COVID-19
Re: COVID-19
@GGlid: terzijde: van mij hoeft niet telkens de predikant genoemd worden. "Ik hoorde onlangs een predikant en die had deze visie". Dat vind ik prettiger.
Ik kan mijn perspectief alleen in de vorm van een geloofsbelijdenis proberen te verwoorden. Dat is een beetje spannend op een forum, is misschien niet de gewoonte, maar waarom eigenlijk niet!Ad Anker schreef:(...)
@Ararat: zou je jouw perspectief willen verduidelijken a.d.h.v. het door jouw genoemde deel uit de Bijbel? Wat bedoel je precies te zeggen?
Niets, geen corona, geen maatregelen, geen…, kortom echt níets kan mij scheiden van Gods liefde in Christus! Wat er ook gebeuren zal, ik weet dat ik Zijn kind ben. Ik heb Hem lief omdat Hij mij eerst liefhad! Daarom, als ik naar de vele mensen in mijn omgeving kijk houd ik mijn hart vast, maar wat mij betreft: “Ja, kom Heere Jezus”! Dit overstijgt voor mij op dit moment alles, daarom kan en mag ik niet somberen over de toekomst.
Edit: Waar ligt jouw Anker, Ad?

Mijn anker ligt in vers 32.Ararat schreef:Ik kan mijn perspectief alleen in de vorm van een geloofsbelijdenis proberen te verwoorden. Dat is een beetje spannend op een forum, is misschien niet de gewoonte, maar waarom eigenlijk niet!Ad Anker schreef:(...)
@Ararat: zou je jouw perspectief willen verduidelijken a.d.h.v. het door jouw genoemde deel uit de Bijbel? Wat bedoel je precies te zeggen?
Niets, geen corona, geen maatregelen, geen…, kortom echt níets kan mij scheiden van Gods liefde in Christus! Wat er ook gebeuren zal, ik weet dat ik Zijn kind ben. Ik heb Hem lief omdat Hij mij eerst liefhad! Daarom, als ik naar de vele mensen in mijn omgeving kijk houd ik mijn hart vast, maar wat mij betreft: “Ja, kom Heere Jezus”! Dit overstijgt voor mij op dit moment alles, daarom kan en mag ik niet somberen over de toekomst.
Edit: Waar ligt jouw Anker, Ad?
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Toch is het een smalle weergave van de aardse werkelijkheid. Dat heeft niets te maken met het somberen over de toekomst.
Omdat ik onderdeel ben van een maatschappij, een gemeenschap, een gezin heb ik wel eens een bezwaard gemoed als ik zie op de omstandigheden. En is het volgens mij verantwoord om te letten op de tekenen der tijden en daar een Bijbels antwoord op te vinden.
Ik knip alleen even dit stukje uit je verder waardevolle betoog. Interessant is dat je dit vanuit westers perspectief een wereldwijde roepstem noemt. Ik betwijfel dat, omdat de omgang in Afrikaanse landen met dit virus heel anders is. Volgens mij is het virus als zodanig niet het ergste daar, hooguit de onverkwikkelijke economische gevolgen.Ad Anker schreef:Ik heb dat al eens eerder opgemerkt. Ik maak me daar nog steeds wel wat zorgen over. De pandemie is een roepstem. Waarom komt de Heere met deze wereldwijde roepstem?
In de beantwoording van de vraag zou ik zelf dan ook nagaan waar we in Nederland dan precies getroffen zijn. Ik denk vooral in alles wat we als vrijetijd beschouwen. Dus dan ligt de spits van de oproep vooral daar. In deze gedachtegang werd ik onlangs in de prediking bepaald door de predikant die Titus 2 vers 12 die scherpzinnig opmerkte dat een avondje visite tegenwoordig op de verjaardag van vroeger lijkt, en de verjaardag op een trouwfeest en van de vroege trouwfeest is geen overtreffende trap te vinden. Maar die zijn in uitbundigheid ook flink toegenomen. Als je dat afzet tegen het woord matig, dan rijst er wel een bepaald beeld op.;
Toch ben ik het met Ad eens dat het een roepstem is, niet alleen voor Nederland, maar in elk geval voor de westerse wereld. Voor een korte tijd wankelden heel veel zaken die voorheen vanzelfsprekend waren. Het leven en het nieuws werden volledig bepaald door het virus. Daarnaast heeft het virus ook impact gehad op het kerkelijke leven, in ons land en in bijna alle landen zijn er beperkingen geweest. En al is het effect op velen per saldo niet groot is geweest, toch is de 'beleefde' impact wel degelijk heel groot is geweest. En laten we ook de tienduizenden doden in ons land niet uitvlakken. In vele families zijn mensen vrij plotseling weggenomen.Herman schreef:Ik knip alleen even dit stukje uit je verder waardevolle betoog. Interessant is dat je dit vanuit westers perspectief een wereldwijde roepstem noemt. Ik betwijfel dat, omdat de omgang in Afrikaanse landen met dit virus heel anders is. Volgens mij is het virus als zodanig niet het ergste daar, hooguit de onverkwikkelijke economische gevolgen.Ad Anker schreef:Ik heb dat al eens eerder opgemerkt. Ik maak me daar nog steeds wel wat zorgen over. De pandemie is een roepstem. Waarom komt de Heere met deze wereldwijde roepstem?
In de beantwoording van de vraag zou ik zelf dan ook nagaan waar we in Nederland dan precies getroffen zijn. Ik denk vooral in alles wat we als vrijetijd beschouwen. Dus dan ligt de spits van de oproep vooral daar. In deze gedachtegang werd ik onlangs in de prediking bepaald door de predikant die Titus 2 vers 12 die scherpzinnig opmerkte dat een avondje visite tegenwoordig op de verjaardag van vroeger lijkt, en de verjaardag op een trouwfeest en van de vroege trouwfeest is geen overtreffende trap te vinden. Maar die zijn in uitbundigheid ook flink toegenomen. Als je dat afzet tegen het woord matig, dan rijst er wel een bepaald beeld op.;
Ik voel sterk met Ad mee dat het ontbreken van erkenning van Gods hand, van bekering en wederkeer het oordeel sterk verzwaart.
Wanneer we de lichtere plagen die God ons zendt niet ter harte nemen, wat kunnen we dan anders verwachten dan zwaardere oordelen? Dan mag er voor de ware gelovigen een goed perspectief zijn (zie de bijdrage van Ararat), dat neemt deze zorg niet weg, al is er dan zeker op het persoonlijke vlak een grote troost.
Met dit anker als toevoeging op je eerdere reactie vinden we elkaar van harte! Mooi. Dank.Ad Anker schreef:Mijn anker ligt in vers 32.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Toch is het een smalle weergave van de aardse werkelijkheid. Dat heeft niets te maken met het somberen over de toekomst.
Omdat ik onderdeel ben van een maatschappij, een gemeenschap, een gezin heb ik wel eens een bezwaard gemoed als ik zie op de omstandigheden. En is het volgens mij verantwoord om te letten op de tekenen der tijden en daar een Bijbels antwoord op te vinden.
- Delftenaar
De incubatietijd maakt hierin ook verschil. De mazelen is de meest besmettelijke ziekte die bekend is.
Aan de ene kant hoor je daar nooit iets over wegens de hoge graad van vaccinatie. De andere kant is dat mazelen een incubatietijd van maar liefst 14 dagen heeft. Ervan uitgaande dat je gevaccineerd bent (dat geldt natuurlijk niet voor iedereen) betekent dit dat je lichaam tijdens die twee weken het virus van mazelen allang herkent heeft en ongemerkt opruimt. Hoewel je wellicht geïnfecteerd was met mazelen werd je daardoor niet ziek.
Omikron heeft een incubatietijd van twee a drie dagen. Dat is snel. Natuurlijk weet ik niet wat je afgelopen zaterdag en zondag hebt gedaan (behalve naar de kerk gaan), maar je bent niet besmet geraakt. Vandaag is het immers donderdag en dus zou je dat gemerkt moeten hebben.
De korte incubatietijd veroorzaakt veel milde ziekte omdat het lichaam tijd nodig heeft om de indringer te herkennen. Natuurlijk is het vervelend om twee of drie dagen met koorts in bed te liggen. Dat is echter iets anders dan drie weken op de ic aan de beademing liggen. Gelukkig komt dat laatste bij Omikron niet vaak voor.
Aan de ene kant hoor je daar nooit iets over wegens de hoge graad van vaccinatie. De andere kant is dat mazelen een incubatietijd van maar liefst 14 dagen heeft. Ervan uitgaande dat je gevaccineerd bent (dat geldt natuurlijk niet voor iedereen) betekent dit dat je lichaam tijdens die twee weken het virus van mazelen allang herkent heeft en ongemerkt opruimt. Hoewel je wellicht geïnfecteerd was met mazelen werd je daardoor niet ziek.
Omikron heeft een incubatietijd van twee a drie dagen. Dat is snel. Natuurlijk weet ik niet wat je afgelopen zaterdag en zondag hebt gedaan (behalve naar de kerk gaan), maar je bent niet besmet geraakt. Vandaag is het immers donderdag en dus zou je dat gemerkt moeten hebben.
De korte incubatietijd veroorzaakt veel milde ziekte omdat het lichaam tijd nodig heeft om de indringer te herkennen. Natuurlijk is het vervelend om twee of drie dagen met koorts in bed te liggen. Dat is echter iets anders dan drie weken op de ic aan de beademing liggen. Gelukkig komt dat laatste bij Omikron niet vaak voor.
Ondanks de enorm hoge besmettingsaantallen van afgelopen weken is het aantal IC-patiënten vanwege (en mét) corona gezakt onder de 200, het laagste aantal sinds eind oktober jl.
Het RIVM verwachtte nog slechts 3 weken geleden (presentatie aan Tweede Kamer 20 januari) dat de piek zou uitkomen tussen de 750 en 2500 bezette IC-bedden (het laatste cijfers is zelfs meer dan we überhaupt aan bedden hebben) ergens in maart a.s. Het hoogste aantal werd gekoppeld aan versoepelingen, het laagste aantal aan het vasthouden aan alle toen geldende maatregelen.
Inmiddels mogen we wel - overigens met dankbaarheid - vaststellen dat de prognoses afgelopen maanden geen enkele reële voorspellende waarde meer hadden. Het verband tussen maatregelen en IC-opnames blijkt er niet of nauwelijks te zijn. Bovendien: we lijken nu al over de piek heen met een aantal bezette bedden dat slechts een fractie is van hetgeen voorspeld was.
Het RIVM verwachtte nog slechts 3 weken geleden (presentatie aan Tweede Kamer 20 januari) dat de piek zou uitkomen tussen de 750 en 2500 bezette IC-bedden (het laatste cijfers is zelfs meer dan we überhaupt aan bedden hebben) ergens in maart a.s. Het hoogste aantal werd gekoppeld aan versoepelingen, het laagste aantal aan het vasthouden aan alle toen geldende maatregelen.
Inmiddels mogen we wel - overigens met dankbaarheid - vaststellen dat de prognoses afgelopen maanden geen enkele reële voorspellende waarde meer hadden. Het verband tussen maatregelen en IC-opnames blijkt er niet of nauwelijks te zijn. Bovendien: we lijken nu al over de piek heen met een aantal bezette bedden dat slechts een fractie is van hetgeen voorspeld was.
- Delftenaar
Dat is dus allemaal positief.
En daar zal iedereen blij mee zijn.
Stel je eens de omgekeerde situatie voor: het RIVM voorspelt dat vanwege een bepaalde variant van corona het aantal ziekenhuisopnames (en vervolgens de bezetting op de ic) mee gaat vallen.
Vervolgens blijkt de raming te optimistisch en bij wijze van spreken liggen de lijken op straat opgestapeld. Lees: de beelden uit Bergamo vanuit het begin van de pandemie. Later de beelden uit Manaus (Brazilië) en weer later de beelden van de Deltavariant uit India.
Als dat in Nederland zou gebeuren was de heer van Dissel ontslagen.
En de minister, toen nog De Jonge, zou ook direct ontslag moeten indienen.
Denken de virusontkenners onder ons nog aan al deze scenario's?
Of haalt de vuilnisdienst toch wel alle lijken op waardoor je gewoon vrolijk de andere kant op kunt kijken?
Stel je eens de omgekeerde situatie voor: het RIVM voorspelt dat vanwege een bepaalde variant van corona het aantal ziekenhuisopnames (en vervolgens de bezetting op de ic) mee gaat vallen.
Vervolgens blijkt de raming te optimistisch en bij wijze van spreken liggen de lijken op straat opgestapeld. Lees: de beelden uit Bergamo vanuit het begin van de pandemie. Later de beelden uit Manaus (Brazilië) en weer later de beelden van de Deltavariant uit India.
Of haalt de vuilnisdienst toch wel alle lijken op waardoor je gewoon vrolijk de andere kant op kunt kijken?
Wie bedoel je daarmee?Delftenaar schreef:Denken de virusontkenners onder ons nog aan al deze scenario's?
-
- Verbannen
Waarom is dat prettiger? Ik vermeld liever een bron. Dat vind ik betrouwbaarder overkomen.Ad Anker schreef:@GGlid: terzijde: van mij hoeft niet telkens de predikant genoemd worden. "Ik hoorde onlangs een predikant en die had deze visie". Dat vind ik prettiger.
Ik heb een kaartje in m'n telefoonhoesje zitten. Hierop staat een post-test:Delftenaar schreef:Dat is dus allemaal positief.
1. Is het waar?
2. Is het respectvol?
3. Is het goed?
4. Is het vriendelijk?
Het kaartje geeft me het advies om al bij 1 'nee' niet te posten.
... Moest ik zomaar aan denken

NOS schreef:Onderzoekers Erasmus MC: 'Sluit IC's nooit meer voor bezoek'
Als er weer een virus uitbreekt waarvan mensen zo ziek worden dat ze op de intensive care belanden, hou de IC's dan altijd open voor een onbeperkt aantal bezoekers. Die oproep doen onderzoekers van het Erasmus MC in Rotterdam.
Ze deden onderzoek naar de rouwverwerking bij nabestaanden van mensen die in het voorjaar van 2020 op de IC zijn overleden. Bij de groep die noodgedwongen online afscheid moest nemen van een dierbare komen angst, stress en somberheidsklachten veel voor, zegt gezondheidspsycholoog Margo van Mol tegen RTV Rijnmond. Zij is verbonden aan de IC van het Erasmus MC in Rotterdam.
In het voorjaar van 2020 mochten maar weinig mensen langskomen op de IC vanwege de coronamaatregelen. "Daardoor moesten er vaak familieleden thuis afscheid nemen. Via Zoom. Dat gaat in tegen de menselijke natuur. Je wilt op zo'n moment dicht bij je geliefde zijn", zegt Van Mol.
Dit doet wat denken aan de zeven van Socrates...Ararat schreef:Ik heb een kaartje in m'n telefoonhoesje zitten. Hierop staat een post-test:Delftenaar schreef:Dat is dus allemaal positief.
1. Is het waar?
2. Is het respectvol?
3. Is het goed?
4. Is het vriendelijk?
Het kaartje geeft me het advies om al bij 1 'nee' niet te posten.
... Moest ik zomaar aan denken

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat is ook zeker zo. Hoe specifieker de informatie, hoe beter verifieerbaar. Dat vind ik ook erg prettig. Hoewel ik het uitgangspunt van Ad Anker dat je de forumleden gewoon op hun woord moet geloven, ook wel deel, helpt het als je iets in een breder kader kunt plaatsen.GerefGemeente-lid schreef:Waarom is dat prettiger? Ik vermeld liever een bron. Dat vind ik betrouwbaarder overkomen.Ad Anker schreef:@GGlid: terzijde: van mij hoeft niet telkens de predikant genoemd worden. "Ik hoorde onlangs een predikant en die had deze visie". Dat vind ik prettiger.