Wel attest, maar afgewezen door het curatorium

Wim Anker

Re: Wel attest, maar afgewezen door het curatorium

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Gelukkig ben jij geen rechter.
Wonderlijk dat je trouwens voor een ander kan bepalen of de Heere spreekt, of dat er sprake is van bedrog, vermeende bevindelijkheid, etc.
Ik ben geen hartenkenner. Nooit heb ik beweerd dat ik voor een ander kan bepalen of de Heere spreekt of dat er sprake is van bedrog. Wel ben ik van mening dat de Schrift een lamp is voor de voet en een licht op het pad. Keuzen moeten daarom gegrond zijn in de Schrift.
Luther schreef:Ik laat deze discussie verder voor wat ze is. Ik hoop dat knechten van God die deze weg wel zijn gegaan, moesten gaan, deze discussie niet lezen. Hun namen zijn reeds genoemd, en zouden met vele aan te vullen zijn.
Ik hoop dat ze het wel lezen. Als het goed is zijn ze ten alle tijde bereid om getuigenis af te leggen van hun roeping en hun argumenten rondom deze vraagstukken. Ik zou het heel graag horen. Inhoudelijk heeft niemand op dit forum mijn betoog weerlegd. Het hier geplaatste artikel van de Gentse evangelist is een mooi voorbeeld hoe iemand met instemming van de eigen kerkenraad deze weg kan gaan en ondersteund mijn betoog volledig.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afgewezen schreef:
Wim Anker schreef:De onjuistheid van het argument van @Afgewezen is hieronder al weerlegd.
Weersproken, niet weerlegd.
Voor mij geldt het gezag van een kerkenraad zolang ik lid ben in een gemeente. Ben ik geen lid meer, dan geldt ook het gezag over mij niet meer, terwijl ik nog steeds lid van 'de' kerk ben. Dat was in de tijd van Voetius waarschijnlijk niet mogelijk, maar nu wel.
Dit is een heel andere zienswijze op de verhouding tussen kerkenraad en de leden en wat de belijdenisvragen hieromtrent inhouden en wat het "Ja" woord dan eigenlijk nog betekend. Ik moet nadenken over deze "moderne :huhu " opvatting.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Gelukkig ben jij geen rechter.
Wonderlijk dat je trouwens voor een ander kan bepalen of de Heere spreekt, of dat er sprake is van bedrog, vermeende bevindelijkheid, etc.
Ik ben geen hartenkenner. Nooit heb ik beweerd dat ik voor een ander kan bepalen of de Heere spreekt of dat er sprake is van bedrog. Wel ben ik van mening dat de Schrift een lamp is voor de voet en een licht op het pad. Keuzen moeten daarom gegrond zijn in de Schrift.
Zeker, daar ben ik het geheel mee eens.
WimAnker schreef:
Luther schreef:Ik laat deze discussie verder voor wat ze is. Ik hoop dat knechten van God die deze weg wel zijn gegaan, moesten gaan, deze discussie niet lezen. Hun namen zijn reeds genoemd, en zouden met vele aan te vullen zijn.
Ik hoop dat ze het wel lezen. Als het goed is zijn ze ten alle tijde bereid om getuigenis af te leggen van hun roeping en hun argumenten rondom deze vraagstukken. Ik zou het heel graag horen. Inhoudelijk heeft niemand op dit forum mijn betoog weerlegd. Het hier geplaatste artikel van de Gentse evangelist is een mooi voorbeeld hoe iemand met instemming van de eigen kerkenraad deze weg kan gaan en ondersteund mijn betoog volledig.
Nee, ik denk niet het de taak is van dergelijke predikanten om zich op een forum als RF te verantwoorden.
Jouw betoog is inhoudelijk wel weerlegd, alleen vond je de argumenten van diverse posters niet adequaat, of niet geldig. Daarbij ga je nogal eenkennig te werk. Bijvoorbeeld @Afgewezen heeft wel degelijk een belangrijk punt van je redenering weerlegd, maar je accepteert dat echter niet als argument. Dat discussieert nogal vermoeiend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Ik snap het punt van Wim Anker op zich wel. Ik kijk hier ook met vreemde ogen naar, predikanten die door de kerkenraad of door het curatorium afgewezen worden en op een gegeven moment naar elders gaan. Om vervolgens daar toegelaten te worden.

De Heere roept. En in de weg van de voorzienigheid heeft de Heere je geplaatst in een kerkverband om daar vervolgens aan de roeping gehoor te geven. Dan moet je in de kerken waartoe je behoort de kerkelijke weg bewandelen. Dat kan een weg met tegenheden zijn ja, maar ter bekwamer tijd zeggen we toch altijd? Op Gods tijd! Wellicht moet iemand rijpen? Wellicht moet de roeping groeien? Wellicht moet iemand bekwaam gemaakt worden voor? Op Gods tijd en wijze zal Hij, als Hij roept, het ook volenden. Gods Woord zegt het Zelf.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:Ik snap het punt van Wim Anker op zich wel. Ik kijk hier ook met vreemde ogen naar, predikanten die door de kerkenraad of door het curatorium afgewezen worden en op een gegeven moment naar elders gaan. Om vervolgens daar toegelaten te worden.

De Heere roept. En in de weg van de voorzienigheid heeft de Heere je geplaatst in een kerkverband om daar vervolgens aan de roeping gehoor te geven. Dan moet je in de kerken waartoe je behoort de kerkelijke weg bewandelen. Dat kan een weg met tegenheden zijn ja, maar ter bekwamer tijd zeggen we toch altijd? Op Gods tijd! Wellicht moet iemand rijpen? Wellicht moet de roeping groeien? Wellicht moet iemand bekwaam gemaakt worden voor? Op Gods tijd en wijze zal Hij, als Hij roept, het ook volenden. Gods Woord zegt het Zelf.
Inderdaad, op Gods tijd en op Gods wijze.
We kunnen uit het verleden vele voorbeelden noemen waarbij mensen door een afwijzing door een curatorium een dichte deur hebben ervaren en door de Heere Zelf zijn gewezen naar een ander deel van dezelfde wijngaard. (Waarbij ik overigens niet uitsluit dat er inderdaad mensen zijn die zelf maar zijn gaan lopen. Maar daar kan ik niet over oordelen.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:Ik snap het punt van Wim Anker op zich wel. Ik kijk hier ook met vreemde ogen naar, predikanten die door de kerkenraad of door het curatorium afgewezen worden en op een gegeven moment naar elders gaan. Om vervolgens daar toegelaten te worden.

Inderdaad, op Gods tijd en op Gods wijze.
We kunnen uit het verleden vele voorbeelden noemen waarbij mensen door een afwijzing door een curatorium een dichte deur hebben ervaren en door de Heere Zelf zijn gewezen naar een ander deel van dezelfde wijngaard. (Waarbij ik overigens niet uitsluit dat er inderdaad mensen zijn die zelf maar zijn gaan lopen. Maar daar kan ik niet over oordelen.)
Ho! Ga niet met mijn reactie een andere kant uit. Als de Heere wil dat iemand nog 10 jaar moet wachten, is dat Gods wijze.
Waarom dan weggaan, terwijl Hij roept in een kerkverband waar Hij je geplaatst heeft?
Omdat we het in kerkverband A niet kunnen worden, gaan we naar nummer B? Nee dat is niet naar de Schrift.
Dan is het wachten op en het verwachten van de Heere alleen. En niet bij de buren gaan!
Als jij meent in een kerkverband geroepen te zijn en je in de weg der middelen (dus naar de kerkenraad voor een attest) gesteld hebt, mag je mijn inziens alleen met "heel zware beweegredenen" naar elders gaan (zie hieronder), anders moet je wachten op Gods tijd. Dat is mijn inziens de Bijbelse lijn die het meest zegenrijk is.
a. je bevindt je in een valse kerk, waar geen plaats is voor Gods zuivere Woord
b. je wordt onder Gods voorzienigheid (VOOR JE ROEPING) naar elders geleid! Dus lees goed: voor je roeping, je moet dus nog geroepen worden!
c. je onder Gods voorzienige leiding een gemeente krijgt opgebonden van een ander kerkverband. Dan denk ik aan Ds. J. Goudriaan te Ede.
Eerst ouderling in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland, maar hij wist dat de wegen naar Ede (een vrije gemeente) geleid zouden worden. Wat wel eerst langs de gemeente van Rijssen ging (Gods wijze).
refo

Bericht door refo »

Allemaal praat achteraf.
Niemand weet wat Gods wil is. Je onderwerpen aan een problematische curatorium en/of kerkenraad kan evengoed een zich niet onderwerpen aan Gods wil zijn. Maar het klinkt meestal heel degelijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Wim Anker schreef:De onjuistheid van het argument van @Afgewezen is hieronder al weerlegd.
Weersproken, niet weerlegd.
Weerlegd. De betekenis van weerleggen is "beargumenteerd weerspreken".
Wim gebruikt Bijbelse argumenten om de in dit topic ingebrachte argumenten te weerleggen. Daarom heeft hij volgens mij in dit topic gewoon gelijk. Ik lees geen Bijbelse argumenten die zijn visie weerleggen, alleen maar praktische. Maar daarmee maak je het gebod wel krachteloos.
refo

Bericht door refo »

Iedereen weerspreekt hier beargumenteerd. Dat de antwoorden van Wim Anker je wel bevallen is een ander verhaal.
In de reformatie is weer herwonnen dat het gewone kerklid zelfstandig mag denken en aan geen wet gebonden is. Kerkenraden en meerdere vergaderingen moeten toezien dat binnen de kerk geen wolven binnensluipen waardoor het gezonde geloof ziek gemaakt wordt. (Dat is nog niet eens het zelfde als het gereformeerd gedachtengoed bewaken, of andere dogmata waar wij als gezindte zo blij mee zijn).
Als we in dit topic on topic blijven: bijbels gezien zou iedereen die de kansel op wil, die kans gewoon moeten krijgen. Blijkt zijn geluid een kerkenraad of curator niet te bevallen dan kan het opzienersambt actief reageren. Eerder mag ze luisteren. Net als ieder lid dat iedere zondag moet doen: klopt het wel wat de dominee zegt. Dat laatste doen de mensen veel te weinig, helaas, waardoor allerlei wind van leer de kerken binnensluipt, die niet wordt opgemerkt omdat de toezieners altijd uit dezelfde kringen gekozen worden. Dwalingen versterken zich dan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Iedereen weerspreekt hier beargumenteerd.
Ok, dan ben je dus met me eens, dat het niet zozeer weersproken is maar weerlegd.
Zoals ik al zei, ontken ik dat niet, ik signaleer alleen een gebrek aan Bijbelse argumenten.

Overigens zeg ik daarmee niet dat een kerkenraad of curatorium onfeilbaar is. Evenmin was Saul onfeilbaar, terwijl David hem toch als gezalfde des Heeren bleef erkennen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Het onderwerp verbreedt zich enigszins, maar dat kan haast niet anders, want ik vermoed dat op RF geen mensen actief zijn voor wie de topictitel geldt en die vervolgens predikant zijn/worden in een ander kerkverband.

Het overgaan naar een andere gemeente, zonder dat er sprake is van een verhuizing, kan verschillende oorzaken hebben.
De stelling van @WimAnker is: bij je belijdenis heb je beloofd, je te onderwerpen aan de vermaning en tucht van de kerkenraad: elke overgang naar een andere gemeente is derhalve het breken van de belijdenis-eed en dus zonde. Hij heeft er steeds een 'tenzij' bij genoemd, namelijk (1) wanneer de gemeente de kentekenen vertoond van een valse kerk of (2) wanneer de kerkenraad toestemming/goedkeuring geeft voor een dergelijke stap.

Verder spreken heeft weinig zin, als we niet eerst de bovenstaande stelling met elkaar delen. En wat mij betreft valt daar nog wel het e.e.a. aan toe te voegen.
In de eerste plaats moeten we het afleggen van openbare geloofsbelijdenis inhoudelijk op één lijn zien met de volwassendoop. De vragen bij de volwassendoop zijn feitelijk de basis voor de vragen bij de openbare geloofsbelijdenis. Onze openbare geloofsbelijdenis is namelijk in wezen gelijk aan de geloofsbelijdenis die wij moeten afleggen voor de doop als volwassenen. In dat formulier staat:
Aangezien u (Naam) begeert gedoopt te worden, met als doel dat het voor u een zegel is van uw inlijving in de kerk van God, opdat blijkt dat u niet alleen de christelijke religie aanneemt, waarin u persoonlijk door ons bent onderwezen, en waarvan u voor ons belijdenis hebt gedaan, maar ook uw leven daarnaar door Gods genade wilt inrichten, zult u voor God en Zijn gemeente hierop ongeveinsd antwoorden:
1. Ten eerste, of u gelooft in de enige waarachtige God, onderscheiden in drie Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest, Die hemel, en aarde, en alles wat daarin is, uit niet geschapen heeft, en nog onderhoudt en regeert, zodat er niets gebeurt, in hemel of op aarde, zonder Zijn Goddelijke wil?
2. Ten tweede, of u gelooft dat u in zonden ontvangen en geboren bent, en daarom een kind des toorns bent, vanuit uw natuur tot het goede gans en al onbekwaam en geneigd tot alle kwaad? En dat u met gedachten, woorden en werken de geboden des Heeren menigmaal hebt overtreden; en of deze uw zonden u van harte leed zijn?
3. Ten derde, of u gelooft dat Jezus Christus, Die tegelijk waarachtig en eeuwig God is en waarachtig mens, Die Zijn menselijke natuur uit het vlees en bloed van de maagd Maria heeft aangenomen, aan u tot Zaligmaker van God
geschonken is [bedoeld wordt: in de belofte, WP]; en dat u door dit geloof vergeving van zonden ontvangt in Zijn bloed, en dat u door de kracht van de Heilige Geest een lidmaat van Jezus Christus en van Zijn kerk bent geworden?
4. Ten vierde, of u verder al de artikelen van de christelijke religie, zoals die hier in de christelijke kerk uit het Woord van God geleerd worden, toestemt; en van voornemen bent, in die leer tot het einde van uw leven standvastig te volharden; en ook verzaakt alle ketterijen en dwalingen, met deze leer strijdende? En belooft u dat u in de gemeenschap van deze christelijke kerk, niet alleen in het gehoor van het Goddelijke Woord, maar ook in het gebruik van het Heilig Avondmaal, zult volharden?
5. Ten vijfde, of u zich van harte voorgenomen hebt, altijd christelijk te wandelen [= te leven], en de wereld en haar kwade begeerlijkheden te verzaken, zoals het lidmaten van Christus en van Zijn gemeente betaamt; en of u zich aan alle christelijke vermaningen graag wilt onderwerpen?
Met name de vijfde vraag werpt licht op de vierde vraag van Voetius, of de derde vraag van het belijdenisformulier van de CGK:
Voetius schreef:4. Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
Belijdenisformulier CGK schreef:3. Belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte is, door de kracht van de Heilige Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen naar Zijn Woord, u als getrouw lid van de gemeente van Christus te openbaren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente, Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en de tucht van de kerk?
Als je alle in omloop zijnde belijdenisvragen naast elkaar zet, dan blijkt dat met die vierde vraag de kerkelijke tucht bedoeld wordt. In feite wordt gevraagd, of je bereid bent om als volgeling van Christus je te onderwerpen aan de kerkelijke tucht. Het overgaan naar een andere gemeente waarin dezelfde zaken aan de orde zijn, is dus zeker niet gelijk aan het je onttrekken aan die kerkelijke tucht. Als ook daar de Bijbelse lijnen van de kerkelijke tucht worden gehandhaafd (zie HC31), dan blijf je je onderwerpen aan de kerkelijke tucht en vermaning, al is het dan van een andere kerkenraad. (Vermaning = bemoediging of onderwijzing)
De kerkelijke tucht staat helder beschreven in de Bijbel. O.a. Mattheüs 18:17. Zie ook de verwijsteksten bij dit vers.

Mattheüs 18:17: "Zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar." Let wel: tucht gaat altijd in een weg van liefde! Tucht wordt geoefend als de ander buiten het Koninkrijk der hemelen dreigt te vallen. (Dat bewaart trouwens ook voor een boel onheilige tuchtoefening.) Als de kerkenraad bereidt is om de eerste stap in de tuchtprocedure te zetten, moet zij ook bereid zijn om de laatste stap te zetten, omdat immers aan wie de tucht wordt toegepast buiten het Koninkrijk der hemelen dreigt te vallen. De vraag moet dan ook zijn: Is dat het geval, wanneer iemand overgaat naar een andere gemeente?
Wat verder opvallend is aan Mattheüs 18: 15-20, is de plaats van dit gedeelte: Ingeklemd tussen enerzijds de gelijkenis van het verloren schaap en anderzijds de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht. De tucht dient zich tussen die twee pijlers te bewegen: enerzijds de liefde en zoektocht naar het verlorene en anderzijds de royale bereidheid tot vergeving.
Deze weg wijst Paulus ook in 2 Thessalonicenzen 3: 6-16 en in 1 Korinthe 5.

Kortom: iemand die niet in openbare zonde leeft, en zich blijft aansluiten bij een kerk van gereformeerd belijden, breekt zijn eed niet, wanneer hij/zij overgaat naar een gemeente waar op bovenstaande wijze gehandeld wordt. (Uiteraard mag men zich niet onderwerpen aan de ambten, wanneer zij iets vragen/eisen wat tegen Gods Woord ingaat, maar volgens mij staat dat hier niet ter discussie.)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Interessante gedachtengang, Luther. Nu wil jij eigenlijk zeggen dat overgang naar een ander kerkverband (of er nu wel of geen attest is afgegeven, want het kan ook dat er geen attest wordt afgegeven, i.t.t. wat de topictitel zegt en men vervolgens gaat 'lopen') geoorloofd is wanneer in dat andere kerkverband dezelfde tucht gehandhaafd wordt, naar de Schrift. Begrijp ik je goed?

Overigens, als je het breder wil trekken moet er wel geknipt worden. Het gaat in deze discussie volgens mij vooral om mensen die gaan lopen om elders dominee te worden.
Auto

Bericht door Auto »

Ad Anker schreef:Interessante gedachtengang, Luther. Nu wil jij eigenlijk zeggen dat overgang naar een ander kerkverband (of er nu wel of geen attest is afgegeven, want het kan ook dat er geen attest wordt afgegeven, i.t.t. wat de topictitel zegt en men vervolgens gaat 'lopen') geoorloofd is wanneer in dat andere kerkverband dezelfde tucht gehandhaafd wordt, naar de Schrift. Begrijp ik je goed?

Overigens, als je het breder wil trekken moet er wel geknipt worden. Het gaat in deze discussie volgens mij vooral om mensen die gaan lopen om elders dominee te worden.
Even een kanttekening, er wordt geen attest aangegeven met kerkverbanden waar erkenning is. Dus van CGK naar GG en vice versa wordt alleen een bewijs van lidmaatschap afgegeven. Bij GG is er alleen een erkenning met de OGG.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
Ad Anker schreef:Interessante gedachtengang, Luther. Nu wil jij eigenlijk zeggen dat overgang naar een ander kerkverband (of er nu wel of geen attest is afgegeven, want het kan ook dat er geen attest wordt afgegeven, i.t.t. wat de topictitel zegt en men vervolgens gaat 'lopen') geoorloofd is wanneer in dat andere kerkverband dezelfde tucht gehandhaafd wordt, naar de Schrift. Begrijp ik je goed?

Even een kanttekening, er wordt geen attest aangegeven met kerkverbanden waar erkenning is. Dus van CGK naar GG en vice versa wordt alleen een bewijs van lidmaatschap afgegeven. Bij GG is er alleen een erkenning met de OGG.
Het gaat in deze discussie toch om een attest van de kerkenraad om gehoord te worden door een curatorium?

Je hebt gelijk. Al ben ik met attestatie overgekomen van de GGiN naar de GG, ooit. Maar dat is wel een unieke situatie. :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Het woordgebruik 'gaan lopen' veronderstelt dat mensen zelf die beslissing nemen, 'om dominee te worden' veronderstelt dat dit ook een eigen beslissing is van mensen. Als het goed is, zijn beide beslissingen genomen voor Gods aangezicht ná Zijn spreken.
Voor het overige meen ik recht te doen aan de Bijbelse gegevens die onder de belijdenisvragen liggen en aan de kerkgeschiedenis op dit punt.
Plaats reactie