Het Trump tijdperk

gallio

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door gallio »

Zeemeeuw schreef:Nog één puntje. Het is waar dat Trump erg kinderachtig en onwaarachtig heeft gedaan kort na zijn ambtsaanvaarding. Wie dat wil vermelden moet dat vooral niet nalaten.....

Citaat uit een reactie van ds. C. Sonnevelt op RD commentaar van 23 januari 2017. (in Kerkelijk Nieuws van de Ger. Gem. in de classis Goes).
DT heeft kinderachtig en onwaarachtig gedaan vanaf het moment dat hij zich kandidaat stelde om president te worden, en ws. nog veel langer. Maar in ieder geval de laatste 19 maanden. Het gaat er niet om om dit nu te willen spuien, maar heel veel mensen hebben gewoon geen 19 maanden nodig gehad om tot de conclusie te komen dat deze man totaal ongeschikt was voor het ambt van president.
Terri

Bericht door Terri »

Stel dat de Heere toch deze man wil gebruiken om het een en ander te veranderen, vooral t.o.v. Israël.....ik denk steeds maar aan het leven van Simson, een richter notabene.....
Ik zou me vol afkeer afgewend hebben van die man die blijkbaar z'n lusten ook niet in bedwang had.
Z'n ouders waren ook zeer verontrust...toch staat er dan zo'n opmerkelijk zinnetje..'ze wisten niet dat het van de Heere was' ....
Overigens praat ik geen enkele zonde goed en vind ik de uitstraling van president Trump heel akelig.
Mara

Bericht door Mara »

Terri schreef:Stel dat de Heere toch deze man wil gebruiken om het een en ander te veranderen, vooral t.o.v. Israël.....ik denk steeds maar aan het leven van Simson, een richter notabene.....
De Heere kan een land ook wel eens overlaten aan een wrede of onverstandige leider.
Het gebeurt wel onder Zijn toelating.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Terri schreef:Stel dat de Heere toch deze man wil gebruiken om het een en ander te veranderen, vooral t.o.v. Israël.....ik denk steeds maar aan het leven van Simson, een richter notabene.....
Ik zou me vol afkeer afgewend hebben van die man die blijkbaar z'n lusten ook niet in bedwang had.
Z'n ouders waren ook zeer verontrust...toch staat er dan zo'n opmerkelijk zinnetje..'ze wisten niet dat het van de Heere was' ....
Overigens praat ik geen enkele zonde goed en vind ik de uitstraling van president Trump heel akelig.
Ik vind het heel jammer dat het lijkt dat Nederland, en waarschijnlijk Canada over gaan nemen waar de USA er mee stopt, namelijk, de promotie van abortus in ontwikkelingslanden...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Evenwichtig artikel in het NRC:

Zoals veel mensen luisterde ik afgelopen vrijdag met intuïtieve afkeer naar Trumps dreigende verhaal. Dit is niet zoals het hoort. Dit soort toespraken behoren opbeurend en inspirerend te zijn, Lincoln of Kennedy. Ze moeten optimisme uitstralen, zoals Ronald Reagan en Barack Obama dat deden. Ik hoor het Reagan nog zeggen: de beste dagen van Amerika gaan nog komen.

Nee, er is geen sprake van een bloedblad. Maar wel van stille verstikking. Er is een Amerika dat het goed voor elkaar heeft en een Amerika dat het niet redt. Niet omdat de elite en Washington dat veroorzaakt hebben – al zijn ze niet zonder blaam – maar geen van beide hebben ze de problemen onderkend, laat staan opgelost. De Trump-campagne bewees dat veel Amerikanen die het goed gaat in een zelfgemaakte werkelijkheid leven, zich nauwelijks interesseren voor wat er buiten hun beperkte blikveld gebeurt.

Ik vrees dat Trump dat beter heeft begrepen dan Obama in 2009. De man die bruggen hoopte te bouwen liet een grand canyon van verdeeldheid achter. En laten we onszelf niet voor de gek houden, ook als Clinton had gewonnen, was dat het geval geweest.
WEES TRUMP DANKBAAR VOOR REALITYCHECK
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
Ik vind het heel jammer dat het lijkt dat Nederland, en waarschijnlijk Canada over gaan nemen waar de USA er mee stopt, namelijk, de promotie van abortus in ontwikkelingslanden...
Ik zou sterkere woorden gebruiken dan "jammer". Ik blijf er echter bij dat ik niet geloof dat abortus werd gepromoot door Obama. De abortuscijfers binnen de VS waren onder Obama lager dan onder Bush en bleven dalen. (Maar ik weet niet wat de gevolgen in het buitenland zijn van de "ontwikkelingshulp"). Door armoedebestrijding en voorlichting over voorbehoedsmiddelen kun je ook abortus bestrijden en mogelijk is dat effectiever dan beperkt restrictieve wetgeving. Buiten de dalende abortuscijfers in de VS is de rest van deze post natuurlijk heel speculatief, maar ik ben niet overtuigd dat het huidige beleid abortussen doet afnemen of Obama's beleid het aantrekkelijker maakte.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

http://www.rd.nl/vandaag/buitenland/oba ... -1.1368857
De opstelling van de president ten aanzien van het abortusvraagstuk bevestigde dat beeld. Weliswaar zei Obama meer dan eens te wensen dat er minder wordt geaborteerd, maar concrete maatregelen om dat te bereiken nam hij niet. Verschillende malen stemde hij in met extra subsidie voor de organisatie Planned Parenthood, de grootste koepel van abortusklinieken in de VS. Een werkbezoek aan een kliniek van deze organisatie sloot hij af met de zegenwens „God bless you.” „Een fundamenteel debat over de vraag of het afbreken van zwangerschap wel mag, ontwijkt de regering”, zei voormalig presidentieel stafmedewerker Michael Wear eind vorig jaar.
De hoop van veel orthodoxe christenen is vooral dat er onder Trump een omslag komt in het denken. Obama en zijn medestanders zijn volgens hen vooral gevaarlijk geweest omdat ze de geesten rijp hebben gemaakt voor een nieuwe invulling van het begrip mensenrechten. De grondwettelijke rechten van iedere burger zijn naar hun vaste overtuiging terug te voeren op de Bijbelse waarden. Dat is nu veranderd. De interpretatie die de regering-Obama geeft aan rechten en vrijheden is volgens conservatieve christenen losgekoppeld van Bijbelse normen, familiewaarden en eeuwenlange tradities. „Obama luisterde niet naar hetgeen onze constitutie zegt, maar hij vertelde wat de grondwet volgens hem moet zeggen”, zei de Amerikaan Todd Huizinga begin december tijdens een bijeenkomst in Gouda.
Vetgedrukte geeft m.i. precies mijn probeem met Obama en mijn hoop op Trump aan.
Mara

Bericht door Mara »

Daar staat dit artikel van gisteren dan lijnrecht tegenover.
Uitstekend commentaar van Barbara Lamain!

Wanneer de vorm wel aanwezig is, maar de inhoud niet, dan heeft de vorm geen waarde. De vorm kan dan zelfs een aanklacht vormen. In dit geval: wanneer iemand die in woorden en daden zo flagrant het Evangelie met voeten treedt, zich beroept op God, dan is dat geen verademing, maar een blamage en misbruik van de Naam van God.

Wat mij zeer verbaast en zorg baart, zowel bij groepen Amerikaanse christenen alsook bij reformatorische christenen in Nederland, is het volgende. Omdat Trump aangeeft ‘prolife’ te zijn, wordt hij gezien als iemand met wie christenen een ‘morele alliantie’ kunnen aangaan. Dit wekt sterk de suggestie dat men alle geboden van God met voeten kan treden, als men maar zegt prolife te zijn in de zin van antiabortus.

Het zou ons als reformatorische christenen sieren om daar veel sterker afstand van te nemen.

SYMPATHIE CHRISTENEN VOOR TRUMP
helma

Bericht door helma »

Je kan blij zijn met de Pro Life visie van de president; al moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik er niet helemaal van overtuigd ben dat dat werkelijk zijn visie is (dat hoop ik wel). Het Pro Life standpunt heeft alles te maken met het respect voor het menselijk leven en de waardigheid van het menselijk bestaan. Ook van vrouwen!! Zijn houding tegenover vrouwen en de dingen die hij zegt/gezegd heeft getuigen daar niet van. Pro Choice aanhangers zullen zijn (en helaas dan ook 'de') Pro Life visie vereenzelvigen met zijn visie op vrouwen. Hij zal in woord en daad toch moeten laten zien waar hij werkelijk staat. Hopelijk (en laten we daar vurig om bidden) mag zichtbaar worden dat hij werkelijk een Bijbelse visie uit wil dragen. Op alle tereinen van het leven.
ebenhaezer

Bericht door ebenhaezer »

mooi stuk van Kees van Helden vandaag.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wat is nu precies het probleem v.w.b.t Trumps houding t.o.v. vrouwen?
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef:Wat is nu precies het probleem v.w.b.t Trumps houding t.o.v. vrouwen?
Ik mag hopen dat je dat zelf wel kunt inschatten? :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Wat is nu precies het probleem v.w.b.t Trumps houding t.o.v. vrouwen?
Er zijn een aantal uitspraken van Trump naar buiten gekomen de laatste maanden, waarin hij nu niet bepaald met respect spreekt over vrouwen. Dan zijn er een aantal mogelijkheden:
1. Je gelooft deze dingen niet, ze zijn alleen maar naar buiten gebracht om Trump zwart te maken maar hij heeft deze uitspraken niet echt gedaan.
2. Hij heeft deze uitspraken gedaan maar hij heeft er spijt van en het zal nooit meer zo gebeuren.
3. Hij heeft deze uitspraken gedaan, maar ach.... iedereen zegt wel eens wat.
4. Hij heeft deze uitspraken gedaan, ze zijn verwerpelijk, het zegt iets over zijn houding t.o.v. vrouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Een mooi artikel van Barbara Lamain inderdaad. Ik heb nooit iets kwaads van Obama gezien. Maar ik loop wat achter met de krant, dat zal het zijn.

Het is mij een volkomen raadsel waarom iemand die zich reformatorisch noemt nog moet vragen wat het probleem is van Trumps uitspraken over vrouwen. Ik betwijfelde even of Wim Anker wel bestaat of dat wij onderdeel zijn van een sociaal experiment. Maar misschien vragen mensen zich dat bij mij ook wel eens af.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Er zijn een aantal uitspraken van Trump naar buiten gekomen de laatste maanden, waarin hij nu niet bepaald met respect spreekt over vrouwen. Dan zijn er een aantal mogelijkheden:
1. Je gelooft deze dingen niet, ze zijn alleen maar naar buiten gebracht om Trump zwart te maken maar hij heeft deze uitspraken niet echt gedaan.
2. Hij heeft deze uitspraken gedaan maar hij heeft er spijt van en het zal nooit meer zo gebeuren.
3. Hij heeft deze uitspraken gedaan, maar ach.... iedereen zegt wel eens wat.
4. Hij heeft deze uitspraken gedaan, ze zijn verwerpelijk, het zegt iets over zijn houding t.o.v. vrouwen.
Het is goed de uitspraken stuk voor stuk te beoordelen op hun.meritus en in de gedane context. Doe ik dat dan zijn de uitspraken grosso modo gewoon terecht m.i.
Doe toch niet mee aan de stemmingmakerij!
Gesloten