: jij keurt het in alle gevallen af.
Lincoln

Bericht door Lincoln »

Johannes van Dijk schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef:Ik denk dat de Heere het heeft gesproken in verband met de praktijk van bidden, aalmoezen geven, vasten om door de mensen gezien te worden: als we om die reden in het zwart (gaan) lopen dan is het af te keuren. Maar daar is hoop ik geen discussie over hier.
De Heere Jezus geeft het als een regel. Dus niet: als je het doet om van de mensen gezien te worden, mag het niet, anders wel. Nee: gewoon niet doen. Zodat je ook niet de indruk wekt dat je van de mensen gezien wilt worden.
Daar ben ik het niet mee eens.Wel is het zo dat zwarte kleding naar Gods huis geen"pronken met vroomheid" mag zijn.Maar zeker mag bewust aan de buitenwacht getoond worden,waar wij me bezig zijn,en wat de drijfveer is van het dragen van zwarte kleding.Zo moet je ook bidden op je werk voor en na het eten.Ook in een snackbar als je daar patat eet.Je niet schamen voor je geloof,maar belijden dan je de Heere vreest!Als Posthoorn in vele boeken van het oude volk de foto,s ziet van al dat zwart geklede volk,dan zou hij waarschijnlijk niet meer stoppen,met meewarig zijn hoofd te schudden.
Voor WOII was dat gewoon de mode, en/of de overheersende kleur van de klederdracht die werd gedragen (veel streekdracht schreef lange perioden voor waarin sobere (donkerder) versies van de klederdracht moest worden gedragen na het overlijden van familie). Een overblijfsel hiervan (dus van het feit dat het toen dé kleur was) is nog te zien in avondkleding (rokkostuum, smoking), die in deze periode zijn definitieve vorm kreeg: allemaal zwart.
Daarnaast zal geldgebrek een rol hebben gespeeld: als je net genoeg hebt om één jas te kopen, is zwart een veilige keuze, omdat het overal bij past.
Ook in de Gouden Eeuw zien we een periode waarin vooral zwart werd gedragen, in elk geval door de bovenlaag van de bevolking. De rijke koopmannen van Amsterdam lieten zich graag portretteren in pikzwart, al werd er wel een vermogen uitgegeven aan dure kanten kragen enz. Ga eens naar de Eregalerij in het Rijksmuseum om het met eigen ogen te zien ;)
Nee, uit het verleden kun je bepaald niet de conclusie trekken dat de kleur van je kleding betrekking had op het belijden van je geloof.
Mara

Bericht door Mara »

Johannes van Dijk schreef: Daar ben ik het met Mara eens.Hier in de CGK van M,harnis hangt inderdaad zo,n bord.Dat zou in alle kerken moeten hangen.Eigenlijk moest het overbodig zijn,omdat het vanzelfsprekend moet zijn om in gepaste kleding een eredienst bij te (mogen) wonen.En gasten die uit de wereld een doopdienst bijwonen,worden nergens terug gestuurd,naar ik hoop.Doch wél op het feit gewezen dat we ons in Gods huis begeven,en eerbied getoond moet worden,juist in onze kleding,en ons gedrag in de kerk.
Ik werd er best blij van, toen ik het zag. Maar in feite is het te laat. Iemand komt naar de kerk, leest dat en denkt: heb ik de verkeerde kleding aan en ik heb geen hoed, wat nu?
Dan hoop ik wel dat er een vriendelijke gastvrije koster is die zegt: u bent welkom mevrouw/meneer.
P.S. de koster was aardig. :)
Harry65

Bericht door Harry65 »

Ik moet zeggen dat ik het best interessant vind om te horen en te denken over kledingvoorschriften.
Als ik bij ons soms zie hoe 'onfatsoenlijk' gekleed men ter kerke gaat (met soms zo weinig kleding dat je het ondergoed goed kunt zien), vraag ik me wel eens af of het niet wat eerbiediger zou kunnen/mogen/moeten.
Dat afdoen met "maar het gaat toch om je hart" is mij net even te gemakkelijk.

Voor het dragen van een hoed zag ik Johannes verwijzen naar Zacharia 3.
En in de kanttekeningen van de SV-vertalers wordt dan ook nog eens verwezen naar Exodus 29.
Maar in die gevallen gaat het zo te zien om de hogepriester.
Om dat dan door te trekken naar de hele kerkenraad, of nog verder, naar alle mannen,
die stap zie ik niet.
Ik lees dan wel dat wordt verwezen naar teksten als 1 Petrus 2:9,
waar wordt aangegeven dat wij (gelovigen) een koninklijk priesterdom zijn,
wat o.a. ook in de catechismus wordt aangeduid als: u bent koning, priester en profeet.
Maar dan nog is de stap van "hoofddeksel voor de hogepriester" naar "iedere man een hoed" mij niet helder.

Verder denk ik dat er wel wat (sterker: dat er veel) "eenheid" en zelfs authoriteit van uitstraalt als de kerkenraad in vergelijkbare kleding in de kerk aanwezig is. Dus bijv. allemaal in zwart pak.
Maar ik zie daar meer symboliek in dan concrete Bijbelse opdracht.
Ik vind die kleding-symboliek ook best mooi in de RKK. Maar daar lopen ze bepaald niet in het zwart.

Verder denk ik dat als iemand graag in het zwart wil lopen, is dat helemaal prima. Daar mag een ieder ook vrij in zijn.
Maar als ik bijvoorbeeld in Jakobus 2 lees dat rijke mannen in sierlijke kleding in de vergadering komen, en arme mannen in slechte kleding, en dat daarbij niets wordt gezegd over die kleding, maar wel over het beoordelen van de mensen op hun kleding,
denk ik dat we dus mogen concluderen dat er niets mis mee is om in sierlijke kleding naar de vergadering (ik lees: naar de kerkdiensten) te komen.

P.S.
Ik zelf loop niet in rouwkleding.
Niet omdat ik niet stil zou willen staan bij de kruisdood van mijn Heer,
(want dat is een wezenlijk onderdeel van mijn geloof, en staat bijv. ook centraal in het vieren van het Heilig Avondmaal,)
maar ook en vooral omdat dat niet het einde was/is: mijn Heer is opgestaan, Hij leeft.
Daar past voor mij geen 'rouwen' meer bij.
(Wel "gedenken", maar niet meer "rouwen".)
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Posthoorn schreef:
Daar ben ik het niet mee eens.Wel is het zo dat zwarte kleding naar Gods huis geen"pronken met vroomheid" mag zijn.Maar zeker mag bewust aan de buitenwacht getoond worden,waar wij me bezig zijn,en wat de drijfveer is van het dragen van zwarte kleding.Zo moet je ook bidden op je werk voor en na het eten.Ook in een snackbar als je daar patat eet.Je niet schamen voor je geloof,maar belijden dan je de Heere vreest!Als Posthoorn in vele boeken van het oude volk de foto,s ziet van al dat zwart geklede volk,dan zou hij waarschijnlijk niet meer stoppen,met meewarig zijn hoofd te schudden.
Die zwarte kleding daar is al veel ellende door veroorzaakt. Denk je nu echt dat je door het dragen van zwarte kleding en een hoed kan laten zien dat je een volgeling van Jezus bent?
In dit leven krijg je uit genade al een wit kleed. Door de zonde bevuilen we dat iedere keer weer. Maar door genade wordt het schoon gewassen in het bloed van Christus.
Als je uit die genade mag leven dan worden de vruchten van de Geest openbaar in ons leven. Door onze daden spreken we veel meer dan door het dragen van een zwarte buitenkant.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Dan begrijp ik het verschil niet. 'Om er iets mee te worden', dat keurt iedereen af. Maar jij gaat verder: jij keurt het in alle gevallen af.
Ik niet, de Heere Jezus zegt dat. En er is een verschil in 'uitkomen voor je geloof' én het aan de buitenkant tonen van je gemoedsgesteldheid tegenover God.

@Johannes van Dijk, ik ken de foto's, ik ken ook de mensen die jij bedoelt uit de boeken. Ik heb veel achting voor deze personen, maar dat betekent niet dat ik alles goedkeur c.q. overneem wat zij deden.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Mara schreef:
Johannes van Dijk schreef:Samanthi,ik denk dat er bij Posthoorn meer mensenvrees schuilt met "wat zullen de mensen wel niet van me zeggen?"
Wat een dwaze invulling weer. :nonnon Lees eerst eens oudere postings van mevrouwPosthoorn, voordat je zo'n uitspraak doet.
Moderamen schreef:Dat arme oude volk wordt hier ook te pas en te onpas bijgehaald.
Moet er niet aan denken, gebreid badpak, gebreide kousen, hoge veterschoenen... Zelfs bij het afleggen van een theevisite werd een hoedje opgezet.:sweat
Dat is jouw invulling,en je mag je eigen mening hebben.Ik denk er anders over,en gevoel een diep heimwee naar dat oude volk en hun gebruiken.Het geeft maar weer eens aan met de reacties hier,hoe ver we weg zijn.Maar wie merkt het nog op? Vroeger noemden ze niet voor niets de Ger.gemeente het "zwartekousenkerkje". Wat is daar nog van over? Afbrokkeling rondom.Een bonte vertoning,zeker met dit warme weer.ik dacht jaren terug toen ik voor het eerst in de GG kwam"Tjonge,wat een behoudend volk met al die zwarte hoeden".Maar bij de seizoenwisseling werden veel zwarte hoeden,dikwijls witte hoeden(de goede niet te na gesproken)dus allemaal poppenkast,niks meer,niks minder.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Dan begrijp ik het verschil niet. 'Om er iets mee te worden', dat keurt iedereen af. Maar jij gaat verder: jij keurt het in alle gevallen af.
Ik niet, de Heere Jezus zegt dat.
:bobo
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Wat een dwaze invulling weer. :nonnon Lees eerst eens oudere postings van mevrouwPosthoorn, voordat je zo'n uitspraak doet.
Moet er niet aan denken, gebreid badpak, gebreide kousen, hoge veterschoenen... Zelfs bij het afleggen van een theevisite werd een hoedje opgezet.:sweat
Dat is jouw invulling,en je mag je eigen mening hebben.Ik denk er anders over,en gevoel een diep heimwee naar dat oude volk en hun gebruiken.Het geeft maar weer eens aan met de reacties hier,hoe ver we weg zijn.Maar wie merkt het nog op? Vroeger noemden ze niet voor niets de Ger.gemeente het "zwartekousenkerkje". Wat is daar nog van over? Afbrokkeling rondom.Een bonte vertoning,zeker met dit warme weer.ik dacht jaren terug toen ik voor het eerst in de GG kwam"Tjonge,wat een behoudend volk met al die zwarte hoeden".Maar bij de seizoenwisseling werden veel zwarte hoeden,dikwijls witte hoeden(de goede niet te na gesproken)dus allemaal poppenkast,niks meer,niks minder.

Het betekent niet dat een oude zwart-wit foto uit een boek, dé richtlijn voor ons zou zijn qua kerkkleding...

Ik wijs u nogmaals op de foto's uit 'Wanneer ik voor U kniel', van de kerkenraden in de zendingsgebieden in Papua en in Nigeria...
Die zitten met een rood t-shirt aan op de foto...
Dus dat is voor mij een teken dat het púúr op traditie is gebaseerd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Johannes van Dijk schreef:Maar bij de seizoenwisseling werden veel zwarte hoeden,dikwijls witte hoeden
Vreselijk he.
Johannes van Dijk
Verbannen

Nasrani schreef:
Posthoorn schreef:De Heere Jezus geeft het als een regel. Dus niet: als je het doet om van de mensen gezien te worden, mag het niet, anders wel. Nee: gewoon niet doen. Zodat je ook niet de indruk wekt dat je van de mensen gezien wilt worden.
Die zwarte kleding daar is al veel ellende door veroorzaakt. Denk je nu echt dat je door het dragen van zwarte kleding en een hoed kan laten zien dat je een volgeling van Jezus bent? In dit leven krijg je uit genade al een wit kleed. Door de zonde bevuilen we dat iedere keer weer. Maar door genade wordt het schoon gewassen in het bloed van Christus. Als je uit die genade mag leven dan worden de vruchten van de Geest openbaar in ons leven. Door onze daden spreken we veel meer dan door het dragen van een zwarte buitenkant.
Ik vrees dat het bonte gezelschap in onze dagen veel meer ellende veroorzaakt,en meer zegt over onze inhoud, dan de zwarte kleding in vroeger dagen.
Kerk je, Nasrani soms bij de Pinkstergemeente?
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
Johannes van Dijk schreef: Sterker nog,als je ooit eens mag beseffen dat Gods Zoon aan het kruis gehangen heeft in jouw plaats,dan draag je voor de rest van je broze leven je rouwkleedje hoor! Daar kom je dan nooit meer bovenuit.
Beste Johannes,
Ik doe serieus mijn best uw mening te volgen. Gewoon puur om de argumentatie te begrijpen, dus de inhoud en niet de persoon.
Ik heb n a.v. deze posting een tweetal serieus bedoelde vragen:1. Stelt u hier dat een kind van God, die het beseft en de verzekering heeft dat Christus voor hem/haar is gestorven, alleen "broze rouwkleding" aan heeft in het leven?2. Stelt u tevens de "broze rouwkleding" als maatstaf voor de "innerlijke rouw over de zonden"?Ik hoor graag.
Hoe je ook serieus je best doet, je leest in elk geval niet goed. Er wordt helemaal niet gesproken over 'broze rouwkleding'.
Precies eilander,ik bedoelde ons BROZE leven, en het zwarte ROUWKLEEDJE met betrekking tot de Gekruisigde Zaligmaker Jezus.
En op de vragen van Wandelende kom ik nog terug.
Ik heb het hersteld. Had goed gelezen, maar verkeerd geciteerd. Vragen blijven verder staan ;)
(~)
Mara

Bericht door Mara »

Johannes van Dijk schreef:Vroeger noemden ze niet voor niets de Ger.gemeente het "zwartekousenkerkje". Wat is daar nog van over?
In de volksmond werd onze kerk ook het zwartekousenkerkje genoemd. Behalve een oud opoetje heeft er nooit iemand zwarte kousen gedragen. Als een kerk iets zwaarder is dan gemiddeld, wordt het al zo genoemd.
Zeker als die kerk in een goddeloze stad staat.
Johannes van Dijk schreef:Maar wie merkt het nog op?
Dat zit m niet persé in zwarte kleding. Ik had een bekeerde moeder, maar zij liep echt niet alle dagen in het zwart.
En ja, dat de kerkgang niet altijd te zien is aan kleding, is verdrietig. Net zoals Harry eerder ook opmerkte, sommige mensen zien eruit alsof ze naar het strand gaan ipv naar God's Huis.
Maar waar ligt dat aan, altijd aan de prediking? Aan het feit dat het "oude volk" verbrokkeld is?
Een dominee waarvan je niet ziet dat het een dominee is, vindt het in de regel niet bezwaarlijk als je hem meneer noemt of tutoyeert.
Onze predikanten vonden het destijds juist een voordeel hebben dat ze in zwart kostuum liepen, ze mochten altijd buiten de bezoektijden naar binnen in instellingen. Nu kan de verpleging dat vaak niet zien.
Johannes van Dijk
Verbannen

Jantje schreef:Het betekent niet dat een oude zwart-wit foto uit een boek, dé richtlijn voor ons zou zijn qua kerkkleding...
Ik wijs u nogmaals op de foto's uit 'Wanneer ik voor U kniel', van de kerkenraden in de zendingsgebieden in Papua en in Nigeria...
Die zitten met een rood t-shirt aan op de foto... Dus dat is voor mij een teken dat het púúr op traditie is gebaseerd...
We zitten in Holland en niet in Nigeria.We gaan ook hier niet in 3 delig zwart onder de douche! Probeer het ene van het andere te onderscheiden indien mogelijk!
Gesloten