Luther schreef:Toch snap ik de toch wat meewarige opmerkingen over de Uitlegbijbel niet zo. Op vrijwel alle reformatorische scholen, in elk geval voor Voortgezet Onderwijs, is de SV de enige Bijbel die gebruikt mag worden. Het is toch prachtig dat er dan straks een Uitlegbijbel beschikbaar is; dat kan dan toch prima de standaarduitgave worden die in de godsdienstlessen gebruikt gaat worden. In elk lokaal een set Bijbels met uitleg lijkt me beter dan een set zonder uitleg, toch?
Zeker is dat prachtig, ik juich dat ook toe.
De wat negatieve reacties moet je denk ik lezen vanuit teleurstelling dat het ons niet mogelijk blijkt om de tekst van de Bijbel met gezamenlijke instemming te hertalen naar hedendaags Nederlands. (Al zie ik persoonlijk de HSV wel als geslaagde poging, maar dat is iets anders.) Vanuit die gedachte is deze uitlegbijbel er vooral een teken van dat het voorlopig ook niet meer zal gaan gebeuren dat de Bijbel met brede consensus wordt hertaald.
Ik begrijp die teleurstelling wel en deel die ook. Al ben ik al heel blij dat deze stap gezet is. Het geeft ook aan dat men zich toch bewust is van het grote verstaansprobleem. In de eerdere HSV-discussie kreeg je wel eens het idee dat zelfs dat probleem niet onderkend werd.