Over het algemeen zie je toch dat in de loop van de jaren steeds dezelfde mensen in de kr zitten en dat het geeen rouleren is van alle kerkleden. Het gevaar van altijd dezelfde kr leden is dat je toch snel een heersende kr krijgt ippv een dienende. Daarbij kan je in de periode dat je geen kr lid bent genoeg andere werkzaamheden binnen de kerk doen en zo ook weer eens de andere kant bekijken. Denk hierbij aan een jeugdouderling die na zijn ambtstermijn het jeugdwerk oppakt of cathechesatie geeft. Ik ben heel blij met de wisseling van ouderlingen. Onze vorige twee wijkouderlingen had ik niets mee, onze huidig ( trouwens wel een man van 70 ) vind ik erg prettig in zijn pastorale werk.ZWP schreef:Er zijn volgens mij vrij weinig gegevens in de Bijbel te vinden over herkiezen van ambtsdragers en eventuele termijnen/perioden, toch?Tiberius schreef:Dat denk ik niet. De Bijbel laat volgens mij geen ruimte om het ambt als een soort interim-klusje te beschouwen en daarna weer aan een ander te geven. Of zie je in de Bijbel wel zo'n interimmer als ambtsdrager?merel schreef:Ik denk dat het 'gezonder' is dat iemand na 4 jaar aftreedt en plaats maakt voor een ander.
De kerkorde is er verder wel duidelijk over. En 4 jaar is toch niet zo 'interim', dat is best een tijdje?
Verkiezing ambtsdragers
Re: Verkiezing ambtsdragers
@Eilander
Er kunnen allerlei redenen zijn om zich niet herkiesbaar te stellen. Dat ligt voor ieder persoonlijk.
Maar de reden 'tijd is om' is dat wat m.i. betreft niet. In ieder geval kan ik dat niet uit de Bijbel halen.
En nee, @Refo, ds. De Gier heeft het duidelijk ook over herverkiezing.
@Merel, je noemt alleen maar persoonlijke redenen. Ik had het over Bijbelse. Daarin lees ik ook niet, dat iemand een poosje koning is, daarna een paar jaar priester, enzovoorts, omdat mensen als koning niet zo'n klik met hem hadden.
Er kunnen allerlei redenen zijn om zich niet herkiesbaar te stellen. Dat ligt voor ieder persoonlijk.
Maar de reden 'tijd is om' is dat wat m.i. betreft niet. In ieder geval kan ik dat niet uit de Bijbel halen.
@Merel, je noemt alleen maar persoonlijke redenen. Ik had het over Bijbelse. Daarin lees ik ook niet, dat iemand een poosje koning is, daarna een paar jaar priester, enzovoorts, omdat mensen als koning niet zo'n klik met hem hadden.
- Dodo
Hoe kan het dan dat de opstellers van de Dordtse kerkorde wel termijnen stelden? Dat verzonnen ze toch ook niet zomaar?Tiberius schreef:@Eilander
Dan moet je het hele hoofdstuk van ds. De Gier even lezen, zie www.kerkrecht.nl; hij geeft daar redelijk antwoord op.
Sowieso lijkt het mij goed om je eens af te vragen of "onze vorige twee wijkouderlingen had ik niets mee" of dergelijke uitspraken wel zo Bijbels zijn.
Waarom zou ik dat niet kunnen/mogen zeggen? Het gaat mij niet om de menselijke verhouding, ik hoef geen vrienden met hen te zijn/te worden, maar vooral over ernstig verschil van theologisch inzicht. De eerste gaf een uitleg bij een schriftlezing hetgeen haaks stond op de prediking van de ds een paar weken ervoor en dat viel hem niet op, maar ons wel. Het was/is een vriendelijke man, maar inhoudelijk hadden wij er niets aan. Met de tweede ouderling had ik een pittige discussie over wat ons inziens de inhoud van een prediking behoorde te zijn en hetgeen wij misten in de huidige prediking die wij hoorden. Hij was het pertinent met mij oneens en werd nog boos ook tijdens het huisbezoek.
Onze huidige wijkouderling begreep exactwat wij bedoelden met onze feedback, maar stelde ook kritische vragen waar wij zelf over na konden denken en waar hij zeker wel een punt had. Dat laatste is mijns inziens ook de rol van een ouderling.
Onze huidige wijkouderling begreep exactwat wij bedoelden met onze feedback, maar stelde ook kritische vragen waar wij zelf over na konden denken en waar hij zeker wel een punt had. Dat laatste is mijns inziens ook de rol van een ouderling.
Ook dat vind ik niet terug in de Bijbel of in het bevestigingsformulier.
Die voorbeelden zijn er of dat het heel weinig gescheeld heeft.CvdW schreef:Is bij iemand bekend dat er een zittende ambtsdrager is weggestemd?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Het is wel goed om de onderscheiden ambten in de gaten te houden. De roeping tot predikant - voor het leven - kan men m.i niet op 1 lijn stellen met het verkiezen van ouderlingen of diakenen.
Filippus is m.i.wel een bijbels voorbeeld van een diaken die Evangelist is geworden.
De hele methodiek van (her)kiezen geeft m.i. al aan dat de oorspronkelijke bedoeling niet "tot in lengte van jaren blijven zitten" is geweest. Dan zou men wel bevestigd worden totdat er zelf wordt aangegeven te stoppen of totdat de kerkenraad besluit dat het wel genoeg is geweest.
Filippus is m.i.wel een bijbels voorbeeld van een diaken die Evangelist is geworden.
De hele methodiek van (her)kiezen geeft m.i. al aan dat de oorspronkelijke bedoeling niet "tot in lengte van jaren blijven zitten" is geweest. Dan zou men wel bevestigd worden totdat er zelf wordt aangegeven te stoppen of totdat de kerkenraad besluit dat het wel genoeg is geweest.
Nee klopt, maar een persoonlijke band maakt toch dat je je innerlijke leven bij de een meer open zet dan bij een ander. Niet alles is terug te voeren op het bevestigingsformulier over het functioneren van een ouderling of diaken.Tiberius schreef:Ook dat vind ik niet terug in de Bijbel of in het bevestigingsformulier.
Grappig: na mijn bericht hier wordt het refoforum-twitteraccount opeens gevolgd door @ikbeninterim.
Nee dat hoeft niet. Maar het heeft wel een duidelijke meerwaarde als de broeders enigszins sociaal vaardig zijn.merel schreef:Waarom zou ik dat niet kunnen/mogen zeggen? Het gaat mij niet om de menselijke verhouding, ik hoef geen vrienden met hen te zijn/te worden,
Want dat gaat hier en daar weleens ernstig mis.
Dat is verre van aangenaam.merel schreef:Hij was het pertinent met mij oneens en werd nog boos ook tijdens het huisbezoek.
Het kan voorkomen dat je het niet met elkaar eens bent en dat ook niet wordt, maar boos worden mag niet, dat geldt voor beide kanten.
Wij vinden het nogal irritant als je zaken aankaart en je krijgt dan het gevoel dat het hen totaal niet bekend voorkomt. Je dus de eerste en enige bent die het probleem ziet.
Als je dan later een gemeentelid spreekt die met hetzelfde probleem zit en dat ook aangekaart heeft op huisbezoek en dezelfde reactie gekregen heeft, geeft dat een gevoel dat je niet serieus genomen wordt.
Wat is nu het eigenlijk HET doel van huisbezoek? Wat moet het voornaamste zijn en altijd ter sprake komen?
Wie steekt als eerste de spade dieper, de bezoekende ouderling of het gezin waar hij is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Waar het mij even om ging, is dat we ambtsdragers niet hetzelfde mogen zien als het bestuur van de korfbalvereniging waar we lid van zijn.
Bij hun bevestiging geven ze een bevestigend antwoord op de vraag of ze in hun hart gevoelen dat ze door de gemeente en mitsdien door God Zelf geroepen zijn. Daar mogen we best wat meer besef van hebben, denk ik (terwijl ik heus ook wel begrijp dat er wel of geen persoonlijke klik kan zijn met iemand).
Bij hun bevestiging geven ze een bevestigend antwoord op de vraag of ze in hun hart gevoelen dat ze door de gemeente en mitsdien door God Zelf geroepen zijn. Daar mogen we best wat meer besef van hebben, denk ik (terwijl ik heus ook wel begrijp dat er wel of geen persoonlijke klik kan zijn met iemand).
Ds de Gier doet niet negatief over herverkiezen, maar je ziet in de eerste druk toch een voorkeur voor aftreden.
Het kan zijn dat een kleine gemeente niemand anders heeft. Maar anders geldt Paulus' aanbeveling: de een acht de ander uitnemender dan zichzelf. Bij aftreden dus niet denken: zo iemand als ik vinden we niet in de gemeente.
Het kan zijn dat een kleine gemeente niemand anders heeft. Maar anders geldt Paulus' aanbeveling: de een acht de ander uitnemender dan zichzelf. Bij aftreden dus niet denken: zo iemand als ik vinden we niet in de gemeente.
Maar dat betekent niet gelijk dat gekozen mannenbroeders voor hun hele leven in de kerkenraad moeten blijven zitten. We moeten betreft deze zaken óók kerkordelijk blijven denken, omdat God Zelf een God van orde is. DKO zegt max. 12 jaar - dus 3 termijnen. Een x aantal jaren niet, dan weer beschikbaar. Daar kan vanaf geweken worden, als de situatie daarvoor aanleiding geeft.eilander schreef:Waar het mij even om ging, is dat we ambtsdragers niet hetzelfde mogen zien als het bestuur van de korfbalvereniging waar we lid van zijn.
Je moet het geloof ik ook niet willen dat ambtsdragers 20, 30, 40 of 50 jaar in de kerkenraad zitten. Tenminste zo denk ik er over.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU