Nieuwe praeses PKN

parsifal

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door parsifal »

Hoewel ik geen voorstander ben van vrouwen als predikant, ga ik zelf wel naar een kerk met een vrouwelijke "pastor", zij is de vrouw van een van de andere "pastors".

Het argument is dat ook in de Bijbel vrouwen wel degelijk Gods woord verkondigen. Er waren zowel in het Oude Testament als in het Nieuwe Testament vrouwelijke profetessen. In Romeinen 16 worden aardig wat vrouwen genoemd enz. Maar inderdaad deze vrouwen waren niet vaak de leiders (op Debora na). En ik denk dat de teksten uit Timotheus niet makkelijk cultureel weg te verklaren zijn (al zijn de teksten over de inrichting van de eredienst door Paulus dat ook niet).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
freek

Bericht door freek »

parsifal schreef:Hoewel ik geen voorstander ben van vrouwen als predikant, ga ik zelf wel naar een kerk met een vrouwelijke "pastor", zij is de vrouw van een van de andere "pastors".

Het argument is dat ook in de Bijbel vrouwen wel degelijk Gods woord verkondigen. Er waren zowel in het Oude Testament als in het Nieuwe Testament vrouwelijke profetessen. In Romeinen 16 worden aardig wat vrouwen genoemd enz. Maar inderdaad deze vrouwen waren niet vaak de leiders (op Debora na). En ik denk dat de teksten uit Timotheus niet makkelijk cultureel weg te verklaren zijn (al zijn de teksten over de inrichting van de eredienst door Paulus dat ook niet).
Dat vind ik het meest lastige in deze discussie. Vrouwen waren actief werkzaam in de verspreiding van het Evangelie. Terwijl in onze kerken vrouwen soms niet eens mogen voorgaan in gebed tijdens verenigingsavonden.
DDD

Bericht door DDD »

@Mara:

Niemand hoeft in het ongewisse te blijven over wie ik ben. Maar ik wil niet dat bij zoeken op mijn naam ook deze bijdragen allemaal naar boven komen. Mijn gesprek op dit forum staat helemaal los van mijn maatschappelijke functie, en ik zou het vervelend vinden als mensen die uitspraken van mij zoeken op internet over mijn vakgebied tussendoor ook allerlei dingen tegenkomen die betrekking op mijn persoonlijk (geloofs)leven.

@ Erasmiaan:

Als je een onderscheid gaat maken tussen wat in de wetten van Mozes van God komt en wat van Mozes zelf komt creeer je natuurlijk wel een heel ander probleem. Wie bepaalt dan welke wetten en regels van God zijn en welke van Mozes? Ik voel er persoonlijk meer voor om ze allemaal aan God toe te rekenen maar het feit dat God zich in een bepaalde culturele context openbaart zwaar mee te wegen.

Het boek Job gaat wel degelijk over deze thematiek. Wat je zegt is bovendien een cirkelredenering. Je zou met evenveel recht kunnen verdedigen dat duidelijk uit de bijbel blijkt dat door het huwelijk veel onenigheden en problemen komen. Dat is niet wat de bijbel wil zeggen. Ik vind het als voorbeelden van wat de nadelen zijn van een bepaald gedrag wel degelijk relevant, maar het zegt niets over wat God openbaart over goed en kwaad in morele zin.

Wat mij betreft bestaan er zeker culturele zonden. Wat dacht je van roken? In sommige gereformeerde gemeenten kun je zelfs ambtsdrager worden als je rookt. Maar zie daarover het genoemde boek over tradities van ds. Van Ruitenburg. Wat betreft je punt over het beeld van God: daar ben ik het mee eens. Als het gaat om bepaalde kernzaken in de openbaring van God zie je dat de bijbel scherp onderscheidt tussen goed en kwaad, soms zelfs zo scherp dat het pijn doet aan onze ogen, bijvoorbeeld als het gaat om het aanraken van de ark.

Ik ben het met je eens dat het altijd erger kan, dat heeft de VOC-tijd wel laten zien en anders de Amerikaanse plantages wel. Maar dat neemt toch niet weg dat ik persoonlijk ook vormen van slavernij waarbij de slaven net zo goed worden behandeld als de koeien en andere productiedieren nog steeds principieel afkeur. Ik zie het als de doorwerking van de heilige Geest in onze cultuur dat we dit soort dingen tegenwoordig afwijzen. Met je verzachtende opmerkingen maak je dat principiele punt niet ongedaan.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

SecorDabar schreef:
Hendrikus schreef:Lees het commentaar in de Waarheidsvriend van deze week. Dat is een waardige reactie op deze benoeming: daar gaat iets heel anders van uit dan van de mensen die laatdunkend het woord "predikant" opeens tussen aanhalingstekens menen te moeten zetten nu het om een vrouw gaat. Lees de Waarheidsvriend!
Beste Hendrikus,
Natuurlijk ben ik het met u eens dat men in de
Waarheidsvriend een waardige reactie geeft.
Ik heb het artikel niet gelezen, dat zeg ik voorop,
omdat ik geen abonnement heb op de Waarheidsvriend,
maar ik hoop niet dat de teneur van het artikel zou zijn,
dat iedereen zo "zijn/haar eigen waarheid" mag koesteren,
ook als dit in strijd is met de Heilifge Schrift.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de vrouw in het ambt.
Ik hoop dus dat de Gereformeerde Bond de waarheid blijft "verdedigen", zoals
het (meen ik) in haar statuten staat.
Ben wel benieuwd wat de Waarheidsvriend in dit artikel schrijft. :huhu

Wie kan het plaatsen op refoforum??? :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

freek schreef:
parsifal schreef:Hoewel ik geen voorstander ben van vrouwen als predikant, ga ik zelf wel naar een kerk met een vrouwelijke "pastor", zij is de vrouw van een van de andere "pastors".

Dat vind ik het meest lastige in deze discussie. Vrouwen waren actief werkzaam in de verspreiding van het Evangelie. Terwijl in onze kerken vrouwen soms niet eens mogen voorgaan in gebed tijdens verenigingsavonden.
Dat laatste is zeker niet overal het geval.
freek

Bericht door freek »

Mister schreef:
freek schreef:

Dat laatste is zeker niet overal het geval.
Klopt inderdaad. Maar je komt het wel tegen, als een ander uiterste.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

En Debora stond nog onder Barak...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
SecorDabar schreef:
Hendrikus schreef:Lees het commentaar in de Waarheidsvriend van deze week. Dat is een waardige reactie op deze benoeming: daar gaat iets heel anders van uit dan van de mensen die laatdunkend het woord "predikant" opeens tussen aanhalingstekens menen te moeten zetten nu het om een vrouw gaat. Lees de Waarheidsvriend!
Beste Hendrikus,
Natuurlijk ben ik het met u eens dat men in de
Waarheidsvriend een waardige reactie geeft.
Ik heb het artikel niet gelezen, dat zeg ik voorop,
omdat ik geen abonnement heb op de Waarheidsvriend,
maar ik hoop niet dat de teneur van het artikel zou zijn,
dat iedereen zo "zijn/haar eigen waarheid" mag koesteren,
ook als dit in strijd is met de Heilifge Schrift.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de vrouw in het ambt.
Ik hoop dus dat de Gereformeerde Bond de waarheid blijft "verdedigen", zoals
het (meen ik) in haar statuten staat.
Ben wel benieuwd wat de Waarheidsvriend in dit artikel schrijft. :huhu

Wie kan het plaatsen op refoforum??? :)
Ik ben eigenlijk ook best benieuwd wat de Waarheidsvriend schrijft.
Het is altijd goed om te weten hoe een ander, die uit dezelfde reformatorische
traditie komt, maar nu zich steeds meer verwijderd van de orthodoxe
reformatorische kerken, over dergelijke zaken schrijft.

Uit de ontwikkeling binnen de GB is ook lering te trekken voor de
orthodoxe reformatorische kerkgenootschappen.
Net als wij vroeger zeiden van de Gereformeerde Kerken:
Een schip op het strand is een baken in zee.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek

Bericht door freek »

DIA... :fi
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef:DIA... :fi
Heb ik wat verkeerd gezegd?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ja, dat heb je zeker.

Het is natuurlijk heel raar om te stellen dat de GB zich zou verwijderen van de orthodox gereformeerde kerken. Je kunt met evenveel recht zeggen dat de Gereformeerde Gemeenten zich verwijderen van de hoofdstroom van de bevindelijk gereformeerde traditie. Dat zit hem in allerlei grotere en kleinere dingen. Maar de GG verrechtsen net zoveel als de GB verlinkst.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Ja, dat heb je zeker.

Het is natuurlijk heel raar om te stellen dat de GB zich zou verwijderen van de orthodox gereformeerde kerken. Je kunt met evenveel recht zeggen dat de Gereformeerde Gemeenten zich verwijderen van de hoofdstroom van de bevindelijk gereformeerde traditie. Dat zit hem in allerlei grotere en kleinere dingen. Maar de GG verrechtsen net zoveel als de GB verlinkst.
Als ik berichten van bepaalde Gergemmers op dit forum lees, merk ik daar niets van........
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik snap wat je wilt zeggen, maar de GB is wel degelijk aan het schuiven naar een meer evangelicale geloofsbeleving. In meerdere GB-gemeenten is veel meer dan voorheen het veronderstelt geloof in opmars. Zeer helaas overigens!
Wat de Waarheidsvriend betreft: dat is een zeer lezenswaardig blad met veelal goede artikelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:

Als ik berichten van bepaalde Gergemmers op dit forum lees, merk ik daar niets van........
Ik behoor dan weer meer tot de linkerflank, denk ik.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
freek schreef:DIA... :fi
Heb ik wat verkeerd gezegd?
Nee, je hebt helemaal niets verkeerd gezegd. Jij geeft hier een mening over de stand van de Gereformeerde Kerken en over de stand van de Gereformeerde Bond.
Daar kan je gelijk of ongelijk in hebben, daar kunnen we over discussiëren. Maar ik vind ook dat je dit gewoon mag zeggen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie