Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland

Wilhelm

Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:[

Zie je dat een lijstje niet zo moeilijk hoeft te zijn ;)
haha, nee hoor, zeer eenvoudig. Maar het getuigt van betrekkelijk grote naïviteit om verontwaardigd te reageren op een stipulering van een gemeente als Houten en dan te zeggen dat de gemeenten Woerden, Bodegraven etc. etc. heel vergelijkbaar zijn. Tja, dat weten we inmiddels, kijk maar naar het beroepingswerk. Al hecht ik er nadrukkelijk geen waarde-oordeel aan, dat zou ik ook niet willen.

Daarom, dus het is niet zoals Tib suggereert dat we niet zouden kunnen stellen dat binnen de deputaatschappen de rechterflank erg goed vertegenwoordigd is ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:[

Zie je dat een lijstje niet zo moeilijk hoeft te zijn ;)
haha, nee hoor, zeer eenvoudig. Maar het getuigt van betrekkelijk grote naïviteit om verontwaardigd te reageren op een stipulering van een gemeente als Houten en dan te zeggen dat de gemeenten Woerden, Bodegraven etc. etc. heel vergelijkbaar zijn. Tja, dat weten we inmiddels, kijk maar naar het beroepingswerk. Al hecht ik er nadrukkelijk geen waarde-oordeel aan, dat zou ik ook niet willen.

Daarom, dus het is niet zoals Tib suggereert dat we niet zouden kunnen stellen dat binnen de deputaatschappen de rechterflank erg goed vertegenwoordigd is ;)
Tib heeft wel gelijk. Waarom moet je dat stellen? Is dat daadwerkelijk zo?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een heel logisch fenomeen. In kerkelijke groeperingen zijn de bezwaarden altijd het luidruchtigst. En omwille van het christelijk principe dat het niet goed is degenen die nauw zijn in hun geweten te ergeren worden meestal beslissingen genomen waar ook de zwaarste broeders mee kunnen leven. Daar komt nog eens bij dat deze vaak het minste in staat zijn hun principes te relativeren, dat is een kwestie van karakter natuurlijk ook.

Dus in de GG worden de standpunten van de rechterflank veel nadrukkelijker gehoord in deputaatschappen etc. In de Saambinder is dat toch ook evident? Ik kan best begrijpen dat je dat verschillend kunt waarderen. Maar wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die dat gewoon niet zien. Zo ingewikkeld is dat toch helemaal niet om te zien? Het is gewoon een kwestie van mensen in de juiste hokjes indelen en dan tellen hoevaak wie terugkomt.

Maar misschien is het wel zo dat aan beide zijden de 'extreme gevallen' niet in de deputaatschappen zitten, en dat daarom beide partijen gelijk hebben. Dat zou dan weer helemaal niet zo onverstandig zijn, uit kerkpolitiek oogpunt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die dat gewoon niet zien. Zo ingewikkeld is dat toch helemaal niet om te zien? Het is gewoon een kwestie van mensen in de juiste hokjes indelen en dan tellen hoevaak wie terugkomt.
DDD, hoezeer gelijk je ook hebt of kunt hebben (ik kan de GG niet goed genoeg overzien), niet iedereen vindt dit zo gewoon als nu voorstelt: "gewoon in de juiste hokjes indelen". Sterker nog, je hebt altijd mensen die niet eens in een hokje passen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat is een heel logisch fenomeen. In kerkelijke groeperingen zijn de bezwaarden altijd het luidruchtigst. En omwille van het christelijk principe dat het niet goed is degenen die nauw zijn in hun geweten te ergeren worden meestal beslissingen genomen waar ook de zwaarste broeders mee kunnen leven. Daar komt nog eens bij dat deze vaak het minste in staat zijn hun principes te relativeren, dat is een kwestie van karakter natuurlijk ook.
Ik weet niet of je dit zo kunt stellen: de zwaarste broeders kunnen door hun karakter minder relativeren? Verder ben ik het wel met je eens dat in een kerkverband met flanken er gezocht wordt naar een beslissing waarmee iedereen kan leven.
Dus in de GG worden de standpunten van de rechterflank veel nadrukkelijker gehoord in deputaatschappen etc. In de Saambinder is dat toch ook evident? Ik kan best begrijpen dat je dat verschillend kunt waarderen. Maar wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die dat gewoon niet zien. Zo ingewikkeld is dat toch helemaal niet om te zien? Het is gewoon een kwestie van mensen in de juiste hokjes indelen en dan tellen hoevaak wie terugkomt.
Eilander maakt daar al een terechte opmerking over. Ik weet ook niet of het per definitie zo is dat bijvoorbeeld de Saambinder eenzijdig de rechterflank aan het woord laat.
Maar misschien is het wel zo dat aan beide zijden de 'extreme gevallen' niet in de deputaatschappen zitten, en dat daarom beide partijen gelijk hebben. Dat zou dan weer helemaal niet zo onverstandig zijn, uit kerkpolitiek oogpunt.
Je punt wordt tegengesproken door bijvoorbeeld Wilhelm, die ziet dat de deputaatschappen geregeerd worden door rechtse broeders. Ik vraag me af of dit zo is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Dat is een heel logisch fenomeen. In kerkelijke groeperingen zijn de bezwaarden altijd het luidruchtigst.
Precies. We hebben er al wat gehad op dit internetforum, die afgaven op hun (ex)kerkverband en het overal mee oneens waren/zijn. Van het aannamebeleid van de theologische school tot de stukken in de Saambinder, van de bezetting van de generale synode tot de boeken van ds. Moerkerken.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Maar wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die dat gewoon niet zien. Zo ingewikkeld is dat toch helemaal niet om te zien? Het is gewoon een kwestie van mensen in de juiste hokjes indelen en dan tellen hoevaak wie terugkomt.
DDD, hoezeer gelijk je ook hebt of kunt hebben (ik kan de GG niet goed genoeg overzien), niet iedereen vindt dit zo gewoon als nu voorstelt: "gewoon in de juiste hokjes indelen". Sterker nog, je hebt altijd mensen die niet eens in een hokje passen.
Dat was ook niet helemaal serieus geformuleerd. Maar ik ben er van overtuigd dat iedereen in een schaal valt te plaatsen van licht tot zwaar zonder veel discussie als je maar de juiste criteria gebruikt.
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Dat is een heel logisch fenomeen. In kerkelijke groeperingen zijn de bezwaarden altijd het luidruchtigst.
Precies. We hebben er al wat gehad op dit internetforum, die afgaven op hun (ex)kerkverband en het overal mee oneens waren/zijn. Van het aannamebeleid van de theologische school tot de stukken in de Saambinder, van de bezetting van de generale synode tot de boeken van ds. Moerkerken.
Dat klopt. Maar die zijn vrijwel niet vertegenwoordigd in de kerkenraden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat klopt. Maar die zijn vrijwel niet vertegenwoordigd in de kerkenraden.
Na hun vertrek niet meer nee. Maar wel tijdens hun bezwaard-zijn periode.
DDD

Bericht door DDD »

@Anker:

De laatste tijd zijn er ook middenpredikanten die over onschuldige onderwerpen wat mogen schrijven, inderdaad. In zoverre ben ik het met je eens dat het beleid iets minder eenzijdig lijkt te zijn geworden. Maar ik vind het een onbelangrijk punt. De meeste mensen die ik ken lezen of de Saambinder niet (meer) of ze trekken zich weinig aan van wat erin staat. Op zich is dat niet erg, als er maar goede lectuur voor in de plaats komt.

@Tiberius:
Dat klopt deels. Alle kerkenraden die ik wat beter ken selecteren tamelijk nauwkeurig. Ik zeg niet dat de linkerflank geen vertegenwoordigers heeft, maar echt luidruchtige bezwaarden zitten zelden in een kerkenraad. Maar gelukkig zijn er niet veel luidruchtige bezwaarden, want zo hoort het in de gemeente van God ook niet toe te gaan.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Tiberius schreef: Na hun vertrek niet meer nee. Maar wel tijdens hun bezwaard-zijn periode.
Diezelfde mensen zijn vaak een aantal jaren weer bezwaard, maar dan in een Geref.Bondsgemeente waar ze alles op stelten zetten. Maar dat is misschien weer een heel ander onderwerp..
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef: Na hun vertrek niet meer nee. Maar wel tijdens hun bezwaard-zijn periode.
Diezelfde mensen zijn vaak een aantal jaren weer bezwaard, maar dan in een Geref.Bondsgemeente waar ze alles op stelten zetten. Maar dat is misschien weer een heel ander onderwerp..
Bekend fenomeen, ja. Rechts erin, en enkele jaren ook daar links weer eruit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:De laatste tijd zijn er ook middenpredikanten die over onschuldige onderwerpen wat mogen schrijven, inderdaad.
Weer zo'n niet-onderbouwde losse flodder van je, die bovendien weer onjuist is.
Recent heeft Marieke hier een lijstje predikanten geplaatst die door de hele breedte van de GG worden gedragen en regelmatig in de Saambinder publiceren.
Neem één voorbeeld: de artikelen van ds. H. Paul over de werking van de Geest.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
DDD schreef:De laatste tijd zijn er ook middenpredikanten die over onschuldige onderwerpen wat mogen schrijven, inderdaad.
Weer zo'n niet-onderbouwde losse flodder van je, die bovendien weer onjuist is.
Recent heeft Marieke hier een lijstje predikanten geplaatst die door de hele breedte van de GG worden gedragen en regelmatig in de Saambinder publiceren.
Neem één voorbeeld: de artikelen van ds. H. Paul over de werking van de Geest.
Precies, deze predikant die behoorlijk rechts is, schrijft hele goede artikelen. Een voorrecht dat we zulke emeriti hebben!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Maar goed, zelf presenteer je eigen meningen ook als een feit; bovendien een mening in strijd met de waarheid.
Bijvoorbeeld dat de GG in Houten niet anders is als in veel andere plaatsen "en ik kan het weten, want ik kom er regelmatig".
En toch.... de ligging van die gemeente verschilt dusdanig, en dan bedoel ik niet enkel Houten,
dat ik grote moeite zou hebben om daar lid te zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie