Fjodor schreef:Tiberius schreef:Om met het laatste te beginnen:
Afgewezen schreef:Overigens zeg ik niet - en volgens mij zegt Fjodor dat ook niet - dat persoonlijke bekering en geloof overbodig geworden zijn of iets dergelijks. Dat lijk jij er een beetje in te lezen. Vervolgens gaan er dan allerlei bellen rinkelen en ben je niet meer in staat onbevangen te lezen wat er staat.
daar heb je wellicht gelijk in. Ik meende bij Fjodor een vermenging te lezen tussen verwerving en persoonlijke toepassing van het heil en van de beloften van het genadeverbond. Daar reageerde ik op; overigens heeft hij daar nog steeds niet echt afstand van genomen.
In die context moet je mijn reacties in dit topic maar zien, als je wilt; niet als wens om nog een keer dezelfde geloofs- en verbondsdiscussie te doorlopen.
Ja, zo sla je natuurlijk elke discussie bij voorbaat dood..
Mijn punt is dat er door de kinderdoop een spanning ontstaat tussen persoonlijke verwerving en belofte. Want de doop verzegelt de persoonlijke toepassing van de belofte. Eerst ontken je dat, maar in je laatste post geef je het met het doopformulier toch weer toe:
Tiberius schreef:De doop is niet alleen een teken, maar ook een zegel van het genadeverbond. Wát het verzegelt staat duidelijk in het doopformulier (vanaf: Ten tweede betuigt en verzegelt ...). Daar spreekt de gelovende gemeente, waarin ook de kinderen begrepen zijn.
doopformulier schreef:En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zoo verzegelt ons de Zoon, dat hij ons wascht in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods bevrijd, en regtvaardig voor God gerekend worden.
En dat komt ook overeen met Romeinen 4:11 waar staat dat de besnijdenis van Abraham een teken en zegel van de rechtvaardigheid van het geloof wordt genoemd.
Nu zeg jij dat dat enkel voor de gelovige gemeente geldt. Ja, maar er is één doop, en die gaat over de persoonlijke toepassing van het genadeverbond, niet over het algemene genadeverbond.
Zie maar weer het doopformulier:
doopformulier schreef:Almagtige, barmhartige God en Vader! wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uwen lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uwen Heiligen Geest tot lidmaten van uwen eeniggeboren Zoon, en alzoo tot uwen kinderen aangenomen hebt, en ons datzelve met den heiligen Doop verzegelt en bekrachtigt.
Nee, dan heb je nog steeds niet goed door wat ik bedoel en waar vanuit het doopformulier op grond van Gods Woord de lijnen liggen.
Dat blijkt uit deze jouw interpretatie
"Eerst ontken je dat, maar in je laatste post geef je het met het doopformulier toch weer toe"
Om maar even een bijbels voorbeeld te nemen: Paulus spreekt de gemeente Korinthe aan als "geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen". Terwijl er toch tussen zaten voor wie dat persoonlijk niet gold. Onder die mensen was namelijk ook iemand die "zijns vaders huisvrouw had", van wie Paulus beveelt hem over te geven aan de satan.
Ik wil verder slechts wijzen op de tekst uit Romeinen, waar Paulus aangeeft, dat het niet alles Israël is, wat Israël genoemd wordt. Of op 1 Korinthe 10, dat dezelfde strekking heeft.
Die scheidslijn moet je in de uitwendige bedeling van het genadeverbond altijd vasthouden, zo ook bij de doop. Anders kom je onherroepelijk in het eerder door mij aangewezen dilemma terecht.
Ik geef onmiddellijk toe, dat de Bijbel een spanningsveld heeft, maar dat is niet deze.
Fjodor schreef:En om antwoord te geven op je zorgen: ik weet ook niet precies hoe de persoonlijke verwerving in zijn werk gaat. Ik denk niet dat iedereen een 'eertijds' moet kennen, maar het is wel zo dat iedereen persoonlijk aan zijn zonde ontdekt moet worden, en in de weg van de zondekennis de Heere Jezus moet leren kennen. Als Johannes de doper van zijn moederschoot af al wedergeboren was dan zal dat ook het geval geweest zijn.
Een mens wordt wedergeboren door een wonder van boven. En daar is men zelf bij, dus heeft men zelf weet van.
Ik ben altijd heel erg huiverig wanneer mensen beweren dat ze verlost zijn, maar eigenlijk niet weten waarvan.