Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

huisman

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?" (uit: Daarvan zegt)

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Ja. Op die site staan 2 folders, een bijbelstudie en één voor de jeugd. Die laatste is verspreid.

Laat die folders nu maar liggen en laat ons onderwijzen door b.v Calvijn.

Uit de leeswijzer bij de Institutie van Calvijn een paar leestips.
Gods eeuwige verkiezing (III.21-24; dl. 2, p. 125-191)
Waarom geloven sommigen en anderen niet? Het antwoord ligt niet in ons maar in Gods eeuwige verkiezing. Calvijn besteedt vier hoofdstukken aan dit thema. In III.21 begint hij met een dubbele waarschuwing: we mogen deze leer niet nieuws-gierig onderzoeken maar ook niet verzwijgen (III.21.1-4). In de volgende paragra-fen geeft Calvijn een uiteenzetting van de leer van de verkiezing (III.21.5-7). In III.22 bevestigt hij deze leer met getuigenissen uit de Schrift (III.22.1-7), gaat hij in op de opvattingen van verschillende theologen (III.22.8-10) en behandelt hij de leer van de verwerping (III.22.11). In het volgende hoofdstuk beantwoordt Calvijn de belangrijkste tegenwerpingen tegen Gods eeuwige verkiezing (III.23). In III.24 gaat het om de vraag hoe God werkt in de uitverkorenen (III.24.1-11) en de ver-worpenen (III.24.12-17). Calvijn benadrukt hier dat Gods verkiezing door Gods roeping bekrachtigd wordt en dat Christus de spiegel van Gods verkiezing is. Ook laat hij zien dat Gods verkiezing niet strijdig is met de algemene nodiging door het Evangelie.
Belangrijk om te lezen
Selectie 1: III.21.1, 5; III.24.3-5
Selectie 2: III.21.1-3, 5, 7; III.22.1-3, 7, 11; III.23.1-3, 5, 7-8; III.24.3-8, 15-17
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dalia

Bericht door Dalia »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Ja. Op die site staan 2 folders, een bijbelstudie en één voor de jeugd. Die laatste is verspreid.

Waarom geloven sommigen en anderen niet? Het antwoord ligt niet in ons maar in Gods eeuwige verkiezing. Calvijn besteedt vier hoofdstukken aan dit thema. In III.21 begint hij met een dubbele waarschuwing: we mogen deze leer niet nieuws-gierig onderzoeken maar ook niet verzwijgen (III.21.1-4). In de volgende paragra-fen geeft Calvijn een uiteenzetting van de leer van de verkiezing (III.21.5-7). In III.22 bevestigt hij deze leer met getuigenissen uit de Schrift (III.22.1-7), gaat hij in op de opvattingen van verschillende theologen (III.22.8-10) en behandelt hij de leer van de verwerping (III.22.11). In het volgende hoofdstuk beantwoordt Calvijn de belangrijkste tegenwerpingen tegen Gods eeuwige verkiezing (III.23). In III.24 gaat het om de vraag hoe God werkt in de uitverkorenen (III.24.1-11) en de ver-worpenen (III.24.12-17). Calvijn benadrukt hier dat Gods verkiezing door Gods roeping bekrachtigd wordt en dat Christus de spiegel van Gods verkiezing is. Ook laat hij zien dat Gods verkiezing niet strijdig is met de algemene nodiging door het Evangelie.
Belangrijk om te lezen
Selectie 2: III.21.1-3, 5, 7; III.22.1-3, 7, 11; III.23.1-3, 5, 7-8; III.24.3-8, 15-17
En dat helemaal zonder Bijbelteksten :-) Maar die staan er in de institutie zeker wel bij?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Dalia schreef:
huisman schreef:

Belangrijk om te lezen
En dat helemaal zonder Bijbelteksten :-) Maar die staan er in de institutie zeker wel bij?
Ja, daar staan er genoeg in :).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Dalia

Bericht door Dalia »

Brochure is misschien niet helemaal Bijbels, maar ik denk dat de uitverkiezing wel een struikelblok kan zijn. Ik zelf heb echt geworsteld met een bepaalde Bijbeltekst, toentertijd ...
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

Je kunt dus kiezen voor een extra 'Kapstok' naast de 'Basis Kapstok' waar je de theologie aan ophangt:

'Basis Kapstok': bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerregels_van_Dordrecht
Romeinen 3:10-11 Zo staat er ook geschreven: ‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één, er is geen mens verstandig, er is geen mens die God zoekt.
Johannes 6:44 Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken.
1 Korintiërs 2:14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.

Romeinen 9:16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens.
Efeziërs 1:4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn,
Johannes 1:13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
Exodus 33:19 Hij antwoordde: ‘Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan en in jouw bijzijn de naam HEER uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn.

Johannes 10:14-15 Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen.
Johannes 10:27-28 Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven.
Handelingen 20:28 Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.
Efeziërs 5:25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven
Johannes 17:9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor de mensen die u mij hebt gegeven, omdat zij van u zijn
Johannes 6:44 Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken.
Johannes 6:65 ‘Daarom heb ik jullie gezegd,’ zei hij, ‘dat iemand alleen bij mij kan komen als het hem door de Vader gegeven is.’

Johannes 15:16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven.
Efeziërs 1:11 In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld
1 Tessalonicenzen 1:4-5 God heeft u lief, broeders en zusters. Wij weten dat hij u heeft uitgekozen: 5 onze verkondiging aan u overtuigde immers niet alleen door onze woorden, maar ook door de overweldigende kracht van de heilige Geest. U weet hoeveel we voor u hebben betekend toen we in uw midden waren.
Romeinen 9:11 en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept.
Kolossenzen 2:13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.

Johannes 10:27-28 Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven.
1 Johannes 2:19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde.
Filippenzen 1:6 Ik ben ervan overtuigd dat hij die dit goede werk bij u begonnen is, het ook zal voltooien op de dag van Christus Jezus.

extra 'Kapstok':
Vervolgens biedt http://benikweluitverkoren.nl je een extra 'Kapstok' aan die je vrijmoedigheid en zekerheid geeft.

Ik kan dat zo bezien alleen maar positief vinden.
Dalia

Bericht door Dalia »

Julian Brasser schreef:Je kunt dus kiezen voor een extra 'Kapstok' naast de 'Basis Kapstok' waar je de theologie aan ophangt:

'Basis Kapstok': bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerregels_van_Dordrecht
Romeinen 3:10-11 Zo staat er ook geschreven: ‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één, er is geen mens verstandig, er is geen mens die God zoekt.
1 Korintiërs 2:14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.

Romeinen 9:16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens.
Efeziërs 1:4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn,
Johannes 1:13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
Exodus 33:19 Hij antwoordde: ‘Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan en in jouw bijzijn de naam HEER uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn.

Johannes 10:14-15 Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen.
Handelingen 20:28 Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.
Efeziërs 5:25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven
Johannes 17:9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor de mensen die u mij hebt gegeven, omdat zij van u zijn
Johannes 6:65 ‘Daarom heb ik jullie gezegd,’ zei hij, ‘dat iemand alleen bij mij kan komen als het hem door de Vader gegeven is.’

Johannes 15:16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven.
Efeziërs 1:11 In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld
1 Tessalonicenzen 1:4-5 God heeft u lief, broeders en zusters. Wij weten dat hij u heeft uitgekozen: 5 onze verkondiging aan u overtuigde immers niet alleen door onze woorden, maar ook door de overweldigende kracht van de heilige Geest. U weet hoeveel we voor u hebben betekend toen we in uw midden waren.
Romeinen 9:11 en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept.
Kolossenzen 2:13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.

1 Johannes 2:19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde.
Filippenzen 1:6 Ik ben ervan overtuigd dat hij die dit goede werk bij u begonnen is, het ook zal voltooien op de dag van Christus Jezus.

extra 'Kapstok':
Vervolgens biedt http://benikweluitverkoren.nl je een extra 'Kapstok' aan die je vrijmoedigheid en zekerheid geeft.

Ik kan dat zo bezien alleen maar positief vinden.
Mooi. Gewoon terug naar het Woord.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Dank voor (gelukkig) een positieve insteek rondom dit onderwerp
Laten we bidden voor een zegen hierover tot de Heere onze God
Alleen Hij kan dat werken......
Want niets is volmaakt goed hier op aarde, zelfs al willen we het goed proberen te praten (goed bedoeld)
Aan Gods zegen is alles gelegen
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Julian Brasser schreef:extra 'Kapstok':
Klopt. De mens zit vol met extra kapstokken die hem vrijmoedigheid en zekerheid geven. Luther zei, dat in elk mens een paap zit, dus zeker een arminiaan.
Dalia

Bericht door Dalia »

Tiberius schreef:
Julian Brasser schreef:extra 'Kapstok':
Klopt. De mens zit vol met extra kapstokken die hem vrijmoedigheid en zekerheid geven. Luther zei, dat in elk mens een paap zit, dus zeker een arminiaan.

Ik zag dit zinnetje ook wel. Maar ik ga niet mee in jouw interpretatie van dit stukje tekst.
Zonder dat het er exact staat, begrijp ik wat er bedoeld wordt. Kapstokken of niet; God maakt gebruik van middelen. Ik ben van mening dat hulpmiddelen gebruikt mogen worden.
WimA

Bericht door WimA »

Men had er beter aan gedaan om verschillende hoofdstukken uit "De Redelijke Godsdienst" van Brakel middels een brochure uit te geven. (Roeping, Wedergeboorte, Geloof)
Wat er positief moet zijn aan brochures met on-Bijbelse leringen (=dwalingen, ketterijen) ontgaat me.

En als die (brochure) het duwtje moet leveren om zekerheid van het heil te verkrijgen dan kan men enkel zeker weten dat de verkregen rust een valse rust is.
En dat niet omdat ik het vind of zeg, maar omdat de Schrift dat leert.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

huisman schreef:
Alsof Calvijn de enige is die het bij het juiste eind heeft... :?
Lang niet alle reformatoren gingen mee in zijn verregaande conclusies, die te lezen zijn in zijn Institutie (Boek 3):
H21.5
De predestinatie noemen wij het eeuwige besluit Gods, waardoor Hij bij zichzelf heeft vastgesteld, wat Hij wilde,
dat van een ieder mens zou worden.
Want niet allen worden met gelijke conditie geschapen; maar voor sommigen wordt het eeuwige leven,
voor anderen de eeuwige verdoemenis voorverordineerd.

Daarom, al naarmate ieder tot het ene of tot het andere doel geschapen is,
zeggen wij dat hij tot het leven of tot de dood gepredestineerd is.

H22.7
Wederom vraag ik, waardoor het geschied is, dat zoveel volkeren tezamen met hun kleine kinderen
door de val van Adam in de eeuwige dood geworpen zijn, zonder redmiddel, anders dan omdat God het zo wilde. (…)
Het is wel een huiveringwekkend besluit, ik erken het
; maar toch zal niemand kunnen loochenen,
dat God van tevoren, voordat Hij de mens schiep, geweten heeft, hoe het met hem zou aflopen,
en dat Hij het daarom van te voren geweten heeft, omdat Hij het door zijn besluit aldus verordend had.
Een ook de DL en NGB formuleren dat niet op deze wijze.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:Men had er beter aan gedaan om verschillende hoofdstukken uit "De Redelijke Godsdienst" van Brakel middels een brochure uit te geven. (Roeping, Wedergeboorte, Geloof)
Wat er positief moet zijn aan brochures met on-Bijbelse leringen (=dwalingen, ketterijen) ontgaat me.
Eens.
Als men het dan positief in wil steken, zou je naar 1 Korinthe 11:19 kunnen wijzen.
WimA schreef:En als die (brochure) het duwtje moet leveren om zekerheid van het heil te verkrijgen dan kan men enkel zeker weten dat de verkregen rust een valse rust is.
Het is inderdaad een valse vrijmoedigheid/zekerheid.
Dalia

Bericht door Dalia »

1. Ik snap dat van de aangehaalde Bijbeltekst in dit verband niet zo goed. Het gaat hier (in hoofdstuk 11 vanaf vers 17) toch over misstanden rond het Avondmaal. Hoe kan je daarmee positief insteken?
Dalia

Bericht door Dalia »

WimA schreef:
En als die (brochure) het duwtje moet leveren om zekerheid van het heil te verkrijgen dan kan men enkel zeker weten dat de verkregen rust een valse rust is.
Een brochure geeft geen duwtje. Maar Gods Geest kan wel degelijk iets uit deze brochure gebruiken, om de door Hem gekenden zekerheid te geven. Ik wil me niet op het gebied geven dat te ontkennen als Godswerk. Ligt dat niet dicht tegen het bedroeven van de Geest aan?

Net zo min zou ik durven zeggen dat er onder een voorwaardelijke prediking God geen mensen meer tot Jezus gebracht kunnen worden. Ondanks de struikelblokken op weg naar de Borg en Zaligmaker zal Hij dat blijven doen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dalia schreef:1. Ik snap dat van de aangehaalde Bijbeltekst in dit verband niet zo goed. Het gaat hier (in hoofdstuk 11 vanaf vers 17) toch over misstanden rond het Avondmaal. Hoe kan je daarmee positief insteken?

Vers 19
Plaats reactie