leegloop van predikanten bij chr. gerf. kerk?

Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ariene schreef: Hier schrik ik van! Van Ds. Veenendaal zeg ik niets. Maar dat je jaloers ben om E.H. spreekt van enorm veel onkunde.
Deze man staat niet los van zijn preken. Het is een compleet beeld.
Leer en leven moeten ook bij predikanten op één lijn liggen.
Hij heeft Meerkerk met problemen achter zich gelaten, in Alphen heeft hij een spoor van vernieling achtergelaten
(op geestelijk, lichamelijk en financieel gebied) en vraag maar aan Kaw hoe het nu gaat, niet echt om jaloers op te zijn

ik zou maar eens wat voorzichtiger zijn met het 'zo praten' over dominees. (Gods knechten!!)
Unionist

Bericht door Unionist »

Hun fouten mogen niet genoemd worden?

Waarom dan wel van politici? Die regeren toch ook namens God? (art. 36 NGB)
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:Hun fouten mogen niet genoemd worden?

nou volgens mij is de roeping van een dominee wel heel anders dan de 'roeping" van een politicus!! (als er uberhaubt sprake is van een roeping)

grt,

AJ
Unionist

Bericht door Unionist »

Wij geloven dat onze goede God, uit oorzaak der verdorvenheid des menselijken geslachts, koningen, prinsen en overheden verordend heeft;
Je ziet dus ook dat het ambt van de overheid door God is ingesteld. Hij roept dus ook mensen tot dit ambt, net als in de kerkenraad, nl. door verkiezing. Zij regeren in Zijn naam, verantwoording schuldig zijnde aan Hem.

Ik zie 't verschil niet zo, eigenlijk.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

In het Reformatorisch Dagblad van gisteren stond het volgende bericht:

Predikant cgk Genemuiden losgemaakt

GENEMUIDEN - Ds. J. Bos, predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Genemuiden, is losgemaakt van zijn gemeente.

Daartoe heeft de classis Zwolle donderdagavond besloten, zo deelde classisscriba ds. A. van Heteren maandagmorgen desgevraagd mee. Het besluit is vrijdagavond aan de gemeente bekendgemaakt.

Inhoudelijk kon ds. Van Heteren geen mededelingen over de zaak doen.

Ds. Bos is vanaf heden weer beroepbaar.
ego flos

Bericht door ego flos »

Ar-Jan schreef:

nou volgens mij is de roeping van een dominee wel heel anders dan de 'roeping" van een politicus!! (als er uberhaubt sprake is van een roeping)

grt,

AJ
Voorzichtig zijn is altijd goed. Maar als een dominee in elke gemeente waar hij komt brokken achterlaat, is een goed functioneringsgesprek raadzaam. Maar wie gaat dat voeren?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

ego flos schreef:
Ar-Jan schreef:

grt,

AJ
Voorzichtig zijn is altijd goed. Maar als een dominee in elke gemeente waar hij komt brokken achterlaat, is een goed functioneringsgesprek raadzaam. Maar wie gaat dat voeren?

Owke een raadzaam functioneringsgesprek kan, maar is dat een reden om zo over een Ds. te praten op refoforum? dat lijkt me niet echt raadzaam! (om even in jou termen te blijven)

Grt,

AJ
Ariene

Bericht door Ariene »

Dit bericht heb ik verwijderd.

Ik heb wat scherp gereageerd, alleen echte betrokkene zullen kunnen voelen wat er achter woorden schuilt.
Laatst gewijzigd door Ariene op 14 okt 2005, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Ariene schreef:[
Over Gods knechten zal ik me niet "zo" uitlaten.
Mijn vraag is: Ken jij hem? Heeft hij bij jouw op de bank gezeten?
Was hij jouw voorzitter op de lidmatenkring?

Zo niet, dan begrijp ik je reaktie.

( Voor het "functioneringsgesprek"is hij trouwens weggelopen)
Ach, zo heeft een ieder persoonlijk zijn eigen zienswijze en mening. Zullen we hierover verder zwijgen en terug naar het topic gaan?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ariene schreef:
Over Gods knechten zal ik me niet "zo" uitlaten.
Mijn vraag is: Ken jij hem? Heeft hij bij jouw op de bank gezeten?
Was hij jouw voorzitter op de lidmatenkring?

Zo niet, dan begrijp ik je reaktie.

( Voor het "functioneringsgesprek"is hij trouwens weggelopen)
hier suggereer je dus dat het niet om een knech van God gaat.. ik reageer hiet niet op... het is jou verantwoordelijkheid..

Grt, AJ

ps: ik ken hem wel!
limosa

Bericht door limosa »

We willen op dit forum geen discussies over ambtdragers met naam en toenaam. Spreek steeds met respect over kerkverbanden en ambtsdragers.

In dit topic is wat dat betreft de grens allang bereikt. Stop dus met op zo'n manier ambtsdragers te bespreken. Anders zullen we deze topic moeten sluiten.

groeten,
http://www.refoforum.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Iemand nog iets gehoord?
Auto schreef:Zouden er na 20 oktober meer predikanten de CGK verlaten? De kerken zijn in een crisis gekomen. Zo erg is het nog nooit geweest. Als dr. Loonstra zijn boek niet intrekt en de classis weigert stappen te ondernemen dan is een scheuring een feit? Dat omdat 1 predikant het gereformeerde pad heeft verlaten .......

Het RD van jongstleden zaterdag:
"Cgk Urk: Loonstra schorsingswaardig
URK - De kerkenraad van de christelijke gereformeerde kerk (cgk) te Urk (Eben-Haëzer) heeft deze week een uitvoerige bespreking van het jongste boek van dr. B. Loonstra, ”Hij heeft een vriend”, verstuurd aan de auteur zelf en aan de kerkenraad van de cgk in Emmeloord, waaraan deze is verbonden.

Ook de overige gemeenten in de classis Zwolle hebben het schrijven ontvangen.

In het document constateert de kerkenraad onder meer dat de visie van dr. Loonstra op homoseksualiteit „volledig in strijd” is met de uitspraken van de classis Zwolle en van de generale synode. „Door zijn visie desondanks in een boek te publiceren, heeft dr. Loonstra in strijd met deze uitspraken -en daarmee in strijd met het ondertekeningsformulier- gehandeld.”

De slotsom is, aldus de Urker kerkenraad, „dat de wijze waarop dr. Loonstra, als predikant van onze kerken, het gesprek over dit onderwerp wil voeren, kerkrechtelijk onjuist is. Dat weegt des te zwaarder nu ook de timing (…) hoogst ongelukkig is. Dr. Loonstra bewandelt niet alleen een kerkrechtelijk zijpad, hij verwart en bemoeilijkt met zijn boek ook het in gang gezette ordelijke kerkelijke gesprek over dit onderwerp. Dat blijkt ook wel uit de felle reacties op zijn boek en op de onrust die in de kerken is ontstaan.”

Aan het einde van het document werpt de kerkenraad de vraag op „of het schrijven van dit boek ook conseqenties moet hebben voor de positie van dr. Loonstra.” Volgens de kerkenraad heeft de Emmeloordse predikant alleen „schorsingswaardig” gehandeld wanneer wordt geconstateerd dat zijn visie „in strijd is met de leer van de kerk (in de zin van het ondertekeningsformulier) dan wel wanneer wordt vastgesteld dat die visie een „onschriftuurlijke lering” is in de zin van artikel 80 van de kerkorde.”

Naar de mening van de Urker kerkenraad huldigt dr. Loonstra in zijn boek inderdaad een opvatting die in strijd geacht moet worden met de Zondagen 41 en 44 van de Heidelbergse Catechismus en met de woorden uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis in artikel 5. „De kerkenraad van Emmeloord is het eerstaangewezen kerkelijk orgaan om daarover te oordelen. Voor de classis Zwolle is pas in tweede instantie een taak weggelegd.”

Het boek van dr. Loonstra heeft binnen (met name) het behoudende deel van de CGK veel stof doen opwaaien. Meerdere predikanten hebben inmiddels via het plaatselijke kerkblad laten weten dat wanneer er geen maatregelen tegen dr. Loonstra volgen, zij het kerkverband zullen verlaten.

Verschillende kerkenraden hebben in de achterliggende weken ook een brief gestuurd naar het curatorium van de Theologische Universiteit in Apeldoorn (TUA), waarvan dr. Loonstra mede deel uitmaakt. Zij vinden dat hij deze functie moet neerleggen.

Dr. Loonstra zelf was gistermiddag niet bereikbaar voor een reactie.

De classis Zwolle zal zich op 20 oktober met de zaak-Loonstra bezighouden.

In het CGK-orgaan De Wekker van deze week vervolgt prof. dr. G. C. den Hertog, hoogleraar ethiek en apologetiek aan de TUA, zijn bespreking van dr. Loonstra’s boek. ”In helder inzicht en alle fijngevoeligheid”, staat erboven. „In de woorden uit Filippenzen 1:9, waaraan ik de titel van deze artikelen heb ontleend, worden „helder inzicht” en „alle fijngevoeligheid” in één adem genoemd”, besluit prof. Den Hertog zijn bespreking. „Van harte hoop en bid ik, dat het ons als kerken ook gegeven wordt zó met het boek van dr. Loonstra en de zaak die hij erin aan de orde heeft gesteld om te gaan dat die twee steeds samengaan.”"
mayflower

Bericht door mayflower »

Vandaag in her RD :

„Een verstandig besluit, een wijze stap”

ROTTERDAM - Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt positief gereageerd op de beslissing van dr. B. Loonstra om zijn boekje ”Hij heeft een vriend. Homorelaties in de christelijke gemeente” terug te nemen en van verdere verspreiding ervan af te zien. „Heel benieuwd ben ik wel naar zijn motivatie”, zegt ds. J. M. J. Kieviet uit Rotterdam.

„Ik moet afgaan op het persbericht zoals de classis Zwolle dat heeft verspreid”, aldus de christelijke gereformeerde predikant, die in het blad Bewaar het Pand een zeer kritische bespreking gaf van dr. Loonstra’s boekje. „En dan zeg ik: Ik ben allereerst dankbaar voor dit besluit. Daarin ben ik het met de classis eens, die dat in het persbericht ook zegt. Maar waar ik toch wel heel benieuwd naar ben, is wat nu het motief van dr. Loonstra is geweest om zijn boekje terug te trekken. De classis acht het niet op zijn weg om daar nadere mededelingen over te doen, maar: gaat het dr. Loonstra uiteindelijk alleen om rust in de kerken?”

„Wat ik hoop”, zegt ds. Kieviet, „is dat dr. Loonstra heeft ingezien dat de manier waarop hij in ”Hij heeft een vriend” de Schrift uitlegt, groot onrecht doet aan die Schrift en aan de gereformeerde belijdenis. Dat hij zich op dit punt, om het zo te zeggen, heeft bekeerd. En dat hij daarom op zijn opvattingen terugkomt. Oók met het oog op de kerken, ook met het oog op al die homofielen die zich door zijn boekje in de rug aangevallen voelen, en hun ouders.”

„Ik hoop van harte dat dít het geval is”, zegt de Rotterdamse predikant
mayflower

Bericht door mayflower »

Ik weet niet precies in detail het gebeuren rondom Loonstra, dan alleen wat ik het RD heb gelezen. Maar wat ik gelezen, daarvan snap ik het niet dat zo'n predikant die zo'n goddeloos boek schrijf in zijn kerkverband kan blijven ? Natuurlijk dat er eerst tijd wordt genomen voor een onderzoek, maar als Loonstra zich verhard in zijn overtuiging over homoseksualiteit, dan moet zo'n man uit zijn kerkverband worden gezet. Ik kan alleen zeggen dat dit typish de tijd en geest is waarin we leven, namelijk dat iest wat zonde is niet meer als zonde en een gruwel naar de Here God wordt gezien. Dit is geen oordeel van mij, maar dit zoals het geopenbaarde geschreven Woord het laat zien!

2 Timotheus 4:3-4
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden. En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen
Unionist

Bericht door Unionist »

Persoonlijk vind ik het heel dapper en respectvol dat ds. Loonstra zijn boekje heeft teruggetrokken. Vergis je niet, maar dat is een enorme stap die je niet zomaar neemt.

Heb je al voor hem gebeden, Mayflower?
Gesloten