Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

DDD

Re: Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Maar waar gaat het tenslotte om? Wat moet in de belangstelling staan: Het gepredikte Woord of het orgelspel van een mens? Je doet het voorkomen dat die arme organisten niet genoeg aan bod kwamen? Ik dacht dat het Woord nog altijd belangrijker was orgelspel. Het orgel heeft slechts een dienende taak: De gemeentezang begeleiden. En als een predikant een ruim bediend wordt van Boven zou dat voor het orgelspel moeten wijken?
Opdat het alles (weet je wel, A L L E S) met orde en ere moge geschieden. :hum
Dat is wel doorgaans de weg, maar er zijn uitzonderingen. Als de Geest in de raderen is mogen we die toch niet hinderen?
Ik heb anders helemaal niet het idee dat het de Geest is die voor lange kerkdiensten zorgt. Dan zou dat toch ook te merken moeten zijn aan de kwaliteit van de prediking, en die is normaal gesproken omgekeerd evenredig met de lengte. En er zullen ook best uitzonderingen zijn. Als een dominee altijd na een uur en twintig minuten amen zegt is het ook geen probleem als het eens wat langer duurt, maar sommige predikanten nemen standaard een uur de tijd voor zichzelf, ongeacht hoeveel ze te melden hebben. Dit allemaal net zoveel terzijde als de discussie.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Hendrikus schreef:
Gian schreef:We spelen in de Gemeente alles direct van papier (2xgitaar, piano, bas, fluit, viool en slagwerk). We krijgen vooraf wat liederen door, die spelen we thuis even door. De rest wordt ter plekke opgegeven.
In een kerk waar ik wel eens inval, hadden ze enkele maanden geleden een jeugddienst waarbij een koor zou zingen met een eigen combo. Dat combo zou ook de samenzang wel begeleiden, dus de organist kreeg bericht dat hij thuis mocht blijven. Men heeft daar de gewoonte dat, wanneer er een gemeentelid is overleden, dit bericht van overlijden op een bepaald moment in de dienst wordt bekend gemaakt. De gemeente gaat daarvoor staan en zingt vervolgens een toepasselijk lied. Maar zoiets laat zich uiteraard niet inplannen, er kan op de dag zelf nog iemand overlijden. Dat was in dit geval ook gebeurd, en de predikant gaf Gez. 14 op, "De Heer is mijn herder". En toen hadden ze een probleem, want het combo kon "De Heer is mijn herder" niet spelen... Sindsdien wordt er bij jeugddiensten (ze vinden 4 of 5 keer per jaar plaats) nooit meer gezegd dat de organist wel thuis mag blijven.
Waarom werd er gezegd dat hij wel weg kon blijven uit een kerkdienst???
The Groom's still waiting at the altar
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bonny schreef:
Hendrikus schreef:
Gian schreef:We spelen in de Gemeente alles direct van papier (2xgitaar, piano, bas, fluit, viool en slagwerk). We krijgen vooraf wat liederen door, die spelen we thuis even door. De rest wordt ter plekke opgegeven.
In een kerk waar ik wel eens inval, hadden ze enkele maanden geleden een jeugddienst waarbij een koor zou zingen met een eigen combo. Dat combo zou ook de samenzang wel begeleiden, dus de organist kreeg bericht dat hij thuis mocht blijven. Men heeft daar de gewoonte dat, wanneer er een gemeentelid is overleden, dit bericht van overlijden op een bepaald moment in de dienst wordt bekend gemaakt. De gemeente gaat daarvoor staan en zingt vervolgens een toepasselijk lied. Maar zoiets laat zich uiteraard niet inplannen, er kan op de dag zelf nog iemand overlijden. Dat was in dit geval ook gebeurd, en de predikant gaf Gez. 14 op, "De Heer is mijn herder". En toen hadden ze een probleem, want het combo kon "De Heer is mijn herder" niet spelen... Sindsdien wordt er bij jeugddiensten (ze vinden 4 of 5 keer per jaar plaats) nooit meer gezegd dat de organist wel thuis mag blijven.
Sommige kerken hebben een betaalde organist uit een andere gemeente. Als die niet hoeft te komen, kan hij mooi naar zijn eigen gemeente.
Marieke

Bericht door Marieke »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Maar goed, als een predikant lang doorpreekt en een organist gaat dan nog een uitgebreid voorspel spelen, dan erger ik me behoorlijk aan die organist. Die voelt het dan niet echt aan.
Helemaal mee eens. En helaas, het gebeurt. Met nog een lang naspel erachteraan ook....
Maar stel dat de organist een voorspel heeft voorbereid voor de tussenzang, het is iets langer als normaal maar het kan normaal gesproken nog net.
De dominee preekt dan een half uur langer wat soms gebeurd, er is een organist die niet zelf een voorspel kan bedenken maar alleen van papier speelt, dan is er dus ergernis voor het voorspel van de organist terwijl deze het keurig voorbereid heeft?
Een naspel vind ik niet functioneel, hooguit enkele akkoorden.
-DIA- schreef: Dat kan ik me voorstellen. Als het een eerbiedig stichtend orgelspel is kan het als het ware een "voorrede" van de preek zijn, en ook nog een "narede"... Dan kan het uitleidend orgelspel soms nog veel zeggen...
Inderdaad, al is eerbiedig en stichtend een persoonlijk begrip.
Ik vind het bijvoorbeeld niet eerbiedig of stichtend om psalm 79:4 alleen met een holpijp+tremulant te spelen of psalm 150 met alle registers open, inclusief de cornet bijvoorbeeld.
Dan hoor ik liever een goed uitgewerkt trio.
http://kerkenmuziek.nl/opleidingen/kwal ... erkmuziek/

Hier wat richtlijnen van de VOGG
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marieke schreef:
ejvl schreef:
Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Maar goed, als een predikant lang doorpreekt en een organist gaat dan nog een uitgebreid voorspel spelen, dan erger ik me behoorlijk aan die organist. Die voelt het dan niet echt aan.
Helemaal mee eens. En helaas, het gebeurt. Met nog een lang naspel erachteraan ook....
Maar stel dat de organist een voorspel heeft voorbereid voor de tussenzang, het is iets langer als normaal maar het kan normaal gesproken nog net.
De dominee preekt dan een half uur langer wat soms gebeurd, er is een organist die niet zelf een voorspel kan bedenken maar alleen van papier speelt, dan is er dus ergernis voor het voorspel van de organist terwijl deze het keurig voorbereid heeft?
Een naspel vind ik niet functioneel, hooguit enkele akkoorden.
-DIA- schreef: Dat kan ik me voorstellen. Als het een eerbiedig stichtend orgelspel is kan het als het ware een "voorrede" van de preek zijn, en ook nog een "narede"... Dan kan het uitleidend orgelspel soms nog veel zeggen...
Inderdaad, al is eerbiedig en stichtend een persoonlijk begrip.
Ik vind het bijvoorbeeld niet eerbiedig of stichtend om psalm 79:4 alleen met een holpijp+tremulant te spelen of psalm 150 met alle registers open, inclusief de cornet bijvoorbeeld.
Dan hoor ik liever een goed uitgewerkt trio.
http://kerkenmuziek.nl/opleidingen/kwal ... erkmuziek/

http://www.youtube.com/watch?v=ECToPD-blFo

Dit klinkt redelijk... maar een goede weergave kan ik online nergens vinden.
Het orgel op zich vind ik niet om over naar huis te schrijven....
Weet trouwens iemand in welke kerk of dit gespeeld wordt?
Zo aan de psalmborden en de hele inrichting lijkt het een (kleine) reformatorische kerk.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:
Bonny schreef:
Hendrikus schreef:
Sommige kerken hebben een betaalde organist uit een andere gemeente. Als die niet hoeft te komen, kan hij mooi naar zijn eigen gemeente.
Jij snapt ´m ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dit klinkt redelijk... maar een goede weergave kan ik online nergens vinden.
Zo aan de psalmborden en de hele inrichting lijkt het een (kleine) reformatorische kerk.
Volgens mij is dit de Chr. Geref. kerk in Genemuiden, waar ds. A. Huigen staat.
Ze hebben daar een elektronisch orgel. Dat je dat niet vindt om over naar huis te schrijven, is een goede beurt voor je, DIA :super

Afbeelding
Yup, dat is ´m.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Dit klinkt redelijk... maar een goede weergave kan ik online nergens vinden.
Volgens mij is dit de Chr. Geref. kerk in Genemuiden, waar ds. A. Huigen staat.
Ze hebben daar een elektronisch orgel. Dat je dat niet vindt om over naar huis te schrijven, is een goede beurt voor je, DIA :super

Afbeelding
Yup, dat is ´m.

Het diascherm vindt ik trouwens nog erger als het orgel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Het diascherm vindt ik trouwens nog erger als het orgel.
DIA vindt het DIAscherm nog erger dan het orgel. Je bescheidenheid siert je ;)

De foto komt van de website van deze kerk. Als ik het goed begrijp, is dit geen foto uit een kerkdienst maar uit een gemeenteactiviteit op zaterdag. Stelt dat je enigszins gerust?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Het maakt natuurlijk wel verschil wat erop geprojecteerd wordt hè? Ik kreeg bijna het idee
dat er een speciale Halloween-dienst werd gehouden.... :(
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Het maakt natuurlijk wel verschil wat erop geprojecteerd wordt hè? Ik kreeg bijna het idee
Huh? Zon, maan en sterren? Dan zou ik eerder aan Jozef denken dan aan een uitgeholde pompoen, eerlijk gezegd...
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Marieke schreef: http://kerkenmuziek.nl/opleidingen/kwal ... erkmuziek/

Als iedereen zich daar aan houd :super
Staat al langer op m'n verlanglijstje om daar een cursus te volgen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Huh? Zon, maan en sterren? Dan zou ik eerder aan Jozef denken dan aan een uitgeholde pompoen, eerlijk gezegd...
Nou ja, ben blij dat die dingen nog niet bij ons in de kerk staan...
Ook de kleding van de bezoekers maakt een totaal ander beeld als bij ons.
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef: Nou ja, ben blij dat die dingen nog niet bij ons in de kerk staan...
Dank U dat wij niet zo zijn als zij.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Simon schreef:
-DIA- schreef: Nou ja, ben blij dat die dingen nog niet bij ons in de kerk staan...
Dank U dat wij niet zo zijn als zij.
Aan ieder die er zo over denkt, zou ik zeggen: ga eens een preek luisteren van die website!
http://www.cgk-genemuiden.nl/Preken/preken-2012.html
Niets ten nadele van de anderen, maar ik kan vooral de preken van ds. Huigen zeer aanbevelen!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie