Ambtskleding

eilander
Moderator

Re: Ambtskleding

Bericht door eilander »

Volgens mij is het onmogelijk om precies met een schaartje te knippen wat nu te lang is en wat te kort. Ook bij Paulus duurde het wel eens zo lang dat mensen in slaap vielen. Toen dat geconstateerd werd gingen ze overigens gewoon verder!

Wel denk ik dat het niet zo'n goed teken is dat we het allemaal te lang vinden. In die zin ben ik het met huisman eens.
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:Als een preek een dusdanige lengte heeft dat er één of meer tussenzangen nodig zijn om de al dan niet gewijde aandacht van de luisteraar wakker te houden, dan is de preek gewoon te lang.
Tussenzangen zijn kunstgrepen. Zorg gewoon dat je je verhaal vertelt in 15, maximaal 20 minuten: dat is anno 2014 echt het maximum.
Diezelfde mensen die klagen over de lengte van een preek anno 2014 (wat heeft het jaar er nu mee te maken :quoi ) hoor ik nooit als ze naar een film, toneelvoorstelling of muziekuitvoering gaan, die anderhalf uur of langer duurt.
Kennelijk is dat meer een streling voor het oor en/of oog.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Onzin, veel predikanten zeggen in 20 minuten meer waardevols dan anderen in een uur :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik ben het met eilander eens.
Er is niet te zeggen wat te lang of tekort is.

Het is te lang als er elke week een andere tekst als kapstok wordt gebruikt om hetzelfde verhaaltje af te steken met ellenlange herhalingen en onnodig lange zinsconstructies.
Het is tekort als het een verfrissende preek tot zegen mag zijn.

En nog is dat niet met een schaar te meten aangezien het bij verschillende personen verschillend naar binnen komt.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Er is niet te zeggen wat te lang of tekort is.
Soms toch wel ejvl. ;)
Een preek die gehouden wordt in een dienst voor verstandelijk gehandicapten of in een verpleeghuis, moet aan andere eisen voldoen.
En de ene predikant heeft nu eenmaal meer de gave van het woord, dan de andere.
Als dominee prettig (s)preekt, met een rijke inhoud, dan kan het mij niet te lang duren.
Er zijn predikanten die ik na (minder dan) 10 minuten al zat ben.
Ik zou voorbeelden kunnen noemen, van predikanten waar ik nooit genoeg van krijg. :)
Desiree

Bericht door Desiree »

Dat vraagt om een reactie, maar ik zal het 'netjes' houden. Dat betaamt wel. :super
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Panny

Bericht door Panny »

Volgens mij is een preek van 45 minuten tot een uur toch prima te doen? Ik ben niet anders gewend en vind het niet te lang.
En wel of geen tussenzang, maakt dat echt zoveel uit? Ben je met een tussenzang echt direct de draad kwijt? Ik kan het me niet echt voorstellen.

In de eerste plaats ga je naar de kerk om Gods Woord te horen. Niet voor een origineel, spannend, mooi betoog.
Er zijn ook dominees die minder redenaars talent hebben maar toch een preek met een rijke inhoud.
En ook dan kun je een uur geboeid luisteren als de inhoud je raakt. God is niet afhankelijk van mooie zinnen.
Het maakt ook nog uit of je met gebed en verlangen naar de kerk komt of alleen uit gewoonte.
Mara

Bericht door Mara »

Panny schreef:Volgens mij is een preek van 45 minuten tot een uur toch prima te doen? Ik ben niet anders gewend en vind het niet te lang.
En wel of geen tussenzang, maakt dat echt zoveel uit? Ben je met een tussenzang echt direct de draad kwijt? Ik kan het me niet echt voorstellen.

In de eerste plaats ga je naar de kerk om Gods Woord te horen. Niet voor een origineel, spannend, mooi betoog.
Er zijn ook dominees die minder redenaars talent hebben maar toch een preek met een rijke inhoud.
En ook dan kun je een uur geboeid luisteren als de inhoud je raakt. God is niet afhankelijk van mooie zinnen.
Het maakt ook nog uit of je met gebed en verlangen naar de kerk komt of alleen uit gewoonte.
Zo bedoelde ik het niet Panny, dan heb je me kennelijk verkeerd begrepen.
Hij mag een spraakgebrek hebben, "eenvoudig van het woord" zijn, langer aanhouden, daar gaat het niet om.
Het gaat om de inhoud , in mijn geval de voluit CGK prediking en dat is tegenwoordig vaker teleurstellend.
Het lijkt soms wel zondagsschoolniveau.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Het lijkt soms wel zondagsschoolniveau.
Wat bedoel je daar precies mee Mara? Mij lijkt het juist goed om het zo eenvoudig mogelijk te houden, of bedoel je iets anders?
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: Het lijkt soms wel zondagsschoolniveau.
Wat bedoel je daar precies mee Mara? Mij lijkt het juist goed om het zo eenvoudig mogelijk te houden, of bedoel je iets anders?
Ik bedoel iets anders. ;)
Mijn man is buitenkerkelijk opgevoed, (zoals je misschien weet) en hij is dus niet opgegroeid met de tale Kanaäns of andere geheimtaal, maar hij kan heel goed de meeste BhP predikanten, en "rechtse" CGK predikanten, maar ook bepaalde GerGem predikanten prima verstaan.
Laatst was er een predikant die het geloof letterlijk als IKEA stond uit te leggen, en dan echt letterlijk he, soort bouwpakket dus en dat noemde hij dus zondagsschoolniveau. Maar de noodzaak tot bekering hoorden we niet.
Hij wil daar niet meer heen en mijn volwassen kinderen ook niet.
Terri

Bericht door Terri »

Wat vinden je man en kinders dan zo fijn aan een preek waar ze horen dat ze bekeerd moeten worden?
Misschien off-topic, maar je hebt dit al diverse malen op het forum geëtaleerd, wat ik prikkelend vind. ;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Terri schreef:Wat vinden je man en kinders dan zo fijn aan een preek waar ze horen dat ze bekeerd moeten worden?
Misschien off-topic, maar je hebt dit al diverse malen op het forum geëtaleerd, wat ik prikkelend vind. ;)
Dat is volgens mij niet meer of minder dan gewoon Bijbels.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb heel wat preken gehoord van 20 minuten waarin meer gezegd werd dan in preken van een uur. Maar in de Gereformeerde gemeenten moeten kerkdiensten gewoon minstens een uur en een kwartier duren. En als het vaak gebeurt dat je na die tijd klaar bent krijg je als dominee nog commentaar van sommigen ook. Dus als dat de verwachtingen zijn kun je de preek maar beter opdelen in drieen. Dat is alles wat ik wilde zeggen.

En daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen dat er in die tijd ook iets zinnigs gezegd wordt. Het is ook de taak van de kerkenraad daarop toe te zien. Als het net zo goed in 10 minuten minder kan, dan kan de kerkenraad daar iets van zeggen.
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:Ik heb heel wat preken gehoord van 20 minuten waarin meer gezegd werd dan in preken van een uur. Maar in de Gereformeerde gemeenten moeten kerkdiensten gewoon minstens een uur en een kwartier duren. En als het vaak gebeurt dat je na die tijd klaar bent krijg je als dominee nog commentaar van sommigen ook. Dus als dat de verwachtingen zijn kun je de preek maar beter opdelen in drieen. Dat is alles wat ik wilde zeggen.

En daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen dat er in die tijd ook iets zinnigs gezegd wordt. Het is ook de taak van de kerkenraad daarop toe te zien. Als het net zo goed in 10 minuten minder kan, dan kan de kerkenraad daar iets van zeggen.
Het heeft ook wel iets van gewoonte inderdaad. Net zoals een werkgever niet regelmatig zegt: Zo jongens, wat ik voor vandaag gepland had is af, dus lekker naar huis. Meestal doet hij toch zijn uiterste best om de gehele dag vol te duwen met zin EN onzin. Dat is nu eenmaal de gewoonte in dit land. Dat geld ook voor dominees. De man is ingehuurd om te preken op zondag en de - onuitgesproken regel - is dat een dienst in de GG 1,5 uur duurt. Is de dienst door de effectiviteit van de predikant regelmatig korter dan heeft hij toch al snel de naam de kantjes ervan af te lopen.
Auto

Bericht door Auto »

WimA schreef:
DDD schreef:Ik heb heel wat preken gehoord van 20 minuten waarin meer gezegd werd dan in preken van een uur. Maar in de Gereformeerde gemeenten moeten kerkdiensten gewoon minstens een uur en een kwartier duren. En als het vaak gebeurt dat je na die tijd klaar bent krijg je als dominee nog commentaar van sommigen ook. Dus als dat de verwachtingen zijn kun je de preek maar beter opdelen in drieen. Dat is alles wat ik wilde zeggen.

Het heeft ook wel iets van gewoonte inderdaad. Net zoals een werkgever niet regelmatig zegt: Zo jongens, wat ik voor vandaag gepland had is af, dus lekker naar huis. Meestal doet hij toch zijn uiterste best om de gehele dag vol te duwen met zin EN onzin. Dat is nu eenmaal de gewoonte in dit land. Dat geld ook voor dominees. De man is ingehuurd om te preken op zondag en de - onuitgesproken regel - is dat een dienst in de GG 1,5 uur duurt. Is de dienst door de effectiviteit van de predikant regelmatig korter dan heeft hij toch al snel de naam de kantjes ervan af te lopen.
Wat is het toch eigenlijk een onbeschofte manier om zo over het preken van Gods Woord te spreken. Ik heb er geen andere woorden voor. Doet het je dan helemaal niks dat je zit onder de bediening der Verzoening?
Plaats reactie