Je zegt dat ik mijn punt afzwak. Maar ik wil ook werkelijk niet meer zeggen dan dat!Auto schreef:Maar je zwakt je punt ook steeds af door dan weer te zeggen "De reden is dat de belijdenisgeschriften nu functioneren als een te scherpe afbakening".Fjodor schreef:Het lukt me blijkbaar niet om mijn punt over te brengen..
De reden is dat de belijdenisgeschriften nu functioneren als een te scherpe afbakening. Bijvoorbeeld met baptisten. Dat Bert Spurgeon bijvoorbeeld een dwaalleraar noemt vind ik echt absurd. Als iemand in de bijbel een dwaalleraar is dan betekent dat dat diegene geen evangelie verkondigt en een dienaar van de duivel is. Mensen als Spurgeon en Bunyan kan je geen dwaalleraar noemen.
Daarnaast is het argument tav de baptisten niet kloppend. Weet jij wat de eerste belijdenis was van baptisten en wat de inhoud daarvan was? Ik denk dat ik heel/heel erg blij ben met onze geschriften. (Ik kan het zo niet helemaal vinden, maar je moet maar even zoeken)
Daarnaast vergelijk je een compleet andere traditie met de gereformeerde traditie van het vastenland. Bert heeft niks gezegd over de personen Spurgeon en Bunyan, maar hij maakt bezwaar tegen de geloofsleer zoals de baptisten die hanteren of gehanteerd hebben. (Correct me if I am wrong). Daarnaast moet je de opvattingen van Spurgeon en Bunyan niet 1 op 1 kopieren naar wat wij zouden moeten denken.
En dan vind ik nog steeds dat de discussie hier op dit forum elke keer gaat over het ter discussie stellen van de belijdenisgeschriften ipv inhoudelijk een discussie aan te gaan. En dat wordt veroorzaakt door het 1 op 1 overnemen van gedachten goed van individuen en die over het reformatorische gedachtengoed te leggen. (Volgens mij is dat ook een dogmatische keuze)
Ook @memento: Een dwaling is nogal iets heel anders dan een dwaalleraar. En dat heeft Bert wel gezegd (pagina 4).
Volgens mij zijn de baptisten in Engeland redelijk vloeiend uit de Calvinistische traditie voortgekomen.
En over waar de discussie op het forum over gaat: volgens mij is het juist forumregel dat er niet gediscussieerd wordt over de inhoud van de belijdenisgeschriften. Daar probeer ik me netjes aan te houden. En ik zou al helemaal niet weten welk gedachtegoed ik 1 op 1 van welke individu overgenomen zou hebben.