Koninginnedag 2011

Auto

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:@Luther: Mark Rutte heeft geen vrouw, zover bekend is.
Verder helemaal met je eens (behalve dat deel over Europa).
Het verbaast me altijd echt, dat reformatorische christenen zo kritiekloos met deze mensverheerlijking meedoen.
Je blaast wel hoog van de toren nu, je verwijt andere personen in ander topic dat ze generaliseren en nu zie ik hier het exact hetzelfde. Volgens mij niet helemaal consequent ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Terri schreef:Mark Rutte z'n vrouw..... hahaha dit is een zeer vooruitziende blik :modo

of ik heb iets gemist binnen die "poppenkast"
:) Vandaar dit voorbeeld.

@Tiberius: Je moet je toch echt wat meer verdiepen in de zegeningen van de EU.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:
Tiberius schreef:@Luther: Mark Rutte heeft geen vrouw, zover bekend is.
Verder helemaal met je eens (behalve dat deel over Europa).
Het verbaast me altijd echt, dat reformatorische christenen zo kritiekloos met deze mensverheerlijking meedoen.
Je blaast wel hoog van de toren nu, je verwijt andere personen in ander topic dat ze generaliseren en nu zie ik hier het exact hetzelfde. Volgens mij niet helemaal consequent ;)
Ok, sorry. Ik bedoel:
"Het verbaast me altijd echt, dat sommige reformatorische christenen zo kritiekloos met deze mensverheerlijking meedoen."
Verder vind ik het verbazingwekkend dat die sommigen kennelijk ruimte krijgen in een krant als het RD.

Zo beter? ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:@Tiberius: Je moet je toch echt wat meer verdiepen in de zegeningen van de EU.
Ik heb daar (nog) geen mening over, dus vandaar dat ik even een disclaimer maak.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Los van het woordje poppenkast, waar je kennelijk iets ongepasts mee associeert, waarom zou ik blij worden van dat soort mensverheerlijking?
We moeten op dit forum met respect spreken over predikanten die over ons gesteld zijn, zelfs als we het niet met hen eens zijn, en ondanks de poppenkast die domineesland soms ook gewoon is.... waarom dan niet over hen die in politiek opzicht over ons gesteld zijn? Ik denk dat het vijfde gebod al reden genoeg geeft om met respect over ons vorstenhuis te spreken, ondanks hun fouten...
Een bizarre vergelijking.
Dat de koningin over ons gesteld is, klopt, omdat zij het staatshoofd is. Maar zoals je kan lezen, gaat het daar niet over. Het gaat over al die heisa eromheen.

Om toch in je vergelijk te blijven: dat we met respect over ambtsdragers spreken krachtens het vijfde gebod, ben ik mee eens.
Maar daarom staat toch niet elke keer als een naneefje van een predikant (zelfs niet van de meest vooraanstaande, als die er al zou zijn) een lintje doorknipt een heel relaas in de krant?
Of als de predikantsfamilie een familieuitje heeft, gaat toch ook niet heel Nederland zitten kijken?
Inderdaad, ze krijgen alleen allemaal een boek over hun leven, werken en sterven..... geillustreerd met de mooiste plaatjes.... in sommige gemeenten krijgt zelfs iedereen een foto van de dominee wanneer hij afscheid neemt en naar een andere gemeente vertrekt.... mag ik het poppekast noemen op dit forum? (veiligheidshalve zal ik maar geen naam en gemeente noemen, het zou geknipt worden....)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Los van het woordje poppenkast, waar je kennelijk iets ongepasts mee associeert, waarom zou ik blij worden van dat soort mensverheerlijking?
We moeten op dit forum met respect spreken over predikanten die over ons gesteld zijn, zelfs als we het niet met hen eens zijn, en ondanks de poppenkast die domineesland soms ook gewoon is.... waarom dan niet over hen die in politiek opzicht over ons gesteld zijn? Ik denk dat het vijfde gebod al reden genoeg geeft om met respect over ons vorstenhuis te spreken, ondanks hun fouten...
Dat de koningin over ons gesteld is, klopt, omdat zij het staatshoofd is. Maar zoals je kan lezen, gaat het daar niet over. Het gaat over al die heisa eromheen.

Om toch in je vergelijk te blijven: dat we met respect over ambtsdragers spreken krachtens het vijfde gebod, ben ik mee eens.
Maar daarom staat toch niet elke keer als een naneefje van een predikant (zelfs niet van de meest vooraanstaande, als die er al zou zijn) een lintje doorknipt een heel relaas in de krant?
Of als de predikantsfamilie een familieuitje heeft, gaat toch ook niet heel Nederland zitten kijken?
Inderdaad, ze krijgen alleen allemaal een boek over hun leven, werken en sterven..... geillustreerd met de mooiste plaatjes.... in sommige gemeenten krijgt zelfs iedereen een foto van de dominee wanneer hij afscheid neemt en naar een andere gemeente vertrekt.... mag ik het poppekast noemen op dit forum? (veiligheidshalve zal ik maar geen naam en gemeente noemen, het zou geknipt worden....)
Eens!

@Tiberius: Vandaar dat ik ook niet naar de Wegwijsbeurs ga: over poppenkast gesproken....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:Inderdaad, ze krijgen alleen allemaal een boek over hun leven, werken en sterven..... geillustreerd met de mooiste plaatjes.... in sommige gemeenten krijgt zelfs iedereen een foto van de dominee wanneer hij afscheid neemt en naar een andere gemeente vertrekt.... mag ik het poppekast noemen op dit forum? (veiligheidshalve zal ik maar geen naam en gemeente noemen, het zou geknipt worden....)
Dat mag je zeker ook poppenkast noemen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:@Tiberius: Vandaar dat ik ook niet naar de Wegwijsbeurs ga: over poppenkast gesproken....
Ook niet als de entree door een puissant rijke forummer wordt betaald?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:

Over bizarre vergelijkingen gesproken :bobo
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:

Over bizarre vergelijkingen gesproken :bobo
:tilt :livre
Marieke

Bericht door Marieke »

Ik heb deze discussie toch wel met enige verbazing gevolgd. Het feit dat wij, als gereformeerde gezindte, diepgewortelde banden met het koningshuis zouden moeten hebben zit hem in het feit dat in de geschiedenis van Nederland het koningshuis een bijzondere en belangrijke rol heeft gespeeld. Namelijk, de Oranjes waren in het verleden verdedigers van het geloof. Vergeet niet wat Willem van Oranje heeft gezegd tijdens de geloofsstrijd die hij voerde: “ik sluit een verbond met de Potentaat der potentaten”. Dat het huidige koningshuis daar ver van vandaan leeft, ook in de levensuiting, moge waar zijn, maar vergeet niet dat ook onze koningin nog steeds haar eed heeft afgelegd bij de gratie Gods. En dat ze daarbij “mijn Schild en de Betrouwen” heeft geciteerd. Daarom, gebed is nodig voor ons vorstenhuis. Gebed om terugkeer in het spoor van hun voorgeslacht. Gebed om bekering voor hen allen. Ik vind het niet terecht dat er zondags in de kerk gebeden wordt voor ons koningshuis (waar we het ongetwijfeld mee eens zullen zijn) en dat er doordeweeks gezegd wordt: “van mij mag het hele koningshuis afgeschaft worden”. Die opmerking is mij te ongenuanceerd. Zeg dan: "van mij mag alle poppenkast rondom de mensverheerlijking van het koningshuis afgeschaft worden". Dat alle heisa er omheen teveel kan zijn, is zeker waar, maar dat doet niets af van de band die er in onze gereformeerde gezindte zou moeten zijn met de Oranjes.
helma

Bericht door helma »

Marieke, ik sluit me helemaal bij je aan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:@Tiberius: Vandaar dat ik ook niet naar de Wegwijsbeurs ga: over poppenkast gesproken....
Neen, ook dan niet. :)
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Neen, ook dan niet. :)

Als je dat zou doen dan ben je echt de jan klaassen van de poppenkast.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marieke schreef:Ik heb deze discussie toch wel met enige verbazing gevolgd. Het feit dat wij, als gereformeerde gezindte, diepgewortelde banden met het koningshuis zouden moeten hebben zit hem in het feit dat in de geschiedenis van Nederland het koningshuis een bijzondere en belangrijke rol heeft gespeeld. Namelijk, de Oranjes waren in het verleden verdedigers van het geloof. Vergeet niet wat Willem van Oranje heeft gezegd tijdens de geloofsstrijd die hij voerde: “ik sluit een verbond met de Potentaat der potentaten”.
Met alle respect, maar dit is echt een bijkleuring van de geschiedenis. Willem van Oranje heeft zeker een belangrijke rol gespeeld bij het verdrijven van de Spanjaarden, maar de reden dat hij Calvinst werd, was gelegen in het feit dat Calvijn hem de juiste argumenten aanreikte om in opstand te komen. Daar zat meer politiek en minder geloofsstrijd achter dan wij thans willen aanvaarden.
Overigens zeg ik daarmee niets over het persoonlijke geloof van WvO, maar het gaat historisch echt te ver om Nederland het Israël van het westen te noemen, omdat er een speciale trits zou bestaan 'God-NL-Oranje'.
Overigens is het ook een hardnekkig misverstand dat de huidige koninklijke familie in een rechtstreekse lijn uit de Dillenburg afkomstig is. Dat zit een stuk ingewikkelder. Of (m.a.w.) de huidige koninklijke familie is minder rechtstreeks afstammeling van WvO dan menigeen denkt.

Maar dit staat helemaal los van de discussie overigens. De koningin heeft een bijozndere rol in Nederland, zij heeft invloed en regeermacht en uit dien hoofde past respect en gezag.
Edoch, dat geldt m.i. niet voor de ganse koninklijke familie.
Dat het huidige koningshuis daar ver van vandaan leeft, ook in de levensuiting, moge waar zijn, maar vergeet niet dat ook onze koningin nog steeds haar eed heeft afgelegd bij de gratie Gods. En dat ze daarbij “mijn Schild en de Betrouwen” heeft geciteerd.
Dat geldt evenzeer voor Mark Rutte en alle ministers en kamerleden die de eed afleggen.
Daarom, gebed is nodig voor ons vorstenhuis. Gebed om terugkeer in het spoor van hun voorgeslacht. Gebed om bekering voor hen allen. Ik vind het niet terecht dat er zondags in de kerk gebeden wordt voor ons koningshuis (waar we het ongetwijfeld mee eens zullen zijn) en dat er doordeweeks gezegd wordt: “van mij mag het hele koningshuis afgeschaft worden”.
Gebed is nodig voor heel Europa, en niet speciaal voor het koningshuis. Wel voor allen die in hoogheid zijn gezet, dat is dus de koningin, haar zoon, ons kabinet, de Europese Commissie, de Raad van regeringsleiders.
Vreemd genoeg hoor ik voor die laatste categorie nooit gebed.
Dus nee, ik ben het er niet zo mee eens dat er speciaal alleen voor het koningshuis gebeden wordt, en voor de rest niet.
Die opmerking is mij te ongenuanceerd. Zeg dan: "van mij mag alle poppenkast rondom de mensverheerlijking van het koningshuis afgeschaft worden". Dat alle heisa er omheen teveel kan zijn, is zeker waar, maar dat doet niets af van de band die er in onze gereformeerde gezindte zou moeten zijn met de Oranjes.
Volgens mij bedoel je dan hetzelfde. Als Tiberius zegt dat het koningshuis afgeschaft mag worden, dan zegt hij toch niet dat de koningin afgeschaft moet worden?
Plaats reactie