Marieke schreef:Ik heb deze discussie toch wel met enige verbazing gevolgd. Het feit dat wij, als gereformeerde gezindte, diepgewortelde banden met het koningshuis zouden moeten hebben zit hem in het feit dat in de geschiedenis van Nederland het koningshuis een bijzondere en belangrijke rol heeft gespeeld. Namelijk, de Oranjes waren in het verleden verdedigers van het geloof. Vergeet niet wat Willem van Oranje heeft gezegd tijdens de geloofsstrijd die hij voerde: “ik sluit een verbond met de Potentaat der potentaten”.
Met alle respect, maar dit is echt een bijkleuring van de geschiedenis. Willem van Oranje heeft zeker een belangrijke rol gespeeld bij het verdrijven van de Spanjaarden, maar de reden dat hij Calvinst werd, was gelegen in het feit dat Calvijn hem de juiste argumenten aanreikte om in opstand te komen. Daar zat meer politiek en minder geloofsstrijd achter dan wij thans willen aanvaarden.
Overigens zeg ik daarmee niets over het persoonlijke geloof van WvO, maar het gaat historisch echt te ver om Nederland het Israël van het westen te noemen, omdat er een speciale trits zou bestaan 'God-NL-Oranje'.
Overigens is het ook een hardnekkig misverstand dat de huidige koninklijke familie in een rechtstreekse lijn uit de Dillenburg afkomstig is. Dat zit een stuk ingewikkelder. Of (m.a.w.) de huidige koninklijke familie is minder rechtstreeks afstammeling van WvO dan menigeen denkt.
Maar dit staat helemaal los van de discussie overigens. De koningin heeft een bijozndere rol in Nederland, zij heeft invloed en regeermacht en uit dien hoofde past respect en gezag.
Edoch, dat geldt m.i. niet voor de ganse koninklijke familie.
Dat het huidige koningshuis daar ver van vandaan leeft, ook in de levensuiting, moge waar zijn, maar vergeet niet dat ook onze koningin nog steeds haar eed heeft afgelegd bij de gratie Gods. En dat ze daarbij “mijn Schild en de Betrouwen” heeft geciteerd.
Dat geldt evenzeer voor Mark Rutte en alle ministers en kamerleden die de eed afleggen.
Daarom, gebed is nodig voor ons vorstenhuis. Gebed om terugkeer in het spoor van hun voorgeslacht. Gebed om bekering voor hen allen. Ik vind het niet terecht dat er zondags in de kerk gebeden wordt voor ons koningshuis (waar we het ongetwijfeld mee eens zullen zijn) en dat er doordeweeks gezegd wordt: “van mij mag het hele koningshuis afgeschaft worden”.
Gebed is nodig voor heel Europa, en niet speciaal voor het koningshuis. Wel voor allen die in hoogheid zijn gezet, dat is dus de koningin, haar zoon, ons kabinet, de Europese Commissie, de Raad van regeringsleiders.
Vreemd genoeg hoor ik voor die laatste categorie nooit gebed.
Dus nee, ik ben het er niet zo mee eens dat er speciaal alleen voor het koningshuis gebeden wordt, en voor de rest niet.
Die opmerking is mij te ongenuanceerd. Zeg dan: "van mij mag alle poppenkast rondom de mensverheerlijking van het koningshuis afgeschaft worden". Dat alle heisa er omheen teveel kan zijn, is zeker waar, maar dat doet niets af van de band die er in onze gereformeerde gezindte zou moeten zijn met de Oranjes.
Volgens mij bedoel je dan hetzelfde. Als Tiberius zegt dat het koningshuis afgeschaft mag worden, dan zegt hij toch niet dat de koningin afgeschaft moet worden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)